MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / De metal top 100 van...

zoeken in:
Kondoro0614, ga je nog verder met dit heul fijne topic?

Zal ik alvast wat tracks inhalen dan?

Kondoro0614, 94-90:

We beginnen met een lekker lompe track van Gorefest, zowel op instrumentaal als vocaal vlak. Het dendert maar door en door, met onderweg ook nog fijn gitaarsolowerk.

Het nummer van The Haunted doet de bandnaam alle eer aan, moet ik zeggen, want het heeft wel een beetje een naar sfeertje rondom zich hangen, zeker in het begin. Naarmate de track vordert, wordt het wat rechtlijniger, maar wel met heerlijk hoekig riffwerk.

New Wave of British Heavy Metal, Made in Japan (grapje, ’t zijn gewoon Britten hoor). Met een flinke scheut speed metal doorheen het geheel verweven. En een behoorlijk krachtig klinkende zanger. Zo kan je het Tokyo Blade uit de begindagen wel omschrijven. Lekker, bezield gitaarwerk ook bovendien, dit vind ik één van hun beste tracks.

Orbit Culture vind ik een beetje vis noch vlees, denk ik: er wordt uit heel wat subgenres geput, in een wel erg modern passend jasje, maar een klik ervaar ik nergens met dit nummer. De ingrediënten zitten er wel allemaal in verwerkt, maar de kick blijft achterwege.

We sluiten af met een track van het Amerikaanse Uada, die gewoon meer dan goed klinkt. De prijs voor de originaliteit zal hij niet krijgen, moet ik mijn voorgangers in dit topic (en de Kondor zelf) bijtreden, maar hier kan ik gewoon lekker van genieten. Erg goed uitgevoerd!

Johnny Marr schreef:
Kondoro0614, ga je nog verder met dit heul fijne topic?

Yes, wou vanavond het verder oppakken. Drukte met school en corona hebben mij even onderuit gehaald deze maand. Nauwelijks naar muziek geluisterd, en aan mijn hobby's gedaan, meer geslapen en tja, kut voelen, ook mentaal.

Kondoro0614 schreef:
(quote)

Yes, wou vanavond het verder oppakken. Drukte met school en corona hebben mij even onderuit gehaald deze maand. Nauwelijks naar muziek geluisterd, en aan mijn hobby's gedaan, meer geslapen en tja, kut voelen, ook mentaal.

Beterschap! Maar fijn dat je verdergaat

Kondoro0614 schreef:

Neem je tijd! Je welzijn is ontzettend belangrijk. Sterkte!

Kondoro0614 schreef:
(quote)

Niet fijn om te horen, maar hopelijk gaat het gauw beter met je. Doe maar rustig aan, zoals Don zegt.

Okay, het had weer even een weekje geduurd dankzij drukte, zowel qua gezondheid als school en privé én, woensdag weer het eerste concert gehad na de laatste maatregelen, post ik vandaag weer even mijn lijstje. Een lijstje waarvan ik niet veel verwachtingen plaats hier, omdat ik ook nog niet echt weet of jullie deze richting graag opgaan, het is overigens wel één van mijn favoriete metal genres, en dat is de black metal scene. Ik geef alvast iets prijs dat dit genre er nu vaker in voort gaat komen. Love it or hate it, I love it!

84. Lunar Aurora - Glück

Ik trap af met deze Duitse black metal band die helaas in 2012 al opgesplitst is maar, zeker te noemen is als een pioneer in de underground black metal scene en ook met veel atmosferische uithalers, iets waar ik persoonlijk toch wel echt van geniet altijd. Een band die het dichtst bij de oldskool black metal is gekomen, niet alleen qua muziek maar ook qua looks, feeling en bekenheid. Voor de fans niet te missen, je moet er wel van houden.

Lunar Aurora - Andacht (2007)

83. Urfaust – Meditatum II

En dan de Nederlandse black metal band 'Urfaust'. Ik denk wel een bekende in de metalscene uit dit kikkerlandje, daaromheen vrij onbekend. Ik heb een Amerikaanse vriend van mij dit album doorgespeeld, en verslaafd gemaakt aan de band; het werkt dus wel. Ik zat even lang te twijfelen welk nummer ik nou precies in deze lijst wou knikkeren van 'Urfaust'. Héél lang zat mijn keuze op het nummer 'Die Kalte Teufelsfaust', besef je even; s' avonds laat door het donkere bos, deze door je oordopjes, en het koude wat je blote huid omringt, heldere lucht, en maneschijn; instant kippenvel. Toch toen ik aan het wandelen was en dit nummer voorbij hoorde komen was ik verkocht, want precies het gene wat ik bij 'Die Kalte Teufelsfaust' had, gebeurde instant bij 'Meditatum II'. Ik ben direct verkocht, heerlijke black metal van onze Nederlandse vrienden, zang is overigens vaak wel in het Duits. Lang genoeg geluld, opzetten die handel, en laat je mee nemen door het atmosferische effect die er aan hangt, doe lekker rustig je oogjes dicht, een heuse trip.

PS. vanaf 03:02 wordt het nummer voor mij echt het best!

