MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top-10 dit jaar ontdekt

zoeken in:
Het is de tijd van het jaar waarin de jaarlijstjes van 2019 worden opgesteld, maar minstens even leuk vind ik het altijd om bij te houden wat de beste ontdekkingen uit andere jaartallen waren die ik dit jaar heb opgedaan. Drop je lijstjes!

Ziet er bij mij als volgt uit:

1. Fishmans - Long Season (1996)
2. The Pharcyde - Bizarre Ride II the Pharcyde (1992)
3. Big Thief - Capacity (2017)
4. Mariee Sioux - Faces in the Rocks (2007)
5. Judee Sill - Judee Sill (1971)
6. Diane Cluck - Boneset (2014)
7. Glenn Branca - The Ascension (1981)
8. Steve Roach - Structures from Silence (1984)
9. Bert Jansch - Bert Jansch (1965)
10. Mercury Rev - Yerself Is Steam (1991)

Mooi lijstje. Je nummer 2, 4, 8 en 9 vooral

Mijn jaar bestond onder meer uit een aantal uitstapjes naar Japan en Brazilië. Heel veel moois ontdekt, en nog lang niet uitgeluisterd.

01. Gal Costa - Gal Costa (1969)
02. Brigitte Fontaine, Areski & Art Ensemble of Chicago - Comme à La Radio (1970)
03. Tetê Espíndola - Pássaros na garganta (1982)
04. Akiko Yano - Tadaima. (1981)
05. Maria Teresa de Noronha - Saudade das saudades (1966)
06. Ali Akbar Khan & Pandit Chatur Lal - Music of India: Morning & Evening Ragas (1956)
07. Mary O'Hara - Songs of Ireland (1958)
08. Barbara - Dis, Quand Reviendras-Tu ? (1964)
09. Lolita Cuevas & Frantz Casseus - Haitian Folk Songs (1953)
10. Kimio Eto - Koto Music (1959)

11. Jun Togawa - Suki Suki Daisuki (1985)
12. Pedro Santos - Krishnanda (1968)
13. Sachiko Kanenobu - Misora (1972)
14. Virna Lindt - Shiver (1983)
15. Letícia Garcia - Magamaquiavérica em Canturbano (1984)
16. Michio Miyagi - The Koto Music of Michio Miyagi (1950)
17. Ewa Demarczyk - Ewa Demarczyk Spiewa Piosenki Zygmunta Koniecznego (1967)
18. Wha-ha-ha - Shinutokiwa Betsu (1981)
19. Vera Brasil - Tema do boneco de palha (1964)
20. Luiz Gonzaga - História do Nordeste (1954)

Mooie lijstjes hier al, met paar prachtige pareltjes. Van hoi123 zijn 1, 2, 7, 8 persoonlijke favorieten en 10 is ook dit jaar mij te oren gekomen. Van Koenr ken ik naast Gal Costa maar heel weinig, maar goed die kunnen weer op mijn te luisteren lijstje/

Dit "nog te luisteren" lijstje hou ik al sinds jaren bij en dit jaar heb ik eindelijk wat tijd gehad om met terugwerkende kracht paar albums te kunnen beluisteren. Deze albums zijn dit jaar mijn persoonlijke top 200 ingekropen:

1. Comus - First Utterance (1971)
2. World's End Girlfriend - Hurtbreak Wonderland (2007)
3. Tangerine Dream - Phaedra (1974)
4. Freestyle Fellowships - Innercity Griots (1993)
5. Sun City Girls - Torch of the Mystic (1990)
6. Biosphere - Substrata (1997)
7. Sonic Sum - The Sanity Annex (1999)
8. Oneohtrix Point Never - Replica (2011)
9. The Residents - Not Available (1978)
10. Tim Hecker - Virgins (2013)
11. The Olivia Tremor Control - Black Foliage: Animation Music Volume 1 (1999)
12. Mercury Rev - Yerself is Steam (1991)
13. Jorge Ben - Fôrce Bruta (1970)
14. The Pop Group - Y (1979)
15. Don Cherry - Eternal Rhythm (1969)
16. Blackalicious - Blazing Arrow (2002)

1. Talk Talk - The Colour of Spring (1986)
2. The Afghan Whigs - Gentlemen (1993)
3. Angus & Julia Stone - Down the Way (2010)
4. Palace Music - Viva Last Blues (1995)
5. P.O.S - Never Better (2009)
6. The Streets - Original Pirate Material (2002)
7. Ann Peebles - I Can't Stand the Rain (1974)
8. The Antlers - Hospice (2009)
9. Joni Mitchell - Blue (1971)
10. Elliott Smith - Either / Or (1997)

Wat een prachtige ontdekkingen! Mooi jaar voor jou.

