menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Ontknopingstopic MuMeLadder Top 2000 - Editie 2019

zoeken in:
avatar van Gretz
1227
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Queen - Love Of My Life

(afbeelding)

A Night At The Opera | 1975 | UK

2018: 1286
2017: 1772
2016: 1019

Genomineerd door: Klassiekers '09
Een wat onbekender Queen-nummertje, van hun bekendste album (Night of the Opera). Het is een pianonummertje, voor hun doen heel ingetogen. Het ademt desondanks Queen uit in alle facetten, het pianospel bijvoorbeeld (doet heel erg aan het pianospel in Bohemian Rhapsody denken, net als die achtergrondzang). En natuurlijk de zang van Freddie Mercury, die door het ingetogen karakter heel mooi uitkomt. De nadruk ligt helemaal op het pianospel en de zang, wat het nummer bijzonder geslaagd maakt. Een sterk nummer, en niet iets wat ik van Queen had verwacht. (Arrie)

avatar van Gretz
1226
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
The Clash - Should I Stay Or Should I Go

(afbeelding)

Combat Rock | 1982 | UK

2018: 1060
2017: 945
2016: 1892

Genomineerd door: Klassiekers '11
London Calling vind ik een geweldig album, maar wat betreft de rest ben ik een groentje op Clash-gebied. Ik weet wel dat de sound op de meeste andere album veel meer punkgericht is. Dit nummer komt echter na London Calling en echt punk is het niet. Het is wel een superstrak gespeeld nummer die heel erg aanstekelijk is. Het heeft mooie samenzangen en fijne zanglijntjes. Toch zonde dat deze band zoveel problemen had met de platenmaatschappij, volgens mij had de Clash nog heel wat klassiekers kunnen neerzetten. (Snoeperd)

avatar van Gretz
1225
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Aphex Twin - Windowlicker

(afbeelding)

Windowlicker | 1999 | UK

2018: 1793
2017: 1131
2016: 1818

Genomineerd door: Titmeister
Aphex Twin, fase 1:
Als 12-jarige hitparadevolger en MTV-liefhebber verschaft de bizarre clip tijdens haar occasionele vertoningen op ’s lands muziekvideokanalen een gevoel van vervreemding en afkeer. Dit staat zo ver van de muziek ik destijds gewend was, dat ik een van mijn (in de muziek dan) zeer zeldzame ‘wat is dit?’-momenten beleef.

Aphex Twin, fase 2:
Als 20-jarige student zit ik volop in mijn ontdekkingsfase van IDM en aanverwante elektronica, als een vriend bij mij blijft slapen na een avond drinken. ’s Nachts hoor ik hem verontwaardigd door mijn kamer benen om de muziek uit te zetten (was destijds een gewoonte van mij om muziek aan te zetten voor het slapengaan), onder de woorden: ‘wie heeft in godsnaam de frituurpan aan laten staan?’ U raadt het al: in het persoonlijke favorietenlijstje dat ik aangeslingerd had, was Aphex Twins Windowlicker aan de beurt gekomen…

Aphex Twin, fase 3:
In 2011 sta ik met dezelfde vriend vooraan tijdens het optreden van Aphex Twin op de zondagavond van Lowlands. Voor mij is dit het laatste optreden voordat de bus richting huis weer roept en ondanks dat dhr. James, eigengereid als hij is, compleet afwijkt van de jaren ’90 IDM, waarvoor ik hem zo waardeer, is het genieten geblazen bij de show. In de trein naar huis draai ik als compensatie zelf Windowlicker vanaf mijn mp3-speler en kan niet anders dan concluderen dat Aphex Twin de absolute vaandeldrager is van de creatieve electronic-scene uit de jaren ’90 en dat Windowlicker zijn meest memorabele nummer is. (Titmeister)

avatar van Gretz
1224
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Explosions In The Sky - The Only Moment We Were Alone

(afbeelding)