Urfaust - Empty Space Meditation (2016)

82. Decapitated - Spheres of Madness

En dan maken we een honderdtachtig graden bocht, van de donkere krochten uit de blackmetal wereld naar deze keiharde en oldskool Technical Death Metal uit Polen. 'Decapitated' is in de jaren vooruit technischer geworden, al bracht de band vaak ongeluk en hebben ze veel gezeur gehad met platenlabels. Het is zeker een band die ik niet mocht missen, en graag nog eens live wil zien. Dit nummer stond nooit op Spotify (nu overigens wel) en kwam ik spontaan eens tegen via YouTube, en kwam er achter waarom deze band zoveel lof heeft in de metal scene. Heerlijk technisch, vette diepe vocalen met strakke grunts en zeker een knaller; ook in de sportschool. De zanger dat haar heeft om zijn kont mee af te vegen, zijn van die leuke symbolische aspecten van deze band.

Decapitated - Nihility (2002)

81. Carcass - Keep On Rotting in the Free World

Jaa, dan het album van 'Carcass' waardoor ik fan ben geworden van de band. Dit is zo'n typische band waarvan ik houdt door het fijne verstaanbare grunten, en de techniek van de gitaar, en zoals misschien jullie hier misschien al wel een klein beetje weten; ik ben altijd verliefd op gitaarsolo's, dat maakt of kraakt voor mij echt een nummer. Toen ik deze band voor het eerst hoorde, was het overigens ook met dit album, en ik was eigenlijk vrijwel snel verkocht. En nee, het is zeker niet hun beste plaat maar, ik vind dat deze plaat onterecht te veel haat krijgt, terwijl het eigenlijk gewoon een lekkere beuker is om naar te luisteren!

Deze gasten nog gezien op Dynamo MetalFest, vet optreden! Helaas, tijdje uit de lucht geweest van Spotify maar ik meende dat ze nu weer terug zijn. Tja, had ze wel effe gemist.

Carcass - Swansong (1996)

80. Eternal Champion - I Am The Hammer

Laatste track van deze lichting alweer, en dat mag 'Eternal Champion' afsluiten. Erg vette new-wave Heavy Metal uit het Amerikaanse 'Charleston' die overigens totaal niks met streamingdiensten wouden doen (meende ik), en dit album is maar schaars te beluisteren, gelukkig wel op YouTube. Een maatje van mij kwam er in 2016 mee aankakken, waar ik eigenlijk niet direct fan was van de plaat, vind ik dat je even moet inkomen, want de plaat is geweldig. Onder de fans van het genre zeker weten een gewaardeerde plaat, ook voor mij, hele vette vocals, strakke riffs en een leuke reis met de lyrics, Ik zeg: opzetten, en genieten!

Eternal Champion - The Armor of Ire (2016)

Zo. Nieuwe lichting, nieuwe toppers die mijn lijst mochten vullen!

79. Ragnarok - Murder

Ik start deze lichting af met de Noorse blackmetal band 'Ragnarok'. Eentje die lange tijd onbekend was voor mij, alleen toen ik voor de corona periode naar 'Immolation' was geweest in de Baroeg stond deze band als opener en die wouden we echt niet missen. Toen ik hun discografie een beetje doorsnuffelde voor het concert viel mijn oog, gehoor en smaak gelijk hier op 'Murder', een plaat die eigenlijk een beetje afwijkt van hun andere platen, die vrij standaard klinken en typisch oldskool blackmetal zijn, met de riffs in deze plaat worden we toch wat opgewekt en actiever. Het is zeker niet mijn favoriete blackmetal acts, dit nummer behoort zeker tot een favorietje.

Ragnarok - Blackdoor Miracle (2004)

78. Enslaved - Havenless

Pagan/Viking metal is zeker een genre wat vaak terug komt in mijn muzieksmaak en keuze, en wellicht ook in mijn top 100. Ik ben zelf een fanatiek fan van het Paganisme en mag me daar graag in verdiepen, muziek over events uit de historie van de Vikingen of wat er op aansluit heeft voor mij altijd al een plus puntje. 'Enslaved' is zo'n band waar je eigenlijk niet omheen komt als je zoekt naar dit soort muziek, het is dan ook wellicht één van de bekendere black metal bands met dit als thema. Ik ben altijd onwijs fan hiervan, en kan er uren van genieten. Zo'n typische plaat om je oogjes te sluiten, en je helemaal mee te nemen in het verhaal. Ik kan geen Noors (als ze daar in zingen), dus als je dat wel kan loop je een stukje voor op de rest. Deze band moet ik nog eens in een marathon gooien, heb ik al wel weer door!

Enslaved - Below the Lights (2003)

77. Wiegedood - Ontzieling

Bij deze plaat moest ik even omschakelen. Ik heb mijn top 100 namelijk al een tijdje klaar, en 'Wiegedood' mocht echt niet ontbreken in het lijstje vond ik. Begin dit jaar brachten onze Belgische vrienden een nieuw album uit, waar ik toch eigenlijk echt verkocht aan ben en het nu wel zie als eindejaarlijst materiaal. Ik zat daardoor even te twijfelen of ik niet een song van dat album moest afplukken maar, 'Ontzieling' blijft toch wel echt mijn nummer één. Fantastisch werk hebben de heren al afgeleverd met vier albums, en hopelijk mag er nog veel werk volgen in de toekomst! Check zeker even hun nieuwe plaat maar, vergeet zeker niet de drie 'De Doden Hebben Het Goed' platen!

