MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Mijn favoriete Suede album

zoeken in:
Of ik ben gewoon geen Waterboys liefhebber

Het kan allemaal tegenwoordig, cancelen die Mike Scott veel te woke

The Wokerboys

2.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5350.jpg
Op sommige dagen mijn nummer 1 zelfs Dat heb je wel eens Dit is hun Sons and Fascination, hun Strangeways, Here We Come so to speak. Net ff anders, net wat obscuurder, net wat donkerder, je zet het album net wat minder vaak op, daarom blijft ie speciaal. Maar uiteraard ga je altijd weer voor New Gold Dream en The Queen Is Dead en This Is the Sea, of verklap ik nu iets Church Not Made with Hands, übervrolijke klepper! All the Things She Gave Me, superleuk! The Thrill Is Gone, hartverscheurend!
Red Army Blues en A Pagan Place, magnifiek! Mijn meest fave Waterboys song ever The Big Music, what's in a name hè En dan de schitterende bonustracks Some of My Best Friends Are Trains, supercatchy! En vooral Down Though the Dark Streets, dat door je ziel heen schraapt. En toch...een ander album bovenaan, maar daar zal ik wel niet de enige in zijn

De hoezen van de eerste drie (de beste drie ) lijken wel echt op elkaar. In die zin bijna een trilogie.

The Waterhoes
Nee, maar is wel zo. Zie je wel meer bij vroege albums van bands...

2. A Pagan Place (1984)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5350.300.jpg

I have heard the big music. Dat zou iedereen 'ns moeten doen, you'll never be the same.
Dit belachelijk goede album was een flinke vooruitgang ten opzichte van het al niet misselijke debuut.
Ik kan met gemak 5 blauwe vinkjes uitdelen en dan laat ik de later toegevoegde bonusnummers nog buiten schot. Er zijn regelmatig periodes geweest, dat ik deze (net als de poster boven mij zie ik nu net) de voorkeur gaf boven mijn huidige nummer 1.

ps. Tekst en logo van mijn LP uitvoering uit 1984 is overigens groen

I have heard the big music
And I'll never be the same
Something so pure
Has... called... my... name...

Hey! Hey! Hey!

Radio listenerssssss

5. Where the Action Is
4. The Magnificent Seven
3. Fisherman's Box
2. This Is the Sea
https://www.musicmeter.nl/images/covers/1000/1493.jpg
Natuurlijk leerde ik The Waterboys kennen via The Whole of the Moon. Via de Top 100 Allertijden van Veronica ergens in de jaren '90. Eén van de weinige lekkere nummers uit de jaren '80, vond ik toen met mijn onwetende muziekkennis als puber. Toch bleef het daar lang bij als het The Waterboys aangaat.
Onterecht natuurlijk. Neem nou dat album waar het vanaf komt. Dat staat vol met heerlijke nummers die geweldig uit je boxen knallen. En hoewel ik The Whole of the Moon nog steeds een heerlijk nummer vind om mee te blèren, staan er zelfs nog betere nummers op. Zoals de titeltrack en het openingsnummer, maar vooral het prachtige Old England.

Casartelli (moderator)
5. Dream Harder
4. Fisherman's Blues
3. An Appointment with Mr. Yeats
https://www.musicmeter.nl/images/covers/5000/5350.jpg
2. A Pagan Place

Kennelijk het typische nummer 2 album. Dit album bereikte mijn platenkast direct in de geremasterde versie, dus ik weet niet beter dan dat Some of My Best Friends Are Trains erbij hoort. En dat is zeker geen straf. De meeste big music op deze plaat is sowieso geen straf. Het titelnummer maakte bij eerste beluistering veel indruk, maar Rags (eerste blauwe sterretje) was toch meer een blijvertje. Bij het grote gebaar (very big music) van Red Army Blues duurde het even voor het kwartje viel, maar ook dat is gelukt (tweede blauwe sterretje). Church Not Made with Hands en All the Things She Gave Me mogen ook genoemd worden en zo heb je een solide 4*-plaat.

05. Dream Harder (1993)
04. Fisherman's Blues (1988)
03. A Rock in the Weary Land (2000)
02. An Appointment with Mr. Yeats

01. This Is the Sea
Ook ik zal The Whole of the Moon als 1ste hebben leren kennen. Door de radio via bepaalde Allertijden lijsten maar ook doordat de single in t begin van de 90s opnieuw werd uitgebracht n.a.v. een verzamelplaat en het redelijk verrassend de Top 3 in Engeland wist te behalen. Het album This is the Sea zal ook zo rond 1991 in mijn bezit zijn gekomen. Toen bleek dat The Whole lang niet het beste nummer is van de plaat. Mijn vinken staan bij de opener Don't Bang the Drum en het afsluitende titelnummer maar daar tussen staan ook nog het ene na het andere pareltje.