Ah fok, Benjamin Clementine moet daar nog bij btw... mooi jaar, hopelijk volgend jaar weer ?

Ik heb eens terug gekeken wat ik dit jaar aan oude albums heb bestemd. Of ik ze ook allemaal echt dit jaar heb leren kennen weet ik niet zo goed, sommige kende ik al wel, maar daar heb ik dit jaar weer eens (uitgebreid) geluisterd. Ook luister ik regelmatig albums waar ik niet meteen een stem op plak, die laat ik in dit overzicht achterwege.

1. Hot Chocolate - Hot Chocolate (1971)
2. Celestine Ukwu & His Philosophers National - Ilo Abu Chi (1974)
3. Mickey Newbury - Stories from the Silver Moon Cafe (2000)
4. Ahmed Abdul-Malik - Jazz Sahara (1958)
5. Gil Scott-Heron & Brian Jackson - It's Your World (1976)
6. Os Tubarões - Pépé Lopi (1976)
7. Marijata - This Is Marijata (1976)
8. Laura Nyro - New York Tendaberry (1969)
9. Kimio Eto - Koto Music (1959)
10. Beverly Glenn​-​Copeland - Beverly Glenn​-​Copeland (1970)

Hier ook een lijstje. Cave en Tindersticks waren me al bekend, maar deze 2 albums hebben dit jaar het meest indruk gemaakt:

Nick Cave & The Bad Seeds - Let Love In (1994)
Tindersticks - Tindersticks (1995)

Artiesten die ik al kende, maar deze albums nog niet:

Dirty Three - Horse Stories (1996)
Fela Kuti & The Africa '70 - Everything Scatter (1975)
Jorge Ben - Força Bruta (1970)
Michael Kiwanuka - Love & Hate (2016)
Motorbass - Pansoul (1996)
Palace Brothers - Palace Brothers (1994)
Sufjan Stevens, Nico Muhly, Bryce Dessner, James McAlister - Planetarium (2017)
The Beach Boys - 20/20 (1969)
The Cardigans - Emmerdale (1994)
The Notorious B.I.G. - Ready to Die (1994)

helemaal nieuw:
Kimio Eto - Koto Music (1959)
Pavlos Pavlidis - Afou Loipon Xehastika (2004)

Voor mij, interessante nieuwe ontdekkingen dit jaar...

1. Disappears - Pre Language (2012)
2. Galaxie 500 - Today (1988)
3. The Hallacopters - Payin' the Dues (1997)
4. The Gutter Twins - Saturnalia (2008)
5. 22-Pistepirkko - Rumble City, Lala Land (1996)
6. Loudon Wainwright III - Last Man on Earth (2001)
7. Benjamin Clementine - At Least for Now (2015) * (ik ben 'm niet vergeten )
8. Hoover - Lurid Traversal of Route 7 (1995)
9. Willard Grant Conspiracy - Regard the End (2003)
10. Kashmir - The Good Life (1999)

Faith No More ook trouwens. Jezus. En ik maar zeiken dat ik niks ontdek.

Is er een handig trucje om te zien op welke albums je dit jaar hebt gestemd?

DjFrankie (moderator)
Mausie schreef:
Is er een handig trucje om te zien op welke albums je dit jaar hebt gestemd?

Ja achter je profiel /votes/2019 zetten.

Dus Mausie

DjFrankie schreef:
(quote)

Ja achter je profiel /votes/2019 zetten.

Dus Mausie

Dat is om te zien op welke albums uit 2019 je hebt gestemd zie ik. Maar ik bedoel op welke albums je dit jaar hebt gestemd, dus ook albums uit andere jaartallen.

DjFrankie (moderator)
Mausie schreef:
(quote)

Dat is om te zien op welke albums uit 2019 je hebt gestemd zie ik. Maar ik bedoel op welke albums je dit jaar hebt gestemd, dus ook albums uit andere jaartallen.