Wiegedood - De Doden Hebben het Goed II (2017)

76. Bloodbath - So You Die

Bloodbath in de tijd dat het nog echt een kei en- keiharde band was. Nog steeds wel maar, deze line-up was verdomme een natte droom van elke death metal fan. Met Dan Swanö aan de gitaar en Mikael Åkerfeldt als zanger was mijn droom vervult. Fantastische band die is ontstaan na een avondje zuipen, en toch nog een paar prachtige albums op de wereld heeft gezet, zoals dit album! Zeker een niet gemiste band voor de death fans, met fantastische melodische klanken.

Bloodbath - Resurrection Through Carnage (2002)

75. Alcest - Autre Temps

En dan de laatste van deze lichting, een Franse band die eigenlijk een klein beetje mijn hart heeft veroverd maar ik de laatste tijd te weinig luister. 'Alcest' weet met hun rust, je echt mee te sleuren in een heerlijke wereld, en vergeet even al je problemen. Melodisch erg gaaf en de rustige zang (zoals ik al zei) paart echt fantastisch. Mijn eerste en wellicht enige shoegaze band die ik nu echt ken en veel (heb) geluisterd, toffe plaat. Ik denk voor dat Don hier helemaal door opvrolijkt!

Alcest - Les Voyages de l'Âme (2012)

Autre Temps

Ik ga later deze tracks eens beluisteren, het meeste ken ik wel. Alcest maakt me inderdaad heel erg blij. Ik draai de laatste tijd niet heel veel metal, maar Alcest vind ik altijd fijn.

Don Cappuccino schreef:
Ik ga later deze tracks eens beluisteren, het meeste ken ik wel. Alcest maakt me inderdaad heel erg blij. Ik draai de laatste tijd niet heel veel metal, maar Alcest vind ik altijd fijn.

Geen zorgen. Ik drop de songs gewoon en zie wel wanneer er response is. Ikzelf ben laatste maand(en) ook niet echt die-hard metal aan het luisteren, neig wat meer naar wat andere genres op het moment maar idem: Alcest blijft meer een mood, dus ik kan dat vaak wel gewenst luisteren

Kondoro: 89-85

Oathbreaker stond ook in mijn top 100, maar dan met Second Son of R., een andere song van het onvolprezen Rheia. Had ook deze kunnen zijn, hoor. Het nummer steekt heerlijk in elkaar, met alweer een hoofdrol voor de geweldige strot van Caro, toch wel één van mijn favoriete vocalisten in het genre. Dat machtige, apocalyptisch klinkende einde scoort ook bonuspunten.

Van Kalmah ken ik vooral het album They Will Return, en dat is een vette plaat die bol staat van de swamp metal (zo noemt de band het zelf). Dit is een meer dan prima nummer, klinkt lekker vettig en vuig, al staan op het eerder vernoemde album wat mij betreft nog wat sterkere songs.

Ellende is me dan weer totaal onbekend. Enfin, de band dan toch. Maar dit klinkt heel erg goed, en ligt helemaal in mijn straatje! Black metal vormt het hoofdingrediënt, maar er worden flink wat kruiden uit het electro- en folkpotje aan toegevoegd. De vocalen hebben ook wel effect, en gaan goed samen met de grootse hoofdmelodie. Het tussenstuk vind ik weer iets minder interessant, maar het vormt wel een brug van deel 1 naar deel 2 van de song.

Saturnus levert oerdegelijke doom af, al blijft het veelal braaf binnen de lijntjes kleuren. My Dying Bride komt wel in me naar boven als referentie, al heeft die band nog wel wat beter materiaal dan deze song, vind ik.

Woods of Ypres is een band die bij mij altijd een wat ondergeschoven kindje lijkt te zijn, maar als er dan een track voorbijkomt, weet het me meestal wel te pakken. De laatste tijd krijg ik ook steeds meer waardering voor Type O Negative, dat zal Woods of Ypres ook wel geen windeieren leggen. Sterke opbouw kent deze track, groots qua instrumentatie, en dan die doorleefde, treurige vocalen.. Ik word er toch een beetje week van.

Kondoro, 84-80:

Lunar Aurora is een mij onbekende naam, maar als black metal & Duitsland vormen samen een combinatie die het bij mij al meermaals erg goed heeft gedaan. Deze track schiet niet bepaald uit de startblokken, in de vorm van een meditatief klinkend intro, maar daarna krijg je wel een overrompelende track over je heen gekieperd. Niet zo intens als Der Weg Einer Freiheit bijvoorbeeld, maar dit klinkt gewoon erg goed (ook met die pastoraal klinkende gezangen op de achtergrond). Wel een album dat ik eens ga opzoeken, denk ik!

