MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
zaaf
8. Mac Miller - Swimming
Mac.... Hij ontviel ons dat jaar. En had tekstueel en muzikaal een stevig potentieel, niet normaal.
Op Swimming brengt hij het beste wat hij tot dan toe in zich had, maar de groei werd geknakt.

7. milo - budding ornithologists are weary of tired analogies
Een min of meer standaard milo-plaatje. Maar steekt daarmee, middels productie, tekst en delivery, al een eind boven velen uit. Wie zei dat gitaarsamples always suck?

10. XXX - Language
Rappert uit Zuid-Korea, blikvanger is vooral de uitgesproken, bombastische electronische productie. Ondanks dat de productie hier en daar wat schuurt, en dat is de bedoeling, flowt het geheel wel lekker.

9. Pink Siifu - Ensley
Ik waardeer de muziek van deze kerel wel. Je weet ook nooit wat je kan verwachten van hem. Soms komt hij met fluweelzachte jazz rap op de proppen, soms met onstuimige noise rap. Hier is hij behoorlijk ingetogen en introspectief, met verrassende spirituele ondertonen. Leuke features ook

zaaf
hee, die XXX ken ik dan weer niet. die ga ik checken.

Dan ga ik die van Haru Nemeri straks checken.

Hebben we onze hiphop-plakplaatjes weer uitgewisseld

zaaf
hahahaha, wat een harmonie

-SprayIt- schreef:
(quote)

Veel plezier!

Bevalt prima!

10. Homeboy Sandman & Edan - Humble Pi

Stond als EP tussen mijn honorable mentions, maar zie dat ie overal wordt aangegeven als album dus krijgt ie alsnog een plekkie hier. Edan killt de beats en de korte speelduur werkt uitstekend voor Homeboy Sandman.

9. Roc Marciano - Rosebudd's Revenge 2: The Bitter Dose

Iemand die de claim van GOAT beantwoordt met het geluid van een geit, heeft bij mij sws een streepje voor. Toffe samples en ijskoude pimp shit van Marci.

1. Benny the Butcher - Tana Talk 3
2. Pusha T - Daytona
3. Apollo Brown & Joell Ortiz - Mona Lisa
4. Ghostface Killah - The Lost Tapes
5. Westside Gunn - Supreme Blientele
6. Masta Ace & Marco Polo - A Breukelen Story
7. Hermit and the Recluse - Orpheus vs. The Sirens
8. Kanye West - ye
9. BROCKHAMPTON - Iridescence
10. Earl Sweatshirt - Some Rap Songs

11. Conway - Everybody Is F.O.O.D. 2
12. Travis Scott - Astroworld
13. CZARFACE & MF DOOM - CZARFACE Meets Metal Face
14. Conway - Blakk Tape
15. Apollo Brown & Locksmith - No Question

16. Mr. Green & Westside Gunn - Flygod Is Good... All the Time
17. Mac Miller - Swimming

zaaf
6. Pusha T - DAYTONA
Na nr 10 kondigde deze zich natuurlijk al aan, want: beter. Dit was wel liefde op het eerste gehoor, met allemaal toptracks. En King Push is hier echt in topvorm.

5. ΛΕΞ (Lex) - 2XXX
Och mannen luisteren dit! Δεν καταλαβαίνω τους στίχους αλλά μένω σε αυτήν τη μουσική

8. BAP. - Monkshood
Ontdekte deze naar aanloop van de top, maar deze viel me bij de eerste luisterbeurt gelijk positief op. Artiest uit Indonesië, die niet bang is voor wat experimentatie. Soms spacey instrumentals, soms jazz rap van het meest onstuimige soort. I like it.

7. Denzel Curry - TA13OO
Verslavend goed album van Curry. Ik ben absoluut geen trap-liefhebber, maar die melodische invalshoeken en hoog-energetische raps zijn wel smullen

6. JPEGMAFIA - Veteran
Waardeer deze kerel, doet zijn eigen ding en doet dat heel goed. Zowel teksten als beats zijn lekker tegendraads, maar zeker creatief.

