menu

Hier kun je zien welke berichten T.O. als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Balil - Parasight (1993)

4,0
Het titelnummer is hier de klassieker, Rosery Pilots doet me sterk denken aan Café del Mar van Energy 52 (en dus aan Wim Mertens).

Verder bovengemiddelde EP die wat meer de dance-kant van Balil toont. Veel trance/techno-invloeden.

Basement Jaxx - Summer Daze EP (1995)

2,0
Vroege release van dit duo, die eens te meer aangeeft waarom ik niet begrijp dat ze zo bekend zijn geworden. Het aardigste trackje is de eerste, een relaxed, mooi vormgegeven deephouse nummertje.

Voor de rest veel gefröbel en Samba Magic, één van de tracks waarmee ze bekend zijn geworden, dat in feite niets meer is dan een herhalende sample van een bekend Braziliaans nummer met een beat eronder en wat synths erover....

Beck - Odelay (1996)

3,5
Heb me nooit helemaal verdiept in Beck, hoewel ik hem en zijn muziek bij tijd en wijle wel grappig vond.
Bijna 25 jaar na dato deze plaat eens een paar keer goed beluisterd en kan mijn mening eigenlijk niet herzien.
Zitten genoeg leuke stukjes in om het de hele speelduur interessant te houden, maar wordt nergens echt interessant of gedenkwaardig.
Wat me anno nu wel opvalt is dat hij toch ook een beetje het het relaxte en nerdy West Coast neefje van de Beastie Boys was.

Beneficence - Basement Chemistry (2016)

3,5
Weet niet meer hoe deze plaat op mijn netvlies kwam, maar zeer aardig. Ik luister weinig recente hiphop, maar dit klinkt een beetje als hoe ze in de jaren '00 het geluid van de jaren '90 wilden kopiëren, if that makes sense...wat dat betreft een tijdloos album dus zou je kunnen zeggen. En de gastartiesten passen precies in dat plaatje uiteraard.

Bicep - Just EP (2015)

3,0
Vanaf deze EP begonnen de heren van Bicep, ooit begonnen als nerdy dance bloggers, hun geluid naar een soort smaakvolle vorm van stadionhouse te verleggen.

Klinkt prima in het gehoor, maar toch iets te zielloos om echt goed te worden.

Bicep - Vision of Love (2012)

3,0
Zeer gehypte release, mede vanwege Bicep's populaire blog dat al bestond voordat ze muziek uitbrachten.

Leuke tracks op zich, maar dit is wel heel erg een emulatie van jaren '90 house.

Blackalicious - A2G EP (1999)

4,5
Eigenlijk is de kwaliteit van deze EP al na één luisterbeurt duidelijk. Het gespeel met het alfabet in A2G en Alphabet Aerobics, het back-2-back gerijm van Gift of Gab met enkele slim ingebrachte samples/scratches in Rock The Spot....Geen slechte beat of rhyme te vinden! Mijn favoriet is Clockwork

Dikke 4* maar dat kan best meer worden.

Blackdown - Lata (2006)

3,5
De Untrue-sound is al erg te horen op deze remix van Burial. Verder niet heel bijzonder, het nummer is niet echt beter dan de andere tracks op deze EP. Hoewel de algehele kwaliteit aardig is.

Blue Boy - Scattered Emotions EP (1996)

2,5
Bekendste nummer op deze EP is natuurlijk nummer 2, hier in een iets andere versie.

Nummers 1&3 zijn enigszins gemakkelijke deep house met disco-invloeden (zoals er veel tracks in die stijl werden gemaakt midden jaren '90).

Laatste nummer is wel aardig, analoge house/techno die waarschijnlijk ook echt in '91 is gemaakt.

Boddika - 2727 (2011)

4,0
Een EP met een lekker losse, frisse kijk op UK bass en een goed voorbeeld is van wat die scene zo interessant maakt.

Hier zijn acidgeluiden de gemene deler.

Bola - Mauver (2000)

3,0
Bij het eerste nummer moet ik aan dingen als Moderat of Leftfield denken. De laatste drie tracks zitten wat vaster in het IDM-patroon. Best gevarieerd, en lekker geproduceerd voor de geluidjesliefhebbers. Muzikaal vind ik het over de gehele linie verder niet heel bijzonder.

Bonde do Role - Melo Do Tobaco EP (2006)

2,0
Dit is een EP'tje met zogenaamde "Baile Funk", naar verluidt de enige echte Braziliaanse ghettomuziek. M.I.A. en Diplo (hier ook als remixer aanwezig) hebben nogal wat mosterd hier vandaan gehaald

Het klinkt als een bonte mengelmoes van hiphop en electro, gedragen door een enorme hoeveelheid samples (o.a. Kraftwerk, Aphex Twin, Grease, Prince, Manfred Mann), met daarbovenop Braziliaans gerap/geschreeuw.

Niet echt heel goed allemaal, maar wel leuk om een keer te horen voor de novelty-ervaring.

Burial - Burial (2006)

4,0
Lange tijd geleden beluisterd, toen als niet interessant genoeg ervaren denk ik.

Gaandeweg Untrue wat beter gaan waarderen en daarom deze weer eens opgezet. Wat blijkt, erg goede plaat toch wel. Klinkt erg coherent en het echte 'straat'-gevoel is hier nog heel goed hoorbaar. Dat geldt voor Untrue ook wel, maar daar is er een wat abstractere draai aan gegeven. Daarnaast speelt Burial hier nog niet zo met die vervormde r&b-vocalen en dat ik vind ik helemaal niet zo erg eigenlijk. Wat ouderwetse reggae- en ravesamples doen het bij mij ook goed als vervanging.

Het helpt ook wel dat Broken Home van de South London Boroughs EP hier op staat trouwens. Dat vind ik wel één van de mooiste UK-tracks van het laatste decennium.

Burial - Dreamfear (2024)

2,0
Valt wederom tegen, opnieuw tracks van 10+ minuten met fragmentarisch gedoe.

Ja leuk hoor, al die credible samples, maar ik hoor liever weer eens iets met kop en staart.

Burial - Rival Dealer (2013)

2,0
Draak van een release. Bij de titeltrack moest ik lachen, maar het blijkt achteraf wel de beste van de drie te zijn. Emulatie van UK hardcore platen uit begin jaren '90, compleet met een versneld afgespeelde breakbeat (denk aan Paid In Full) en een bassynth in de stijl van Joey Beltram en/of oude drum&bass-platen.

Hiders en Come Down To Us zijn eigenlijk gewoon kitscherige, mislukte popplaten. De typische Burial-instrumentatie waarmee hij die tracks een eigen draai geeft, werkt alleen maar averechts: geef me dan maar 'gewone' popmuziek, dacht ik steeds. Random Access Memories is in ieder geval 10x beter.

En dan ook nog hier en daar vermoeiend knip- en plakwerk in Truant-stijl en wat spoken word flarden.

Nee.

Bvdub - A Silent Reign (2010)

3,5
Toegankelijke ambient, lekker om weg te luisteren dus. Wel dreigt het af en toe iets te sentimenteel te worden. In ieder geval een geschikte keuze voor beginnende luisteraars van dit genre.