Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 #8: 90s
zoeken in:
1
Wrathchild1
geplaatst: 7 juli 2019, 10:35 uur
Simon77 schreef:
Mooie, en terechte, stijging van 'The Black Album".
?Mooie, en terechte, stijging van 'The Black Album".
Ook een mooie entree van The Boatman’s Call van Cave.....misschien wel zijn beste van de vorige eeuw.
1
geplaatst: 7 juli 2019, 12:08 uur
In de regels staat het volgende:
Wat de VAR níét toelaat is een wijziging, nadat het laatste fluitsignaal geklonken heeft.
* De albums moeten óf hier op MusicMeter aangegeven staan als 1990-1999 (ongeacht het type album of het materiaal dat erop staat) óf uitsluitend(!) opnames bevatten die uit de jaren '90 stammen (naar eigen inzicht!).
Vooral het "naar eigen inzicht" is daarbij voor mij erg belangrijk. Ik de tijd, noch zin om dat te gaan controleren, dus ik laat het aan de deelnemer zelf. De kans dat zo'n album goed gaat scoren is daarbij nihil, dus ik vind het gezegend.Wat de VAR níét toelaat is een wijziging, nadat het laatste fluitsignaal geklonken heeft.
1
geplaatst: 7 juli 2019, 12:26 uur
chevy93 schreef:
Wat de VAR níét toelaat is een wijziging, nadat het laatste fluitsignaal geklonken heeft.
Wat de VAR níét toelaat is een wijziging, nadat het laatste fluitsignaal geklonken heeft.
Bizarre slotfase voor De Boer: penalty na laatste fluitsignaal - foxsports.nl
0
geplaatst: 7 juli 2019, 12:42 uur
Er gaan heel weinig albums uit mijn top 30 de lijst halen, denk ik.
2
geplaatst: 7 juli 2019, 13:21 uur
Jij durft, zomaar een link naar hij-die-niet-genoemd-mag-worden.
0
geplaatst: 7 juli 2019, 14:16 uur
https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 20. The Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness (1995) | 738 punten | 14x genoemd
Hoogste positie: 3 | Aantal keer Top 5: 3
2017: 23 | 2016: 29 | 2015: 23 | 2014: 25 | 2013: 14 | 2012: 44 | 2011: 16
Positie na [X] lijstjes: [25]: 32 | [50]: 30 | [69]: 22
Spotify: Mellon Collie And The Infinite Sadness (Remastered) by The Smashing Pumpkins on Spotify - open.spotify.com
Voor het eerst sinds 2013 is het album met wellicht de mooiste naam in dit speelveld terug in de top 20 te vinden.
https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 19. Belle and Sebastian - If You're Feeling Sinister (1996) | 806 punten | 15x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 4
2017: 18 | 2016: 16 | 2015: 22 | 2014: 58 | 2013: 49 | 2012: 74 | 2011: 82
Positie na [X] lijstjes: [25]: 37 | [50]: 39 | [69]: 33
Spotify: If You're Feeling Sinister by Belle & Sebastian on Spotify - open.spotify.com
Schoot uit het niets de top 40 binnen en stond de laatste twee jaar zelfs in de top 20. Dit jaar leek dat niet te gaan lukken, maar de sinistere laatstemmers waren Belle & Sebastian goedgezind.
Wel merkwaardig dat Tigermilk wederom ruim buiten de top 100 te vinden is (167).
https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 18. Depeche Mode - Violator (1990) | 830 punten | 13x genoemd
Nr. 1 van: E40 | Aantal keer Top 5: 5
2017: 12 | 2016: 12 | 2015: 10 | 2014: 9 | 2013: 9 | 2012: 20 | 2011: 51
Positie na [X] lijstjes: [25]: 64 | [50]: 16 | [69]: 15
Spotify: Violator by Depeche Mode on Spotify - open.spotify.com
Ruim 500 punten was Violator dit jaar verwijderd van de top 10. Dat krijg je als mensen als stoepkrijt geen lijstje insturen.
En tot overmaat van ramp werd Songs of Faith and Devotion door het laatste lijstje verdrongen naar plek 51.
https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 17. Oasis - (What's the Story) Morning Glory? (1995) | 859 punten | 19x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 1
2017: 19 | 2016: 18 | 2015: 17 | 2014: 16 | 2013: 13 | 2012: 13 | 2011: 21
Positie na [X] lijstjes: [25]: 31 | [50]: 35 | [69]: 17
Spotify: (What's the Story) Morning Glory? by Oasis on Spotify - open.spotify.com
Een vaste waarde in de lijst en vrijwel altijd in deze regionen te vinden. De twee plaatsen stijging doorbreken ook de dalende trend van Oasis.
Hun debuut moet dit jaar genoegen nemen met plek 72.
https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 16. dEUS - The Ideal Crash (1999) | 882 punten | 18x genoemd
Hoogste positie: 3 | Aantal keer Top 5: 3
2017: 31 | 2016: 23 | 2015: 35 | 2014: 22 | 2013: 23 | 2012: 16 | 2011: 24
Positie na [X] lijstjes: [25]: 18 | [50]: 12 | [69]: 14
Spotify: The Ideal Crash by dEUS on Spotify - open.spotify.com
The Ideal Crash staat dit jaar in het zonnetje vanwege het 20-jarige bestaan. Dat is te merken, want het album stijgt liefst 15 plaatsen en evenaart daarmee de beste prestatie in 2012.
Ruim daarachter vinden we nog Worst Case Scenario (80) en In a Bar, Under the Sea (84). Platen die toch meer dan eens bij de bovenste 40 te vinden waren in het verleden.
Hoogste positie: 3 | Aantal keer Top 5: 3
2017: 23 | 2016: 29 | 2015: 23 | 2014: 25 | 2013: 14 | 2012: 44 | 2011: 16
Positie na [X] lijstjes: [25]: 32 | [50]: 30 | [69]: 22
Spotify: Mellon Collie And The Infinite Sadness (Remastered) by The Smashing Pumpkins on Spotify - open.spotify.com
Voor het eerst sinds 2013 is het album met wellicht de mooiste naam in dit speelveld terug in de top 20 te vinden.
As far as you take me, that's where I believe.
The realm of soft delusions, floating on the leaves.
On a distant shoreline, she waves her arms to me.
As all the thought police, are closing in for sleep.
The dilly dally, of my bright lit stay.
The steam of my misfortunes has given me the power to be afraid.
And in my mind I'm everyone;
And in my mind.
The realm of soft delusions, floating on the leaves.
On a distant shoreline, she waves her arms to me.
As all the thought police, are closing in for sleep.
The dilly dally, of my bright lit stay.
The steam of my misfortunes has given me the power to be afraid.
And in my mind I'm everyone;
And in my mind.
https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 19. Belle and Sebastian - If You're Feeling Sinister (1996) | 806 punten | 15x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 4
2017: 18 | 2016: 16 | 2015: 22 | 2014: 58 | 2013: 49 | 2012: 74 | 2011: 82
Positie na [X] lijstjes: [25]: 37 | [50]: 39 | [69]: 33
Spotify: If You're Feeling Sinister by Belle & Sebastian on Spotify - open.spotify.com
Schoot uit het niets de top 40 binnen en stond de laatste twee jaar zelfs in de top 20. Dit jaar leek dat niet te gaan lukken, maar de sinistere laatstemmers waren Belle & Sebastian goedgezind.
Wel merkwaardig dat Tigermilk wederom ruim buiten de top 100 te vinden is (167).
Nihilisme schreef:
Oei oei oei, wat heb ik dit album toch ernstig onderschat de afgelopen jaren. Liedjes afzonderlijk luisteren werkt niet bij mij voor dit album, daar is het geheel te mooi voor en daar sluiten de liedjes te goed voor aan op elkaar. Pas toen ik de teksten erbij pakte drong het album écht goed tot me door. De magnefiek opgebouwde opener, het verstilde The Fox In The Snow, het treurige Get Me Away From Here, I'm Dying met één van de mooiste teksten ooit:
"It is mightier than swords
I could kill you sure
But I could only make you cry with these words"
Prachtig toch? Het sterke van deze plaat vind ik dat er niet één misser opstaat (waar de andere albums van ze wel eens last van hebben). Inmiddels ook mijn favoriete Belle and Sebastian-album (naast de EP-verzamelaar Push Barman...). Nog even een vermelding voor het mooiste liedje van deze band: Judy And The Dream Of Horses. Grenst aan mijn maat voor het perfecte popliedje.
Oei oei oei, wat heb ik dit album toch ernstig onderschat de afgelopen jaren. Liedjes afzonderlijk luisteren werkt niet bij mij voor dit album, daar is het geheel te mooi voor en daar sluiten de liedjes te goed voor aan op elkaar. Pas toen ik de teksten erbij pakte drong het album écht goed tot me door. De magnefiek opgebouwde opener, het verstilde The Fox In The Snow, het treurige Get Me Away From Here, I'm Dying met één van de mooiste teksten ooit:
"It is mightier than swords
I could kill you sure
But I could only make you cry with these words"
Prachtig toch? Het sterke van deze plaat vind ik dat er niet één misser opstaat (waar de andere albums van ze wel eens last van hebben). Inmiddels ook mijn favoriete Belle and Sebastian-album (naast de EP-verzamelaar Push Barman...). Nog even een vermelding voor het mooiste liedje van deze band: Judy And The Dream Of Horses. Grenst aan mijn maat voor het perfecte popliedje.
https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 18. Depeche Mode - Violator (1990) | 830 punten | 13x genoemd
Nr. 1 van: E40 | Aantal keer Top 5: 5
2017: 12 | 2016: 12 | 2015: 10 | 2014: 9 | 2013: 9 | 2012: 20 | 2011: 51
Positie na [X] lijstjes: [25]: 64 | [50]: 16 | [69]: 15
Spotify: Violator by Depeche Mode on Spotify - open.spotify.com
Ruim 500 punten was Violator dit jaar verwijderd van de top 10. Dat krijg je als mensen als stoepkrijt geen lijstje insturen.