Logboek Mausie en dan de maanden aanklikken

Dat brengt mij tot de volgende top 10:

5*
01. The Beatles - Rubber Soul (1965) 5*

4,5*
02. Beach House - Teen Dream (2010)
03. Fever Ray - Fever Ray (2009)
04. John Martyn - Solid Air (1973)
05. Antony and the Johnsons - I am a Bird Now (2005)
06. Stephan Bodzin - Powers of Ten (2015)
07. Love - Forever Changes (1967)
08. Fleetwood Mac - Rumours (1977)

4*
09. Elliott Smith - Either / Or (1997)
10. Altin Gün - On (2018)

Van sommige albums kende ik al losse nummers (die van Fleetwood Mac bijvoorbeeld al voor bijna de helft), maar het meeste was echt nieuw voor mij. Altin Gün staat er ook tussen vanwege het fantastische concert in de Paradiso.

Mssr Renard
5*****

Daniel Herskedal - Voyage (2019)
Ian Carr - Belladonna (1972)
John Coltrane - Coltrane's Sound (1964)
Phronesis - We Are All (2018)
Sea Level - Cats on the Coast (1977)
Sea Level - Sea Level (1977)

4,5****

Brad Mehldau - Finding Gabriel (2019)
Chuck Leavell - Southscape (2005)
Chuck Leavell with The Frankfurt Radio Big Band - Chuck Gets Big (2019)
Dick Heckstall-Smith - A Story Ended (1972)
Florian Favre Trio - On a Smiling Gust of Wind (2018)
Freddie Hubbard - First Light (1971)
Freddie Hubbard - Sweet Return (1983)
GoGo Penguin - A Humdrum Star (2018)
GoGo Penguin - Man Made Object (2016)
GoGo Penguin - Ocean in a Drop (2019)
Ian Carr with Nucleus - Solar Plexus (1971)
Ian Carr's Nucleus - In Flagrante Delicto (1978)
Ian Carr's Nucleus - Out of the Long Dark (1979)
If - If2 (1970)
If - If3 (1971)
If - If4 (1972)
If - Waterfall (1972)
John Coltrane - Ascension (1966)
John Coltrane Quartet - Africa / Brass (1961)
Kekko Fornarelli - Abaton (2018)
Makaya McCraven - Universal Beings (2018)
Mammal Hands - Shadow Work (2017)
Mathias Eick - Midwest (2015)
Mathias Eick - Ravensburg (2018)
Matthew Halsall - Fletcher Moss Park (2012)
Nik Bärtsch's Ronin - Awase (2018)
Nucleus - Under the Sun (1974)
Penguin Cafe - Handfuls of Night (2019)
Phronesis - Parallax (2016)
Phronesis with Julian Argüelles and Frankfurt Radio Big Band - The Behemoth (2017)
Randall Bramblett - Light of the Night (1976)
Secret Oyster - Sea Son (1974)
Stanley Clarke - Stanley Clarke (1974)
The Crusaders - Those Southern Knights (1976)
The Gary Burton Quintet With Eberhard Weber - Ring (1974)
Topology & Trichotomy - Healthy (2014)
Trichotomy - Known-Unknown (2017)
Weather Report - Mysterious Traveller (1974)
Wigwam - Nuclear Nightclub (1975)

Conclusie: ik deel te weinig 5* uit en te vaak een 4,5*.
Ik zal eens kijken of ik wat van die 4,5* kan veranderen in een 5*.
Ik weet niet waarom ik niet zo graag een 5* uitdeel.

Mssr Renard schreef:
Conclusie: ik deel te weinig 5* uit en te vaak een 4,5*.

Die conclusie deel ik niet, je hebt dit jaar al 6x de volle mep uitgedeeld waarvan 1x aan een album uit 2019. Laatste keer dat ik aan een recent album 5* heb gegeven was in 2016

Mssr Renard
GrafGantz schreef:
(quote)

Die conclusie deel ik niet, je hebt dit jaar al 6x de volle mep uitgedeeld waarvan 1x aan een album uit 2019. Laatste keer dat ik aan een recent album 5* heb gegeven was in 2016

Dan ben jij inderdaad nog spaarzamer. En die Herskedal-plaat is ook wel echt onwijs gaaf. Zelden zo een pracht gehoord.
En die andere 5 keer volle mep is ook erg verdiend.

