MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album van het jaar top 15 (nu: 2023)

zoeken in:
Erg sterk jaar!
1971:
01. Bill Withers - Just as I Am [11]
02. The Doors - L.A. Woman [7]
03. Baby Huey - The Baby Huey Story
04. Lee Moses - Time and Place
05. Al Green - Gets Next to You
06. The Rolling Stones - Sticky Fingers [4]
07. J.J. Cale - Naturally
08. Black Sabbath - Master of Reality
09. Pink Floyd - Meddle [9]
10. Ann Peebles - Straight from the Heart
11. The Who - Who's Next [8]
12. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV [3]
13. Curtis Mayfield - Roots
14. The Dramatics - Whatcha See Is Whatcha Get
15. Janis Joplin - Pearl

6 overeenkomsten met de top 15.

zaaf
kan Casartelli, cosmic kid of Soledad de titel van dit topic aub vervangen door:

Album van het jaar top 15 (nu: 1972)

En mijn lijstje. 1971 is zo'n fantastisch muziekjaar. Als ik de Top 1000-lijst op RYM van dat jaar doorspit, dan vind ik de eerste 500 állemaal wel tof. En als ik het niet ken en ga checken (ook in de lagere regionen), dan is het bijna altijd prijs. Hoe anders met de jaaroverzichten van de afgelopen twee decennia...
Ik had me voor deze Top 15 vooral geconcentreerd op de rockplaten, al waren veel soul-, jazz-, folk- en wereldmuziekplaten in dat jaar ook niet te versmaden.
Ik had trouwens Baby Huey een heel stuk hoger verwacht (slechts 54e) en de overwinning van Marvin is twee beetjes overdreven eclatant. Honderd (!) punten voorsprong op Bowie, nou nou...
Qua zwarte muziek ga ik eerder uit mijn plaat van die plaat van Mandrill, waarvan ik had verwacht dat íemand die toch wel zou noemen (in MuMe staat de releasedatum abusievelijk op 1970, misschien is dat de reden?). Maar Comus staat er gewoon in! Dus dan maakt mij de rest van de uitslag al bijna niks meer uit.

1 [14]. Comus - First Utterance
2 [59]. Uriah Heep - Look at Yourself
3 [3] Led Zeppelin - Led Zeppelin [IV]
4 [45]. Golden Earring - Seven Tears
5 [21]. Black Sabbath - Master of Reality
6 [8]. The Who - Who's Next
7 [37]. Roy Harper - Stormcock
8 [12]. Leonard Cohen - Songs of Love and Hate
9 [-]. Three Man Army - A Third of a Lifetime
10 [-]. Toad - Toad
11 [-]. Budgie - Budgie
12 [-]. Frumpy - 2
13 [-]. Dr. Z - Three Parts to My Soul
14.[-] Mountain - Nantucket Sleighride
15 [83]. Cosmic Dealer - Crystallization
Favoriete 'losse' nummers: Colonel Bagshot - Six Day War en Funkadelic - Maggot Brain

Underground heavy/acid/progrock bubbling under: Spring - Spring, Felt, Virus, Dust, Bolder Damn, May Blitz, Demian, Cressida, Help, Orang-Utan, Fuzzy Duck, Ginhouse, Jeronimo, Catapilla, Epitaph, Tear Gas, Samurai, Edgar Broughton Band, Leaf Hound, Culpeper's Orchard, Kin Ping Meh, Still Life, November, Moving Gelatine Plates, Mr. Albert Show, Wallenstein en tenslotte ook het Sabbathiaans heavy Blues Creation uit Japan. De folky popprog á la Belle & Sebastian avant la lettre meets Van Der Graaf Generator van Fuchsia wil ik ook nog even vermelden: een van mijn kostbaarste originele persingen.

rudolphS schreef:
27. Peter Maxwell Davies - Eight Songs For A Mad King
Nooit van gehoord, maar dank voor de tip! Deze gekte klinkt in het holst van de nacht uitermate fascinerend.
...en onheilspellend en verontrustend. Fijn!

EvilDrSmith schreef:

Qua zwarte muziek ga ik eerder uit mijn plaat van die plaat van Mandrill, waarvan ik had verwacht dat íemand die toch wel zou noemen (in MuMe staat de releasedatum abusievelijk op 1970, misschien is dat de reden?).