En tot overmaat van ramp werd Songs of Faith and Devotion door het laatste lijstje verdrongen naar plek 51.
BoyOnHeavenHill schreef:
Persoonlijk kan ik niet te lang naar Depeche Mode luisteren, daarvoor gaat de stem van Dave Gahan me te gauw tegenstaan, maar muziek, teksten, arrangementen en sfeer op deze plaat zijn zó sterk dat ik Violator toch wel als noodzakelijk in mijn collectie voel. Een perfecte combinatie van synthesizers, drumcomputers en echte (of in ieder geval als echt klinkende) instrumenten, veel prachtige achtergrondgeluidjes die "texture" brengen (vooral in het ontroerende Waiting for the night), de zeer unieke tweede stem van Martin Gore, teksten die altijd wat te melden hebben, en bovenal geen enkele missers bij de negen ijzersterke nummers, dat levert samen een absolute topplaat op. De band als geheel is niet mijn kopje thee, maar dit album is wel boven alle kritiek verheven.
Persoonlijk kan ik niet te lang naar Depeche Mode luisteren, daarvoor gaat de stem van Dave Gahan me te gauw tegenstaan, maar muziek, teksten, arrangementen en sfeer op deze plaat zijn zó sterk dat ik Violator toch wel als noodzakelijk in mijn collectie voel. Een perfecte combinatie van synthesizers, drumcomputers en echte (of in ieder geval als echt klinkende) instrumenten, veel prachtige achtergrondgeluidjes die "texture" brengen (vooral in het ontroerende Waiting for the night), de zeer unieke tweede stem van Martin Gore, teksten die altijd wat te melden hebben, en bovenal geen enkele missers bij de negen ijzersterke nummers, dat levert samen een absolute topplaat op. De band als geheel is niet mijn kopje thee, maar dit album is wel boven alle kritiek verheven.
https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 17. Oasis - (What's the Story) Morning Glory? (1995) | 859 punten | 19x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 1
2017: 19 | 2016: 18 | 2015: 17 | 2014: 16 | 2013: 13 | 2012: 13 | 2011: 21
Positie na [X] lijstjes: [25]: 31 | [50]: 35 | [69]: 17
Spotify: (What's the Story) Morning Glory? by Oasis on Spotify - open.spotify.com
Een vaste waarde in de lijst en vrijwel altijd in deze regionen te vinden. De twee plaatsen stijging doorbreken ook de dalende trend van Oasis.
Hun debuut moet dit jaar genoegen nemen met plek 72.
Ronald5150 schreef:
Oasis flikt het weer. Na het geweldige debuut komen de heren met het even zo geweldige ”(What’s the Story) Morning Glory”. Ook dit is weer een heerlijk album vol meeslepende rocksongs, maar nu iets gevarieerder dan het debuut. Met ”Wonderwall” en ”Cast No Shadow” staan er twee prachtige ballads op en het midtempo nummer ”Champagne Supernova” is wellicht het mooiste wat Oasis heeft laten horen. Maar ook vette rockers komen aan bod met ”Hello”, ”Roll with It”, ”Hey Now!”, ”Some Might Say” en ”Morning Glory”. Het swingende ”She’s Electric” is trouwens een persoonlijke favoriet van me. Wat een lekker liedje is dat zeg. De gebroeders Gallagher schudden ogenschijnlijk met het grootste gemak de meest pakkende liedjes uit hun mouw, en dat al twee albums lang, zonder ook maar een echte misser. De koek zou hierna wel een beetje op blijken, want na dit album is hun studiowerk ronduit wisselvallig, met een uitschieter links en rechts. Maar met ”Definitely Maybe” en met deze ”(What’s the Story) Morning Glory” heeft Oasis twee klassiekers afgeleverd dat hun tot op de dag van vandaag een prominente plek in de muziekgeschiedenis heeft verworven. En terecht!
Oasis flikt het weer. Na het geweldige debuut komen de heren met het even zo geweldige ”(What’s the Story) Morning Glory”. Ook dit is weer een heerlijk album vol meeslepende rocksongs, maar nu iets gevarieerder dan het debuut. Met ”Wonderwall” en ”Cast No Shadow” staan er twee prachtige ballads op en het midtempo nummer ”Champagne Supernova” is wellicht het mooiste wat Oasis heeft laten horen. Maar ook vette rockers komen aan bod met ”Hello”, ”Roll with It”, ”Hey Now!”, ”Some Might Say” en ”Morning Glory”. Het swingende ”She’s Electric” is trouwens een persoonlijke favoriet van me. Wat een lekker liedje is dat zeg. De gebroeders Gallagher schudden ogenschijnlijk met het grootste gemak de meest pakkende liedjes uit hun mouw, en dat al twee albums lang, zonder ook maar een echte misser. De koek zou hierna wel een beetje op blijken, want na dit album is hun studiowerk ronduit wisselvallig, met een uitschieter links en rechts. Maar met ”Definitely Maybe” en met deze ”(What’s the Story) Morning Glory” heeft Oasis twee klassiekers afgeleverd dat hun tot op de dag van vandaag een prominente plek in de muziekgeschiedenis heeft verworven. En terecht!
https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 16. dEUS - The Ideal Crash (1999) | 882 punten | 18x genoemd
Hoogste positie: 3 | Aantal keer Top 5: 3
2017: 31 | 2016: 23 | 2015: 35 | 2014: 22 | 2013: 23 | 2012: 16 | 2011: 24
Positie na [X] lijstjes: [25]: 18 | [50]: 12 | [69]: 14
Spotify: The Ideal Crash by dEUS on Spotify - open.spotify.com
The Ideal Crash staat dit jaar in het zonnetje vanwege het 20-jarige bestaan. Dat is te merken, want het album stijgt liefst 15 plaatsen en evenaart daarmee de beste prestatie in 2012.
Ruim daarachter vinden we nog Worst Case Scenario (80) en In a Bar, Under the Sea (84). Platen die toch meer dan eens bij de bovenste 40 te vinden waren in het verleden.
So you're suffering. I know it hurts a lot if it's the first time.
Whenever I begin, make sure to keep my empathy inside.
The agony preserved, your eyes are slowly losing all their softness.
The alcohol and thyme, so good must be a crime
I see you're fighting
Whenever I begin, make sure to keep my empathy inside.
The agony preserved, your eyes are slowly losing all their softness.
The alcohol and thyme, so good must be a crime
I see you're fighting
2
geplaatst: 7 juli 2019, 15:25 uur
https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 15. Portishead - Dummy (1994) | 902 punten | 19x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 5
2017: 14 | 2016: 11 | 2015: 7 | 2014: 5 | 2013: 11 | 2012: 21 | 2011: 13
Positie na [X] lijstjes: [25]: 7 | [50]: 10 | [69]: 11
Spotify: Dummy (Non UK Version) by Portishead on Spotify - open.spotify.com
Na de geweldige vijfde plek in 2014 is Dummy langzaam weggezakt en ook dit jaar staat Dummy net iets lager dan vorig jaar. Zoals eigenlijk ieder jaar ontbreekt het aan hoge noteringen.
https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 14. Talk Talk - Laughing Stock (1991) | 912 punten | 15x genoemd
Nr. 1 van: bikkel2, Brunniepoo, Chevy | Aantal keer Top 5: 5
2017: 32 | 2016: 13 | 2015: 31 | 2014: 33 | 2013: 31 | 2012: 68 | 2011: 36
Positie na [X] lijstjes: [25]: 21 | [50]: 31 | [69]: 20
Spotify: Niet op Spotify
Twee jaar terug waren er plots veel Talk Talk-liefhebbers, dus daarom lijkt het alsof Talk Talk niet echt een dodenbonus krijgt, maar Laughing Stock stijgt hier toch maar mooi 18 plekken.
https://www.dropbox.com/s/p7sdb4kwsm9uakh/Gelijk.png?raw=1 13. Marillion - Brave (1994) | 923 punten | 15x genoemd
Nr. 1 van: Bravejester, vigil | Aantal keer Top 5: 5
2017: 13 | 2016: 15 | 2015: 24 | 2014: 51 | 2013: 18 | 2012: 14 | 2011: 11
Positie na [X] lijstjes: [25]: 36 | [50]: 21 | [69]: 16
Spotify: Brave by Marillion on Spotify - open.spotify.com
Het gat met de top 10 is nog altijd erg groot, dus ik vraag me af of Brave dat ooit gaat halen, maar net zoals voorgaande jaren zijn ze in ieder geval erg dicht in de buurt.
https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 12. Jeff Buckley - Grace (1994) | 1005 punten | 16x genoemd
Nr. 1 van: Edgar18, WoNa | Aantal keer Top 5: 4
2017: 16 | 2016: 19 | 2015: 18 | 2014: 19 | 2013: 19 | 2012: 15 | 2011: 17
Positie na [X] lijstjes: [25]: 9 | [50]: 13 | [69]: 12
Spotify: Grace by Jeff Buckley on Spotify - open.spotify.com
Eén van de meest constante platen in dit spel en zeker rond deze plekken, altijd rond plek 15 t/m 19. Toch deed Grace dit jaar iets geks. Zomaar ging het 4 plekken omhoog en scoort daarmee beter dan ooit.
https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 11. Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea (1998) | 1145 punten | 17x genoemd
Nr. 1 van: AstroStart, galleryplay, Gretz, ZERO | Aantal keer Top 5: 9
2017: 10 | 2016: 9 | 2015: 15 | 2014: 15 | 2013: 15 | 2012: 12 | 2011: 42
Positie na [X] lijstjes: [25]: 13 | [50]: 15 | [69]: 13
Spotify: In The Aeroplane Over The Sea by Neutral Milk Hotel on Spotify - open.spotify.com
Net als vorige editie gaat Neutral Milk Hotel één plek omlaag. Het gat met de nummer 10 is overigens meer dan 200 punten, dus dit lijkt me het maximaal haalbare.
