menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / MusicMeter Prog Top 300 - editie 2017 - de ontknoping

zoeken in:
avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
164
http://puu.sh/sEchR/3d70aa5be4.jpg
The Pineapple Thief - What Have We Sown? [27:46]

(afbeelding)

What We Have Sown |2007 | Verenigd Koninkrijk

2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: Alicia

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
163
http://puu.sh/sALsH/8f64fde91f.jpg
Anathema - Judgement [4:20]

(afbeelding)

Judgement |1999 | Verenigd Koninkrijk

2016: 175
2015: 139

Genomineerd door: Yann Samsa

Altijd tricky om een liedje uit een conceptalbum in isolatie te beschouwen. Het titelstuk van Anathema's vijfde album lijdt er Prog Top 300-technisch niet onder. De rudimentaire doomklanken zijn nu definitief uit de bandsound verdwenen, terwijl hier in 4 minuten nog wel meer dynamiek zit dan in sommige latere complete Anathema-albums. De vroegtijdige dood van moeder Cavanagh werpt zijn schaduw over het album, op het ene moment directer dan het andere. Zonder de last van het concept was het nummer wellicht wat minder abrupt geëindigd, maar dat zij de heren maar vergeven. (Casartelli)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
162
http://puu.sh/sEchR/3d70aa5be4.jpg
The Pineapple Thief - Too Much to Lose [15:12]

(afbeelding)

Tightly Unwound |2008 | Verenigd Koninkrijk

2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: Alicia

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
161
http://puu.sh/sEcnh/bc50979a54.jpg
The Flower Kings - Stardust We Are [25:03]

(afbeelding)

Stardust We Are |1998 | Zweden

2016: 158
2015: 147

Genomineerd door: kabouter76

25 minuten durende pronkstuk van hun doorbraakdubbelalbum Stardust we are.
Natuurlijk zijn de Yes en Genesis referenties daar, Roine Stolt is immers een groot fan.
Alles wat wij kennen van fraaie jaren ’70 symfo komt voorbij, mooi intro, mooie gezongen passages, fraaie gitaarsolo's van Roine Stolt en toetsensolo’s van Tomas Bodin en natuurlijke mysterieuze teksten over vervlogen tijden.

Stardust we are was destijds een muziekstuk waarvan je dacht dat het niet meer gemaakt zou worden. (Rudi S)

avatar van Bravejester
Casartelli schreef:
295
(afbeelding)
Porcupine Tree - Way Out of Here [7:37]
(afbeelding)

Fear of a Blank Planet |2007 | Verenigd Koninkrijk

2016: 200
2015: 118

Genomineerd door: wibro

Door de opgedane inspiratie uit het boek Lunar Park van Bret Easton Ellis kwam het negende album Fear of a Blank Planet van Porcupine Tree tot stand. Het album vertelt het verhaal vanuit zoon Robby, een kind dat zijn tijd doorbrengt in het tijdperk van de massamedia en de snelle ontwikkelingen op technologisch gebied. Het album vormt één geheel en kan in een zitting van ruim 50 minuten worden doorlopen.

Het bedrukkende Way Out of Here toont het totaal isolement van Robby en het sociale contact dat verwatert. Het hevige gitaarwerk van Wilson krijgt de ondersteuning van Robert Fripp’s (King Crimson) soundscapes. De mentale gesteldheid gaat achteruit in het samenkomen van drums en de experimentele klanken. (HugovdBos)


Ik had geen tijd ( of onvoldoende zin ) om hieraan mee te doen maar ik ben de lijst nu aan het doorlezen en kom al een aantal mooie nummers tegen waaronder deze...
Ik dacht mij al te herinneren dat dit over zelfmoord ging en deze link lijkt dat te bevestigen... Way Out of Here - Wikipedia - en.wikipedia.org

1 van mijn favorieten van Fear of A Blank Planet...

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Bravejester schreef:
Ik had geen tijd ( of onvoldoende zin ) om hieraan mee te doen maar ik ben de lijst nu aan het doorlezen en kom al een aantal mooie nummers tegen waaronder deze...
Wellicht ten overvloede: we zijn inmiddels in een fase van het spel waar de meeste nummers wel bekend zullen zijn.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
160
http://puu.sh/sEcnh/bc50979a54.jpg
Yes - Heart of the Sunrise [11:27]

(afbeelding)

Fragile |1971 | Verenigd Koninkrijk

2016: 147
2015: 90

Genomineerd door: Misterfool

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
159
http://puu.sh/sEcnh/bc50979a54.jpg
IQ - Guiding Light [9:58]

(afbeelding)

The Seventh House |2000 | Verenigd Koninkrijk

2016: 99
2015: 138

Genomineerd door: Jester

IQ op zijn best, wat mij betreft. Het gedragen begin, met de zang van Peter die alleen begeleid wordt door Martin. En dan, na ruim drie minuten begint het nummer echt, Mike die zijn virtuositeit mag tonen, afgewisseld door de toetsen van Martin: samen leiden ze ons naar een hemelse climax, waarna Peter het nummer weer tot een goed einde mag brengen. Dit is de IQ zoals ik de graag hoor: melodieus, met hoofdrollen voor de toetsen van Martin en de gitaar van Mike. Intrigerende tekst ook. (Jester)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
158
https://puu.sh/zwjZj/79bc1b1cf4.jpg
Tool - Ænema [6:40]

(afbeelding)

