MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
Flipm0de schreef:
(quote)

Lupe gaat gewoon over je hoofd Pete, die man zijn skills zijn

Ik voel wel een nieuw MuMe concept aankomen, de MuMe verzuz battles...

Verzuz battles als in?? Geschreven 16's? Mensen die ieder 10 joints droppen...Ik snap hem niet helemaal. Lupe is iemand die mij totaal niet boeit... Zeker niet sinds ik meerdere aanvaringen met zijn stans heb gehad om redenen die het noemen niet waard zijn (iemand anders (meerdere) als favorite lyricists aanwijzen zonder dat Lupe genoemd werd door mij). En toen gingen ze helemaal los...

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Verzuz battles als in?? Geschreven 16's? Mensen die ieder 10 joints droppen...Ik snap hem niet helemaal. Lupe is iemand die mij totaal niet boeit... Zeker niet sinds ik meerdere aanvaringen met zijn stans heb gehad om redenen die het noemen niet waard zijn (iemand anders (meerdere) als favorite lyricists aanwijzen zonder dat Lupe genoemd werd door mij). En toen gingen ze helemaal los...

Rustig aan joh, gewoon dollen moet kunnen toch? Ik bedoel, wie de bal kaatst kan em terug verwachten.

Neem niet weg dat Lupe als lyricist in mijn ogen interessanter is dan 99% van de rappers, helemaal in zijn beginjaren, maar daar gaan we het toch niet eens over worden

Flipm0de schreef:
(quote)

Rustig aan joh, gewoon dollen moet kunnen toch? Ik bedoel, wie de bal kaatst kan em terug verwachten.

Neem niet weg dat Lupe als lyricist in mijn ogen interessanter is dan 99% van de rappers, helemaal in zijn beginjaren, maar daar gaan we het toch niet eens over worden

Ik ben zwaar rustig en relaxed atm. In ieder geval, Lupe boeide me niet...boeit me niet...en zal me nooit kunnen boeien. Het is het totaalpakket denk ik zo, ik voel het niet op 1 of 2 tracks na... Dat heeft iedereen wel eens met MC's die door veel mensen geprezen worden. Ik ken zelfs een Rakim-hater van mijn generatie... Ik bedoel maar!! .

(quote)

Ik ken zelfs een Rakim-hater van mijn generatie... Ik bedoel maar!! .

Dat is een grap, toch?

bennerd schreef:
(quote)

Dat is een grap, toch?

Ik zou het graag bevestigen, maar ik ken er echt een...

Ben benieuwd naar de resultaten over 2007!

zaaf
moet je nog ff geduld hebben, dinsdag heb ik nog een tagrondje gedaan.

(quote)
Ik zou het graag bevestigen, maar ik ken er echt een...
I mean de laatste 10 à 15 jaar heeft ie alleen een saai album en saaie verses gedropt. Maar in zijn prime was ie wel écht de beste MC hoor. Zijn tijd ver vooruit ook.

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
I mean de laatste 10 à 15 jaar heeft ie alleen een saai album en saaie verses gedropt. Maar in zijn prime was ie wel écht de beste MC hoor. Zijn tijd ver vooruit ook.

Still, hij mag hem echt niet... Kan zijn identiteit wel prijsgeven, maar dat is niet de bedoeling. In ieder geval over Rakim: Hij is met Nick Wiz aan nieuwe joints aan het werken!

zaaf schreef:
moet je nog ff geduld hebben, dinsdag heb ik nog een tagrondje gedaan.

Dinsdag is al een eeuwigheid geleden! Ik moet in deze wel lak hebben aan regels en drop vanavond mijn top 10 voor 2006 daar ik morgen een week op vakantie ga met mijn ouders (die zijn dan 50 jaar getrouwd, jwz) en dan mijn files niet meer bij de hand heb.

Een prima jaar, daar lijkt iedereen het hier wel over eens te zijn. Veel albums met een hoge replay-value ook. Vrijwel niemand dropte zijn beste werk in 2007 w.m.b., maar veel artiesten kwamen wel behoorlijk dicht in de buurt.

edIT, Aesop, Dälek, M.I.A. & Busdriver draaide ik destijds al en leg ik nog steeds met veel plezier op. M.I.A. was achteraf gezien haar tijd behoorlijk vooruit en is wat mij betreft nog immer een ondergewaardeerde artiest. Die 2e plaat van edIT, met de toevoeging van rappers, was echt zo'n plaat die de kampen verdeelde, zowel op MuMe als binnen mijn eigen kring. De plaat heeft dan ook een bedenkelijk gemiddelde op de site. Ik vond het destijds vooral een enorm frisse en moderne plaat en 14 jaar later is het eigenlijk nog steeds een lekkere, speelse plaat. Met Artsy Remix - het ultieme anti-hipster anthem - bevat het album bovendien 1 van mijn meest gedraaide hip-hop nummers aller tijden. Datzelfde geldt voor het titelnummer van Aesop z'n worp. Goede herinneringen aan 2007, met andere woorden.