Later vanavond de top 10...
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 5
2017: 14 | 2016: 11 | 2015: 7 | 2014: 5 | 2013: 11 | 2012: 21 | 2011: 13
Positie na [X] lijstjes: [25]: 7 | [50]: 10 | [69]: 11
Spotify: Dummy (Non UK Version) by Portishead on Spotify - open.spotify.com
Na de geweldige vijfde plek in 2014 is Dummy langzaam weggezakt en ook dit jaar staat Dummy net iets lager dan vorig jaar. Zoals eigenlijk ieder jaar ontbreekt het aan hoge noteringen.
aERodynamIC schreef:
Een sprookje waarin ik nog steeds graag mag verdwalen. Oneindig genieten van een tijdloos geworden muzikaal monument. Het zal altijd zo blijven. Een pareltje in mijn muziekverzameling, waar aardig wat persoonlijke herinneringen aan kleven (de soundtrack van zeer bijzondere jaren voor mij). Een pareltje dat nooit verborgen zal raken, maar altijd blijven schitteren: It's a Fire!
Een sprookje waarin ik nog steeds graag mag verdwalen. Oneindig genieten van een tijdloos geworden muzikaal monument. Het zal altijd zo blijven. Een pareltje in mijn muziekverzameling, waar aardig wat persoonlijke herinneringen aan kleven (de soundtrack van zeer bijzondere jaren voor mij). Een pareltje dat nooit verborgen zal raken, maar altijd blijven schitteren: It's a Fire!
https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 14. Talk Talk - Laughing Stock (1991) | 912 punten | 15x genoemd
Nr. 1 van: bikkel2, Brunniepoo, Chevy | Aantal keer Top 5: 5
2017: 32 | 2016: 13 | 2015: 31 | 2014: 33 | 2013: 31 | 2012: 68 | 2011: 36
Positie na [X] lijstjes: [25]: 21 | [50]: 31 | [69]: 20
Spotify: Niet op Spotify
Twee jaar terug waren er plots veel Talk Talk-liefhebbers, dus daarom lijkt het alsof Talk Talk niet echt een dodenbonus krijgt, maar Laughing Stock stijgt hier toch maar mooi 18 plekken.
Bed on my back
Dealt my hell
I've dealt my months of May
Bed on my back
Get parted ascension day
Farewell fare well
Mother numb to and devout to
Reckon luck sees us the same
Reckon love deals us the same
Dealt my hell
I've dealt my months of May
Bed on my back
Get parted ascension day
Farewell fare well
Mother numb to and devout to
Reckon luck sees us the same
Reckon love deals us the same
https://www.dropbox.com/s/p7sdb4kwsm9uakh/Gelijk.png?raw=1 13. Marillion - Brave (1994) | 923 punten | 15x genoemd
Nr. 1 van: Bravejester, vigil | Aantal keer Top 5: 5
2017: 13 | 2016: 15 | 2015: 24 | 2014: 51 | 2013: 18 | 2012: 14 | 2011: 11
Positie na [X] lijstjes: [25]: 36 | [50]: 21 | [69]: 16
Spotify: Brave by Marillion on Spotify - open.spotify.com
Het gat met de top 10 is nog altijd erg groot, dus ik vraag me af of Brave dat ooit gaat halen, maar net zoals voorgaande jaren zijn ze in ieder geval erg dicht in de buurt.
lennert schreef:
Een van de belangrijkste aspecten waarom dit album zo interessant is, is het feit dat Marillion voor het eerst weer eens tracht een echte progrock band te zijn in plaats van een neoprogband. In het verleden werd de band al vaker verweten dat ze teveel als Genesis en Pink Floyd klonken, op Brave worden deze invloeden op weergaloze wijze verweven in spannendere en zwaardere composities dan ooit tevoren. Blij toe, dit waren de jaren '90 en gladde symforock was nu niet direct een van de spannendste genres om jezelf nog 'progressief' mee te noemen.
Een van de belangrijkste aspecten waarom dit album zo interessant is, is het feit dat Marillion voor het eerst weer eens tracht een echte progrock band te zijn in plaats van een neoprogband. In het verleden werd de band al vaker verweten dat ze teveel als Genesis en Pink Floyd klonken, op Brave worden deze invloeden op weergaloze wijze verweven in spannendere en zwaardere composities dan ooit tevoren. Blij toe, dit waren de jaren '90 en gladde symforock was nu niet direct een van de spannendste genres om jezelf nog 'progressief' mee te noemen.
https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 12. Jeff Buckley - Grace (1994) | 1005 punten | 16x genoemd
Nr. 1 van: Edgar18, WoNa | Aantal keer Top 5: 4
2017: 16 | 2016: 19 | 2015: 18 | 2014: 19 | 2013: 19 | 2012: 15 | 2011: 17
Positie na [X] lijstjes: [25]: 9 | [50]: 13 | [69]: 12
Spotify: Grace by Jeff Buckley on Spotify - open.spotify.com
Eén van de meest constante platen in dit spel en zeker rond deze plekken, altijd rond plek 15 t/m 19. Toch deed Grace dit jaar iets geks. Zomaar ging het 4 plekken omhoog en scoort daarmee beter dan ooit.
Owned schreef:
Ik heb dit album echt verschrikkelijk vaak gezien. Bij mijn ouders, bij kennissen, noem maar op... Uiteindelijk ben ik wat vaker op MuMe en toch eraan begonnen, immers staat dit album toch errug hoog.
Bij het eerste nummer heeft Buckley mij al in zijn greep en laat hij me niet meer los. Dat heb ik volgens mij niet eerder gehad terwijl ik naar muziek luister.
Ik vind zijn stem ontzettend mooi en terwijl je nog een beetje bijkomt van het ene nummer, begint het volgende nummer dat mij omver blaast.
Er is gewoon geen nummer in dit album dat ik minder vind. Grace, Lilac Wine en Halleluja zijn mijn favoriete nummers, maar ik kan totaal niets negatiefs over deze prachtige cd zeggen.
Ik heb dit album echt verschrikkelijk vaak gezien. Bij mijn ouders, bij kennissen, noem maar op... Uiteindelijk ben ik wat vaker op MuMe en toch eraan begonnen, immers staat dit album toch errug hoog.
Bij het eerste nummer heeft Buckley mij al in zijn greep en laat hij me niet meer los. Dat heb ik volgens mij niet eerder gehad terwijl ik naar muziek luister.
Ik vind zijn stem ontzettend mooi en terwijl je nog een beetje bijkomt van het ene nummer, begint het volgende nummer dat mij omver blaast.
Er is gewoon geen nummer in dit album dat ik minder vind. Grace, Lilac Wine en Halleluja zijn mijn favoriete nummers, maar ik kan totaal niets negatiefs over deze prachtige cd zeggen.
https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 11. Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea (1998) | 1145 punten | 17x genoemd
Nr. 1 van: AstroStart, galleryplay, Gretz, ZERO | Aantal keer Top 5: 9
2017: 10 | 2016: 9 | 2015: 15 | 2014: 15 | 2013: 15 | 2012: 12 | 2011: 42
Positie na [X] lijstjes: [25]: 13 | [50]: 15 | [69]: 13
Spotify: In The Aeroplane Over The Sea by Neutral Milk Hotel on Spotify - open.spotify.com
Net als vorige editie gaat Neutral Milk Hotel één plek omlaag. Het gat met de nummer 10 is overigens meer dan 200 punten, dus dit lijkt me het maximaal haalbare.
Gajarigon schreef:
We zijn 2005, en met de valse zang, nogal eigenzinnige instrumentatie, ruige productie, de semi-surrealistische lyrics met rijkelijke beeldvorming, het thema van Anne Frank en natuurlijk de perfect ten van pitchfork was In the Aeroplane Over the Sea het summum van de indierock. Wou je enigzins meetellen bij de pseudo-vegetarische hipster-kiddies, dan moesten je All-Stars op de correcte manier geknoopt zijn, moest je van elke band het exacte genre kunnen formuleren en moest je Neutral Milk Hotel op je iPod hebben staan. Kwam je thuis van een niet al te gezellig avondje onafhankelijke Oost-Europese film, dan zette je nog snel even een Mangum op om je gloednieuwe Lastfm-teller wat meer street cred te geven.
