MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MusicMeter Prog Top 300 - editie 2023 - de ontknoping

zoeken in:
Casartelli (moderator)
21
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Camel - Lady Fantasy: Encounter / Smiles For You / Lady Fantasy [12:43]

(afbeelding)

Mirage | 1974 | Verenigd Koninkrijk

2022: 32
2021: 29
2018: 14
2017: 9
2016: 9
2015: 12
Genomineerd door: Brunniepoo

Lady Fantasy is een pareltje afkomstig van het album Mirage. De openingsklanken van het orgel worden verstevigt door het gitaarspel van Andrew. Een kleine minuut in het nummer en de pure schoonheid komt binnenwandelen. De combinatie van gitaren, minimoog en mellotron maken het begin tot een waar genot. Als de Lady Fantasy eenmaal passeert ben je verkocht en overwint de liefde al snel. Peter Bardens is verantwoordelijk voor de klankenlaag van de mellotron. Andrew warmt met zijn warme stem de boel op voor een onvergetelijke rit. De bassriff en het snelle gitaarspel ondersteunen de gitaarsolo die steeds heviger wordt. Zodra de wonderschone melodie zijn weg terugvindt stapt het nummer over naar rustiger vaarwater. Vanaf daar bouwt het nummer op naar de ultieme climax. Krijsende gitaren drijven de liefde naar hogere sferen, totdat in het einde de droomwereld terugkeert. (HugovdBos)

Casartelli (moderator)
20
Anathema - The Storm Before the Calm [9:24]

(afbeelding)

Weather Systems | 2012 | Verenigd Koninkrijk

2022: 153
2021: 84
2018: 45
2017: 34
2016: 35
2015: 55
Genomineerd door: Dieter

Allereerst draagt dit nummer natuurlijk alleen al een prachtige titel. Maar dat is uiteraard wel te weinig om een plek in de Prog top 300 te verdienen. Dát verdient het nummer op meerdere gronden. Ik kan de muziek van Anathema over het algemeen goed waarderen, maar bij dit nummer wisten ze me al bij de eerste luisterbeurt weer eens te verrassen én te raken, en werd het toch al rijke arsenaal waar ze zich van bedienen qua muziekstijlen, vormen van opbouw en manieren van spanning aanbrengen in de muziek, nog weer wat verder uitgebouwd.

De titel vertelt in dit geval ook het verhaal van het nummer. Het nummer kent een bijzonder begin, met veel electronica. Het intrigeert behoorlijk en doet dan wel onrustig aan, maar klinkt op de één of andere manier toch heerlijk. Een hele prettige storm waait over je heen, maar je voelt het zelfs in je lijf.

Dan de stilte na de storm, eerst letterlijk en daarna toont de wereld zich weer in zijn volle pracht, je ziet net nog niet de laatste regendruppels van de bomen afdruipen en de zon doorbreken, maar zo voelt het wel. Geweldige opbouw, maar toch anders dan anders. Prachtnummer! (Bonk)

Casartelli (moderator)
19
Queensrÿche - Silent Lucidity [5:48]

(afbeelding)

Empire | 1990 | Verenigde Staten

2022: 87
2021: 119
2018: 129
2017: 193
2016: 235
2015: 95
Genomineerd door: Jester

Een soort van mini epic door een (progressieve) hardrockband met allerlei tempowisselingen binnen 6 minuten en daar ook nog eens mee de Top 40 halen, kan dat? Dat bleek in 1990 toen Queensrÿche de single Silent Lucidity van het album Empire op de wereld los liet. Een prachtig staaltje van een zeer goed album van een prima band! (vigil)

Casartelli (moderator)
18
Gazpacho - Tick Tock [22:24]

(afbeelding)

Tick Tock | 2009 | Noorwegen

2022: 31
2021: 33
2018: 27
2017: 23
2016: 20
2015: 37
Genomineerd door: Casartelli

Ergens 'bij geweest zijn' wil nog wel eens een meerwaarde zijn. De eerste keer dat ik Gazpacho's album Tick Tock hoorde, was toen ze het, rond de release, live speelden in de Zoetermeerse Boerderij. En dat maakte indruk. Dat Gazpacho op cd vaak wat tam geproduceerd klinkt en dat een en ander live een stuk levendiger is, helpt daarbij mee. Het contrast tussen het atmosferische Night, wat de progwereld een paar jaar daarvoor behoorlijk op zijn grondvesten had doen schudden en het meer rockende Tick Tock deed de rest om laatstgenoemde voor mij het predicaat moderne klassieker te geven. Het titelnummer draaide toen overigens kennelijk al een tijdje proef op concerten - er kwamen stukken bij en er gingen stukken af... maar op een gegeven moment is 't klaar. (Casartelli)

Casartelli (moderator)
17
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing [7:57]

(afbeelding)