Live-albums, verzamelaars, EP's en mixalbums buiten beschouwing gelaten kom ik hier op uit. Alles 4,5*.

1. La Dispute - Wildlife (2011)
2. Tunnelvisions - The Celestial Ritual (2018)
3. Italoconnection - Metropoli (2017)
4. Giulio Aldinucci - Borders and Ruins (2017)
5. Anneli Drecker - Revelation for Personal Use (2017)
6. Kjartan Sveinsson - Der Klang der Offenbarung des Göttlichen (2016)
7. Simon Scott - Insomni (2015)
8. Pub - >Single (2002)
9. Kælan Mikla - Nótt Eftir Nótt (2018)
10. Marie Fisker - So, Hoes & Heroes (2012)

Conclusie: ik ontdek nauwelijks meer albums uit de 20e eeuw die ik meer dan 4* waard vind. Waren er wel een paar dit jaar, maar die vielen net af voor de bovenste 10. De helft is zelfs van de voorgaande 2 jaar.

ohmusica
Zodra je je buiten de gebaande paden begeeft, valt er heel veel te ontdekken en bijna teveel om op te noemen. Zomaar enkele namen droppen heeft m.i. niet zoveel zin als je het niet kent. Heeft het geen zin om 10 mooie pareltjes van mooie ontdekkingen in dit jaar in een playlist te zetten? Eventueel er wat context bij te geven, hoe je tot de keuze gekomen bent, of iets over je muzieksmaak. Ik wil er ook wel eentje maken. ....En hoeft wat mij betreft geen toptien te zijn.

Mssr Renard
ohmusica,

Leuk voor mensen die van playlists houden, wellicht.
Maar albums die ik luister zijn alleen leuk in de context van het album zoals het gemaakt is.

Verder weet ik niet hoe ik een lp in een playlist krijg (veel platen die ik heb ontdekt staan niet op een streamingservice-website, helaas).

En verder ben ik gek op lijstjes, omdat ze mij inzicht geven in bijvoorbeeld mijn stemgedrag maar ook mijn hoezeer ik wel of niet in een eigen muziekbubbel verkeer.

ohmusica
Mssr Renard schreef:
ohmusica,

Leuk voor mensen die van playlists houden, wellicht.
Maar albums die ik luister zijn alleen leuk in de context van het album zoals het gemaakt is.

Verder weet ik niet hoe ik een lp in een playlist krijg (veel platen die ik heb ontdekt staan niet op een streamingservice-website, helaas).

En verder ben ik gek op lijstjes, omdat ze mij inzicht geven in bijvoorbeeld mijn stemgedrag maar ook mijn hoezeer ik wel of niet in een eigen muziekbubbel verkeer.

Inderdaad dan sta jij hier anders in. Mijn eigen stemgedrag vind ik overigens totaal onbetrouwbaar leuk voor het moment meer niet want aan stemmingen en seizoenen onderhevig. En muziekbubbels zijn net zo aardig, het hoort erbij.

ohmusica schreef:
Zodra je je buiten de gebaande paden begeeft, valt er heel veel te ontdekken en bijna teveel om op te noemen. Zomaar enkele namen droppen heeft m.i. niet zoveel zin als je het niet kent. Heeft het geen zin om 10 mooie pareltjes van mooie ontdekkingen in dit jaar in een playlist te zetten? Eventueel er wat context bij te geven, hoe je tot de keuze gekomen bent, of iets over je muzieksmaak. Ik wil er ook wel eentje maken. ....En hoeft wat mij betreft geen toptien te zijn.
Ik haal persoonlijk ook tips uit de lijstjes in deze vorm, maar het staat je compleet vrij om jouw idee te doen natuurlijk! Klinkt leuk.

Speciaal voor ohmusica een toelichting van mijn top 10

1. Comus - First Utterance (1971)
Mij opgevallen vanwege zijn hoge waardering op RateYourMusic. Bij de eerste luisterbeurt direct duidelijk dat dit een zeer bijzonder album is. Folk zoals ik het nog nooit eerder gehoord had, met elementen van prog rock. Zeer uitdagende nummers. Hoorbaar vol passie door de muzikanten in elkaar gezet. Vooral in de context van de tijd van release een enorm vooruitstrevend en innovatief geheel, met een sinister verhaal als rode draad. Ik heb eigenlijk nooit iets gehoord wat hier enigszins op lijkt.