Kan je geloven dat ik er destijds een hekel aan had? Gelukkig zijn we nu al weer vier jaar verder, want In the Aeroplane over the Sea is eigenlijk een opperbest album. Sfeervol, intiem, ontroerend en meeslepend. Het is nog altijd geen muziek die je loeihard wil laten knallen, wel een soort bizarre ode aan een meisje uit lang vervlogen tijden. Geen toonbeeld van strakke instrumentatie of oorstrelende productie, wel een verzameling sterke nummers die deel uitmaken van coherent geheel. Nog steeds pretentieus maar who the hell cares. Na een kleine honderd luisterbeurten verliest het allemaal wel wat zijn emotionele impact, maar hulde aan Jeff Mangum voor deze onbegrijpelijke brok lelijke mooie muziek.
We zijn 2005, en met de valse zang, nogal eigenzinnige instrumentatie, ruige productie, de semi-surrealistische lyrics met rijkelijke beeldvorming, het thema van Anne Frank en natuurlijk de perfect ten van pitchfork was In the Aeroplane Over the Sea het summum van de indierock. Wou je enigzins meetellen bij de pseudo-vegetarische hipster-kiddies, dan moesten je All-Stars op de correcte manier geknoopt zijn, moest je van elke band het exacte genre kunnen formuleren en moest je Neutral Milk Hotel op je iPod hebben staan. Kwam je thuis van een niet al te gezellig avondje onafhankelijke Oost-Europese film, dan zette je nog snel even een Mangum op om je gloednieuwe Lastfm-teller wat meer street cred te geven.
Kan je geloven dat ik er destijds een hekel aan had? Gelukkig zijn we nu al weer vier jaar verder, want In the Aeroplane over the Sea is eigenlijk een opperbest album. Sfeervol, intiem, ontroerend en meeslepend. Het is nog altijd geen muziek die je loeihard wil laten knallen, wel een soort bizarre ode aan een meisje uit lang vervlogen tijden. Geen toonbeeld van strakke instrumentatie of oorstrelende productie, wel een verzameling sterke nummers die deel uitmaken van coherent geheel. Nog steeds pretentieus maar who the hell cares. Na een kleine honderd luisterbeurten verliest het allemaal wel wat zijn emotionele impact, maar hulde aan Jeff Mangum voor deze onbegrijpelijke brok lelijke mooie muziek.
Later vanavond de top 10...
0
geplaatst: 7 juli 2019, 17:54 uur
Sorry allemaal voor Violator... En voor Neutral Milk Hotel, want met mijn lijstje erbij had die natuurlijk gewoon de top 10 moeten halen.
2
geplaatst: 7 juli 2019, 18:53 uur
https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 10. Massive Attack - Mezzanine (1998) | 1353 punten | 22x genoemd
Nr. 1 van: Lying Mouth | Aantal keer Top 5: 7
2017: 9 | 2016: 6 | 2015: 9 | 2014: 10 | 2013: 12 | 2012: 7 | 2011: 7
Positie na [X] lijstjes: [25]: 5 | [50]: 4 | [69]: 10
Spotify: Mezzanine by Massive Attack on Spotify - open.spotify.com
Blue Lines op 132 en Protection werd zelfs geen enkele keer genoemd, maar Mezzanine is uiteraard wel vertegenwoordigd. En ook ‘gewoon’ weer in de top 10.
https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 9. Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993) | 1425 punten | 24x genoemd
Nr. 1 van: aERodynamIC | Aantal keer Top 5: 6
2017: 8 | 2016: 10 | 2015: 12 | 2014: 13 | 2013: 10 | 2012: 9 | 2011: 4
Positie na [X] lijstjes: [25]: 10 | [50]: 8 | [69]: 7
Spotify: Siamese Dream (2011 - Remaster) by The Smashing Pumpkins on Spotify - open.spotify.com
Wederom een plaat die één plekje gedaald is, maar daarmee voor het derde jaar op rij in de top 10 te vinden.
https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 8. U2 - Achtung Baby (1991) | 1475 punten | 26x genoemd
Nr. 1 van: Rumour | Aantal keer Top 5: 6
2017: 11 | 2016: 14 | 2015: 8 | 2014: 8 | 2013: 4 | 2012: 3 | 2011: 5
Positie na [X] lijstjes: [25]: 11 | [50]: 3 | [69]: 5
Spotify: Achtung Baby by U2 on Spotify - open.spotify.com
Na de zeer succesvolle eerste edities viel Achtung Baby de afgelopen twee edities buiten de top 10, maar dit jaar weer volledig terug. Bij de tussenstanden leek Achtung Baby het zelfs héél goed te gaan doen, maar dat is wellicht iets voor de volgende editie.
Nr. 1 van: Lying Mouth | Aantal keer Top 5: 7
2017: 9 | 2016: 6 | 2015: 9 | 2014: 10 | 2013: 12 | 2012: 7 | 2011: 7
Positie na [X] lijstjes: [25]: 5 | [50]: 4 | [69]: 10
Spotify: Mezzanine by Massive Attack on Spotify - open.spotify.com
Blue Lines op 132 en Protection werd zelfs geen enkele keer genoemd, maar Mezzanine is uiteraard wel vertegenwoordigd. En ook ‘gewoon’ weer in de top 10.
Closed eyed sky wide open
Unlimited girl unlimited sigh
Elsewhere
Indefinitely
Far away
Magnifies and deepens
Ready to sing
My sixth sense peacefully placed on my breath
And listening
Unlimited girl unlimited sigh
Elsewhere
Indefinitely
Far away
Magnifies and deepens
Ready to sing
My sixth sense peacefully placed on my breath
And listening
https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 9. Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993) | 1425 punten | 24x genoemd
Nr. 1 van: aERodynamIC | Aantal keer Top 5: 6
2017: 8 | 2016: 10 | 2015: 12 | 2014: 13 | 2013: 10 | 2012: 9 | 2011: 4
Positie na [X] lijstjes: [25]: 10 | [50]: 8 | [69]: 7
Spotify: Siamese Dream (2011 - Remaster) by The Smashing Pumpkins on Spotify - open.spotify.com
Wederom een plaat die één plekje gedaald is, maar daarmee voor het derde jaar op rij in de top 10 te vinden.
Feel it
Break your bones
Mr. Jones
Taste me
As I bleed
Taste my need
And spaceboy, I've missed you
Spinning round my head
And any way you choose me
You'll break instead
Break your bones
Mr. Jones
Taste me
As I bleed
Taste my need
And spaceboy, I've missed you
Spinning round my head
And any way you choose me
You'll break instead
https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 8. U2 - Achtung Baby (1991) | 1475 punten | 26x genoemd
Nr. 1 van: Rumour | Aantal keer Top 5: 6
2017: 11 | 2016: 14 | 2015: 8 | 2014: 8 | 2013: 4 | 2012: 3 | 2011: 5
Positie na [X] lijstjes: [25]: 11 | [50]: 3 | [69]: 5
Spotify: Achtung Baby by U2 on Spotify - open.spotify.com
Na de zeer succesvolle eerste edities viel Achtung Baby de afgelopen twee edities buiten de top 10, maar dit jaar weer volledig terug. Bij de tussenstanden leek Achtung Baby het zelfs héél goed te gaan doen, maar dat is wellicht iets voor de volgende editie.
I took the money, I spiked your drink
You miss too much these days if you stop to think
You led me on with those innocent eyes
And you know I love the element of surprise
In the garden I was playing the tart
I kissed your lips and broke your heart
You, you were acting like it was the end of the world
You miss too much these days if you stop to think
You led me on with those innocent eyes
And you know I love the element of surprise
In the garden I was playing the tart
I kissed your lips and broke your heart
You, you were acting like it was the end of the world
0
geplaatst: 7 juli 2019, 20:00 uur
Mooi dat Achtung Baby van U2 in de top 10 opduikt. De eerste uit mijn lijst die uberhaupt in het overzicht voorkomt.
0
geplaatst: 7 juli 2019, 20:04 uur
zaaf schreef:
wat bizar dat Protection niet werd genoemd.
wat bizar dat Protection niet werd genoemd.
En Blue Lines ook zo laag. Beide albums vind ik mooier dan Mezzanine.
0
geplaatst: 7 juli 2019, 20:12 uur
chevy93 schreef:
Al snel bleek dat GZA voor het eerst de top 40 zou gaan halen en de vraag was alleen nog maar hoe hoog. De top 20 bleek iets te hoog gegrepen, maar deze 30e plek is nog altijd de beste ooit.
Al snel bleek dat GZA voor het eerst de top 40 zou gaan halen en de vraag was alleen nog maar hoe hoog. De top 20 bleek iets te hoog gegrepen, maar deze 30e plek is nog altijd de beste ooit.
Aha. Blij dat ik daar aan bij heb mogen dragen.
1
Wrathchild1
geplaatst: 7 juli 2019, 20:13 uur
nlkink schreef:
Mooi dat Achtung Baby van U2 in de top 10 opduikt. De eerste uit mijn lijst die uberhaupt in het overzicht voorkomt.
Misschien deels een (halve) generatiekloof. Ik mag blij zijn dat ik er 5 gemeen heb hier bij deze lijst met de meest gekozen albums. De beleving is blijkbaar later dan toch anders van muziek.Mooi dat Achtung Baby van U2 in de top 10 opduikt. De eerste uit mijn lijst die uberhaupt in het overzicht voorkomt.
0
geplaatst: 7 juli 2019, 20:35 uur
Achtung Baby terug in de top 10
En ook een heel mooie prestatie van Siamese Dream hoor, een ex-top 10 album van mij.
En ook een heel mooie prestatie van Siamese Dream hoor, een ex-top 10 album van mij.