5. Saba - Care for Me
Fijnzinnig, introspectief album. Melancholische beats, persoonlijke teksten van Saba. En als hij zichzelf laat gaan is het ook een sterke rapper

zaaf schreef:

5. ΛΕΞ (Lex) - 2XXX
Och mannen luisteren dit! Δεν καταλαβαίνω τους στίχους αλλά μένω σε αυτήν τη μουσική

Ik luister zaaf, en wat ik hoor, hoor ik graag

8. Damu the Fudgemunk & Flex Mathews - Dreams & Vibrations

Je hebt van die albums waarvan je spontaan goede zin krijgt als je hem opzet, dit is er zo een. Soulvolle beats, dope scratches en strakke raps, I Love it!

7. Evidence - Weather or Not

Laatste uit de 'Weather'-reeks en ook deze is weer flink genieten. Dikke producties (oa Alc, Ev zelf en Preemo) en sterke rhymes van Mr Slow Flow.

10. deM atlaS - Bad Actress
Rhymesayers heeft hem er vorig jaar uitgetrapt, maar dat maakt dit album niet minder goed. Lekkere swingende mix van hip-hop, punk, rock en meer.

9. Apollo Brown & Joell Ortiz - Mona Lisa
Joell Ortiz is een goede rapper, maar zijn solowerk vind ik vaak niks. Gelukkig weet Apollo Brown, net als bij Skyzoo, de juiste producties te maken die prima passen bij Ortiz.

8. Black Milk - Fever
Black Milk is een geweldige producer, maar zijn muziek gaat op één of andere manier toch wat aan mensen voorbij. In ieder geval: bijzonder sterk album!

7. Awon & Phoniks - The Actual Proof
Zie mijn comment bij 2019: alles wat Phoniks aanraakt is goed/goud!

6. Damu the Fudgemunk & Flex Mathews - Dreams & Vibrations
Geen echte hoogtepunten, maar wel bijna anderhalf uur dikke hip-hop!

5. Kids See Ghosts - Kids See Ghosts
Jaren geleden zag ik een samenwerking tussen Kanye en Cudi heel anders voor, maar dit project is meer dan geslaagd. Ondanks wat onenigheden is de chemie er nog steeds.

4. Masta Ace & Marco Polo - A Breukelen Story
Een album dat al tijden op een planning stond en er in 2018 eindelijk van kwam. Beide heren zijn zeer degelijke (in de meest positieve zin van het woord) artiesten. Alles is tot in de puntjes perfect uitgewerkt.

3. Black Thought - Streams of Thought, Vol. 1
Het beste 'solowerk' van Black Thought tot nu toe. Misschien ook vanwege het verrassingseffect dat hij ineens met EP op de proppen kwam, maar hoe dan ook een sterk album.

2. Evidence - Weather or Not
Evidence is eigenlijk altijd goed. Ik kan er niks anders van maken.

1. Pusha T - Daytona
Onbetwiste nummer één! 21 minuten aan dikke beats en moddervette raps.

Saba klinkt fijn, thanks aerobag.

Silky & Smooth schreef:

4. Masta Ace & Marco Polo - A Breukelen Story
Een album dat al tijden op een planning stond en er in 2018 eindelijk van kwam. Beide heren zijn zeer degelijke (in de meest positieve zin van het woord) artiesten. Alles is tot in de puntjes perfect uitgewerkt.

Naar mijn mening is Masta Ace een van de meest consistente MC's aller tijden. Nooit een wack album gedaan en vele jaren actief en nog steeds hard gaan ondanks dat hij ondertussen al 15 jaar (sowieso) aan MS lijdt. Big up voor deze man, Marco Polo is imho een ver boven het gemiddelde uitstekende producer. Port Authority was al een banger... Maar dit album is een prachtig concept. Hij zal nooit op #1 uit dat jaar staan voor mij, toch is het de enige potentiële classic uit 2018 voor mij. Superdope... Fight Song is zo fucking puur en goed. Echt kippenvel!!