De track van Urfaust heeft een goeie titel, want de herhalingsdrift zorgt wel voor een zeker meditatief karakter, terwijl ook de intensiteit van een goeie bak black niet afwezig blijft. Als losstaande track mist het wellicht zijn ultieme effect, maakt duidelijk onderdeel uit van een groter geheel. Met Urfaust ben ik (nog) niet echt bekend, maar dit klinkt toch meer dan prima.

Decapitated is wel effe wat anders, en komt hoekig en machinaal op me over. Ligt me niet helemaal, maar op zich wel een goed nummer. De “bruteness” komt wel niet echt aan, moet ik eerlijk toegeven.

Leuk beukend nummer van Carcass vervolgens, met toch ook zin voor melodie. Het is niet zomaar bruut en nietsontziend rammen, vooral de geprononceerde gitaarlijnen vallen me wel op. En een fijne solo, inderdaad! En een grappige songtitel!

Eternal Champion brengt tot slot het soort heavy metal waar ik wel wat mee aan kan vangen. De zang is zeker niet te extreem (al mocht het misschien iets krachtiger), en de song zit gewoon erg goed in elkaar. Klinkt wat monotoon, maar dat past wel goed bij dit soort epische metal.

Het is weer zondag, en ik heb mijzelf voorgenomen deze dagen te gebruiken om een nieuwe lichting te droppen. Vorige week zondag had ik helaas geen tijd, omdat ik eindelijk weer naar een concert was geweest na een jaar, en dat mocht ik gelijk aftrappen met een giga vette en keihard concert van niemand minder dan 'Amenra' in de Effenaar! Waanzinnige avond, helemaal betoverd en ik ben nu nóg meer fan van de band geworden dan wat ik al was! Deze lichting weer vol met wisselende sounds, wat toch echt wel weer genieten is, voor mij althans!

74. Dio - Rainbow in the Dark

We starten vandaag even wat rustig af, met ik denk één van mijn favoriete heavy metal zangers in de industrie, die voornamelijk tijdens zijn inval bij 'Black Sabbath' veel indruk op mij heeft gemaakt maar, met dit nummer toch een heel groot stukje nostalgie bij mij wegplukt, na het skaten buiten wanneer wij RuneScape gingen spelen, was dit voor ons vaak het eerste nummer wat voorbij kwam via de YouTube playlist, daarvoor nog gedownload zelfs. Hoewel het nummer nu niet meer dagelijks opstaat, ik ben er wel een beetje doorheen geluisterd denk ik, blijft het nummer ontzettend pakkend, de zang is fantastisch en ook de solo blaast je zo goed als weg. Ik denk een onmisbare plaat voor de heavy metal fan, en een onmisbare plaat in de geschiedenis van metal in het algemeen. Ik denk dat iedereen hier wel een beetje mee is opgegroeid. Het is alleen kut want, deze plaat kent twee nummers van 'Dio' die ik op de zelfde plek wou plaatsen, want ook 'Holy Diver' is echt niet te missen in de hele setting wat ik hierboven vertelde, 'Rainbow in the Dark' heeft voor mij toch wat meer herinneringen er aan hangen, vandaar de keus. Beide top nummers.

Dio - Holy Diver (1983)

73. Coroner - Semtex Revolution

Op deze site zijn twee gasten (iedereen kent ze wel) die vaak bands in een marathon afgaan, en daarop album voor album oordelen en dit rangschikken. Dit vond ik zo'n leuk idee dat ik dat met 'Coroner' ook wou doen, een band die mij eigenlijk ooit een keer toevallig voor de voeten was gevallen, en ik eigenlijk vrij snel aan verkocht was. Deze techincal thrash band was iets wat ik nog nooit eerder had gehoord, tuurlijk qua vocalen komt het over als normale thrash maar het hele samenhang van deze band, de platen, en vooral ook dit nummer was een changemaker in mijn muzikale catalogus. Keihard, heerlijk en ook die solo die er in het midden gedrukt is blijft waanzinnig. Fantastische plaat, en fantastische song, overigens kon ik de hele 'Coroner' discografie wel waarderen! Dit is overigens wel de voor de hand liggende plaat maar, anders blijf ik maar zoeken naar mijn favoriet, en bij sommige bands (zoals deze) is dat nogal lastig !

Coroner - Mental Vortex (1991)

72. Ulver - I Troldskog Faren Vild

Deze band ken ik nog helemaal niet zo heel lang maar, toen ik deze leerde ontdekken was ik echt verrast. Van keiharde blackmetal, naar deze atmosferische black plaat, naar folks muziek naar elektronische en ambient beats. Het kan deze band niet gek genoeg en hun hele catalogus is wisselvallig, waar ik toch meer neig naar hun blackmetal tijd, kan ik ook hun nieuwe albums echt heel erg waarderen, 'Ulver' blijft een fantastische band met hele goede muziek. Deze mocht ook niet ontbreken in mijn ogen, toch een album die door velen ook word geprezen, en zeker een album die niet mag ontbreken in dit genra. Zeker niet de beste atmosferische plaat, je droomt heerlijk weg, genieten, lekker.