El-P stond destijds ook wel op mijn vizier (mijn ex was fan), maar zelf ben ik enkele jaren later pas echt goed naar zijn werk gaan luisteren. Zijn beste plaat zien we hier echter over enkele weken pas verschijnen.

In januari schreef ik over Paraffin "Dit was in 2018 mijn kennismaking met Billy Woods en in de jaren daarna groeide hij uit tot een vaste waarde [...] Nu zijn back catalog nog induiken". Nou heb ik daar de afgelopen maanden werk van gemaakt en ook de 2 platen van Super Chron Flight Brothers die ik inmiddels heb gecheckt staan van begin tot eind vol sterke nummers. Door de lengte (70 min+) ontstaat er bij mij wel enige vermoeidheid richting het einde, maar Woods is een MC gebleken wiens oeuvre nog consistenter is dan ik had verwacht.

Daarnaast zijn er nog 2 toppers uit Nederland die ook behoorlijk dicht bij het niveau van Eigen Wereld komen, Durrty Goodz die uit het niks Grime eventjes op zijn kop zette, en Onra die de tofste instrumentale hip-hop plaat van 2007 dropte. Fraai jaar!

Daarmee kom ik tot deze lijst:

01. Aesop Rock - None Shall Pass
02. M.I.A. - Kala
03. Sticks & Delic - Fakkelteit
04. edIT - Certified Air Raid Material
05. Super Chron Flight Brothers - Emergency Powers
06. EL-P - I'll Sleep When You're Dead
07. Typhoon - Tussen Licht en Lucht
08. Dälek - Abandoned Language
09. Busdriver - RoadKillOvercoat
10. Onra - Chinoiseries

EP:
01. Durrty Goodz - Axiom EP
02. Jay Electronica - Act 1: Eternal Sunshine (The Pledge)
03. Flying Lotus - Reset
04. Atmosphere - Sad Clown Bad Summer Number 9
05. J Dilla - Jay Love Japan

Uit het losse polsje, zo tussen het verhuizen door:

1. Aesop Rock - None Shall Pass
2. Dälek - Abandoned Language
3. M.I.A. - Kala
4. Blu & Exile - Below the Heavens
5. Shape of Broad Minds - Craft of the Lost Art
6. EL-P - I'll Sleep When You're Dead
7. Sticks & Delic - Fakkelteit
8. Brother Ali - The Undisputed Truth
9. Sole and the Skyrider Band - Sole and The Skyrider Band
10. Typhoon - Tussen Licht en Lucht

zaaf

zaaf
nou met de laatste lijst maak ik het zooitje op en zie tussen de 20 en 11 al wat echt fijne albums:

11. Sean Price - Jesus Price Supastar /
24 punten / nr 1 van bennerd en genoemd door JayM, Flipm0de en Nr.4

12. CunninLynguists - Dirty Acres /
17 punten / genoemd door -SprayIt-, MAS, Nr.4 en Harderwiek

13. M.I.A. - Kala /
17 punten / genoemd door aerobag en Koenr

14. Common - Finding Forever /
15 punten / nr 1 van Nr.4 en genoemd door shaadiq haynes

15. Junk Science - Gran'dad's Nerve Tonic /
14 punten / genoemd door bennerd en Chrisseh

16. edIT - Certified Air Raid Material /
13 punten / genoemd door bennerd en Koenr

17. Black Milk - Popular Demand /
12 punten / genoemd door Nr.4, shaadiq haynes en zaaf

18. Dälek - Abandoned Language /
12 punten / genoemd door Koenr en aerobag

19. Hydeout Productions: 2nd Collection /
12 punten / genoemd door -SprayIt- en panjoe

20. Army Of The Pharaohs - Ritual Of Battle /
11 punten / genoemd door MAS, Flipm0de en Harderwiek

zaaf
maar die worden toch met recht getopt door deze klasbakken:

1. Blu & Exile - Below the Heavens /
98 punten / nr 1 van JayM , Rene1979 , Flipm0de , Harderwiek en genoemd door niels94, ForWhomThePeteTolls, MAS, Silky & Smooth, Nr.4, shaadiq haynes, zaaf, Chrisseh en aerobag