The Raven That Refused to Sing (And Other Stories) | 2013 | Verenigd Koninkrijk

2022: 14
2021: 41
2018: 6
2017: 8
2016: 13
2015: 27
Genomineerd door: dynamo d

Natuurlijk moet het vooral over de muziek gaan in de Prog Top 300. Maar hoewel dit nummer ook als het alleen uit je speakers komt, al genoeg moois te bieden heeft en het mooi emotioneel gedragen gezongen wordt door de heer Wilson, wil ik het deze keer toch vooral hebben over de prachtige clip.
Want Steven Wilson begrijpt als geen ander dat door gebruik te maken van ander media, het de muziek een diepere laag kan geven. In dit geval voegt het beeld echt nog heel wat toe aan het nummer. Het weet me echt te raken; de beelden van de oude man, het dreigende zwart, het beschermende meisje, de bijzondere band met de raaf, de eenzaamheid. Het is adembenemend in beeld gebracht in een prachtige tekenstijl .
Zonder de clip is het een mooi nummer. Als je de muziek hoort en de beelden erbij ziet, is het hartverscheurend mooi! (Bonk)

Casartelli (moderator)
16
King Crimson - The Court of the Crimson King [9:20]

(afbeelding)

In the Court of the Crimson King | 1969 | Verenigd Koninkrijk

2022: 35
2021: 105
2018: 72
2017: 71
2016: 41
2015: 59
Genomineerd door: divart

Bij een goede King Crimson vertegenwoordiging kan het titelstuk van het debuut bezwaarlijk ontbreken. Dat doet het dan ook niet. Wellicht het toegankelijkste nummer van het album en van de band tout court (de laatste minuten kunnen desgewenst uitgezet worden). En die Greg Lake, dat was toch ook wel een fijne zangert... (Casartelli)

Casartelli (moderator)
15
IQ - The Road of Bones [8:32]

(afbeelding)

The Road of Bones | 2014 | Verenigd Koninkrijk

2022: 16
2021: 12
2018: 41
2017: 40
2016: 75
2015: ---
Genomineerd door: Jester

Ik heb het vertrek van Martin Orford bij IQ altijd betreurd. Voor mij was hij samen met Mike Holmes de muzikale motor van IQ. In de post-Orford periode is de melodie minder belangrijk geworden, ten gunste van het ritme. Maar zo af en toe komt er ook in deze periode een pareltje voorbij, zoals The Road of Bones. Meer dan de helft van het nummer wordt besteed aan de sfeervolle opbouw, maar het dan los gaat, gaat het ook goed los! En dan blijkt ook deze IQ me op momenten te kunnen betoveren. Maar het blijft jammer dat Martin er niet meer bij is. (Jester)

Casartelli (moderator)
14
King Crimson - Starless [12:18]

(afbeelding)

Red | 1974 | Verenigd Koninkrijk

2022: 22
2021: 31
2018: 105
2017: 30
2016: 30
2015: 35
Genomineerd door: Yann Samsa

King Crimson is, as always, more a way of doing things. When there is nothing to be done, nothing is done: Crimson disappears. When there is music to be played, Crimson reappears. If all of life were this simple, aldus de immer bescheiden Robert Fripp. Dat het album Red, met die o zo iconische afsluiter Starless, het slot was van een zeer productieve periode (zeven studioalbums in vijf jaar) en het begin van een stilte van zeven jaar, geeft de uitspraak alleen maar meer gewicht. Een in eerste instantie afgekeurd rijmelarijtje van John Wetton (en jawel, over het eindresultaat zijn genoeg diepte-analyses op het wereldwijde web te vinden) kon voor de opvolger van Starless and Bible Black gekoppeld worden aan een lange, dreigende instrumentale opbouw naar wat wellicht de moeder aller climaxen uit de klassieke prog is. Ruim veertig jaar oud en nog geen seconde gedateerd. (Casartelli)

Casartelli (moderator)
13
Marillion - Fugazi [8:02]

(afbeelding)

Fugazi | 1984 | Verenigd Koninkrijk

2022: 15
2021: 15
2018: 22
2017: 33
2016: 12
2015: 16
Genomineerd door: laxus11

Fugazi (Fucked Up, Got Ambushed, Zipped In) wat mij betreft nog steeds HET meesterstuk van Marillion.
De kreet Fugazi vindt zijn oorsprong in de Vietnam oorlog, maar staat in dit lied ook voor de dingen die mis zijn in onze wereld.
Hoewel ik in 1984 compleet in de new wave / postpunk flow zat werd ook ik compleet overhoop gespeeld door dit album en vooral het titelnummer.
Na een mooi piano intro met zachte rustige zang gaat dit nummer over in de rockmodus.
Fish toont zijn verschillende stemmen (soms lijkt hij wel een acteur zoals Gabriel in zijn beste jaren) en met name in de agressieve delen maakt hij indruk.
Vanaf minuut 4.30 is er indrukwekkende dreiging in zowel de muziek als de zang, dit is huiveringwekkend.
Radioactive perfumes, for the fashionably, for the terminally insane, insane
Do you realise? Do you realise?
Do you realise, this world is totally fugazi
(Rudi S)