1
geplaatst: 7 juli 2019, 20:42 uur
https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 7. Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999) | 1536 punten | 21x genoemd
Nr. 1 van: cosmic kid, Johnny Marr, Noordpool | Aantal keer Top 5: 10
2017: 6 | 2016: 5 | 2015: 6 | 2014: 6 | 2013: 6 | 2012: 8 | 2011: 3
Positie na [X] lijstjes: [25]: 3 | [50]: 9 | [69]: 8
Spotify: Ágætis Byrjun by Sigur Rós on Spotify - open.spotify.com
Het minst genoemd van alle top 10-platen, maar wel met het hoogste gemiddelde. Dat kon echter niet verhinderen dat deze excentrieke plaat één plekje daalt t.o.v. vorig jaar.
https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 6. R.E.M. - Automatic for the People (1992) | 1591 punten | 30x genoemd
Nr. 1 van: BeatHoven, Casartelli | Aantal keer Top 5: 8
2017: 3 | 2016: 4 | 2015: 5 | 2014: 7 | 2013: 7 | 2012: 4 | 2011: 6
Positie na [X] lijstjes: [25]: 19 | [50]: 11 | [69]: 9
Spotify: Automatic For The People (U.S. Version) by R.E.M. on Spotify - open.spotify.com
Pakte vorige keer nog het brons, maar dat zat er dit jaar geen moment in. Sterker nog, dat Automatic for the People nog tot een zesde plaats komt, had ik bij de laatste tussenstand niet meer verwacht.
Geen enkele van de overige R.E.M.-albums haalt de top 100 en voor Out of Time (102) is dat voor het eerst.
https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 5. Pulp - Different Class (1995) | 1607 punten | 26x genoemd
Nr. 1 van: ArthurDZ, herman | Aantal keer Top 5: 11
2017: 4 | 2016: 2 | 2015: 11 | 2014: 11 | 2013: 8 | 2012: 10 | 2011: 8
Positie na [X] lijstjes: [25]: 6 | [50]: 7 | [69]: 6
Spotify: Different Class by Pulp on Spotify - open.spotify.com
De winnaar van het zilver in 2016, maar daar zitten ze nu bijna 700 punten vanaf. Het is een soort terugkerend thema, maar ook Different Class zakt één plaats t.o.v. vorig jaar.
Nr. 1 van: cosmic kid, Johnny Marr, Noordpool | Aantal keer Top 5: 10
2017: 6 | 2016: 5 | 2015: 6 | 2014: 6 | 2013: 6 | 2012: 8 | 2011: 3
Positie na [X] lijstjes: [25]: 3 | [50]: 9 | [69]: 8
Spotify: Ágætis Byrjun by Sigur Rós on Spotify - open.spotify.com
Het minst genoemd van alle top 10-platen, maar wel met het hoogste gemiddelde. Dat kon echter niet verhinderen dat deze excentrieke plaat één plekje daalt t.o.v. vorig jaar.
Ég læt mig líða áfram Í gegnum hausinn, hálfa leið afturábak
Sé sjálfan mig syngja sálm fagnaðarerindið við sömdum saman, tjú
Við áttum okkur draum, áttum allt...
[…]
I slide forward through my head, half way backwards
I see myself sing a psalm, the anthem that we wrote together
We had a dream, we had everything...
Sé sjálfan mig syngja sálm fagnaðarerindið við sömdum saman, tjú
Við áttum okkur draum, áttum allt...
[…]
I slide forward through my head, half way backwards
I see myself sing a psalm, the anthem that we wrote together
We had a dream, we had everything...
https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 6. R.E.M. - Automatic for the People (1992) | 1591 punten | 30x genoemd
Nr. 1 van: BeatHoven, Casartelli | Aantal keer Top 5: 8
2017: 3 | 2016: 4 | 2015: 5 | 2014: 7 | 2013: 7 | 2012: 4 | 2011: 6
Positie na [X] lijstjes: [25]: 19 | [50]: 11 | [69]: 9
Spotify: Automatic For The People (U.S. Version) by R.E.M. on Spotify - open.spotify.com
Pakte vorige keer nog het brons, maar dat zat er dit jaar geen moment in. Sterker nog, dat Automatic for the People nog tot een zesde plaats komt, had ik bij de laatste tussenstand niet meer verwacht.
Geen enkele van de overige R.E.M.-albums haalt de top 100 en voor Out of Time (102) is dat voor het eerst.
The ocean is the river's goal
A need to leave the water knows
We're closer now than light years to go
I have got to find the river
Bergamot and vetiver
Run through my head and fall away
A need to leave the water knows
We're closer now than light years to go
I have got to find the river
Bergamot and vetiver
Run through my head and fall away
https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 5. Pulp - Different Class (1995) | 1607 punten | 26x genoemd
Nr. 1 van: ArthurDZ, herman | Aantal keer Top 5: 11
2017: 4 | 2016: 2 | 2015: 11 | 2014: 11 | 2013: 8 | 2012: 10 | 2011: 8
Positie na [X] lijstjes: [25]: 6 | [50]: 7 | [69]: 6
Spotify: Different Class by Pulp on Spotify - open.spotify.com
De winnaar van het zilver in 2016, maar daar zitten ze nu bijna 700 punten vanaf. Het is een soort terugkerend thema, maar ook Different Class zakt één plaats t.o.v. vorig jaar.
The room is cold and has been like this for several months.
If I close my eyes I can visualise everything in it right down,
right down to the broken handle on the third drawer down the dressing table.
And the world outside this room has also assumed a familiar shape:-
the same events shuffled in a slightly different order each day.
Just like a modern shopping centre.
And it's so cold - yeah it's so cold.
If I close my eyes I can visualise everything in it right down,
right down to the broken handle on the third drawer down the dressing table.
And the world outside this room has also assumed a familiar shape:-
the same events shuffled in a slightly different order each day.
Just like a modern shopping centre.
And it's so cold - yeah it's so cold.
0
geplaatst: 7 juli 2019, 20:45 uur
Wrathchild1 schreef:
Nou, dat valt ook wel mee, hoor. Al langsgekomen: Metallica, Achtung Baby, Dirt, Soundgarden en Nas. En dan nog eens andere albums van Oasis, Nick Cave en nu R.E.M. (quote)
Misschien deels een (halve) generatiekloof. Ik mag blij zijn dat ik er 5 gemeen heb hier bij deze lijst met de meest gekozen albums. De beleving is blijkbaar later dan toch anders van muziek. En ik zeg geloof ik niets nieuws als ik verklap dat er nog wel meer uit jouw lijst langskomt.
1
geplaatst: 7 juli 2019, 21:20 uur
Johnny Marr schreef:
Pffff, Ágætis Byrjun weer niet gewonnen
Pffff, Ágætis Byrjun weer niet gewonnen
Prachtplaat, misschien wel de mooiste ooit, maar laten we eerlijk wezen: pas in 2000 buiten IJsland uitgebracht (in de VS zelfs in 2001) en er zullen er maar weinig zijn die het album in 1999 kenden.
Hoort dus de winnaar van de 00's te zijn
0
Wrathchild1
geplaatst: 7 juli 2019, 21:54 uur
chevy93 schreef:
En ik zeg geloof ik niets nieuws als ik verklap dat er nog wel meer uit jouw lijst langskomt.
Ach , daar gaat het op zich ook niet om . (quote)
Nou, dat valt ook wel mee, hoor. Al langsgekomen: Metallica, Achtung Baby, Dirt, Soundgarden en Nas. En dan nog eens andere albums van Oasis, Nick Cave en nu R.E.M. En ik zeg geloof ik niets nieuws als ik verklap dat er nog wel meer uit jouw lijst langskomt.
Nog 3 of 4 ? albums erbij dus ....
0
geplaatst: 7 juli 2019, 21:56 uur
Wrathchild1 schreef:
Nog 3 of 4 ? albums erbij dus ....
(quote)
Ach , daar gaat het op zich ook niet om . Nog 3 of 4 ? albums erbij dus ....
Dat moeten toch wel OK Computer, Bends, Ten en Nevermind zijn...
Maar in welke volgorde?
1
geplaatst: 7 juli 2019, 22:02 uur
https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 4. Pearl Jam - Ten (1991) | 1727 punten | 30x genoemd
Nr. 1 van: Bill Evans, JohnnyVergerFan, Simon77 | Aantal keer Top 5: 10
2017: 2 | 2016: 3 | 2015: 2 | 2014: 3 | 2013: 3 | 2012: 2 | 2011: 2
Positie na [X] lijstjes: [25]: 12 | [50]: 6 | [69]: 4
Spotify: Ten by Pearl Jam on Spotify - open.spotify.com
Dat Ten wat stroef begon is niet heel verrassend, maar het gat bij de tussenstanden met het podium was wel opmerkelijk. Tot nu toe pakte Ten altijd het brons of zilver, maar aan die reeks komt dit jaar een einde. Wat ook betekent dat ‘die andere’ voor het eerst wél op het podium geëindigd is.
Ook Vs. deed het (hoewel beter dan vorig jaar) ook niet bijster sterk met een 122e plek.
https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 3. Radiohead - The Bends (1995) | 1800 punten | 32x genoemd
Nr. 1 van: dumb_helicopter, koosknook | Aantal keer Top 5: 7
2017: 7 | 2016: 7 | 2015: 3 | 2014: 2 | 2013: 2 | 2012: 5 | 2011: 10
Positie na [X] lijstjes: [25]: 2 | [50]: 5 | [69]: 3
Spotify: The Bends by Radiohead on Spotify - open.spotify.com
Even leek The Bends de uitdager te gaan worden van OK Computer. Dat zou wellicht een wat trieste constatering zijn, maar ook weer geen hele vreemde, want The Bends was al twee keer eerder de op een na beste. Toch viel The Bends weer weg, maar om vervolgens weer helemaal terug te komen en volledig terecht (alleen de nummers 1 en 2 werden vaker genoemd) het brons te pakken.