5. An Appointment with Mr. Yeats (2011)
4. Fisherman's Blues (1988)
3. A Pagan Place (1984)
2. The Waterboys (1983)
1. This is the Sea (1985)

De mooiste van de eerste drie. Ook hier zijn weer de opener en closer übergeniaal. Maar het niveau blijft gedurende het hele album op dat uitzonderlijke niveau. Met special mention van mijn kant voor Spirit, The Pan Within en Old England Dat zouden carrierehoogtepunten zijn voor de meeste andere bands, en zijn hier gewoon album tracks. Wat een album.

Casartelli (moderator)
5. Dream Harder
4. Fisherman's Blues
3. An Appointment with Mr. Yeats
2. A Pagan Place
1. This Is the Sea

Eerst even een vuiltje wegwerken. Ik lees al bij meerdere mensen dat The Whole of the Moon niet eens het beste nummer is. Ik zou een stapje verder willen gaan: ik vond het een stomvervelend nummer en tot op zekere hoogte vind ik dat nog steeds. Aangezien het ook het enige bekende nummer van de band is, heeft het het opvolgen van de suggestie eens wat meer van The Waterboys te beluisteren lang in de weg gestaan.

Soit, geen koe zo bont... verder valt hier natuurlijk genoeg te genieten. Don't Bang the Drum, Spirit, Be My Enemy en het titelnummer zijn allemaal prima en vormen een staalkaart van het diverse geluid waarheen de band op dit moment geëvolueerd had. Daarmee zijn de blauwe sterretjes nog niet benoemd; die gaan naar Old England en persoonlijke favoriet Trumpets.

5. An Appointment with Mr. Yeats (2011)
4. Fisherman's Blues (1988)
3. The Waterboys (1983)
2. A Pagan Place (1984)

1. This Is the Sea (1985)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1493.300.jpg

De eerste drie albums uit de midjaren'80 koester ik nog steeds als zijnde één van de muzikale hoogtepunten van die tijd. Met name deze plaat kent louter geniale songs. Ben ik nou de enige die '..the Moon' niet eens het sterkste nummer hierop vind? Bevat het mooiste album intro allertijden, en dan te bedenken dat ik zelf eigenlijk helemaal niet van getrompetter hou. Als dan vervolgens de zwaar aangezette drums knetterhard invallen (nog zo gezegd: Don't bang it), je daardoor een enorme jump van verrukking hebt gemaakt, dan weet je dat je met een absoluut meesterwerk hebt te maken. Oorspronkelijk geschreven door Karl Wallinger overigens, die tijdens deze periode een belangrijke drijvende kracht was.
Het This Is the Sea album verdiend van mij één grote blauwe ster, want zoals al gezegd louter geniale songs.
"And all we gotta do is surrender... surrender... surrender..."

Goodbye Jumbo vind ik beter dan welk album van The Waterboys van na 1985 dan ook

1. https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1493.jpg
Alles lijkt wel gezegd te zijn hè over dit meesterwerk Het eerste album van ze dat ik in mijn bezit had. The Whole of the Moon, het eerste nummer van ze dat ik kende, nog steeds even prachtig en zeker wel bij de beste nummers van het album, ms soms wel de beste. Maar ik heb meer faves. De opener bijvoorbeeld, altijd een rush, altijd een feest. Veel krachtiger nummers bestaan er niet. Mijn fave is The Pan Within, prachtig helder klinkend, het gaat ook maar door op het eind, fantastisch! Trumpets is mij heel erg dierbaar, zacht als een nazomerzonnetje. Old England is een warme zachte deken, zalig nummer! Het titelnummer is een prachtcatharsis, een soort Find the River, beetje Van Morrison feel ergens. En daartussenin zitten nog Spirit, Medicine Bow en Be My Enemy, wat geen tienen zijn, maar wel dikke 9's. En de som der delen, de flow, de balans zorgt voor een dikke 10+ album! Een magisch spirituele rit.

Beetje hetzelfde als met New Gold Dream, bijna iedereen heeft 'm bovenaan? Wat wil dat zeggen over deze band?

Dat ze een van de allerbeste albums van de 1980s gemaakt hebben

This Is the New Gold Dream Sea

Beiden 9 songs!