Ulver - Bergtatt (1995)

71. Dark Funeral - My Funeral

Laatst heeft deze band hun nieuwe album al gereleased en voor mij is het een black metal band die zeker niet gemist mag worden in mijn lijst, en wellicht één van de pioneers van de black metal scene. De sound van 'Dark Funeral' is anders, het is hoekerig maar, ook heel duivels. Iets wat een band als dit moet creëren. Dat zorgt er wellicht voor dat deze band langzamerhand aan het groeien is als een favorietje binnen de black metal wereld voor mij, en dit nummer speelt daar toch wel een hoofdrol in. Ik kan dit nummer blijven herhalen, en ik raak er niet op uitgekeken. Ik vind de vocalen van de band altijd al heel tof, en ook samen met het gitaarspel maakt het toch wel af. Luister en geniet, het is de zweverige black metal waar jullie misschien bij mij aan gewend raken nee, dit is natuurlijk een keiharde stomp op je bek als je nog in die vibe zit!

Dark Funeral - Angelus Exuro Pro Eternus (2009)

70. Deicide - In the Minds of Evil

Deze plaat is een typisch voorbeeld van het feit dat ik maar echt één nummer leuk vind van het album. Het album is namelijk niet zo bijzonder, het is heel degelijke death metal wat we eigenlijk al wel een beetje kennen. Toch heeft 'Deicide' mij met dit nummer naar binnen gehengeld. Het heeft net die andere feeling, en ik was echt meteen verkocht. Fijne vocalen, heerlijke riffs en een toffe solo. Verwacht er allemaal niet veel van maar, om de lijst wat te vullen én toch als knaller kon ik hem niet links laten liggen. Hoewel ik het nu niet heel veel meer luister, blijft deze plaat heerlijk om bijvoorbeeld op te sporten.

Deicide - In the Minds of Evil (2013)

Ik hoop overigens dat jullie je tot zoverre vermaken met mijn lijst. Ik kom er achteraf nu achter dat ik twee nummers eigenlijk nog had moeten wisselen (was wel de bedoeling) enfin, dat is nu even zo. Ik weet dat ik nogal van de doorsnee wellicht mainstream spul kan houden? Ik probeer er veel variatie in te gooien, en heb echt mijn best gedaan alles uit te pluizen en de gewenste nummers op een rijtje te zetten, er is nog zoveel moois op de wereld om te ontdekken wat er ook in had gemogen!

Coroner en Ulver

Kondoro, 79-75

Dit vijftal wordt geopend door Ragnarok, met een, wat mij betreft, nogal eendimensionale black metalstamper. Een lekker stevige en agressieve stamper, dat dan weer wel. Doet het live ongetwijfeld nog beter, want hier kan je een hoop opgefokte energie in kwijt.

De tussenperiode van Enslaved (grofweg tussen Eld en Vertebrae) ken ik niet zo heel erg goed, ik ben ook net iets meer van de progressievere weg die ze vanaf 2008 gingen inslaan. Toch klinkt ook dit weer erg intrigerend, en merk je aan bepaalde dingen toch al die latere evolutie. De drums begeleiden een hoekige dodenmars, terwijl de gitaren kolken. Naargeestig, donker sfeertje ook, treffend neergezet. Topband!

Wiegedood vind ik altijd wat klinisch klinken (live zou het een overdonderende ervaring zijn, al heb ik dat vooral van horen zeggen), al is hun meest recente plaat wat mij betreft een stap in de goede richting. Deze track is wel één van hun betere, met net genoeg variatie om overeind te blijven. Ziedend naar goede gewoonte, maar het effect blijft toch altijd wat uit bij mij.

Retestrakke death metal vervolgens van Bloodbath, toen nog met Katatonia-leden Nyström/Renkse EN Dan Swanö EN Mikael Åkerfeldt. Heerlijk machtige vocalen, geweldige groove ook. En dat gitaarwerk van Swanö.. Ontzettend goed!

Alcest stond ook in mijn top 100, maar dan met een andere track van dit album. Ook deze track is schitterend, fantastische plaat ook, dat Les Voyages de l’Âme. Gedroomde albumopener, na een mooi intro zalft Neige meer dan hij slaat, en het sfeertje dat wordt neergezet is om, even één met de natuur, lichtjes euforisch van te worden.

Kondoro, 74-70:

Dio stond ook in mijn lijst, maar dan met z’n allerbekendste nummer, voor mij nog steeds een onweerstaanbare knaller. Deze song klinkt ook lekker, met de gekende ingrediënten: een snedige dosis rock ’n roll en vooral die geweldige stem van Ronnie James Dio.

Van Coroner had ik Grin op mijn longlist staan, maar die heeft de lijst helaas niet gehaald. Geweldige band, dat wel. Excentriek en apart, duister ook. In dat opzicht kan je ze wel vergelijken met een band als Voivod; ook moeilijk te vatten, maar ontzettend intrigerend.

Een overeenkomst! Van Ulver had ik namelijk ook deze track in mijn lijstje staan, op positie 72 dan ook nog eens. Ik schreef er toen het volgende over:

“Ulver is een Noorse band die ondertussen al heel wat uithoeken van de muziekwereld hebben verkend. Op hun eersteling, Bergtatt, speelden ze mistroostig klinkende black metal met sfeervolle folk- en natuurelementen. De muziek, zoals deze geweldige song, klinkt als de hoes: mistroostig, onherbergzaam, desolaat en mysterieus. En die vette gitaarriff die rond minuut 6 wordt ingezet is ook van een genialiteit dat het bijna absurd wordt.”