Nr. 1 van: Bill Evans, JohnnyVergerFan, Simon77 | Aantal keer Top 5: 10
2017: 2 | 2016: 3 | 2015: 2 | 2014: 3 | 2013: 3 | 2012: 2 | 2011: 2
Positie na [X] lijstjes: [25]: 12 | [50]: 6 | [69]: 4
Spotify: Ten by Pearl Jam on Spotify - open.spotify.com
Dat Ten wat stroef begon is niet heel verrassend, maar het gat bij de tussenstanden met het podium was wel opmerkelijk. Tot nu toe pakte Ten altijd het brons of zilver, maar aan die reeks komt dit jaar een einde. Wat ook betekent dat ‘die andere’ voor het eerst wél op het podium geëindigd is.
Ook Vs. deed het (hoewel beter dan vorig jaar) ook niet bijster sterk met een 122e plek.
Oh, try and mimic...what's insane
I am in it...where do I stand?
Indian summer and I hate the heat
I got a backstreet lover on the passenger seat
I got my hand in my pocket, so determined, discreet...I pray...
Once upon a time I could control myself
Ooh, once upon a time I could lose myself, yeah
I am in it...where do I stand?
Indian summer and I hate the heat
I got a backstreet lover on the passenger seat
I got my hand in my pocket, so determined, discreet...I pray...
Once upon a time I could control myself
Ooh, once upon a time I could lose myself, yeah
https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 3. Radiohead - The Bends (1995) | 1800 punten | 32x genoemd
Nr. 1 van: dumb_helicopter, koosknook | Aantal keer Top 5: 7
2017: 7 | 2016: 7 | 2015: 3 | 2014: 2 | 2013: 2 | 2012: 5 | 2011: 10
Positie na [X] lijstjes: [25]: 2 | [50]: 5 | [69]: 3
Spotify: The Bends by Radiohead on Spotify - open.spotify.com
Even leek The Bends de uitdager te gaan worden van OK Computer. Dat zou wellicht een wat trieste constatering zijn, maar ook weer geen hele vreemde, want The Bends was al twee keer eerder de op een na beste. Toch viel The Bends weer weg, maar om vervolgens weer helemaal terug te komen en volledig terecht (alleen de nummers 1 en 2 werden vaker genoemd) het brons te pakken.
I need to wash myself again to hide all the dirt and pain
i'd be scared that there's nothing underneath
and who are my real friends?
have they all got the bends?
am i really sinking this low?
i'd be scared that there's nothing underneath
and who are my real friends?
have they all got the bends?
am i really sinking this low?
1
geplaatst: 7 juli 2019, 22:09 uur
En maar gelijk de ontknoping erachteraan.
https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 2. Nirvana - Nevermind (1991) | 2299 punten | 37x genoemd
Nr. 1 van: Wrathchild1 | Aantal keer Top 5: 14
2017: 5 | 2016: 8 | 2015: 4 | 2014: 4 | 2013: 5 | 2012: 6 | 2011: 9
Positie na [X] lijstjes: [25]: 4 | [50]: 2 | [69]: 2
Spotify: Nevermind by Nirvana on Spotify - open.spotify.com
Je zou kunnen zeggen dat onverwachts is dat Nevermind nog nooit op het podium gestaan heeft. En als je deze editie bekijkt, is dat helemaal opvallend. Nevermind was dé uitdager van OK Computer en geloof het of niet, maar bij de tussenstanden was Nevermind vaker genoemd dan OK Computer. Het gat met de nummer 3 is 500 punten. Helaas voor Nevermind scoorde OK Computer een (veel) hoger gemiddelde en als uiteindelijk OKC ook nog eens vaker genoemd is, tja.. Niettemin is Nevermind voor het eerst op het podium te vinden en dat met een afgetekende voorsprong op de rest.
https://www.dropbox.com/s/p7sdb4kwsm9uakh/Gelijk.png?raw=1 1. Radiohead - OK Computer (1997) | 2782 punten | 39x genoemd
Nr. 1 van: Forza, GrafGantz, Keldertje98, LucM, Mausie, MRDammann | Aantal keer Top 5: 20
2017: 1 | 2016: 1 | 2015: 1 | 2014: 1 | 2013: 1 | 2012: 1 | 2011: 1
Positie na [X] lijstjes: [25]: 1 | [50]: 1 | [69]: 1
Spotify: OK Computer by Radiohead on Spotify - open.spotify.com
Er is altijd baas boven baas. Zoals gezegd was OK Computer niet eens het vaakst genoemd bij de tussenstanden, maar OK Computer heeft niet alleen veel fans, maar ook hele trouwe fans. Zo stond OK Computer liefst 20(!) keer in de top 5, waarvan 14 keer op het podium en zes(!) keer bovenaan. Dat was dus nog niet genoeg om het qua gemiddelde te winnen van Agaetis Byrjun, maar verder heeft OK Computer zo’n beetje ieder klassement gewonnen dat er te winnen valt.
https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 2. Nirvana - Nevermind (1991) | 2299 punten | 37x genoemd
Nr. 1 van: Wrathchild1 | Aantal keer Top 5: 14
2017: 5 | 2016: 8 | 2015: 4 | 2014: 4 | 2013: 5 | 2012: 6 | 2011: 9
Positie na [X] lijstjes: [25]: 4 | [50]: 2 | [69]: 2
Spotify: Nevermind by Nirvana on Spotify - open.spotify.com
Je zou kunnen zeggen dat onverwachts is dat Nevermind nog nooit op het podium gestaan heeft. En als je deze editie bekijkt, is dat helemaal opvallend. Nevermind was dé uitdager van OK Computer en geloof het of niet, maar bij de tussenstanden was Nevermind vaker genoemd dan OK Computer. Het gat met de nummer 3 is 500 punten. Helaas voor Nevermind scoorde OK Computer een (veel) hoger gemiddelde en als uiteindelijk OKC ook nog eens vaker genoemd is, tja.. Niettemin is Nevermind voor het eerst op het podium te vinden en dat met een afgetekende voorsprong op de rest.
Load up on guns and
Bring your friends
It's fun to lose
And to pretend
She's over bored
And self-assured
Oh no, I know
A dirty word
Bring your friends
It's fun to lose
And to pretend
She's over bored
And self-assured
Oh no, I know
A dirty word
https://www.dropbox.com/s/p7sdb4kwsm9uakh/Gelijk.png?raw=1 1. Radiohead - OK Computer (1997) | 2782 punten | 39x genoemd
Nr. 1 van: Forza, GrafGantz, Keldertje98, LucM, Mausie, MRDammann | Aantal keer Top 5: 20
2017: 1 | 2016: 1 | 2015: 1 | 2014: 1 | 2013: 1 | 2012: 1 | 2011: 1
Positie na [X] lijstjes: [25]: 1 | [50]: 1 | [69]: 1
Spotify: OK Computer by Radiohead on Spotify - open.spotify.com
Er is altijd baas boven baas. Zoals gezegd was OK Computer niet eens het vaakst genoemd bij de tussenstanden, maar OK Computer heeft niet alleen veel fans, maar ook hele trouwe fans. Zo stond OK Computer liefst 20(!) keer in de top 5, waarvan 14 keer op het podium en zes(!) keer bovenaan. Dat was dus nog niet genoeg om het qua gemiddelde te winnen van Agaetis Byrjun, maar verder heeft OK Computer zo’n beetje ieder klassement gewonnen dat er te winnen valt.
vitessa schreef:
Prachtig, afwisselend album! Het is naar eigen ervaring wel een album waar je moet inkomen. Toen ik het had gekocht en opgezet had vond ik het in eerste instantie niet heel leuk. Dit is misschien het struikelpunt voor Radiohead tegenover het grote publiek, het is niet bepaald (direkt) toegankelijke muziek. Echter, naarmate de tijd vorderde heb ik het album zeker kunnen waarderen en het is nu één van mijn favoriete albums. Eigenlijk hebben alle nummers wel iets, niet één is er ook saai.
Dank aan deze 90 deelnemers: aERodynamIC, andré, arcade monkeys, ArthurDZ, AstroStart, Ataloona, B.Robertson, Bardt1980, BeatHoven, behangplakker, bikkel2, Bill Evans, Bravejester, Brunniepoo, Casartelli, Cellulord, Chevy, cosmic kid, Dim, DjFrankie, dumb_helicopter, Dwejkk_, dynamo d, E40, Echo01, Edgar18, EttaJamesBrown, fatima, Forza, frolunda, galleryplay, GrafGantz, Gretz, Hacker, herman, HipHop Fiend, hoi123, J.J. Wever, jeb777, Jelle78, jellorum, Johnny Marr, JohnnyVergerFan, jordidj1, Jupiter, Keldertje98, koosknook, legian, likeahurricane, LucM, Lying Mouth, Martial, Marty McFly, Marzipaintree, Masimo, Mathough, Mausie, Mjuman, MRDammann, namsaap, nico1616, nlkink, Noordpool, Poek, Rogyros, Rudi S, rudolphS, Rumour, Salvadore, Shaky, shinybeast, Simon77, spinout, steven, Superbitch, TEQUILA SUNRISE, The_CrY, Tony, Toon1, TornadoEF5, trebremmit, vigil, Ward, Weirdo Wizzy, wilbur, WoNa, Wrathchild1, zaaf, Zagato, ZEROPrachtig, afwisselend album! Het is naar eigen ervaring wel een album waar je moet inkomen. Toen ik het had gekocht en opgezet had vond ik het in eerste instantie niet heel leuk. Dit is misschien het struikelpunt voor Radiohead tegenover het grote publiek, het is niet bepaald (direkt) toegankelijke muziek. Echter, naarmate de tijd vorderde heb ik het album zeker kunnen waarderen en het is nu één van mijn favoriete albums. Eigenlijk hebben alle nummers wel iets, niet één is er ook saai.
