Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van davevr.
Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen:
januari 2023, februari 2023, maart 2023, april 2023, mei 2023, juni 2023, juli 2023, augustus 2023, september 2023, oktober 2023, november 2023, december 2023, januari 2024, februari 2024, maart 2024
Primal Scream - Vanishing Point (1997)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 5,0 sterren
»
details
The Jesus and Mary Chain - Glasgow Eyes (2024)
»
details
Bolis Pupul - Letter to Yu (2024)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Johnny Marr - Comet Tripper / Live at the Roundhouse (2018)
»
details
Donny Hathaway - These Songs for You, Live! (2004)
»
details
Kim Gordon - The Collective (2024)
»
details
Air - Le Voyage Dans La Lune (2012)
»
details
Air - Talkie Walkie (2004)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Air - Love 2 (2009)
»
details
Rod Stewart - Foolish Behaviour (1980)
»
details
Rod Stewart with Jools Holland - Swing Fever (2024)
Rod Stewart is en blijft een zeer goede zanger en live artiest. Ik raad iedereen aan om hem zeker eens live te gaan kijken. Zelfs nu nog op 79 jaar is en blijft zijn stem fantastisch. Persoonlijk hou ik vooral van zijn vroegere albums. Foot loose &… vond ik zijn laatste echt goede plaat. Dat rock/folkachtige past hem goed. Zijn uitstap naar soft rock daarna vind ik echter verre van memorabel (hoewel als kind mijn moeder zoveel Camouflage speelde dat ik daar toch een soft spot voor heb).
Later in zijn carrière begon hij, net zoals zo veel artiesten terug te grijpen naar muziek van toen hij jong was. Zie ook Springsteen en zo. Songbook, Kerstliedjes. Ik heb daar een aversie voor. In België noemen ze dat het schnabbelcircuit. Ze brengen in de herfst van hun carrière een elpee uit met covers of Kerstliedjes, en gaan dan op theatertournee. Zelden of nooit komt daar een meesterwerk uit. Johnny Cash is de enige die dat gepresteerd heeft.
Dat dit de top van de charts haalt zegt meer over de staat van de hedendaagse muziek. In de week dat Maggie May op nr 1 stond bokste die op tegen The Carpenters, Wishbone, Joan Baez, Al Green, Carole King, Middle of the Road, Jethro Tull, Shirley Bassey, James Taylor, Nancy Sinatra, CCS en andere. De spoeling is erg dun dezer dagen.
Ik wil wel kwijt dat er een vrolijkheid uit straalt. De band speelt retestrak (onder Jools zijn regie), Rod zijn stem kraakt en schuurt op net de goeie momenten. Ik vind dat vrolijkheid in de muziek tegenwoordig wat ontbreekt. We kunnen allemaal 100 depressieve platen opnoemen die goed zijn, maar vrolijke? Ik kan het dus wel pruimen, en liever de godganse dag dit dan een Coldplay.
Hoe scoor ik dit?
Ik gaf initieel 2,5*. En als ik zijn carrière bekijk, en het hoogste wat ik geef is een 4,5*, dan geef ik hier een 3*. Ruim voldoende. Geen meesterwerk, vergeleken met zijn eigen eerder werk zeker niet één van de beste. Maar wel een leuke plaat. Ook al ben ik geen swingfan, dat is meer het Radio Minerva doelpubliek.
PS. Vergeten te vermelden dat ik Foolish behaviour ook nog een ok plaat vind, met Passion als prijsbeest.
»
details
» naar bericht » reageer
Rod Stewart - Every Picture Tells a Story (1971)
Like all great art, great wine, great craft, and great sex, Rod Stewart’s third album took a long time in coming….”
De advertentie loog er niet om. Toch was de 26 jarige Stewart niet het snoepje van de dag. Zijn twee eerste albums warend degelijk maar niet onvergetelijk. Als je ze nu luistert dan hoor je een blauwdruk voor deze plaat (het rauwe van street fighting man komt terug in I know I'm losing you, die rauwe, emotionele stem). Alleen al omwille van het echt goede (en ongelooflijk politiek incorrecte) titelnummer zou dit een essentiële plaat van Rod moeten zijn. Een kort album, en er staan maar 3 nummers van Rod zelf op. Dat doet niet het beste vermoeden en toch. De covers tonen aan hoe goed hij is in iemand anders zijn werk interpreteren, de eigen nummers hoe goed een songschrijver hij zelf was. Na the Faces was iedereen aan het kijken hoe deze working lad, niet te beroerd om wat zelfspot te gebruiken het er van af bracht. Zijn band is ook echt de moeite. Het klinkt ook allemaal zo leuk en fris, en alsof ze een jong bandje was zonder druk. Het is in 4/4de maar ze spelen bijna allemaal offbeat. "(I Know) I'm Losing You" is een rauwe bluesrockcover van een Motown-nummer (of was het Stax?) dat zoals eerder gezegd doet denken aan the Stones, "Mandolin Wind" is bloedmooi, Maggie May de hit en de rest is ook echt de moeite. Tot en met Smiler was hij toch één van de interessantere artiesten van die tijd, met dit als hoogtepunt.
Zijn er minpunten, natuurlijk. Ik weet niet waarom maar de basgitaar is ontstemd tegen het einde van "Seems...", de opname is sowieso niet denderend goed, hij vliegt zelf wel eens zangtechnisch uit de bocht en het eerder vermelde offbeat spelen. Verder te weinig eigen materiaal. Ik vind dat lastig om dan een heel goede score te geven. Het blijven covers.
Maar wel heel goede, zijn eigen materiaal is echt goed en het is verduiveld charmant. 4,5*.
»
details
» naar bericht » reageer
Jacques Dutronc - Madame L'Existence (2003)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,5 sterren
»
details
Faye Webster - Underdressed at the Symphony (2024)
»
details
Pulp - This Is Hardcore (1998)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Alex Chilton - Loose Shoes and Tight Pussy (1999)
»
details
Sean Ono Lennon - Asterisms (2024)
»
details
David Bowie - A Divine Symmetry: The Journey to Hunky Dory (2022)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Conflict - The Ungovernable Force (1986)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Crass - Penis Envy (1981)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Craig Armstrong - The Space Between Us (1997)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Conflict - Increase the Pressure (1984)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Body/Head - Coming Apart (2013)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Blood Orange - Angel’s Pulse (2019)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Austra - Feel It Break (2011)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Arno & Sofiane Pamart - Vivre (2021)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Aloe Blacc - Good Things (2010)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Air - Pocket Symphony (2007)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Adam and the Ants - Prince Charming (1981)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
808 State - 90 (1989)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Gruff Rhys - Sadness Sets Me Free (2024)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Tortoise - Millions Now Living Will Never Die (1996)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 5,0 sterren
»
details
Whispering Sons - The Great Calm (2024)
»
details
Nadine Shah - Filthy Underneath (2024)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,5 sterren
»
details
Hurray for the Riff Raff - The Past Is Still Alive (2024)
»
details
The Sundays - Reading, Writing and Arithmetic (1990)
»
details
¥$ - Vultures 1 (2024)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Caroline Polachek - Desire, I Want to Turn Into You (2023)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,0 sterren
»
details
Kanye West - The Life of Pablo (2016)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Kanye West - ye (2018)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren
»
details
Kanye West - Yeezus (2013)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details
Little Simz - Drop 7 (2024)
»
details
Loverman - Lovesongs (2023)
stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren
»
details