2. World's End Girlfriend - Hurtbreak Wonderland (2007)
Ooit op mijn luisterlijstje gekomen, omdat een user op RateYourMusic een post gemaakt had over de grotendeels onopgemerkte post-rock scene van de 00's en de vele pareltjes die daar uit voort kwamen (Denk aan Silver Mt Zion, The Evpatoria Report, Toe). Ik ben altijd gevoelig voor bands die een fusie van meerdere stijlen tot een levend geheel kunnen maken. Hurtbreak Wonderland was nieuw voor mij, maar de fusie van rock, elektronisch, jazz en klassiek vond ik zo geslaagd, dat dit snel tot een van mijn favorieten uitgegroeid is.

3. Tangerine Dream - Phaedra (1974)
Tangerine Dream was een van de artiesten die al heel lang op mijn lijstje stond, maar ik om de een of andere reden altijd geskipt had. Er was een vernoeming in het top 100 lijstje van chevy93 voor nodig om mij aan het luisteren te krijgen, maar man o man daar heb ik geen spijt van gehad. Phaedra is een geweldige introductie van de Berlijnse School, een muziekstroming ook wel gedefinieerd als progressieve electronica. Het was een van de eerste albums in dit genre en naar mijn mening eigenlijk nooit overtroffen.

4. Freestyle Fellowship - Innercity Griots (1993)
Ontdekt toen ik mijn hiphop top 100 samenstelde.
Dus leen ik daar ook mar even stuk tekst van: Freestyle Fellowship is een vierkoppig hiphop collectief bestaande uit Aceyalone, Myka 9, P.E.A.C.E. en Self Jupiter. In 1991 en 1993 heeft deze groep twee zeer creatieve en unieke albums uitgebracht, waarin duidelijk wordt dat de groepsnaam zeer terecht uitgekozen is. Album is vooral gekarakteriseerd door de onwaarschijnlijk gevarieerde, originele en aanstekelijke flows. Zelden heb ik artiesten op deze wijze zien spelen met vocale ritmes, toch even dè fundatie van hiphop.

5. Sun City Girls - Torch of the Mystics (1990)
Ik weet eigenlijk niet hoe dit mij ter ore gekomen is, waarschijnlijk in een zoektocht naar experimentele rock bands. Sun City Girls gebruikt veel Oosterse invloeden in hun muziek, wat zowel in de melodieën als de haast spirituele zang te horen is. Ik heb dit album treffend omschreven zien worden als “a journey through the deserts of Mars”. Wederom een album waarvan ik niet zo een-twee-drie iets soortgelijks van ken en dan krijg je bij mij altijd pluspunten.

6. Biosphere - Substrata (1997)
Bizar en eigenlijk schandalig dat ik deze al die tijd links heb laten liggen. Ik kan behoorlijk genieten van een sterk ambient album, ik ben verzot op de muziek van Steve Roach, Brian Eno, Global Communication, Stars of The Lid etc. Toch heb ik Substrata tot dit jaar geen kans gegund, maar dit is toch echt een echte ambient klassieker. Afkomstig uit het hoge Noorden van Noorwegen, roept de muziek inderdaad een beeld van gletsjers en ijsvelden op.

7. Sonic Sum - The Sanity Annex (1999)
Ook ontdekt doordat ik ging graven in hiphop releases voor mijn hiphop top 100. Een hiphop pareltje die onbekend is gebleven bij het grote publiek. Sonic Sum is een New-Yorkse hiphop groep die in 1999 het album “Sanity Annex” uitbracht en alhoewel ze initieel bedolven werden onder positieve kritieken, zijn ze nooit van de grond gekomen. De productie op het album is subliem en zijn tijd ver vooruit. De productie is ècht bovenklasse, naast een hypnotiserende en zeer rijke instrumentals, een natuurlijke flow en sterke abstracte tekst.

8. Oneohtrix Point Never - Replica (2011)
Ik kende Garden of Delete, daar was ik niet echt onder de indruk van. Vandaar dat overige discografie van Oneohtrix in de vergetelheid kwam. Omdat Replica toch vaak langs zag komen in potentiele album of the decade lijstjes, toch maar eens een luisterbeurt gewaagd. Wat een avontuur is dat gebleken. Allereerst onwaarschijnlijk origineel en de vele vergelijkingen van recensies naar een LSD trip begrijp ik helemaal. Samples die gebruikt worden, schijnen dus uit jaren 80 reclames te komen en door een ware vakman tot een melodieus geheel gesmeed. Een mijlpaal in de moderne eletronische muziek scene.