Deze track van Dark Funeral geeft me een beetje hetzelfde gevoel als die van Ragnarok, al is deze Zweedse band wat bedrevener in het neerzetten van een effectief naargeestig, ijskoud sfeertje. De vilein klinkende gitaarriffs mogen niet uitblijven, en de drummer geeft ‘m stevig van jetje. Ik mis wat nuance, maar gewoon een lekkere bak.

We sluiten af met een lekker venijnig nummertje van Deicide. Zal wel nooit helemaal m’n ding worden (het springt er niet echt uit voor mij), maar slecht zal ik het geenszins noemen. De zanger gaat er wel voor!

Leuk AOVV om de gelijkenis te hebben. Dit wist ik overigens niet, aangezien ik toen nog niet actief mee deed hier.

Het is weer zondag, en voor mij mooi weer de gelegenheid een nieuwe vijftal te droppen. Tussen het vele huiswerk en deadlines door even rust aan de kop, en lekker weer naar deze songs te luisteren. Het was nog wel even wat puzzelen en verschuiven maar, ik denk dat ik het er zo wel mee eens ben. Genoeg, laten we gelijk beginnen:

69. Burzum - Dunkelheit

Ik start deze reeks af met een blackmetal band die natuurlijk niet al te positief in het nieuws staat maar, waar ik best veel naar kan luisteren. Wat de achtergrond informatie allemaal is boeit mij niet veel, ik kom hier voor de muziek en daar werkt 'Dunkelheit' goed aan mee. Het is één van de eerste blackmetal tracks die ik ooit heb gehoord, destijds kon ik er niet veel mee, ik was nog niet zover ontwikkeld dat ik überhaupt iets van black leuk kon vinden. Toch bleef mijn interesse er wel steeds naar toe trekken, en elke keer wanneer ik dit nummer weer op heb gezet werd ik steeds meer fan. Vandaar dat deze track ook in mijn lijst belandt en vandaag mag openen. Een nummer wat gezorgd heeft voor mijn 'muzikale ontwikkeling' en een nummer wat eigenlijk sowieso een grootspeler is in de black wereld. Overigens is dit hele album super vet, want nummers als 'Jesus' Tod' en 'Erblicket Die Tochter Des Firmaments' mogen ook niet vergeten worden, die overigens wel wat in de schaduw treden van dit nummer, zeker 'Erblicket Die Tochter Des Firmaments' is een nummer die snel wordt vergeten maar, die ik eigenlijk op het oog had voor 'Dunkelheit' te zetten. Dus zeker die ook even mee pakken!

Burzum - Filosofem (1996) - MusicMeter.nl

68.Devildriver - Clouds Over California

Ik kwam er achter dat dit gebied uit mijn lijst een kinda groove stijl met zich mee draagt. Ik ben niet echt groot fan van dat genre maar, dit nummer mag ik niet vergeten anders wordt ik in elkaar geslagen door een kameraad van mij. 'Clouds Over California' heeft op veel feestjes gezorgd voor de ultieme moshpit maar, ook waanzinnige headbang sessies. Dat laatste kan ik niet meer doen i.v.m. cluster hoofdpijnen (wat daar niet van komt ) maar, dit nummer zet mij altijd aan. Geniet even van deze grote beuker, voordat je weer in de zweverige blackmetal wereld belandt !

DevilDriver - The Last Kind Words (2007) - MusicMeter.nl

67. Summoning - Old Mornings Dawn

Klaar met headbangen? We vertrekken gelijk namelijk, naar het land van 'Summoning' met deze waanzinnig atmosferische sounds, vette vocals en een lyrics die je depressie recht in je gezicht drukt. Toen ik deze band voor het eerst hoorde was ik eigenlijk meteen verkocht, het was aan het begin van mijn BM verslaving en deze band heeft er toch wel voor gezorgd dat ik ook meer fan werd van het genre. Deze band kan zich samen mengen met een fantastische band genaamd 'Blut Aus Nord' (die nog voorbij gaat komen) en kennen beiden hun unieke sound, waarmee 'Summoning' zichzelf ook op de kaart heeft gezet. Een typische band waarvan ik altijd zeg, vooral als het donker is, pak een stoel en ga naar buiten in de lucht turen, laat jezelf mee nemen op reis naar het beloven land. Maak een boswandeling en zet dit op, of lekker aan het touren in de bergen in het buiten land, draai deze plaat, je wordt nog net niet meegenomen door aliens.