The Earth Is Not A Cold Dead Place | 2003 | USA

2018: 1289
2017: 1355
2016: ---

Genomineerd door: DenDimi
Mijn eerste kennismaking met deze band, ergens halverwege 2010. In eerste instantie onder de indruk vanwege de hoes, later vanwege het feit dat dit 10 minuten lang best aardig was. Ik kon er destijds zo te zien geen punten aan kwijt, maar het heeft wel indruk gemaakt aangezien ik het nog steeds weet. Inmiddels is EitS uitgegroeid tot één van mijn favoriete post-rockbands en beluister ik ieder album van ze met veel plezier en 3 van de 5 zelfs met grote bewondering. Waaronder deze en bij ieder nummer denk ik weer dat die de beste. Een kenmerk van een steengoed album. (chevy93)

avatar van Gretz
1223
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Belle And Sebastian - Nobody's Empire

(afbeelding)

Girls In Peacetime Want To Dance | 2015 | UK

2018: 1031
2017: 801
2016: ---

Genomineerd door: Co Jackso
De meningen over Girls in Peacetime Want To Dance lopen uiteen, maar een ding is zeker: Nobody’s Empire is natuurlijk een Belle & Sebastian-klassieker. Een warm, lief mid-tempo nummer vol met fraaie oneliners, zoals “If I had a camera I'd snap you now, cause there's beauty in every stumble” en “She put out her arm, she touched me when I was in hell”. Schitterend. Het schijnt Stuart Murdochs persoonlijkste liedje te zijn, waarschijnlijk omdat het zeer autobiografisch van aard is. De koortjes en de fraaie opbouw zijn de kers op de taart. (AstroStart)

avatar van Gretz
1222
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Belle And Sebastian - Dress Up In You

(afbeelding)

The Life Pursuit | 2006 | Scotland

2018: 1626
2017: 1071
2016: 848

Genomineerd door: metronomy
Hoewel het woord subtiel en Belle and Sebastian onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, is dit toch wel het summum van ze op dit gebied; de zachte piano, de warme stem van Stuart Murdoch en dan zo’n verrukkelijk trompetsolootje.. Het neusje van de zalm van alle ontspannende muziek die er bestaat, merk ik keer op keer weer bij het beluisteren van deze band. Maar als je goed luistert, alle oren open doet en, nog liever, een wat sombere stemming hebt, dan hoor je de pijnlijk subtiele ondertoon die bijna altijd vertrouwd op je zit te wachten en je stemming nog wat treuriger maakt. Mijmermuziek is dit, en je mag zelf bedenken wat voor mijmeringen het zijn. Geweldige band is het toch. (hoi123)

avatar van Gretz
1221
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Creedence Clearwater Revival - Down On The Corner

(afbeelding)

Willy And The Poor Boys | 1969 | USA

2018: 1522
2017: 1774
2016: 1987

Genomineerd door: Klassiekers '07
Na eens nagedacht te hebben over mijn zeer beperkte CCR kennis kan ik besluiten dat ik deze hun beste nummer vind. De intro is verdomd leuk en wat volgt ook. Met CCR heb ik het gevoel dat als je 1 nummer kent, je in principe hun hele repertoire kent aangezien al hun nummers bijzonder hard op elkaar lijken. Deze klinkt dan weer wat anders dan hun standaard nummers. Nogmaals, mijn CCR kennis is zeer beperkt. (arcade monkeys)

avatar van Gretz
1220
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Genesis - Mama

(afbeelding)

Genesis | 1983 | UK

2018: 1085
2017: 1655
2016: 1792

Genomineerd door: Klassiekers '11
Het niet geven van een titel aan je album geeft meestal een frisse start aan (denk ook aan Fleetwood Mac). Peter Gabriel was al een aantal jaren uit de band, Hackett volgende een aantal jaar later en alleen Collins, Banks en Rutherford bleven over. Dit trio zou andermaal de wereld weten te veroveren met klassiekers als Mama, Invisible Touch en Jesus He Knows Me. Sterker nog, ze zouden de massa de vroege Genesis doen vergeten en wie nu Genesis op de radio hoort, zal 99 van de 100 keer niet de progressieve Genesis horen. Het was dan ook pas, totdat ik stuitte op MusicMeter/progarchives dat ik erachter kwam dat Genesis een legendarische progband was in de jaren ’70. Van huis uit leerde ik kennis maken met Genesis, maar alleen de laatste versie. Deze versie boeit me niet zo en derhalve heb ik band altijd met een aarzelende blik bekeken. Mama heeft me daarentegen altijd al op de een of andere manier aangesproken. Het progressieve randje zorgt voor wat meer emotie dan de hap-slik-weg-singles. (chevy93)

avatar van Gretz
1219
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
David Bowie - Moonage Daydream