9. The Residents - Not Available (1978)
The Residents, ook zo’n band die al een tijd lang op mijn luisterlijst aanwezig was, maar ik stelde een luisterbeurt uit omdat ik (dacht dat ik) niet in de mood was. Een meeslepend experimenteel album. De composities zijn onorthodox en de zang/teksten borderline absurd, maar toch is er een coherentie aanwezig. Niet alles is een schot in de roos, maar het is een muzikale trip met een aantal geniale uitspattingen.

10. Tim Hecker - Virgins (2013)
Tim Hecker is geen vreemde voor mij. Radio Amor, Harmony in Ultraviolet en Ravedeath 1972 kunnen van mij op herhaalde luisterbeurten rekenen. Dit jaar kwam ik er achter dat ik mijn persoonlijke favoriet van Hecker nog niet eens ontdekt had: Virgins! De Ambient muziek op dit album wil ik omschrijven als gecoördineerde en prachtige chaos. Drone en Glitch doen het niet altijd goed bij mij, maar op Virgins weet het mij te raken.

ohmusica
aerobag schreef:
Speciaal voor ohmusica een toelichting van mijn top 10

Interessant, ik luister nu naar nr.2 van het lijstje (kende ik niet). Met zo'n verdiepte muzieksmaak valt er heel wat te ontdekken. Op wie en op wat en wanneer en hoe en de indruk die het maakt, het blijft een mysterieuze aangelegenheid, mooi toch?

Tijd voor het andere jaarlijkse toplijstje!

1. Ichiko Aoba - 0 (2013) 5*
Eh ja, sinds mijn tienerjaren niet meer zo snel en zodanig fan geraakt van een artiest. Ichiko Aoba is mijn corona-lifeline geweest, met haar eindeloos lieflijke en kalmerende folkcomposities, die alle kanten op meanderen maar desalniettemin noot voor noot uitgedacht lijken te zijn, en die in iedere zin van het woord klóppen. Een praktisch perfect album, en ik kan niet wachten op alles wat deze vrouw nog gaat uitbrengen.

2. Novos Baianos - Acabou Chorare (1972) 4,5*
Het Tip van de Week-topic was voor mij buiten lockdowntijden een beetje lastig te volgen, maar ik ben toch blij dat ik het genoeg gevolgd heb om dit album te ontdekken. Mijn favoriete vondst uit mijn Braziliaanse ontdekkingstocht dit jaar: Acabou Chorare is speels, zonnig en grondig vrolijk, en als dat nutteloze woord "speelplezier" ergens voor gebruikt moet worden, is het voor deze plaat. Preta Pretinha is volgens mij mijn meest gedraaide nummer van het afgelopen jaar, en is zo ongelooflijk fantastisch dat het tweede hoogtepunt op de plaat het moment is wanneer het nummer weer terugkomt als afsluiter.

3. Elza Soares - A Mulher do Fim do Mundo (2015) 4,5*
Ik heb me meermaals afgevraagd of ik nou niet gewoon fan ben omdat het verhaal achter deze muziek zo cool is (bejaarde sambalegende goes mathrock), maar nee, het is toch echt de muziek die geweldig is. Heerlijk chaotische, vuige maar toch strontcatchy sambarock die een compleet eigen hoekje binnen de rijke Braziliaanse muziektraditie mag claimen.

4. Run the Jewels - Run the Jewels 2 (2014) 4,0*
Grappig dat ik afdeed als chaotische hipsterherrie toen ik hier op BKS 2017 voorbij liep terwijl ik wel fan was van Young Fathers, want dit duo stilt voor mij nu grotendeels dezelfde honger als die groep doet, maar misschien beter. Het soort genadeloos lompe hiphop waarvan je zin krijgt om eigenhandig de straat op te rennen en met kapitalisme te gaan vechten. Een beter op elkaar ingespeeld hiphopduo dan Killer Mike en El-P ken ik even niet.