HM:
11. Jean Grae x Quelle Chris - Everything's Fine
12. CZARFACE & MF DOOM - CZARFACE Meets Metal Face
13. Chester Watson - Project 0
14. Dabrye - Three/Three
15. Hermit and the Recluse - Orpheus vs. The Sirens
16. Pusha T - Daytona
17. Apollo Brown & Joell Ortiz - Mona Lisa
18. STIKSTOF - Overlast
19. Young Fathers - Cocoa Sugar
20. Masta Ace & Marco Polo - A Breukelen Story

EPs:
01. Black Thought & Salaam Remi - Streams of Thought, Vol. 2
02. Open Mike Eagle - What Happens When I Try to Relax
03. Backxwash - Black Sailor Moon
04. Flohio - Wild Yout
05. Greentea Peng - Sensi

Blackmilk, The Doppelgangaz en ΛΕΞ (Lex) gaan op de luisterlijst.

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Naar mijn mening is Masta Ace een van de meest consistente MC's aller tijden. Nooit een wack album gedaan en vele jaren actief en nog steeds hard gaan ondanks dat hij ondertussen al 15 jaar (sowieso) aan MS lijdt. Big up voor deze man, Marco Polo is imho een ver boven het gemiddelde uitstekende producer. Port Authority was al een banger... Maar dit album is een prachtig concept. Hij zal nooit op #1 uit dat jaar staan voor mij, toch is het de enige potentiële classic uit 2018 voor mij. Superdope... Fight Song is zo fucking puur en goed. Echt kippenvel!!

Precies wat je zegt. Masta Ace is echt professioneel die niet de kantjes er vanaf zal lopen. Altijs diep onder de indruk van hem.

8. Elzhi & Khrysis - Jericho Jackson
Album van Elzhi is eigenlijk altijd goed voor mij. Precies in de prik qua smaak; gewoon conventionele kwaliteitshiphop van iemand die voor mij altijd klinkt alsof het hem geen enkele moeite kost. Het enige dat ik mis zijn meer echte classic tracks, maar als geheel toffe release.

7. Tourist LeMC - We Begrijpen Mekaar
Hoewel ik natuurlijk een superruige gast ben kan ik van de rustige en melodische muziek van Tourist goed genieten. Mooie liedjes weer en ik houd enorm van z'n accent/dialect.

zaaf
4. Masta Ace, Marco Polo - A Breukelen Story
Wat een vette plaat! Masta Ace tikt hier zomaar zijn topplaten aan uit het begin van de zeros. De productie van Bruno is echt dik en Ace is eigenlijk altijd erg goed. Geweldige plaat!!

3. Noname - Room 25
Laid back en toch urgent (wat een waardeloze term, toch eens nadenken over een welluidend alternatief voor dat vermaledijde urgent). Maar back to the record. Noname is een uitstekende dichteres met een spannende muzikale voordracht. Om ingespannen naar te luisteren én om op te chillen.

Edit: imperatief!

Ik heb een overvol weekend voor de boeg, dus rond nu alvast af, maar lees zo tussendoor nog graag mee

6. Apollo Brown & Joell Ortiz - Mona Lisa

Silky & Smooth verwoordde het al uitstekend. Van mij mag Apollo Brown wel vaker van dit soort 'uitstapjes' maken.

5. Jericho Jackson - Elzhi & Khrysis Are Jericho Jackson

Een Elzhi project gaat om de flows en bars en Khrysis voelt dat goed aan. Door relatief eenvoudige producties te gebruiken, krijgt Elzhi ruim baan om zijn ding te doen en, shit, wat kan die gast rappen.