Casartelli (moderator)
12
Yes - Close to the Edge [18:36]

(afbeelding)

Close to the Edge | 1972 | Verenigd Koninkrijk

2022: 8
2021: 26
2018: 20
2017: 18
2016: 10
2015: 17
Genomineerd door: chevy93

De band Yes begint eigenlijk steeds verder te zakken in mijn ranglijst der bands. Ik heb er de aandacht niet meer voor en veel van die typische Yes elementen gaan me irriteren. Sommige albums en specifieke nummers blijven echter staan als een huis. Het album Close to the Edge is er zo een. Het titelnummer steekt er letterlijk en figuurlijk ook nog eens bovenuit. Misschien moeten sommige even door de eerste vier minuten gefreak heenbijten maar dat geeft niks want heb je nog 14 minuten oersymfo in optima forma te gaan! (vigil)

Casartelli (moderator)
11
Supertramp - Fool's Overture [10:52]

(afbeelding)

Even in the Quietest Moments… | 1977 | Verenigd Koninkrijk

2022: 9
2021: 11
2018: 7
2017: 7
2016: 29
2015: 5

Dan nu de concertagenda… Voor de ouderen onder ons (laten we even zeggen iedereen boven de 35) is dit de herkenningsmelodie van de concertagenda van Veronica. Dan heb ik uiteraard over het instrumentale gedeelte van het nummer. Het nummer klokt in totaal meer dan tien minuten dus dat specifieke gedeelte is dan wel het bekendste stukje maar dat is toch niet alles wat deze track tot een legendarische maakt. De zang, de spanningsboog en het rustige gedeelte welke overloopt in de eruptie aan het eind het klopt gewoon. Een perfecte epic? Het zou zo maar kunnen. (vigil)

Casartelli (moderator)
10
Riverside - Second Life Syndrome [15:40]

(afbeelding)

Second Life Syndrome | 2005 | Polen

2022: 52
2021: 24
2018: 74
2017: 31
2016: 49
2015: 65
Genomineerd door: uffing

Van Riverside heb ik doorgaans niet echt een hoge pet op. De invloed van Anathema, Opeth en in het bijzonder Pink Floyd en Porcupine Tree ligt er meestal dik bovenop, maar het eigen smoel is vaak bleek en aan de uitvoering rammelt ook nogal eens het een en ander. Het titelnummer van hun nog altijd populairste album is een van de uitzonderingen op de regel. Akkoord, het middenstuk met zijn "oempetoemp" en de snaarsynthesizer (zo gezellig retro) waren even wennen, maar al met al een zeer net epic, met een schitterende instrumentale finale. Wellicht het beste nummer dat Anathema nooit geschreven heeft. (Casartelli)

Casartelli (moderator)
9
Marillion - Blind Curve [9:29]

(afbeelding)

Misplaced Childhood | 1985 | Verenigd Koninkrijk

2022: 13
2021: 17
2018: 32
2017: 27
2016: 39
2015: 8

Elders heb ik al beschreven door welk nummer ik wat aan de progmuziek ben gaan snuffelen (om er geen onnodige speurtocht van te maken: Driving the Last Spike van Genesis), al had ik dat besef toen nog niet zo goed. Het album wat gemaakt heeft dat ik dat de progmuziek ingesleurd ben, is Misplaced Childhood. Sindsdien ben ik alleen maar verder de progmuziek ingezogen en hoop inmiddels er nooit meer uit los te komen.

Begin jaren '90 was één van mijn eerste albums (na wat werk van Queen, R.E.M en Pearl Jam) die ik kocht Misplaced Childhood, omdat ik Kayleigh uit de top 100 Allertijden zo'n mooi nummer vond. Toen ik dat album in zijn geheel beluisterde ging er voor mijn gevoel een hele deur naar nieuwe muziek open. Ik had nog nooit een conceptalbum gehoord en wist niet dat muziek ook zo veel diepgang kon hebben. Inmiddels flink wat muziekervaring verder, maar om die reden zal Misplaced Childhood altijd een ongelofelijk belangrijk album blijven in mijn 'muziekgeschiedenis'.