Summoning - Old Mornings Dawn (2013) - MusicMeter.nl

66. MØL - Storm

Een paar maanden terug stond de Belgische band 'Amenra' bij mij op nummer één om eens live te zien, wat wou ik daar onwijs graag naar toe. Dit heb ik twee weken terug mogen vervullen, en nu is die plek overgenomen door de Deense band 'MØL'. Ik zit in een online community (wat langzamerhand is uitgegroeid naar vriendengroep) en dat is een groep door de online podcast 'Zes Losse Tanden', waarin volgens mij tijdens de eerste uitzending de eerste track deze track 'Storm' was die benoemd werd, en die werd gedraaid, en ik was eigenlijk meteen verkocht. In mijn ogen de beste track van de band op hun plaat, tevens ook hun debuutalbum en een onwijs vette opener. Vanaf de beginschreeuw tot het wat rustigere einde, dit is waanzinnig vet. En ik heb er goede hoop in dat hun live ook waanzinnig zijn.

møl - JORD (2018) - MusicMeter.nl

65. Lamb of God - Descending

Ik eindig deze dag met mijn favoriete nummer van de Amerikaanse thrash/groove metal band 'Lamb of God'. In mijn 'jeugd' (ik ben nog niet zo oud) een groot aandeel geweest van mijn liefde voor metal, met de kameraden over de skate baan en dit nummer op zorgde voor de mooiste momenten. Kei- en keihard, en ook in mijn ogen de beste plaat van 'LoG', de screams, riffs alles klopt. Ik heb ze live mogen mee maken tijdens het afscheidstournee van 'Slayer', waar ik die 'Chris Adler' een aardige zeikvent vond, want niks was goed in zijn ogen, enfin zorgde het wel voor een knallende show. Ik blijf fan van de plaat, ondanks dat mijn interesse niet meer echt in de band ligt (te veel geluisterd), wanneer ze langs komen, ben ik altijd wel blij, en zeker met dit nummer!

Lamb of God - Sacrament (2006) - MusicMeter.nl

Kondoro, 69-65:

Overbekende opener van Filosofem, en hoewel Varg Vikernes als mens niet meteen mijn beste vriend zou zijn, kan ik zijn muziek – zeker uit de jaren ’90 – erg waarderen. Het sfeertje dat hij hier creëert, is uiterst effectief: kil, dreigend, tikkeltje angstaanjagend en beklemmend. Het repetitieve karakter maakt ook dat het lijkt alsof je een soort satanisch meditatieritueel aan het ondergaan bent.

Leuke track vervolgens van DevilDriver, heeft een vinnige drive en klinkt behoorlijk aanstekelijk eigenlijk. Ik begrijp het zeker als je zegt de neiging te krijgen om even flink te gaan headbangen. Misschien niet helemaal m’n ding, maar kan er prima naar luisteren.

Heerlijk nummer van Summoning, een black metalband die qua thema nogal geobsedeerd is door Lord of the Rings en aanverwante fantasy, lijkt me. Nu ben ik daar zelf ook wel aan verknocht (geen fan of zo, vond de trilogie zowel in boek- als filmvorm erg goed), dus zorgt dat wel voor een bepaalde connectie. Toch is het vooral de muziek die me weet te overtuigen, met karaktervolle vocalen, lekker klinkend drumwerk, machtige gezangen en een middeleeuws sfeertje.

Intens, deze track van het Deense møl. Dat is wel het minste dat je kan zeggen. Ze worden soms wat vergeleken met Deafheaven, en dat hoor ik er zeker in terug. Erg sfeervol, en het album dat ze vorig jaar uitbrachten is ook echt de moeite!

Goeie track van Lamb of God, hoewel ie me niet helemaal weet te overtuigen. De vocalen vind ik soms wat geforceerd overkomen, het drum- en gitaarwerk vind ik wel erg goed, met behoorlijk wat variatie.

Dunkelheit

En phoeh, wat een bandje dat møl, prachtige ontdekking. Bedankt hiervoor man! Echt top. 4,5 glitters voor hun debuut en zal binnenkort ook hun laatste worp eens checken. Helemaal m'n ding!

Had je die dan al niet ontdekt dankzij het Maak Kennis Met Metal Anno 2021-topic, Johnny Marr?

AOVV schreef:
Had je die dan al niet ontdekt dankzij het Maak Kennis Met Metal Anno 2021-topic, Johnny Marr?

Nee. Ofwel weet ik het niet meer. Al die bandjes, hehe. Geef es linkje?

U vraagt, wij draaien:

Maak kennis met Metal anno 2021 - MusicMeter.nl

Jij die plaat al gehoord, Kondoro0614?

Johnny Marr schreef:
Dunkelheit

En phoeh, wat een bandje dat møl, prachtige ontdekking. Bedankt hiervoor man! Echt top. 4,5 glitters voor hun debuut en zal binnenkort ook hun laatste worp eens checken. Helemaal m'n ding!

Haha geen probleem, daar doen we het voor!

AOVV schreef:
U vraagt, wij draaien:

Maak kennis met Metal anno 2021 - MusicMeter.nl

Jij die plaat al gehoord, Kondoro0614?

Yes uiteraard ken ik de nieuwe plaat! Heb zelfs nog in de nacht zitten wachten tot zijn release haha, kan niet wachten die lui live te zien .

Kondoro0614 schreef:
kan niet wachten die lui live te zien .

Weet je of ze ergens geboekt staan?

Johnny Marr schreef:
(quote)

Weet je of ze ergens geboekt staan?