4. Awon & Phoniks - The Actual Proof

Don't Sleep brengt die nostalgische jazzy boombap zoals ik hem graag hoor. Stuk voor stuk sterke releases, met Anti-Lilly en Awon voorop.

-----------
De top 3 is er wederom één van buitencategorie en vond het erg lastig om een duidelijke nummer 1 aan te wijzen. Van mij hadden ze alle 3 de titel mogen krijgen en dan kijk ik naar hoe vaak ik de albums luister, dus:
-----------

3. Masta Ace & Marco Polo - A Breukelen Story

Mijn verwachtingen waren torenhoog en die zijn ook ruimschoots ingelost. Een dijk van een plaat vol dikke beats van Marco Polo en een Ace die weer eens bewijst nog lang niet over zijn prime te zijn.

2. Armand Hammer - Paraffin

Mijn favoriete Armand Hammer plaat. Waar Rome al rauw was, wordt hier het vlees rechtstreeks vanaf de koe gesneden en opgeserveerd. Ook het artwork is om van te smullen.

1. Hermit and the Recluse - Orpheus vs. The Sirens

Ka is zo verschrikkelijk consistent, dat het bijna normaal wordt, maar ik wordt wat graag meegezogen zijn wereld en wie kan het beter verwoorden dan hijzelf: 'the People love me deeply 'cause I speak that ugly elegant'.

10. Tierra Whack - Whack World
In 15 min. neemt Tierra je mee in haar wonderlijke, kleurrijke, speelse wereld. De plaat hopt alle kanten op en voelt toch als een geheel. Haar meest recente single Pepper and Onions beloofd veel voor aankomende projecten.

09. Earl Sweatshirt - Some Rap Songs
In iets meer tijd dan Tierra neemt Earl je mee in zijn wazige, donkere, deprimerende wereld. In veel opzichten het tegenovergestelde van Tierra, maar qua focus en consistentie staan ze hier wel mooi naast elkaar eigenlijk.

Denk dat 2018 een van de sterkste Hip Hop jaren was in het afgelopen decennia en heb heel wat darlings moeten killen.

Honorable mentions:

Noa James - Granny Said
In het straatje van Denzel Curry, veel energie, knallende beats, en na het luisteren denk je de wereld aan te kunnen.

Skyzoo - In Celebration of Us
Skyzoo zal nooit echt verassen, maar je kan altijd op kwaliteit rekenen.

The Doppelgangaz - AAAAGGGHH
Het best album van de sharks sinds Hark

Phonte - No News Is Good News
Grown man rap. Phonte blijft een van de tofste stemmen om naar te luisteren.

J.I.D - DiCaprio 2
De tweede helft van de plaat is wat minder, maar staan veel bangers op.

Roc Marciano & DJ Muggs - Kaos
Wilde niet twee albums van Roc Marciano in mijn top 10 zetten, dus dan maar in de honorable mentions.

zaaf
Phonte is een fijne inderdaad, thanks!

4. Avantdale Bowling Club - Avantdale Bowling Club
Jazz rap zonder de samples, oftewel een échte live jazz-band. Werkt enorm verfrissend voor dit Nieuw-Zeelandse collectief. Indrukwekkend hoe fijn rapper Tom Scott samen gaat met de jazz ensemble.

3. Hermit and the Recluse - Orpheus vs. The Sirens
Ka blijft een exceptionele rapper. Niet alleen opvallend door zijn flows, maar tekstueel een van de allersterkste van het moment. De combi Griekse oudheid en hiphop gaan verrassend goed samen ook, wie had dat gedacht,

2. Noname - Room 25
Ik ben het niet altijd even onder de indruk van haar uitingen op social media, maar ik ben zeker wel onder de indruk van haar muziek. Album klinkt met vlagen als een zomerbriesje maar tegelijk ook urgent (indringend? Meeslepend? Beladen? zeg het maar zaaf)

1. Armand Hammer - Paraffin
Kom ik voor de nummer 1 toch weer bij my man Billy Woods uit. En ook Elucid natuurlijk. Teksten, flows, productie, alles klopt aan hun werk. Mag ik stellen dat Billy Woods een van de sterkste en misschien wel door het grote publiek meest onderschatte hiphop artiesten is van de laatste jaren?