Vrijwel iedereen maakt zijn lijstje door te zoeken vanuit zijn stemmen uit een bepaald jaar. Dus bij een lijst voor 1971 kom je geen 1970 platen tegen (of deze plaat uit 1970 dan wel 1971 komt weet ik verder niet)

EvilDrSmith schreef:

Underground heavy/acid/progrock bubbling under: Spring - Spring, Felt, Virus, Dust, Bolder Damn, May Blitz, Demian, Cressida, Help, Orang-Utan, Fuzzy Duck, Ginhouse, Jeronimo, Catapilla, Epitaph, Tear Gas, Samurai, Edgar Broughton Band, Leaf Hound, Culpeper's Orchard, Kin Ping Meh, Still Life, November, Moving Gelatine Plates, Mr. Albert Show, Wallenstein en tenslotte ook het Sabbathiaans heavy Blues Creation uit Japan. De folky popprog á la Belle & Sebastian avant la lettre meets Van Der Graaf Generator van Fuchsia wil ik ook nog even vermelden: een van mijn kostbaarste originele persingen.

Oeh lekker lijstje en tipjes, jij bent wel een kenner hé, ouwe stonerockert?

Johnny Marr schreef:
Oeh lekker lijstje en tipjes, jij bent wel een kenner hé, ouwe stonerockert?
Al die nieuwe shit is mij veel te hip en modern, geef mij maar stof, spinnenraggen, craquelérock en andere ouwe meuk.

Zack
Ok...door vakantie e.a. beslommeringen hier helaas niet mee bezig geweest , maar sluit weer aan.

zaaf
beslommeringen... mooi!

Als er op me gehoopt wordt doe ik ms wel mee

Ik denk dat Marc Bolan wel op jou hoopt

My main man

Vorig jaar pas 49e…

zaaf
luigifort schreef:
Als er op me gehoopt wordt doe ik ms wel mee
wat een bijzondere reden.

Blijkbaar wordt er (weer) niet op mij gehoopt, maar ik doe lekker wel mee.

Tag me morgen nog eens

Op mij wordt ook nog steeds niet gehoopt...

zaaf
Bonk schreef:
Blijkbaar wordt er (weer) niet op mij gehoopt, maar ik doe lekker wel mee.
weet niet goed waar dit misging, maar fijn dat je niet persoonlijk neemt

Hey ik ben nieuw op dit topic. Klein vraagje; hoe groot moet de top ... zijn? 15 albums, 25? Ik hoor 't graag, dan lever ik ook een lijstje aan.

ABDrums schreef:
Hey ik ben nieuw op dit topic. Klein vraagje; hoe groot moet de top ... zijn? 15 albums, 25? Ik hoor 't graag, dan lever ik ook een lijstje aan.

Maak gerust een Top 1000 per jaar, dat vinden we alleen maar leuk. Dat enkel de bovenste 15 meetellen mag daarin de pret niet drukken

luigifort schreef:
Op mij wordt ook nog steeds niet gehoopt...

Dat is nooit anders geweest toch Misschien dat we als we aankomen bij de 80's een beetje op je gaan hopen (ik wel).

zaaf
ik formuleer mijn tagjes wat vrijblijvender, men moet niet bezwijken onder de druk.

zaaf
ABDrums schreef:
lijst is minimaal 8, liefst 15. langer mag - maar heeft geen invloed op de score. per PM aan mij ajb

zaaf
Ga straks ff filmpje pakken, rond 21 uur thuis dus ben tot dan te verrassen door bijv AOVV, Ataloona, Dwejkk_, EvilDrSmith, Gyzzz, Koenr, Teunnis enof teus

zaaf
https://www.historiasdelosjuegos.com/wp-content/uploads/ard-schenk-1972-sapporo-768x403.jpg
nou, met het ontbreken van gevestigde namen kan ik toch tot een aanvaardbare top 15 1972 komen.
I've got Friday on my mind

De tijd vliegt…

zaaf
en vliegt....

Gast
geplaatst: vandaag om 21:14 uur

geplaatst: vandaag om 21:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.