Haal Vicar in a Tutu van TQID af en je hebt een perfect album

Casartelli (moderator)
Beide hebben iets meer dan dubbel zo veel stemmen op MuMe als het eerstvolgende album van de band. Statistisch geen enorme verrassing.

Ik verpest graag nog even de eensgezindheid (al scheelt het niet veel bij me tussen 1 en 2).

5. Where the Action Is
4. The Magnificent Seven
3. Fisherman's Box
2. This Is the Sea
1. A Pagan Place
https://www.musicmeter.nl/images/covers/5000/5350.jpg
Ik heb dit album nog niet eens zo lang in mijn bezit, want ik zie achterop de cd dat het om de nieuwe versie met bonusnummers uit 2019 gaat. Daarmee is het één van mijn beste 'ontdekkingen' van de afgelopen vijf jaar. Want ik pak dit album toch echt met hele grote regelmaat uit mijn kast. Bij het lezen van de andere stukjes, kom ik er pas achter dat Some of My Best Friends Are Trains eigenlijk een extra track is, maar die past er prima tussen.
Maar ik sla hem dus nog net wat hoger aan dan This is the Sea. Waarom? Ta, nou omdat ik merk dat ik hem vaker draai voor mijn plezier. Omdat ik mijn 'music' graag 'big' heb. Omdat het album een heerlijke flow heeft. Omdat er geweldige composities op staan, wat al bewezen wordt in het eerste nummer en die Big Music, maar ook bij The Thrill is Gone en Rags, het titelnummer, maar toch vooral ook bij het mooiste nummer wat ze ooit gemaakt hebben en dus zelfs de afgelopen jaren mijn persoonlijke top 100 is binnengeslopen, het werkelijk magistrale Red Army Blues.

Nog anderhalve week, dan ga ik ze voor het eerst in mijn leven live zien. Het is een understatement dat ik daar nu al zin in heb.

5. Echo & The Bunnymen - Songs to Learn & Sing (1985) - MusicMeter.nl
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5741.jpg
Ik trap af met een verzamelaar en ik heb daar vier goede redenen voor:
The Puppet, Do It Clean, Never Stop en Bring On The Dancing Horses.

Ik zou nog 7 goede andere redenen weten

Casartelli (moderator)
Depeche Mode
U2
R.E.M.
Kraftwerk
New Order et.al.
Orchestral Manoeuvres in the Dark
Roxy Music
Nits
Peter Gabriel
Boudewijn de Groot
Kate Bush
Mike Oldfield
Pet Shop Boys
Duran Duran
Simple Minds
David Bowie
INXS
The Waterboys
https://www.musicmeter.nl/images/covers/18000/18904.jpg
5. Echo & The Bunnymen

Een top-5 gaat net lukken, maar verwacht geen hoogdravende epistels. Het zit ook weer allemaal dicht bij elkaar, maar de titelloze lijkt nipt de minst indrukwekkende van de eerste vijf. Lips Like Sugar komt bovendrijven.

5. Porcupine (1983)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3910.jpg

Nog altijd een ruim 4,5* album maar eentje moet er op 5 staan. Prachthoes weer, topheavy met twee klasse en classic singles als eerste twee nummers, maar daarna wordt het niveau nooit veel minder met geweldige songs als het titelnummer, Heads Will Roll, Higher Hell en vooral de überpristine closing song In Bluer Skies

Een beetje het zelfde verhaal van Casper; weinig inhoudelijke opmerkingen, anekdotes en warme herinneringen.

05. Heaven Up Here (1981)
Qua hoes had deze ver op één gestaan!

04. Evergreen (1997)
Nee qua hoes is dit niet heel veel maar qua muziek dan weer wel. Verrassend sterk album uit een wat minder opvallende periode van de band.

5. Porcupine (1983)
4. Echo & The Bunnymen (1987)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/18000/18904.jpg

De laatste met de originele line-up bij mij op 4. Verreweg de minst bestemde en minst gewaardeerde van de 80s albums van ze hier op MuMe, maar naar mijn mening zeer onterecht. Heerlijke singles, naast Lips Like Sugar zeker ook The Game Over You vind ik daar dan weer een perfecte twee-eenheid mee. De andere twee juweeltjes vind ik Bombers Bay en de intens schone afsluiter All My Life, wat je als hun I Won't Share You zou kunnen beschouwen. En dan mis ik nog heel wat überzaligs om te benoemen

Keuzes keuzes...
Ik ken ze wel allemaal, sommigen maar een of een paar keer gehoord en sommigen heel veel, maar blijft lastig

Gast
geplaatst: vandaag om 04:23 uur

geplaatst: vandaag om 04:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.