Op dat album werd me al heel gauw duidelijk dat er nog veel mooiere muziek gemaakt was door deze band, dan Kayleigh. Blind Curve geldt eigenlijk als een soort sleuteltrack voor mij op dit album. In dat nummer werd me het meest duidelijk hoeveel variatie, sfeer, emotie en afwisseling er in één nummer gestopt kon worden. Fish geeft een masterclass weg hoe je intens moet zingen, de rest van de band laat horen hoe je verschillende lijnen kunt spelen en het toch als een geheel kunt laten klinken. En hoewel ik eigenlijk vind dat Misplaced Childhood eigenlijk alleen in zijn geheel gespeeld moet worden, blijft Blind Curve tot op de dag van vandaag een track die ik hemeltergend sterk vind, maar ook wel enige emotionele waarde voor me herbergt, vanwege het feit dat deze track misschien wel symbool staat voor mijn ontdekking van hoe geweldig mooi en intens progmuziek kan zijn. (Bonk)

Casartelli (moderator)
8
Genesis - The Musical Box [10:24]

(afbeelding)

Nursery Cryme | 1971 | Verenigd Koninkrijk

2022: 7
2021: 4
2018: 9
2017: 5
2016: 8
2015: 6
Genomineerd door: Fathead

Over spannende symfonische composities gesproken…

Laat je meedrijven over de op en top Engelse symfonische rivieren die Genesis heten waarin de meest fraaie muziekdoosjes te vinden zijn. Kolere wat een sensationele oer-symfotrack is dit toch. Dit nummer is te vinden op de eerste echte lp van Genesis Nursery Cryme uit het vast mooie jaar 1971. Het is de openingstrack en hiermee had de legendarische formatie hun eerste klassieker direct te pakken. (vigil)

Casartelli (moderator)
7
Genesis - Dancing with the Moonlit Knight [8:02]

(afbeelding)

Selling England by the Pound | 1973 | Verenigd Koninkrijk

2022: 11
2021: 8
2018: 12
2017: 14
2016: 11
2015: 7
Genomineerd door: ArthurDZ

De iconische opener van mijn favoriete album allertijden en met gemak het sterkste intro dat ik ken. De uitverkoop van Engeland waar de albumtitel naar verwijst, is nergens op het album meer voelbaar dan in Dancing with the Moonlit Knight, waar de invloed van het globalisme, de oliecrisis en eigenlijk zelfs (de nasleep van) de ontmanteling van het ooit zo grote Britse rijk in mythologische en sprookjesachtige metaforen worden verpakt. Interessant voer voor de doorgewinterde tekstvorser, maar gelukkig voor de luiere zielen is dit allemaal al eens gedaan. (Brunniepoo)

Casartelli (moderator)
6
Rush - Subdivisions [5:33]

(afbeelding)

Signals | 1982 | Canada

2022: 5
2021: 6
2018: 43
2017: 29
2016: 19
2015: 26
Genomineerd door: vigil

Er zijn weinig nummers die mij zo weten te raken met enkel het intro. De eerste 50 seconde gaan door mijn merg en ook door mijn been. De rest van het nummer is uiteraard ook meer dan dik in orde het staat niet voor niets op 1 in mijn Rush Top zoveel. De ingehouden woede die je hoort, de fantastische basloopjes en de synthwave toetspartijen maken dit nummer tot ontdekkingsreis van vijf en halve minuut welke mij keer op keer weten te boeien. Het hele album Signals is overigens een aanrader eerste klas maar dit slechts ter zijde. (vigil)

Casartelli (moderator)
5
Marillion - The Invisible Man [13:38]

(afbeelding)

Marbles | 2004 | Verenigd Koninkrijk

2022: 2
2021: 9
2018: 3
2017: 2
2016: 6
2015: 9

De band was anno 2004 eigenlijk wel een beetje afgeschreven. Dat was misschien ook wel enigszins terecht. Toen kwam de band met Marbles op de proppen en dat werd een hit. Marbles trapte af met dit dertien minuten durende nummer. Steve Hogarth legt al zijn gevoel in dit lied. Werkelijkwaar prachtig gezongen , misschien wel zijn beste vocale prestatie ooit. Dat wil wat zeggen want hij heeft nogal wat op plaat gezongen door de jaren heen. Een mooier en beter statement na wat mindere albums kan eigenlijk niet! (vigil)

Casartelli (moderator)
4
Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V) [13:32]

(afbeelding)

Wish You Were Here | 1975 | Verenigd Koninkrijk

2022: 3
2021: 2
2018: 5
2017: 6
2016: 3
2015: 2
Genomineerd door: ArthurDZ

Mijn muzikale reis naar ‘echte’ muziek begon bij de Top 2000. Een jaar of 10 geleden trok ik eens een map met mp3’tjes van het internet af met de nummers uit de top 2000. Een van die nummers van Shine On You Crazy Diamond. Een 17-minuten durende versie van de verzamelaar van Echoes, zo bleek later.

Dat was intrigerend; een nummer dat 17 minuten duurde? Geïntrigeerd, maar nog niet echt onder de indruk was ik meer onder de indruk van nummers als Money en Another Brick in the Wall. Maar echte muziek komt altijd bovendrijven en net zo langzaam en gestaag als het nummer zelf steeg mijn waardering voor het nummer.