2. El-P - I’ll Sleep When You’re Dead /
78 punten / nr 1 van shaadiq haynes , zaaf en genoemd door niels94, JayM, -SprayIt-, panjoe, Silky & Smooth, Chrisseh, Koenr en aerobag

3. Typhoon - Tussen Licht en Lucht /
77 punten / nr 1 van -SprayIt- , Chrisseh en genoemd door niels94, JayM, MAS, Flipm0de, Silky & Smooth, Nr.4, zaaf, Harderwiek, Koenr, Johnny Marr en aerobag

4. Sticks & Delic - Fakkelteit /
62 punten / nr 1 van panjoe , MAS , Johnny Marr en genoemd door niels94, -SprayIt-, Nr.4, Chrisseh, Koenr en aerobag

5. Aesop Rock - None Shall Pass /
58 punten / nr 1 van niels94 , Koenr , aerobag en genoemd door JayM, -SprayIt-, panjoe, Flipm0de, Silky & Smooth, shaadiq haynes en zaaf

6. Kanye West - Graduation /
38 punten / nr 1 van Silky & Smooth en genoemd door niels94, bennerd, -SprayIt-, Flipm0de, Nr.4, Johnny Marr en Harderwiek

7. Evidence - The Weatherman LP /
38 punten / genoemd door niels94, JayM, panjoe, Rene1979, Nr.4, shaadiq haynes en Harderwiek

8. Brother Ali - The Undisputed Truth /
34 punten / genoemd door JayM, -SprayIt-, Rene1979, MAS, Flipm0de, zaaf, Harderwiek, Chrisseh en aerobag

9. Y Society - Travel at Your Own Pace /
33 punten / genoemd door niels94, JayM, panjoe, ForWhomThePeteTolls, shaadiq haynes en zaaf

10. Blue Scholars - Bayani /
33 punten / genoemd door Rene1979, -SprayIt-, Flipm0de, zaaf en Harderwiek

Mooie lijst! Thanks zaaf!

Bedankt heer zaaf! Mooie lijst weer met een spannende strijd daar om de 2e plek.

Dat is zeker een mooie lijst geworden!

zaaf
Gelukkig nieuw jaar!

Soledad, cosmic kid, brajoapau of Casartelli kan een van jullie het jaar op 2006 zetten?

1. J Dilla - Donuts
2. Madlib - The Beat Konducta: Vol. 1-2: Movie Scenes
3. Ghettosocks - Get Some Friends
4. Jedi Mind Tricks - Servants in Heaven Kings in Hell
5. Nas - Hip Hop Is Dead
6. DJ Premier - Signature Sounds Vol. 1
7. Ghostface Killah - Fishscale
8. Flying Lotus - 1983
9. Jay-Z - Kingdom Come
10. Metal Fingers - Special Herbs: The Box Set Vol. 0 - 9

Geen ontzettend goed jaar, maar wel het jaar waarin J Dilla zijn absolute meesterwerk uitbracht. Een fantastische mijlpaal in het genre. Ik ga me licht beledigd voelen als die het niet wint dit jaar. Verder geen druk op jullie.

Verderop in de stemmenlijst is het al wat meer zoeken. Van de top 5 ben ik tevreden: een van de enige "hardcore hiphop"-platen die ik echt goed trek (al moet ik ervoor in de stemming zijn), die andere topproducer die een instrumentale plaat uitbrengt, Nas die nog eens flarden genialiteit te horen brengt en he, kijk daar eens, Ghettosocks die superbescheiden dikke kwaliteit komt brengen.

Een compilatie van Premo kan nooit slecht zijn, daarna is het al wat meer willekeur in de lijst. Flying Lotus met zijn fijn opstappertje, Ghostface Killah die niet verrast, Jay-Z die wel wat verrast en MF DOOM die een box met veel te veel muziek uitbrengt.

De beste wensen.

Ik bijt graag het spit af met mijn lijstje over 2006. De top 2 steekt er wat mij betreft torenhoog bovenuit, maar al met al een best leuk jaar qua hiphop:

30. C-Mon & Kypski - Where the Wild Things Are
29. Birdy Nam Nam - Birdy Nam Nam
28. Chrome Children
27. J Dilla - The Shining
26. Appa - De Meest Onderschatte
25. Pretty Lights - Taking Up Your Precious Time
24. Unknown Prophets - The Road Less Traveled
23. Blue Sky Black Death & The Holocaust - The Holocaust
22. Ojajoh?! - Bonte Avond
21. Quantic - An Announcement to Answer