3
geplaatst: 7 juli 2019, 22:10 uur
De top 100:
1. Radiohead - OK Computer (1997) | 2782 punten | 39x genoemd
2. Nirvana - Nevermind (1991) | 2299 punten | 37x genoemd
3. Radiohead - The Bends (1995) | 1800 punten | 32x genoemd
4. Pearl Jam - Ten (1991) | 1727 punten | 30x genoemd
5. Pulp - Different Class (1995) | 1607 punten | 26x genoemd
6. R.E.M. - Automatic for the People (1992) | 1591 punten | 30x genoemd
7. Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999) | 1536 punten | 21x genoemd
8. U2 - Achtung Baby (1991) | 1475 punten | 26x genoemd
9. Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993) | 1425 punten | 24x genoemd
10. Massive Attack - Mezzanine (1998) | 1353 punten | 22x genoemd
11. Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea (1998) | 1145 punten | 17x genoemd
12. Jeff Buckley - Grace (1994) | 1005 punten | 16x genoemd
13. Marillion - Brave (1994) | 923 punten | 15x genoemd
14. Talk Talk - Laughing Stock (1991) | 912 punten | 15x genoemd
15. Portishead - Dummy (1994) | 902 punten | 19x genoemd
16. dEUS - The Ideal Crash (1999) | 882 punten | 18x genoemd
17. Oasis - (What's the Story) Morning Glory? (1995) | 859 punten | 19x genoemd
18. Depeche Mode - Violator (1990) | 830 punten | 13x genoemd
19. Belle and Sebastian - If You're Feeling Sinister (1996) | 806 punten | 15x genoemd
20. The Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness (1995) | 738 punten | 14x genoemd
21. My Bloody Valentine - Loveless (1991) | 712 punten | 13x genoemd
22. Nas - Illmatic (1994) | 708 punten | 10x genoemd
23. Eels - Beautiful Freak (1996) | 707 punten | 18x genoemd
24. Metallica - Metallica (1991) | 698 punten | 13x genoemd
25. Tool - Ænima (1996) | 661 punten | 9x genoemd
26. DJ Shadow - Endtroducing..... (1996) | 625 punten | 13x genoemd
27. Underworld - Dubnobasswithmyheadman (1994) | 625 punten | 12x genoemd
28. Elliott Smith - Either / Or (1997) | 618 punten | 11x genoemd
29. Nick Cave & The Bad Seeds - The Boatman's Call (1997) | 616 punten | 9x genoemd
30. GZA - Liquid Swords (1995) | 611 punten | 8x genoemd
31. Slowdive - Souvlaki (1993) | 604 punten | 11x genoemd
32. Marillion - Afraid of Sunlight (1995) | 591 punten | 10x genoemd
33. Nirvana - MTV Unplugged in New York (1994) | 587 punten | 12x genoemd
34. Björk - Homogenic (1997) | 578 punten | 9x genoemd
35. Air - Moon Safari (1998) | 575 punten | 12x genoemd
36. Godspeed You Black Emperor! - F♯A♯∞ (1997) | 569 punten | 10x genoemd
37. Porcupine Tree - Stupid Dream (1999) | 557 punten | 10x genoemd
38. Soundgarden - Superunknown (1994) | 505 punten | 9x genoemd
39. Wu-Tang Clan - Enter The Wu-Tang (36 Chambers) (1993) | 498 punten | 10x genoemd
40. Placebo - Without You I'm Nothing (1998) | 480 punten | 12x genoemd
41. Elliott Smith - XO (1998) | 469 punten | 11x genoemd
42. Nine Inch Nails - The Downward Spiral (1994) | 456 punten | 10x genoemd
43. Belle & Sebastian - The Boy with the Arab Strap (1998) | 453 punten | 9x genoemd
44. Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (1992) | 445 punten | 8x genoemd
45. The Prodigy - Music for the Jilted Generation (1994) | 440 punten | 8x genoemd
46. A Tribe Called Quest - The Low End Theory (1991) | 429 punten | 8x genoemd
47. Alice In Chains - Dirt (1992) | 424 punten | 8x genoemd
48. The Gathering - Mandylion (1995) | 423 punten | 8x genoemd
49. Nick Cave & The Bad Seeds - The Good Son (1990) | 421 punten | 7x genoemd
50. Slint - Spiderland (1991) | 421 punten | 7x genoemd
51. Depeche Mode - Songs of Faith and Devotion (1993) | 415 punten | 7x genoemd
52. Rage Against the Machine - Rage Against the Machine (1992) | 406 punten | 9x genoemd
53. The Serenes - Barefoot and Pregnant (1990) | 406 punten | 7x genoemd
54. Live - Throwing Copper (1994) | 398 punten | 7x genoemd
55. Fountains of Wayne - Fountains of Wayne (1996) | 390 punten | 6x genoemd
56. PJ Harvey - To Bring You My Love (1995) | 387 punten | 6x genoemd
57. Madrugada - Industrial Silence (1999) | 384 punten | 9x genoemd
58. Sparklehorse - Vivadixiesubmarinetransmissionplot (1995) | 384 punten | 8x genoemd
59. Eels - Electro-Shock Blues (1998) | 383 punten | 7x genoemd
60. Slowdive - Pygmalion (1995) | 380 punten | 8x genoemd
61. Guided By Voices - Bee Thousand (1994) | 377 punten | 7x genoemd
62. Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors (1990) | 375 punten | 6x genoemd
63. Counting Crows - August and Everything After (1993) | 369 punten | 7x genoemd
64. Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain (1994) | 367 punten | 7x genoemd
65. George Michael - Listen Without Prejudice, Vol. 1 (1990) | 358 punten | 8x genoemd
66. Tori Amos - Little Earthquakes (1992) | 352 punten | 6x genoemd
67. 16 Horsepower - Sackcloth 'N' Ashes (1996) | 351 punten | 7x genoemd
68. Suede - Dog Man Star (1994) | 348 punten | 7x genoemd
69. Crowded House - Woodface (1991) | 345 punten | 6x genoemd
70. Low - I Could Live in Hope (1994) | 340 punten | 8x genoemd
71. The Verve - Urban Hymns (1997) | 340 punten | 7x genoemd
72. Roger Waters - Amused To Death (1992) | 339 punten | 7x genoemd
73. Teenage Fanclub - Bandwagonesque (1991) | 337 punten | 7x genoemd
74. Mark Hollis - Mark Hollis (1998) | 332 punten | 5x genoemd
75. Red House Painters - Down Colorful Hill (1992) | 330 punten | 6x genoemd
76. Oasis - Definitely Maybe (1994) | 328 punten | 8x genoemd
77. Biosphere - Substrata (1997) | 328 punten | 8x genoemd
78. A Tribe Called Quest - Midnight Marauders (1993) | 323 punten | 6x genoemd
79. Plastikman - Consumed (1998) | 322 punten | 5x genoemd
80. dEUS - Worst Case Scenario (1994) | 321 punten | 6x genoemd
81. Weezer - Weezer (1994) | 319 punten | 8x genoemd
82. Blur - 13 (1999) | 310 punten | 9x genoemd
83. Pixies - Bossanova (1990) | 309 punten | 7x genoemd
84. dEUS - In a Bar, Under the Sea (1996) | 305 punten | 5x genoemd
85. Wilco - Summerteeth (1999) | 304 punten | 9x genoemd
86. Modest Mouse - The Lonesome Crowded West (1997) | 300 punten | 5x genoemd
87. Sonic Youth - Goo (1990) | 298 punten | 9x genoemd
88. Madonna - Ray of Light (1998) | 296 punten | 9x genoemd
89. Pavement - Slanted and Enchanted (1992) | 287 punten | 6x genoemd
90. Kyuss - Welcome to Sky Valley (1994) | 285 punten | 7x genoemd
91. Yo la Tengo - I Can Hear the Heart Beating as One (1997) | 282 punten | 8x genoemd
92. Mobb Deep - The Infamous (1995) | 282 punten | 5x genoemd
93. Los Lobos - Kiko (1992) | 280 punten | 5x genoemd
94. The Afghan Whigs - Gentlemen (1993) | 275 punten | 6x genoemd
95. Built to Spill - Perfect from Now On (1997) | 275 punten | 6x genoemd
96. Judas Priest - Painkiller (1990) | 275 punten | 5x genoemd
97. Fates Warning - A Pleasant Shade of Gray (1997) | 270 punten | 4x genoemd
98. Dream Theater - Images and Words (1992) | 269 punten | 5x genoemd
99. Megadeth - Rust in Peace (1990) | 267 punten | 4x genoemd
100. Lisa Germano - Geek the Girl (1994) | 266 punten | 5x genoemd
1. Radiohead - OK Computer (1997) | 2782 punten | 39x genoemd
2. Nirvana - Nevermind (1991) | 2299 punten | 37x genoemd
3. Radiohead - The Bends (1995) | 1800 punten | 32x genoemd
4. Pearl Jam - Ten (1991) | 1727 punten | 30x genoemd
5. Pulp - Different Class (1995) | 1607 punten | 26x genoemd
6. R.E.M. - Automatic for the People (1992) | 1591 punten | 30x genoemd
7. Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999) | 1536 punten | 21x genoemd