(afbeelding)

The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars | 1972 | UK

2018: 954
2017: ---
2016: ---

Genomineerd door: VladThelmpaler
()

avatar van Gretz
1218
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Courtney Barnett - Pedestrian At Best

(afbeelding)

Sometimes I Sit and Think, and Sometimes I Just Sit | 2015 | Australia

2018: 586
2017: 707
2016: 560

Genomineerd door: Sunderland
()

avatar van Gretz
1217
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Spinvis - Aan De Oevers Van De Tijd

(afbeelding)

Dagen Van Gras, Dagen Van Stro | 2005 | Netherlands

2018: 1041
2017: 1325
2016: 1571

Genomineerd door: johan de witt
Aan de Oevers van de Tijd is een soort compleet toneelstuk met Erik de Jong als sterspeler, die mijmerend en melancholisch zijn hele leven van bovenaf bekijkt; juist dankzij de tongue-in-cheek-referenties die de gemiddelde luisteraar nooit zal begrijpen ("En daar bij de auto staan Josephine en Mike, mijn blauwe Citroën") voelt dit nummer persoonlijk genoeg aan om je het gevoel te geven dat je naast 'm staat. De muzikale invulling zelf versterkt de nostalgische laag ook nog eens: die pianopartij en samenzang mogen in andere nummers misschien dan wel nodeloos klef klinken, hier onderstrepen ze de grenzeloze intimiteit die Spinvis hier tentoonspreidt. Eén van de beste nummers van Nederlandse bodem wat mij betreft.  (hoi123)

avatar van Gretz
1215
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Del Shannon - Runaway

(afbeelding)

Runaway With Del Shannon | 1961 | USA

2018: 579
2017: 653
2016: 460

Genomineerd door: Dwejkk_
Eén van de beste rock'n roll-nummers begin jaren '60 dankzij de unieke rauwe zang van Del Shannon, dat orgeltje en natuurlijk de ijzersterke melodie, ook vaak gecoverd. (LucM)

avatar van Gretz
1214
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Beastie Boys - Intergalactic

(afbeelding)

Hello Nasty | 1998 | USA

2018: 1461
2017: 1714
2016: 1533

Genomineerd door: Status Seeker
Geweldige hiphop met agressieve raps en aanstekelijke beats, slim in elkaar gestoken en inderdaad ook wat rockgetint (Beastie Boys waren oorspronkelijk een punkband). Dit moet je luid afdraaien! (LucM)

avatar van Gretz
1213
https://i.imgur.com/65qzOrU.jpg
dEUS - Theme From Turnpike

(afbeelding)

In a Bar, Under The Sea | 1996 | Belgium

2018: ---
2017: 1839
2016: 1389

Genomineerd door: Klassiekers '11
dEUS, een band die langzaam aan het groeien is tot een van mijn favoriete bands. The Ideal Crash is mooi, vooral de klassiekers, maar Worst Case Scenario is nog vele malen mooier. Ook hun nieuwe album bevalt me ongelooflijk goed. En met In a Bar, Under the Sea ben ik mee aan het kennismaken. Zo ken ik dit nummer een beetje. Het heeft iets Tom Waits achtig. De zang dan. Die erg rokerig en laag is. Ook zit er blijkbaar een sample van jazzgigant Charles Mingus in. Die wordt op een prachtige manier gebruikt. De song die er rond om heen is gebouwd is een eigenzinnig meesterwerk. Het hypnotiseerd en heeft energie. Fantastisch. (Snoeperd)

avatar van Gretz
1212
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
The Rolling Stones - (I Can't Get No) Satisfaction

(afbeelding)

Out Of Our Heads [US] | 1965 | UK

2018: 1132
2017: 824
2016: 1198

Genomineerd door: Klassiekers '09
We zagen Otis Redding hiermee al voorbij komen, nu is het de beurt aan het origineel, van de niet onverdienstelijke Rolling Stones. De versies doen vrijwel niks voor elkaar onder. Ik vind hier de riff wat beter uit de verf komen. Ook het refrein komt krachtiger. Daar staat tegenover dat de soulvollere versie met de prachtige stem van Otis Redding ook erg mooi is. De zang in dit nummer van Mick Jagger is natuurlijk ook fantastisch. Rauw, lieflijk, krachtig, in duet met Keith, hij kan het allemaal! (Snoeperd)

avatar van Gretz
1211
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
The Stranglers - No More Heroes