5. Milton Nascimento & Lô Borges - Clube da Esquina (1972) 4,0*
Mijn eerste stop in mijn Braziliaanse ontdekkingstocht dit jaar, en een album dat me nog lang dierbaar zal blijven. Nascimento en Borges zijn zodanig met elkaar in harmonie dat het aanvankelijk lastig voor me was om hun nummers uit elkaar te houden: alles op Clube da Esquina is weelderig, subtiel melancholisch en melodieus tot in de puntjes uitgedacht. Het moment waarop intermezzo Estrelas overvloeit in het titelnummer bewijst waarom dit wordt gezien als de Sgt. Peppers van Brazilië.

6. Open Mike Eagle - Brick Body Kids Still Daydream (2017) 4,0*
Open Mike Eagle heeft een persoonlijke manier van verhalen vertellen waarin je als luisteraar meteen sympathie voor hem voelt. Wanneer dit gekoppeld wordt aan grotere sociopolitieke thema's, in dit geval de gentrificatie en uiteindelijke vernietiging van het complex waarin hij is opgegroeid, is hij op zijn aangrijpendst. Ongelooflijk sterke, melodieuze beats ook, overigens.

7. Gal Costa - Gal Costa (1969) 4,0*
Later dit jaar ben ik erachter gekomen dat ongeveer de helft (zo niet meer) van dit album een cover is, maar eigenlijk boeit het me niet zo veel. De warme stem van Costa en de weelderige, subtiel psychedelische instrumentatie zorgen ervoor dat ik eigenlijk iedere cover op deze plaat prefereer boven het origineel.

8. Natural Snow Buildings - The Dance of the Moon and the Sun (2006) 4,0*
De speelduur en het feit dat hij niet op Spotify staat hebben ertoe geleid dat ik deze plaat niet vaak op de replay gooi, maar uiteindelijk is het denk ik wel mijn favoriete tip uit het Tiptoppertopic geworden (thanks Cervantes ). Van monumentale drones die klinken alsof ze uit een ver sterrenstelsel komen tot sprankelende, kleine folkliedjes en alles daartussen - de ambities van dit album worden absoluut waargemaakt.

9. The Mountain Goats - Tallahassee (2002) 4,0*
Meteen nog een Tiptoppertip erachteraan (thanks aerobag ). Mijn aanvankelijke kritiek erop (muzikaal te jolig/cabaretesque in verhouding tot de fantastische teksten) begint steeds meer naar de achtergrond te raken, naarmate ik meer en meer fan word van de begeesterde manier waarop John Darnielle zijn inderdaad fantastische teksten brengt. De simpele muzikale invulling biedt bovendien genoeg ruimte voor zijn eeuwig bitterzoete zanglijnen om te schitteren.

10. Nina Simone - Pastel Blues (1965) 4,0*
Het is maar goed dat ik niet een plaat vol Sinnermans verwachtte toen ik eindelijk besloot om een volledig album van Simone te beluisteren, want Pastel Blues is op een heel andere manier goed. De rest van de plaat is simplistischer, mistroostiger en melodieuzer en - ik zou bijna het taalkundige cliché "maar daardoor niet minder goed" willen noemen, maar dat is niet zo, Sinnerman is gewoon echt buitencategorie. Desalniettemin is de plaat nog steeds gevuld met heerlijke soundtracks voor rokerige, melancholische nachten.

Bubbling-under:
11. Jay Electronica - Act I: Eternal Sunshine (The Pledge) (2007)
12. This Heat - Deceit (1981)

En nu jullie!

Mooi stukken hoi, leuk dat je de Brazliaanse kunst hebt ontdekt, ik moet zeggen dat ik me daar ook pas dit jaar aan heb durven te wagen. En goed om te lezen dat je de genialiteit van Mountain Goats in bent gaan zien.

Ik heb ook weer heel wat ouderwets moois ontdekt, dus ik zal ook een kleine top 10 neerpennen. Ik vond het ook interessant om mijn eigen vorige stukken terug te lezen haha, hoe je je muzikaal luisterend toch wat ontwikkeld.

Prachtig lijstje, hoi! Tof dat je die Open Mike Eagle plaat hebt ontdekt, die is sinds de release in 2017 enkel gegroeid in mijn waardering. Ga hem ook zeker live zien als je de kans krijgt.

Het was weer een prachtig jaar qua muzikale ontdekkingen, ik zal volgende week eens voor een lijstje gaan zitten. Jouw #1 en #2 zullen mijn lijst ook ongetwijfeld halen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:45 uur

geplaatst: vandaag om 13:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.