Nope.. Ik zie 1x in Denemarken en 1x in de UK... We blijven rustig wachten

Ahhh, zondag de mooiste dag van de week. Ik zit er lekker in maar, wellicht komt dat ook omdat ik steeds dichter bij mijn favorietere tracks kom, dus ik kan ook heerlijk genieten van de muziek wat ik heb uitgekozen. Aangezien het Pasen is hou ik mijn tekst klein, fijne dagen een ieder die het viert!

64. Korn - Blind

Ik trap deze zondag af met één van mijn favoriete nu-metal bands, in ieder geval de band die mij wel in deze muziek subgenre heeft gezogen. 'Korn' staat al heel lang bij mij in de afspeellijsten, en ik ben eigenlijk al vrij snel fan van deze band geworden. Nog nooit heb ik deze gasten mogen aanschouwen live (hoop er met Graspop verandering in te brengen) maar, wel kent de band al enige nostalgische waardes waaronder mijn bouwperiode waar ik en mijn leidinggevende helemaal los gingen op dit nummer, dat was nog eens lekker werken! Een ware opener voor de concerten met het "Are You Ready???", en zeker één van mijn favoriete Korn tracks.

Korn - KoЯn (1994) - MusicMeter.nl

63. Ensiferum - Victory Song

Ik weet niet of jullie je het nog herinneren maar, een paar jaar terug was er in Duitsland een vuurwapengevaarlijk persoon ontsnapt die zich had verstopt in de bossen, in het zwarte woud onder de naam 'Wald-Rambo'. Een hele happening maar wat mij op die dag was bij gebleven was dat hij op een politiebericht verscheen met zijn foto ter herkenning, waar hij een 'Ensiferum' shirt droeg. Ik weet nog goed dat er in de online community werd gegrapt hierover, best komisch vonden wij maar, het heeft mij wel doen zetten om eens naar deze band te luisteren, met alle gevolgen van dien. Vorig jaar was ik aardig verslaafd aan deze band, een melodische death metal band met viking/pagan sounds, daar had je me echt wel mee te pakken vorig jaar en twee jaar terug, ook omdat het spel 'Assassins Creed: Valhalla' uit kwam, en ik altijd al erg geïnteresseerd ben in het Paganisme, kwam alles bij elkaar terecht. De band moet helaas waken onder de schaduw van 'Amon Amarth' maar, komt met hun sound aardig makkelijk uit de voeten, ook de heren zijn knotsgek, en dat zie je o.a. ook terug op het podium. Leuke viking metal voor tussendoor!

Baal er van dat ik deze gasten van de week heb moeten missen tijdens hun show in Doornroosje...

Ensiferum - Victory Songs (2007) - MusicMeter.nl

62. Stormkeep - A Journey Through Storms

'Stormkeep' staat bij mij op nummertje 62, en hoe graag ik deze band ook hoger in mijn lijst wou plaatsen moest hij wel wijken voor nog echt pareltjes (in mijn ogen). Toch eindigt deze band met deze recente plaat best hoog in mijn lijst, en voor mij toch één van de favoriete platen van 2021 die ik heb gehoord. Tijdens de eerste luister beurt werd ik werkelijk weggeblazen, zeker als je er achter komt dat de heren die deze muziek maken, doorgaans in totaal andere genres zitten. I fucking love it, en het was ontzettend moeilijk voor mij om te kiezen welke plaat ik nou wou uitkiezen omdat ik toch het hele album wou noteren, voor mij springt deze song er altijd al wat meer uit. Laat je mee nemen op reis in deze Dungeon Synth, melodische black metal plaat die ook nog eens door onze vriend 'AOVV' is toegevoegd op MuMe!

Stormkeep - Tales of Othertime (2021) - MusicMeter.nl

61. Angel Witch - Angel Witch

Door met even wat meer rust aan de kop. En ik denk met één van mijn favoriete Heavy Metal songs die ik ooit heb gehoord, tijdens mijn ontdekking van 'Angel Witch' ging er een deur voor mij open, heerlijke sound, heerlijke solo's, fijne schelle stem en ene heerlijk tempo vormen deze waanzinnige plaat. Ik kan er eigenlijk niet veel van maken, jammer de de heren in mijn ogen nooit meer dit niveau hebben behaald, wat toch een one-hit-wonder lijkt te zijn voor mij. Ik kan nog dagen genieten van deze song, alles is perfect, love it.

Angel Witch - Angel Witch (1980) - MusicMeter.nl

60. Der Weg Einer Freiheit - Monument

Ik sluit deze dag af met deze onwijs vette en keiharde knaller. 'Der Weg Einer Freiheit' heeft samen met 'Stormkeep' een album geproduceerd wat uiteindelijk in mijn top 10 is belandt en ik vind het een waanzinnige plaat. De opbouw, de rust die gelijk verstoord wordt door verwoestende Duitse black klanken, die eigenlijk nergens tot het einde enkele rust kennen. Sowieso een waanzinnig vette plaat, die in het algemeen toch een stukje van mijn hard heeft veroverd. Laat je mee sleuren, door de verwoesting want hij is keihard en razend snel, en zo ook een spectaculaire afsluiter.

Der Weg einer Freiheit - Noktvrn (2021) - MusicMeter.nl

Gast
geplaatst: vandaag om 18:03 uur

geplaatst: vandaag om 18:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.