(afbeelding)

No More Heroes | 1977 | UK

2018: 853
2017: 590
2016: 487

Genomineerd door: Arno
Toen de Stranglers nog rauw klonken en als punk werden bestempeld maar toen zaten ze al in hun new wave-periode. In ieder geval een pakkende song met efficiënte combinatie van gitaren en synths. (LucM)

avatar van Gretz
1210
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Wolf Alice - Bros

(afbeelding)

My Love Is Cool | 2015 | UK

2018: 997
2017: ---
2016: ---

Genomineerd door: AstroStart
()

avatar van Gretz
1209
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Mark Ronson & Amy Winehouse - Valerie

(afbeelding)

Version | 2007 | UK

2018: 800
2017: 1410
2016: 1187

Genomineerd door: Choconas
Een grote hit voor beide artiesten in de UK. Producer Mark Ronsen strikt opkomend talent Amy Winehouse om zijn Valerie een gezicht en vooral een stem te geven. Sommige stemmen zijn van meet af aan levende legendes. Als ze dan ook nog veel te vroeg ten onder gaan aan een overdosis drank, worden ze dubbel legendarisch. Maar Wine-house (what's in a name) had de booze niet nodig om onsterfelijk te worden. Haar stem zal altijd als een klok blijven luiden op menig radiostation. (dazzler)

avatar van Gretz
1208
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Sinéad O'Connor - Nothing Compares 2 U

(afbeelding)

I Do Not Want What I Haven't Got | 1990 | Ireland

2018: 1013
2017: 1791
2016: 1642

Genomineerd door: Klassiekers '07
Het mooie van Nothing Compares 2 U is de simpele tekst en duidelijke uitspraak. Het was één van de weinige teksten die ik op jonge leeftijd op m’n eigen houtje kon beluisteren en begrijpen. Een nummer 1 over de hele wereld en nog altijd vaak te horen op de radio. Ook de veelgeprezen clip heb ik inmiddels al regelmatig voorbij zien komen. Emotioneel zou ik het niet willen noemen, maar mooi is het wel. Vooral de strijkers zijn erg mooi. (chevy93)

avatar van Gretz
1207
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
The Police - Every Little Thing She Does Is Magic

(afbeelding)

Ghost In The Machine | 1981 | UK

2018: 961
2017: 1974
2016: 647

Genomineerd door: Klassiekers '07
Misschien wel één van de best presterende band in onze ladder. Het ska-element is een beetje weg, maar nu krijgen we de kwaliteitspop die ze ook maakten. En wie de clip kent, weet dat zoals zij dansen de perfecte manier is om dit nummer te beleven. Een beetje heupwiegend door de kamer heen dansen en lekker meezingen. (chevy93)

avatar van Gretz
1206
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Nine Inch Nails - Closer

(afbeelding)

The Downward Spiral | 1994 | USA

2018: 1660
2017: 1213
2016: 684

Genomineerd door: The Scientist
Hoe moet ik dit beschrijven? Seksueel verziekte, verbeten zanger zingt een of andere geflipte tekst over een zwaar verwrongen, pijnlijke beat, maar is om de een of andere reden ook nog eens dansbaar? In ieder geval weet ik dat dit - in alle betekenissen - één van de ziekste nummers ik die ik ooit heb gehoord. Een nummer dat zo misselijkmakend, verontrustend, angstwekkend maar ook angstig is, dat ik de neiging heb om onder mijn bed te kruipen. Tegelijk ook catchy en nodigt zelfs uit tot meezingen. Het enige passende woord dat dus in me opkomt is bizar. Maar wel heel erg goed. (hoi123)

avatar van Gretz
1205
https://i.imgur.com/zC3bv7D.jpg
Madonna - Into The Groove

(afbeelding)

Like a Virgin | 1984 | USA

2018: ---
2017: ---
2016: ---

Genomineerd door: cosmic kid
()

avatar van Gretz
1204
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Elvis Costello & The Attractions - Oliver's Army

(afbeelding)