Een jaar of wat later (2010) maakte ik mijn eerste eigen muzikale toplijst en raad eens wie daar op plek 2 stond? De glimmende diamant. (chevy93)

Casartelli (moderator)
3
Genesis - Firth of Fifth [9:36]

(afbeelding)

Selling England by the Pound | 1973 | Verenigd Koninkrijk

2022: 4
2021: 1
2018: 4
2017: 4
2016: 2
2015: 4
Genomineerd door: Brunniepoo

Soms zou ik willen dat ik eerder geboren was. Omdat ik de magie van een album ontdekken, waarvan je niet weet wat er gaat komen en dus zonder echte verwachtingen aan begint en dan tot de ontdekking komen dat je, eigenlijk onverwachts, een meesterwerk aan het luisteren bent, zo allemachtig mooi en heerlijk vind.

Ik kan me alleen maar een voorstelling maken van hoe dat geweest moet zijn in 1973 en je komt thuis met je pas gekochte album genaamd Selling England by the Pound. Je hebt geen idee wat je moet verwachten en dan zet je het rustig op, om eens te horen of Genesis enige ontwikkeling doorgemaakt heeft, of misschien is het je eerste album wel van deze band. Als je dan gaat luisteren, moet je toch vanaf het eerste moment dat de naald het vinyl raakt, langzaam maar zeker met stomheid geslagen worden en je mond toch steeds verder open zakken van de pracht op dit album, wat toch ook wel hele andere pracht is dan je tot nu toe gehoord hebt. Natuurlijk lichtte Foxtrot al een heel mooi tipje van de sluier op van wat Genesis in haar mars had, maar dit album is echt buitencategorie.

Nu is het hele album fantastisch, maar je komt aan bij het derde nummer en je hoort die piano dat rare, bijna tegendraadse ritme en melodie spelen en je gaat nog wat verder je oren spitsen. Dan valt Peter Gabriel met zijn zang in. Je wordt nog verder betoverd. Er komt een fluit voorbij, een prachtige gitaarsolo, er wordt geweldig gedrumd, formidabel toetsenwerk, fantastische melodieën, die eigenlijk niet lopen en toch ook weer geweldig klinken. Je valt steeds weer van de ene verbazing in de andere. Dat iemand zo’n stuk muziek weet te bedenken. Het is niet te vergelijken met wat je ooit eerder gehoord hebt.

Je kan op dat moment nog niet weten dat je hebt geluisterd naar één van de meest geniale stukken muziek die ooit gemaakt is (zo, heb ik dat ook maar even gezegd), maar je moet wel compleet overweldigd zijn, lijkt me. Want dat had ik al toen ik het voor de eerste keer hoorde en er was me toen al verteld hoe geweldig het album is en ik dus voorbereid was op prachtige muziek, maar zo mooi? Maar eigenlijk heb ik dat nog elke keer als ik deze geweldige compositie luister. Eigenlijk ben ik elke nog weer verbaasd door de genialiteit en pracht van dit nummer. (Bonk)

Casartelli (moderator)
2
Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here [12:02]

(afbeelding)

Deadwing | 2005 | Verenigd Koninkrijk

2022: 1
2021: 7
2018: 1
2017: 1
2016: 1
2015: 1

Porcupine Tree frontman Steven Wilson was altijd al een groot muziekliefhebber en met name prog (Pink Floyd, Yes, King Crimson) electronic en bands als Radiohead en de vroege Coldplay waren geliefd.
Zeker in het begin was dat Pink Floyd deel wel terug te horen.
Vanaf In Absentia (2002) (de voorloper van Deadwing waar dit nummer vandaan komt) werd het een flink stuk steviger, Rush , Tool, Opeth (Mikael Åkerfeldt speelt op dit nummer een solo) en Meshuggah werden ook merkbare invloeden.

Op dit nummer hoor je het allemaal terug, spannend intro mooie gezongen Floyd achtige stukjes, lekkere gitaarsolo’s en een bruut middenstuk. episch nummer en toch wel mijn favoriete nummer van de band. (Rudi S)

Casartelli (moderator)
1
Pink Floyd - Comfortably Numb [6:22]

(afbeelding)

The Wall | 1979 | Verenigd Koninkrijk

2022: 6
2021: 3
2018: 2
2017: 3
2016: 5
2015: 3

Een Pink Floyd-klassieker die de meerderheid van jullie wellicht al (te) vaak gehoord heeft. Als kind hoorde ik dit nummer vaak op Arrow Classic Rock en werd ik er lekker rustig van: Comfortably Numb betekende natuurlijk iets als 'comfortabel nummer' dus dat was ook heel logisch. Later leerde ik dat het nummer toch iets anders betekende en bleek het op het album The Wall te staan, temidden van een hoop troep. Tegenwoordig kan ik het niet meer normaal horen zonder aan deze versie te denken. Alle wijsheid van later ten spijt: het blijft een mooi nummer van misschien wel mijn favoriete band. (freitzen)

Casartelli (moderator)
De complete MusicMeter Prog Top 300 editie 2023 op een rij:

1 (6) Pink Floyd - Comfortably Numb
2 (1) Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
3 (4) Genesis - Firth of Fifth
4 (3) Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts I-V)
5 (2) Marillion - The Invisible Man
6 (5) Rush - Subdivisions
7 (11) Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
8 (7) Genesis - The Musical Box
9 (13) Marillion - Blind Curve
10 (52) Riverside - Second Life Syndrome
11 (9) Supertramp - Fool's Overture
12 (8) Yes - Close to the Edge
13 (15) Marillion - Fugazi
14 (22) King Crimson - Starless
15 (16) IQ - The Road of Bones
16 (35) King Crimson - The Court of the Crimson King
17 (14) Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
18 (31) Gazpacho - Tick Tock
19 (87) Queensrÿche - Silent Lucidity
20 (153) Anathema - The Storm Before the Calm
21 (32) Camel - Lady Fantasy: Encounter / Smiles For You / Lady Fantasy
22 (36) Marillion - Ocean Cloud
23 (30) Rush - Red Sector 'A'
24 (49) Steven Wilson - Routine
25 (44) Marillion - The Great Escape
26 (64) Supertramp - School
27 (46) Peter Gabriel - San Jacinto
28 (25) Rush - Xanadu
29 (10) Marillion - Script for a Jester's Tear
30 (62) Porcupine Tree - Trains
31 (60) Soup - Sleepers
32 (57) IQ - Common Ground
33 (-----) Riverside - Friend or Foe?
34 (27) Pink Floyd - Sheep
35 (79) Riverside - The Same River
36 (28) King Crimson - Epitaph
37 (166) Harmonium - Histoires Sans Paroles
38 (77) IQ - The Darkest Hour
39 (70) Marillion - White Russian
40 (48) Rush - The Weapon
41 (41) Rush - Tom Sawyer
42 (21) Porcupine Tree - Anesthetize
43 (12) Marillion - Neverland
44 (91) Gazpacho - I've Been Walking Part 2
45 (17) Gazpacho - The Walk
46 (47) Porcupine Tree - Even Less
47 (37) IQ - The Seventh House
48 (51) Peter Gabriel - Wallflower
49 (55) IQ - Frequency
50 (38) Marillion - Chelsea Monday

51 (43) Fish - Vigil
52 (45) Porcupine Tree - Fear Of A Blank Planet
53 (-----) Marillion - The New Kings
54 (68) Genesis - One for the Vine
55 (42) Marillion - Seasons End
56 (23) Pink Floyd - Dogs
57 (157) Queen - Innuendo
58 (83) Porcupine Tree - Time Flies
59 (67) Queensrÿche - Suite Sister Mary
60 (90) Archive - Again
61 (58) Porcupine Tree - Russia on Ice
62 (26) Genesis - Entangled
63 (88) Peter Gabriel - Solsbury Hill
64 (54) Porcupine Tree - Deadwing
65 (204) Archive - Collapse / Collide
66 (84) Pink Floyd - Us And Them
67 (72) Soup - The Boy and the Snow
68 (40) Jethro Tull - Thick as a Brick (Part 1)
69 (101) Pink Floyd - Time
70 (-----) Van der Graaf Generator - A Plague Of Lighthouse Keepers
71 (-----) Riverside - The Place Where I Belong
72 (93) Haken - Crystallised
73 (85) Camel - Rajaz
74 (160) Riverside - The Curtain Falls
75 (59) Genesis - Ripples
76 (179) Archive - Controlling Crowds
77 (56) Rush - The Camera Eye
78 (186) IQ - Further Away
79 (133) Tool - 7empest
80 (213) Archive - Lights
81 (74) Gazpacho - Upside Down
82 (18) Pink Floyd - Echoes
83 (24) Genesis - The Cinema Show
84 (19) Opeth - Deliverance
85 (-----) Marillion - Care
86 (65) Opeth - The Drapery Falls
87 (116) IQ - Sacred Sound
88 (182) Soen - Lotus
89 (20) Yes - Awaken
90 (53) Marillion - Easter
91 (122) The Pineapple Thief - Vapour Trails
92 (81) Porcupine Tree - Blackest Eyes
93 (217) Arena - The Hanging Tree
94 (132) Riverside - Escalator Shrine
95 (92) Mike Oldfield - Tubular Bells (Part 1)
96 (236) Riverside - Lost (Why Should I Be Frightened By A Hat?)
97 (33) Genesis - Supper's Ready
98 (147) King Buffalo - Acheron
99 (39) Dream Theater - Octavarium
100 (-----) Marillion - El Dorado [i-v]

