menu

Muziek / Algemeen / Bandnaam = Albumtitel = Songtitel

zoeken in:
Ik vroeg mij altijd al af hoe vaak een band dezelfde naam voor hun debuut gebruikte en ook nog eens een song met dezelfde naam hadden.

Dit komt wel een paar keer voor, maar ik maak het wat moeilijker, want ik stel bij deze dat het een debuutplaat moet zijn en dat de song met diezelfde titel ook op die plaat moet staan.

Dus Annihilator telt niet, want de song Annihilator staat op King of the Kill (1994) en het gelijknamige album stamt uit 2010, terwijl de band debuteerde in 1989. Annihilator is dus af.

Enkele bands die wel aan de criteria voldoen:

Black Sabbath - Black Sabbath (1970) - Black Sabbath (eerste song)

Iron Maiden - Iron Maiden (1980) - Iron Maiden (laatste song)

Shot in the Dark - Shot in the Dark (1981) - Shot in the Dark (nummer 6)

Motörhead - Motörhead (1977) - Motörhead (eerste song)

Bad Co(mpany) - Bad Co(mpany) (1974) - Bad Company (5e song)

Blackfield - Blackfield (2004) - Blackfield (2e song)

Bad Religion - Bad Religion (1984, EP) - Bad Religion (eerste song)

Body Count - Body Count (1992) - Body Count (2e en 4e song) Dubbele punten?

Absoluut, want ik had Bad Religion er ook bij gezet. Dankjewel!

Dat zijn er bij elkaar nog best veel. Veel modernere acts ook. Laat ze maar komen.

Talk Talk
Mandrill
Damn Yankees
Icehouse
Pretty Thing(s)

gaucho schreef:
Talk Talk
Mandrill
Damn Yankees
Icehouse
Pretty Thing(s)

Talk Talk telt niet, want die had ik al opgezocht. de rest moet wel ook bewijs bij geleverd worden.

Misschien kijk ik er overheen, maar Talk Talk zag ik nog niet genoemd worden. Wat de overigen betreft: check Musicmeter, daar staan ze allemaal op.

Ik zit nu op mijn telefoon te werken, dan is het wat ingewikkeld om die linkjes eronder te stoppen. Zal straks achter mijn laptop ff kijken of ik kan linken.

Nog een: Bo Diddley. Die was waarschijnlijk de allereerste die dit grapje uithaalde (1958). En bij mijn weten ook de enige solo-artiest die zijn eigen naam op deze manier gebruikte. De overige voorbeelden zijn allemaal bands.

gaucho schreef:
Misschien kijk ik er overheen, maar Talk Talk zag ik nog niet genoemd worden. Wat de overigen betreft: check Musicmeter, daar staan ze allemaal op.

Ik bedoelde Talk Talk dat ze niet aan de criteria voldoen. Hun debuut plaat heet immer The Party's Over.

Oh ja, tuurlijk. Stom van mij. De overigen tellen wel, denk ik. Maar ik zal later vanmorgen ff linken, dan kan ik het ook zelf controleren…

Jaja, ik ben streng bij deze topic.

Nou, best wel Het nummer Pretty Thing (dus zonder s aan het eind) op het titelloze debuutalbum van The Pretty Things komt bij jou waarschijnlijk ook niet door de keuring, of wel?

En het enige voorbeeld waarbij het nummer ook nog eens een grote hit werd: Sailor

Da's inderdaad een goeie! Ik zal meteen even het gevraagde 'bewijs' leveren: Sailor (derde nummer)

En dan mijn suggesties (+ 2 extra):
Mandrill (eerste nummer)
Icehouse (eerste nummer)
Damn Yankees (vijfde nummer)
Bo Diddley (eerste nummer)
The Pretty Things (laatste nummer)

Kool and the Gang (eerste nummer
Living in a Box (eerste nummer, dat nummer werd ook nog een aardige hit trouwens).

Bij The Pretty Things heb ik een beetje gesmokkeld, omdat de song in kwestie Pretty Thing (dus zonder s aan het eind) heet. En Icehouse is eigenlijk ook discutabel, omdat de band ten tijde van het eerste album nog Flowers heette en pas daarna officieel de naam van de song en albumtitel overnam en door het leven ging als Icehouse.

gaucho schreef:
Nou, best wel Het nummer Pretty Thing (dus zonder s aan het eind) op het titelloze debuutalbum van The Pretty Things komt bij jou waarschijnlijk ook niet door de keuring, of wel?

Ik maakte ook een uitzondering voor Bad Co(mpany).

Op een gegeven moment maak ik de balans op, en zal een alfabetische lijst hier posten en bijhouden. Ik zag op het web, dat dat toch echt ontbrak, en zo vullen we het web weer met wat (nutteloze) kennis.

Ja, je bent archivaris of je bent het niet...

Zou je dat bericht dan weer even willen verwijderen? Wordt heel onoverzichtelijk zo.

Ik maak van de week een verzamelstaat op. Alfabetisch en zonder Gentle Giant.

Deicide - Deicide (1990) (nr. 6)

Cracker - Cracker (1992) (nr. 3) - mag denk ik niet, want het nummer heet 'This Is Cracker Soul'...?

Deicide keur ik goed. Cracker keur ik af.

Eerste lijst (alfabetisch zoals dat ook op de site gebeurd, dus Bo Diddley bij de B en The Pretty Things bij the T). Misschien is een chronologische volgorde leuker. Ik denk er nog over na.

Bad Co(mpany) - Bad Co(mpany) (1974) (5e song)
Bad Religion - Bad Religion (1984) (1e song)
Black Sabbath - Black Sabbath (1970) (1e song)
Blackfield - Blackfield (2004) (2e song)
Blindfold - Blindfold (2005) (4e song)

Bo Diddley - Bo Diddley (1958) (1e song)
Body Count - Body Count (1992) (4e song)
Bonny Light Horseman - Bonny Light Horseman (2020) (1e song)
Damn Yankees - Damn Yankees (1990) (5e song)
Deicide - Deicide (1990) (6e song)

Dimma - Dimma (2005) (1e song)
Iced Earth - Iced Earth (1990) (1e song)
Iron Maiden - Iron Maiden (1980) (8e song)
Iron Savior - Iron Savior (1997) (4e song)
Kælan Mikla - Kælan Mikla (2016) (1e song)

Kool and the Gang - Kool and the Gang (1970) (1e song)
Leatherwolf - Leatherwolf (1985) (9e song)
Living in a Box - Living in a Box (1987) (1e song)
Mammút - Mammút (2006) (10e song)
Mandrill - Mandrill (1970) (1e song)

Metal Church - Metal Church (1984) (2e song)
Motörhead - Motörhead (1977) - Motörhead (1e song)
Shot in the Dark - Shot in the Dark (1981) (6e song)
Slowdive - Slowdive (1990) (1e song)
The Good, the Bad & the Queen - The Good, the Bad & The Queen (2007) (12e song)

The Pretty Things - The Pretty Things (1965) (12e song)

Eerste conclusies: een album én een song naar jezelf vernoemen is genre-overstijgend, het is van elke tijd en Bo Diddley was de eerste die het deed.

Run the Jewels - Run the Jewels (2013) (openingsnummer)

En Warpaint komt close, echter staat Warpaint helaas niet op Warpaint. Snappie?

Ik dacht nog aan Focus, maar hun debuutplaat heet anders.

Sailor ontbreekt in het overzicht

Gast
geplaatst: vandaag om 20:03 uur

geplaatst: vandaag om 20:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.