Armed Forces | 1979 | UK

2018: 1190
2017: 1399
2016: 995

Genomineerd door: starbright boy
Zijn beste nummer vlgs mijn bescheiden mening. Heerlijke groove in dit nummer, quickstep dansen hierop en verder zwieren ver weg van het front. Ook goed daarom bij bruiloften en partijen.
Okay pakkende melodie goeie tekst lekkere piano en Elvis zingt een beetje vals dat mag hier. (DjFrankie)

avatar van Gretz
1203
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
T.C. Matic - O La La La

(afbeelding)

T.C. Matic | 1981 | Belgium

2018: 1630
2017: 686
2016: 728

Genomineerd door: El Ninjo
TC Matic was de belangrijkste Belgische band in de eerste helft van de jaren '80. Heerlijke riff, erg dansbaar met meezingrefrein, dit geeft je een positieve energie (LucM)

avatar van Gretz
1202
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Pink Floyd - Pigs (Three Different Ones)

(afbeelding)

Animals | 1977 | UK

2018: 1758
2017: 1179
2016: 1544

Genomineerd door: meyer
Ik ken Animals muzikaal gezien nog niet zo goed, maar het verhaal en concept erachter vind ik geweldig. Maatschappijkritiek van topniveau zal ik maar zeggen. Animals is een van de weinige albums die er in zijn geheel in staat als je de Pigs on the Wings niet meerekend. Eigenlijk vind ik Pigs gewoon een lang popnummer. De gezongen stukken zijn geweldig. Vooral de manier waarop alles wordt uitgesproken is meesterlijk. Deze zin bijvoorbeeld: Bus stop rat bag. Ha, ha, charade you are, muzikaal gezien is het ook nog eens van het allerhoogste niveau. Maar dat is ook waar Pink Floyd bekend om staat: Het enorme vakmanschap dat ze hebben. (Snoeperd)

avatar van Gretz
1201
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Muse - Stockholm Syndrome

(afbeelding)

Absolution | 2003 | UK

2018: 844
2017: 735
2016: 1909

Genomineerd door: Nicolage Rico
Misschien wel mijn favoriete Muse song dat als beste uit de verf komt live (Glastonbury 2004 als tip). Het is daarnaast ook misschien wel Muse's hardste nummer dat ze ooit op plaat hebben gezet. Wat opvalt is de zang van Matthew Bellamy die hier rauwer en feller dan normaal is wat het nummer ten goede komt. Ook op dit nummer is de grootsheid niet ver weg, vooral in de geweldige refreinen waar de bass en drums beuken. (VladTheImpaler)

avatar van Gretz
Een hondertal is gepasseerd dus tijd voor een nieuw overzicht (tba)

14 nieuwe binnenkomers met als hoogste:
Grootste stijger:
Grootste daler:

avatar van Gretz
1200
https://i.imgur.com/zC3bv7D.jpg
Etta James – At Last

(afbeelding)

At Last! | 1960 | USA

2018: ---
2017: ---
2016: ---

Genomineerd door: catdog
()

avatar van Gretz
1199
https://i.imgur.com/zC3bv7D.jpg
Wim de Craene - Tim

(afbeelding)

Alles Is Nog bij het Oude | 1975 | Belgium

2018: ---
2017: ---
2016: ---

Genomineerd door: starbright boy
()

avatar van Gretz
1198
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Regina Spektor - Us

(afbeelding)

Soviet Kitsch | 2003 | USA

2018: 1787
2017: ---
2016: 1431

Genomineerd door: hoi123
Van het kenmerkende piano-intro tot de aanzwellende strijkers, alles aan Us is groots en prachtig. Verschillende media dachten hier ook zo over: zo is de signature song van Regina Spektor te horen in een commercial van KPN en gebruikte ITV het lange tijd voor hun Champions League-montages. Velen zullen het liedje ook herkennen van de soundtrack van het magnifieke (500) Days of Summer, waar het voorbij komt tijdens de opening credits. Ik vraag me nog steeds wel af waar de eigenaardige songtekst nu precies over gaat. Het zou kunnen dat Spektor refereert naar haar geboorteland en de ineenstorting van het communistische systeem. ‘Us’ verwijst dan naar de leiders van de Sovjetunie (USSR), waaronder Lenin en Stalin die op oneindig veel standbeelden zijn geëerd. (Gretz)

Gast
geplaatst: vandaag om 17:28 uur

geplaatst: vandaag om 17:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.