101 (235) Porcupine Tree - Radioactive Toy
102 (63) Gazpacho - Dream Of Stone
103 (71) Genesis - Calling All Stations
104 (115) Genesis - The Fountain of Salmacis
105 (105) Marillion - This Strange Engine
106 (73) Genesis - Driving the Last Spike
107 (-----) The Alan Parsons Project - The Turn of a Friendly Card
108 (154) Marillion - Splintering Heart
109 (167) King Crimson - 21st Century Schizoid Man
110 (97) Camel - Nimrodel / The Procession / The White Rider
111 (207) Gazpacho - Massive Illusion
112 (165) Marillion - Goodbye To All That
113 (99) Yes - Roundabout
114 (177) Pink Floyd - High Hopes
115 (168) The Pineapple Thief - What Have We Sown?
116 (163) Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways Phase One
117 (29) Yes - The Gates of Delirium
118 (140) Steve Hackett - Spectral Mornings
119 (237) King Buffalo - Eye of the Storm
120 (61) Rush - La Villa Strangiato
121 (123) Änglagård - Jordrök
122 (-----) Marillion - The Crow and the Nightingale
123 (180) Karnivool - New Day
124 (185) Porcupine Tree - Don’t Hate Me
125 (138) Green Carnation - Light of Day, Day of Darkness
126 (219) Beardfish - Sleeping in Traffic
127 (-----) Camel - Lawrence
128 (198) Anathema - Dreaming Light
129 (129) Steven Wilson - Harmony Korine
130 (232) Fish - A Gentleman's Excuse Me
131 (106) King Buffalo - Cerberus
132 (150) Anathema - Judgement
133 (146) Riverside - The Depth Of Self-Delusion
134 (124) Opeth - Reverie/Harlequin Forest
135 (148) Fish - View from the Hill
136 (283) Lunatic Soul - The Passage
137 (294) Beardfish - Note
138 (117) Genesis - The Battle of Epping Forest
139 (95) Genesis - The Carpet Crawlers
140 (196) Dream Theater - Space-Dye Vest
141 (271) Riverside - Wasteland
142 (234) Ray Wilson - Makes Me Think Of Home
143 (109) Steven Wilson - 3 Years Older
144 (254) Antimatter - Black Eyed man
145 (210) Eloy - The Apocalypse
146 (188) IQ - Leap of Faith
147 (268) Big Big Train - The Underfall Yard
148 (261) Marillion - Brave
149 (242) Moon Safari - Lover's End Pt. III: Skellefteå Serenade
150 (-----) King Buffalo - Shadows

151 (143) Katatonia - Old Heart Falls
152 (300) Airbag - Killer
153 (50) Supertramp - Crime of the Century
154 (131) Earth and Fire - Song of the Marching Children
155 (137) The Gathering - Eleanor
156 (120) Pain of Salvation - The Passing Light of Day
157 (112) Steven Wilson - Ancestral
158 (114) Rush - Marathon
159 (69) Supertramp - Hide in Your Shell
160 (66) Tool - Schism
161 (102) King Buffalo - Locusts
162 (257) IQ - The Wrong Side of Weird
163 (191) Archive - The Empty Bottle
164 (130) Wheel - Dissipating
165 (135) Sigur Rós - Untitled #8
166 (126) Anathema - Regret
167 (173) Opeth - Ghost of Perdition
168 (194) Antimatter - Existential
169 (208) Moon Safari - A Kid Called Panic
170 (98) Ayreon - Isis and Osiris
171 (110) Tool - Fear Inoculum
172 (-----) Haken - Pareidolia
173 (209) Riverside - Left Out
174 (96) Rush - Territories
175 (206) Airbag - Homesick I-III
176 (75) Genesis - Duke's Travels
177 (107) Yes - Yours is No Disgrace
178 (89) Marillion - Afraid of Sunlight
179 (202) Opeth - Windowpane
180 (238) The Pineapple Thief - Remember Us
181 (139) Steven Wilson - The Holy Drinker
182 (197) The Moody Blues - Legend of a Mind
183 (228) Opeth - A Fair Judgement
184 (-----) Camel - Ice
185 (192) Pain of Salvation - ICON
186 (-----) Kayak - Merlin
187 (113) Marillion - Slainte Mhath
188 (151) Pink Floyd - Hey You
189 (111) Wheel - Resident Human
190 (121) Frost* - Day and Age
191 (169) Rush - Jacob's Ladder
192 (174) Michał Łapaj - Shattered Memories
193 (193) Gazpacho - Splendid Isolation
194 (149) Blackfield - Epidemic
195 (297) The Gathering - Nighttime Birds
196 (-----) Opeth - The Baying of the Hounds
197 (-----) Leprous - The Sky Is Red
198 (128) IQ - The Great Spirit Way
199 (125) Van Der Graaf Generator - The Sleepwalkers
200 (214) Peter Gabriel - Darkness