Overzicht van 2018, zo terugblikkend ben ik ook erg te spreken over dit jaar voor hiphop

1. Armand Hammer - Paraffin
2. Noname - Room 25
3. Hermit and the Recluse - Orpheus vs. the Sirens
4. Avantdale Bowling Club - Avantdale Bowling Club
5. Saba - Care For Me
6. JPEGMAFIA - Veteran
7. Denzel Curry - TA13OO
8. BAP. - Monkshood
9 Pink Siifu - Ensley
10. XXX - Language

11. Anguish - Anguish
12. Kids See Ghosts - Kids See Ghosts
13. Masta Ace & Marco Polo - A Breukelen Story
14. Earl Sweatshirt - Some Rap Songs
15. Jean Grae & Quelle Chris - Everything's Fine
16. Pusha T - Daytona
17. STIKSTOF - Overlast
18. Tierra Whack - Whack World
19. Benny the Butcher - Tana Talk 3
20. Lupe Fiasco - Drogas Wave

10. Rob Sonic - Defriender
Geen MuMe pagina voor dit heerlijke album, dus dan maar een rechtstreekste Spotify link. Ik houd van korte albums, 30min vol met kwaliteit en geen fillers. Liefhebbers van Aesop Rock of EL-P zullen dit album waarschijnlijk ook wel kunnen waarderen.

9. Masta Ace & Marco Polo - A Breukelen Story
De meest constante rapper ooit? Al 30 jaar gaande en hij blijft boeien. Niet een vernieuwend album, maar elke track is kwaliteit en Masta Ace past perfect op de Marco Polo producties. Ik had wel zonder de skits gekund, het is leuk voor de een keer, maar haalt wel de flow uit het album. Fight Song is wel een van de beste tracks van 2018, met een geweldige Pharoahe Monch verse uit het oogpunt van de MS ziekte die Ace heeft.

8. Armand Hammer - Paraffin
Duister, intensief, en abstracte Hip Hop op zijn best. Mijn favoriete album van Billy Woods.

Die Avantdale Bowling Club klinkt op het eerste gehoor erg lekker aerobag. Moet toch eens vaker artiesten buiten de US/UK gaan luisteren.

zaaf
2. Denzel Curry - TA13OO
Een geweldige blend van de powerrapper Denzel en meest muzikale Denzel met behoud van zeggingskracht.

1. Travis Scott - Astroworld
Was destijds al goed en wordt steeds beter. Enorme invloed (copycats!!) op de hedendaagse muziekscene, maar Travis staat in dit subgenre echt op eenzame hoogte.

7. Denzel Curry - TA13OO
Denzel Curry is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van mijn favoriete artiesten en zijn veelzijdigheid komt er op TA13OO helemaal uit. Onmogelijk om stil te zitten tijdens het luisteren.

6. Black Thought - Streams of Thought, Vol. 1
Het zijn maar 5 nummers en maar 17 minuten aan muziek, maar wat een geweldige 17minuten. Elk nummer grijs gedraaid van deze EP. Waar Black Thought altijd een beetje onder de radar vloog met The Roots wat betreft zijn plaats als een van de beste MCs aller tijden, heeft hij de afgelopen jaren laten zien ook zonder de band ijzersterk te zijn.

5. Roc Marciano - Rosebudd's Revenge 2: The Bitter Dose
2018 was Roc Marciano zijn jaar met 3 top 20 waardige albums. RR2 is mijn favoriet uit de drie. Het is wat minder duister en er zit meer energie in vergelijking met zijn vorige werk, wat voor mij een positieve verandering is.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:47 uur

geplaatst: vandaag om 07:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.