8. U2 - Achtung Baby (1991) | 1475 punten | 26x genoemd
9. Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993) | 1425 punten | 24x genoemd
10. Massive Attack - Mezzanine (1998) | 1353 punten | 22x genoemd
11. Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea (1998) | 1145 punten | 17x genoemd
12. Jeff Buckley - Grace (1994) | 1005 punten | 16x genoemd
13. Marillion - Brave (1994) | 923 punten | 15x genoemd
14. Talk Talk - Laughing Stock (1991) | 912 punten | 15x genoemd
15. Portishead - Dummy (1994) | 902 punten | 19x genoemd
16. dEUS - The Ideal Crash (1999) | 882 punten | 18x genoemd
17. Oasis - (What's the Story) Morning Glory? (1995) | 859 punten | 19x genoemd
18. Depeche Mode - Violator (1990) | 830 punten | 13x genoemd
19. Belle and Sebastian - If You're Feeling Sinister (1996) | 806 punten | 15x genoemd
20. The Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness (1995) | 738 punten | 14x genoemd
21. My Bloody Valentine - Loveless (1991) | 712 punten | 13x genoemd
22. Nas - Illmatic (1994) | 708 punten | 10x genoemd
23. Eels - Beautiful Freak (1996) | 707 punten | 18x genoemd
24. Metallica - Metallica (1991) | 698 punten | 13x genoemd
25. Tool - Ænima (1996) | 661 punten | 9x genoemd
26. DJ Shadow - Endtroducing..... (1996) | 625 punten | 13x genoemd
27. Underworld - Dubnobasswithmyheadman (1994) | 625 punten | 12x genoemd
28. Elliott Smith - Either / Or (1997) | 618 punten | 11x genoemd
29. Nick Cave & The Bad Seeds - The Boatman's Call (1997) | 616 punten | 9x genoemd
30. GZA - Liquid Swords (1995) | 611 punten | 8x genoemd
31. Slowdive - Souvlaki (1993) | 604 punten | 11x genoemd
32. Marillion - Afraid of Sunlight (1995) | 591 punten | 10x genoemd
33. Nirvana - MTV Unplugged in New York (1994) | 587 punten | 12x genoemd
34. Björk - Homogenic (1997) | 578 punten | 9x genoemd
35. Air - Moon Safari (1998) | 575 punten | 12x genoemd
36. Godspeed You Black Emperor! - F♯A♯∞ (1997) | 569 punten | 10x genoemd
37. Porcupine Tree - Stupid Dream (1999) | 557 punten | 10x genoemd
38. Soundgarden - Superunknown (1994) | 505 punten | 9x genoemd
39. Wu-Tang Clan - Enter The Wu-Tang (36 Chambers) (1993) | 498 punten | 10x genoemd
40. Placebo - Without You I'm Nothing (1998) | 480 punten | 12x genoemd
41. Elliott Smith - XO (1998) | 469 punten | 11x genoemd
42. Nine Inch Nails - The Downward Spiral (1994) | 456 punten | 10x genoemd
43. Belle & Sebastian - The Boy with the Arab Strap (1998) | 453 punten | 9x genoemd
44. Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (1992) | 445 punten | 8x genoemd
45. The Prodigy - Music for the Jilted Generation (1994) | 440 punten | 8x genoemd
46. A Tribe Called Quest - The Low End Theory (1991) | 429 punten | 8x genoemd
47. Alice In Chains - Dirt (1992) | 424 punten | 8x genoemd
48. The Gathering - Mandylion (1995) | 423 punten | 8x genoemd
49. Nick Cave & The Bad Seeds - The Good Son (1990) | 421 punten | 7x genoemd
50. Slint - Spiderland (1991) | 421 punten | 7x genoemd
51. Depeche Mode - Songs of Faith and Devotion (1993) | 415 punten | 7x genoemd
52. Rage Against the Machine - Rage Against the Machine (1992) | 406 punten | 9x genoemd
53. The Serenes - Barefoot and Pregnant (1990) | 406 punten | 7x genoemd
54. Live - Throwing Copper (1994) | 398 punten | 7x genoemd
55. Fountains of Wayne - Fountains of Wayne (1996) | 390 punten | 6x genoemd
56. PJ Harvey - To Bring You My Love (1995) | 387 punten | 6x genoemd
57. Madrugada - Industrial Silence (1999) | 384 punten | 9x genoemd
58. Sparklehorse - Vivadixiesubmarinetransmissionplot (1995) | 384 punten | 8x genoemd
59. Eels - Electro-Shock Blues (1998) | 383 punten | 7x genoemd
60. Slowdive - Pygmalion (1995) | 380 punten | 8x genoemd
61. Guided By Voices - Bee Thousand (1994) | 377 punten | 7x genoemd
62. Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors (1990) | 375 punten | 6x genoemd
63. Counting Crows - August and Everything After (1993) | 369 punten | 7x genoemd
64. Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain (1994) | 367 punten | 7x genoemd
65. George Michael - Listen Without Prejudice, Vol. 1 (1990) | 358 punten | 8x genoemd
66. Tori Amos - Little Earthquakes (1992) | 352 punten | 6x genoemd
67. 16 Horsepower - Sackcloth 'N' Ashes (1996) | 351 punten | 7x genoemd
68. Suede - Dog Man Star (1994) | 348 punten | 7x genoemd
69. Crowded House - Woodface (1991) | 345 punten | 6x genoemd
70. Low - I Could Live in Hope (1994) | 340 punten | 8x genoemd
71. The Verve - Urban Hymns (1997) | 340 punten | 7x genoemd
72. Roger Waters - Amused To Death (1992) | 339 punten | 7x genoemd
73. Teenage Fanclub - Bandwagonesque (1991) | 337 punten | 7x genoemd
74. Mark Hollis - Mark Hollis (1998) | 332 punten | 5x genoemd
75. Red House Painters - Down Colorful Hill (1992) | 330 punten | 6x genoemd
76. Oasis - Definitely Maybe (1994) | 328 punten | 8x genoemd
77. Biosphere - Substrata (1997) | 328 punten | 8x genoemd
78. A Tribe Called Quest - Midnight Marauders (1993) | 323 punten | 6x genoemd
79. Plastikman - Consumed (1998) | 322 punten | 5x genoemd
80. dEUS - Worst Case Scenario (1994) | 321 punten | 6x genoemd
81. Weezer - Weezer (1994) | 319 punten | 8x genoemd
82. Blur - 13 (1999) | 310 punten | 9x genoemd
83. Pixies - Bossanova (1990) | 309 punten | 7x genoemd
84. dEUS - In a Bar, Under the Sea (1996) | 305 punten | 5x genoemd
85. Wilco - Summerteeth (1999) | 304 punten | 9x genoemd
86. Modest Mouse - The Lonesome Crowded West (1997) | 300 punten | 5x genoemd
87. Sonic Youth - Goo (1990) | 298 punten | 9x genoemd
88. Madonna - Ray of Light (1998) | 296 punten | 9x genoemd
89. Pavement - Slanted and Enchanted (1992) | 287 punten | 6x genoemd
90. Kyuss - Welcome to Sky Valley (1994) | 285 punten | 7x genoemd
91. Yo la Tengo - I Can Hear the Heart Beating as One (1997) | 282 punten | 8x genoemd
92. Mobb Deep - The Infamous (1995) | 282 punten | 5x genoemd
93. Los Lobos - Kiko (1992) | 280 punten | 5x genoemd
94. The Afghan Whigs - Gentlemen (1993) | 275 punten | 6x genoemd
95. Built to Spill - Perfect from Now On (1997) | 275 punten | 6x genoemd
96. Judas Priest - Painkiller (1990) | 275 punten | 5x genoemd
97. Fates Warning - A Pleasant Shade of Gray (1997) | 270 punten | 4x genoemd
98. Dream Theater - Images and Words (1992) | 269 punten | 5x genoemd
99. Megadeth - Rust in Peace (1990) | 267 punten | 4x genoemd
100. Lisa Germano - Geek the Girl (1994) | 266 punten | 5x genoemd
0
geplaatst: 7 juli 2019, 22:15 uur
Paar opvallende noteringen:
- 58. Vivadixiesubmarinetransmissionplot miste pas één keer de top 50
- 68. Dog Man Star stond tot nu toe nooit lager dan plek 37!
- 70. I Could Live In Hope, vorige twee edities nog top 30
- 71. Urban Hymns, vorige vier edities bij de bovenste 50
- 112. Debut, nog nooit buiten de top 100 tot dit jaar
- 359. Californication, miste nog nooit de top 100 en in 2014 nog de nummer 27
- 58. Vivadixiesubmarinetransmissionplot miste pas één keer de top 50
- 68. Dog Man Star stond tot nu toe nooit lager dan plek 37!
- 70. I Could Live In Hope, vorige twee edities nog top 30
- 71. Urban Hymns, vorige vier edities bij de bovenste 50
- 112. Debut, nog nooit buiten de top 100 tot dit jaar
- 359. Californication, miste nog nooit de top 100 en in 2014 nog de nummer 27
0
geplaatst: 7 juli 2019, 23:05 uur
Oopsydaisy, de deadline gemist... Volgend jaar doe ik weer mee en zal DM's Violator weer een schopje omhoog krijgen
* denotes required fields.