201 (295) IQ - Stay Down
202 (199) Karnivool - All It Takes
203 (241) Phil Collins - In The Air Tonight
204 (170) Eloy - End of an Odyssey
205 (80) Dream Theater - The Count of Tuscany
206 (178) IQ - Failsafe
207 (134) Porcupine Tree - Way Out of Here
208 (266) Mike Rutherford - At the End of the Day
209 (215) Queen - The March of the Black Queen
210 (-----) Elder - Endless Return
211 (269) Leprous - At the Bottom
212 (270) Mostly Autumn - White Rainbow
213 (136) Blackfield - Blackfield
214 (224) Camel - Rose Of Sharon
215 (119) Dream Theater - Pull Me Under
216 (103) Rush - Cygnus X-1
217 (181) King Crimson - Red
218 (144) Eloy - Poseidon's Creation
219 (216) Alcest - Kodama
220 (141) Genesis - The Knife
221 (127) Anathema - Fragile Dreams
222 (100) Pure Reason Revolution - Ghosts & Typhoons
223 (249) Gazpacho - Sapien
224 (82) IQ - Without Walls
225 (158) Genesis - Can-Utility and the Coastliners
226 (-----) Haken - Visions
227 (220) The Moody Blues - Nights in White Satin
228 (253) Pure Reason Revolution - Eupnea
229 (281) Antimatter - Killer
230 (195) Steve Hackett - Shadow of the Hierophant
231 (299) Queensrÿche - Promised Land
232 (-----) Rainbow - Stargazer
233 (34) Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts VI-IX)
234 (172) Supertramp - A Soapbox Opera
235 (171) Haken - Falling Back to Earth
236 (183) Fish - Plague Of Ghosts
237 (245) Lunatic Soul - Summoning Dance
238 (201) Talk Talk - The Rainbow / Eden / Desire
239 (-----) Fates Warning - A Pleasant Shade of Gray Part XII
240 (-----) The Pineapple Thief - Snowdrops
241 (145) Pure Reason Revolution - Silent Genesis
242 (226) The Ocean Collective - Jurassic | Cretaceous
243 (-----) Anekdoten - Shooting Star
244 (244) The Gathering - Even the Spirits Are Afraid
245 (227) Dream Theater - Scene Nine: Finally Free
246 (-----) Oak - Dreamless Sleep
247 (-----) Wheel - Impervious
248 (288) Pendragon - Paintbox
249 (-----) Queensrÿche - Eyes of a Stranger
250 (-----) Soup - Burning Bridges * (tot 15:03)

251 (94) The Pineapple Thief - The Final Thing on My Mind
252 (267) Peter Gabriel - No Self Control
253 (282) IQ - The Last Human Gateway
254 (274) Saga - Don't Be Late (Chapter Two)
255 (240) Crippled Black Phoenix - Great Escape (Pt. II)
256 (211) Big Big Train - East Coast Racer
257 (-----) The Alan Parsons Project - Ammonia Avenue
258 (155) Pure Reason Revolution - Bright Ambassadors of Morning
259 (104) Rush - 2112: Overture /The Temples of Syrinx
260 (293) Tony Banks ft. Fish - Another Murder of a Day
261 (287) Lunatic Soul - Gutter
262 (272) Antimatter - This Is Not Utopia
263 (76) Dream Theater - A Change of Seasons
264 (189) Opeth - In My Time Of Need
265 (118) Focus - Hocus Pocus
266 (-----) The Ocean - Parabiosis
267 (218) Throes Of Dawn - The Understanding
268 (-----) Rush - Headlong Flight
269 (162) Antimatter - Stillborn Empires
270 (-----) King Buffalo - Firmament
271 (-----) Archive - Dangervisit
272 (159) Peter Gabriel - Signal to Noise
273 (203) Peter Gabriel - Family Snapshot
274 (298) Yes - Sound Chaser
275 (231) Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day
276 (-----) Von Hertzen Brothers - Peace Patrol
277 (190) The Gathering - Souvenirs
278 (156) Dream Theater - Scene Six: Home
279 (-----) Antimatter - Fold
280 (246) Katatonia - Lacquer
281 (223) Dream Theater - Metropolis - Part One: 'The Miracle and the Sleeper'
282 (-----) Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer
283 (-----) Mostly Autumn - The Night Sky
284 (-----) U.K. - In the Dead of Night
285 (161) The Gathering - Waking Hour
286 (239) Kansas - Miracles Out of Nowhere
287 (-----) Lunatic Soul - A Thousand Shards of Heaven
288 (260) Van Der Graaf Generator - Refugees
289 (-----) Queensrÿche - Anybody Listening?
290 (222) Steven Wilson - Refuge
291 (-----) The Alan Parsons Project - Silence and I
292 (259) The Pineapple Thief - White Mist
293 (248) Soen - Antagonist
294 (152) Genesis - The Lamia
295 (250) Airbag - Machines and Men
296 (-----) Antimatter - Paranoid Carbon
297 (142) Pain of Salvation - The Perfect Element
298 (277) Big Big Train - Folklore
299 (264) Manfred Mann's Earth Band - Father Of Day, Father Of Night
300 (184) Big Big Train - Victorian Brickwork

Gast
geplaatst: vandaag om 12:37 uur

geplaatst: vandaag om 12:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.