20. The Game - Doctor's Advocate
19. Army of the Pharaohs - The Torture Papers
18. Vakill - Worst Fears Confirmed
17. Jiggy Djé - Noah's Ark
16. People Under the Stairs - Stepfather
15. Ghettosocks - Get Some Friends
14. Little People - Mickey Mouse Operation
13. Scientifik - The Most Blunted
12. Flying Lotus - 1983
11. Cut Chemist - The Audience's Listening

10. P.O.S - Audition
9. Lupe Fiasco - Food & Liquor
8. The Roots - Game Theory
7. Tanya Morgan - Moonlighting
6. Jedi Mind Tricks - Servants in Heaven Kings in Hell
5. Common Market - Common Market
4. J Dilla - Donuts
3. BIAS - Time & Tide
2. Opgezwolle - Eigen Wereld
1. CunninLynguists - A Piece of Strange

-SprayIt- schreef:
Ik bijt graag het spit af met mijn lijstje over 2006.

Haantje de voorste, jij bent ook al lekker wakker op deze maandagmorgen. Oh, en geen CunninLynguists in jouw lijstje? Zie dat je het album niet eens hebt beoordeeld?

zaaf
Dan start ik met twee dikke Nederlandse tips

Jiggy Djé - Noah's Ark
StropStrikkers - Kermis In De Hel

Edit - ach weet je wat, ik doe er een Poolse bij

Dinal - W strefie jarania i w strefie rymowania

-SprayIt- schreef:
(quote)
Haantje de voorste, jij bent ook al lekker wakker op deze maandagmorgen. Oh, en geen CunninLynguists in jouw lijstje? Zie dat je het album niet eens hebt beoordeeld?
Eigenlijk nooit degelijk tijd gemaakt voor dat album... Daar moet verandering in komen. Door jouw nominatie besefte ik ook dat Donuts daarmee waarschijnlijk geen eerste plek zal krijgen.

Het zal een hete strijd worden tussen Donuts, Eigen Wereld, en Piece of Strange gok ik

Flipm0de schreef:
Het zal een hete strijd worden tussen Donuts, Eigen Wereld, en Piece of Strange gok ik
Dit.

1. J Dilla - Donuts
2. CunninLynguists - A Piece Of Strange
3. Opgezwolle - Eigen Wereld
4. The Roots - Game Theory
5. Jedi Mind Tricks - Servants in Heaven Kings in Hell
6. The Good People - The Good People
7. People Under the Stairs - Stepfather
8. Apathy - Eastern Philosophy
9. J Dilla - The Shining
10. Jiggy Djé - Noah's Ark

Leuk jaar waarbij de top 3 echt buitenaards goed is. Donuts is een album wat mij keer op keer kippenvel bezorgd, dus voor mij de absolute nummer 1. Maar ook The Roots leveren een regelrechte topper af, terwijl JMT mij voor de 2de keer voor zich weten te winnen.

Jedi Mind Tricks - Servants in Heaven Kings in Hell (5*)
Army of the Pharaohs - The Torture Papers (4,5*)
Opgezwolle - Eigen Wereld
Chino XL - Poison Pen (4*)
CunninLynguists - A Piece of Strange
Emancipator - Soon It Will Be Cold Enough
Ghostface Killah - Fishscale
Hyde Out Productions: First Collection
J Dilla - Donuts
Metal Fingers - Special Herbs: The Box Set Vol. 0 - 9
Murs & 9th Wonder - Murray's Revenge
Outerspace - Blood Brothers

zaaf
MJ_DA_MAN schreef:
Jedi Mind Tricks - Servants in Heaven Kings in Hell (5*)
Army of the Pharaohs - The Torture Papers (4,5*)
Opgezwolle - Eigen Wereld
Chino XL - Poison Pen (4*)
CunninLynguists - A Piece of Strange
Emancipator - Soon It Will Be Cold Enough
Ghostface Killah - Fishscale
Hyde Out Productions: First Collection
J Dilla - Donuts
Metal Fingers - Special Herbs: The Box Set Vol. 0 - 9
Murs & 9th Wonder - Murray's Revenge
Outerspace - Blood Brothers
ik trapte er vorige jaar misschien ook al in, maar zijn er voor jou nog 10 betere in 2006 gemaakt, of zijn dit jouw favoriete hh albums uit dat jaar? ik vermoed het laatste.
voor een top 10, laat ik dan de laatste 2 weg of wil je daar zelf nuance in brengen?

Emancipator- Soon it will staat op de site onder Electronic, anders had deze een plaats in mijn top 3.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:21 uur

geplaatst: vandaag om 17:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.