Ænima |1996 | Verenigde Staten

2016: ---
2015: 203

Genomineerd door: Grafmat

Wat is het toch lekker dat je heerlijk los kunt gaan op muziek die eigenlijk best wel complex in elkaar zit (en eigenlijk gaat over zoiets banaals als het grote belang van zwemonderwijs , Learn to Swim!). Je heerlijk laten gaan op muziek die nou niet direct gemakkelijk in het gehoor ligt. Ik heb het het met Tool. Geen muziek voor de tere zieltjes, ook gezien de tekst waarin het f-woord je geregeld om de oren vliegt. Het bezwerende, maar snelle drumwerk, het heerlijke agressieve gitaarspel en Maynard Jaynard Keenan die het ene moment met zijn slepende zang bijna gerust stelt en het volgende moment je bijtend en passioneel toezingt. Heerlijk om er helemaal los en in op te gaan. (Bonk)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
157
http://puu.sh/sALsH/8f64fde91f.jpg
IQ - The Wrong Side of Weird [12:24]

(afbeelding)

The Seventh House |2000 | Verenigd Koninkrijk

2016: 174
2015: 134

Genomineerd door: Jester

Gedurende de jaren '90 nam Peter Nicholls zanglessen en dat resulteerde gaandeweg dat decennium in een zuiverder en zelfverzekerder zang. Op die punten was dan ook nog wel wat ruimte voor verbetering. Op het uit 2000 stammende The Seventh House plukken we de vruchten van deze lessen maximaal. Combineer dat met een andere kwaliteit van IQ die onderhand tot het vaste repertoire begint: een album krachtig openen met een 10+minuten nummer dat voelt als een rocknummer van reguliere lengte en opbouw en we hebben met The Wrong Side of Weird een van hun toch wel tamelijk talrijke klassiekers te pakken. (Casartelli)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
156
http://puu.sh/sALsH/8f64fde91f.jpg
Martin Orford - The Old Road [8:37]

(afbeelding)

The Old Road |2008 | Verenigd Koninkrijk

2016: 259
2015: 208

Genomineerd door: Casartelli

The Old Road (het album) was (en is tot op heden) het slotakkoord van oud-IQ-toetsenist Martin Orford in de muziekindustrie. Frustratie over teruglopende platenverkoop die aan het downloaden te wijten zou zijn was de publieke reden hiervoor. De vraag is hoeveel illegale downloaders van Orfords werk wel ergens een cd-boekje opengeslagen hebben en aan het eind van de rij ""Thank You""s een ""No Thanks to everyone who downloaded this album"" tegenkwamen. De vraag of Spotify Orford nog eens overhaalt terug te keren lijkt ook vooral retorisch.
Bovenal rijst echter de vraag of alle schuld bij het downloaden gelegd moet worden, of dat Orfords muziek anno 2008 wat uit de platenkopende mainstream verdwenen was. Het album (met een hele sloot eveneens ietwat belegen gastartiesten) probeert nadrukkelijk niet hip te zijn en slaagt daar uitstekend in. Het titelnummer waarop Orford ook zelf zingt over het 'nemen van the old road' ter ontkenning dat 'het beste nog moet komen' spant hierin dan weer de kroon. En of dit nou zo regressief is als progressieve rock worden kan of niet, Orford betoont zich andermaal een uitstekend liedjesschrijver. Een typische neoprog/AOR-opbouw, een echt meezingrefrein, cheesy strijkers... het heeft allemaal in geen jaren zo goed geklonken als op The Old Road. (Casartelli)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
155
http://puu.sh/sALsH/8f64fde91f.jpg
Sylvium - Signal to Noise [9:15]

(afbeelding)

Waiting for the Noise |2015 | Nederland

2016: 273
2015: 164

Genomineerd door: musicborst

Om maar met de deur in huis te vallen, dit nummer gaat over een terminaal zieke persoon die de dood op zich af ziet komen. Zware kost dus en dat is te horen. Een dreigend nummer waar de luisteraar als het ware zelf de naderende dood al kan voelen in zang en muziek. Vooral het samenspel tussen keyboard en gitaar werken verbluffend goed. Hoewel de muziek totaal niet te vergelijken is doet het toetsenwerk mij denken aan het pianospel van 'Crime of the Century'. Eigenwijs en zo dreigend waar vervolgens de gitarist zijn ding dwars door heen laat janken. Zo mooi, werkelijk absolute wereldklasse! Terecht dat deze plaat hoger staat in deze Progladder dan Paranoid Android! (musicborst)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
154
http://puu.sh/sEcnh/bc50979a54.jpg
Marillion - Grendel [17:40]

(afbeelding)

Market Square Heroes |1982 | Verenigd Koninkrijk

2016: 114
2015: 116

Genomineerd door: uffing

Marillion kennen we van het tijdperk Fish (tm 1988) en het tijdperk Steve Hogarth (vanaf 1989), allebei goed voor verschillende hoogstandjes in het complete oeuvre. Grendel verscheen als b-kant op debuutsingle Market Square Heroes. Grendel is een complexe compositie die is opgebouwd uit verschillende segmenten. Met John Gardner’s boek Grendel als inspiratiebron beschrijft het nummer de Beowulf mythe vanuit het perspectief van het monster. Het muzikaal en tekstueel zeer fraai opgebouwde nummer heeft inmiddels terecht een cult status verworven onder Marillion fans. (HugovdBos)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
153
http://puu.sh/sEcnh/bc50979a54.jpg
Genesis - The Knife [8:55]

(afbeelding)

Trespass |1970 | Verenigd Koninkrijk

2016: 89
2015: 233

Genomineerd door: Status Seeker

Ook elke grote band moet ergens beginnen. Genesis - een hele grote band dus in dit geval - begon met een debuut dat tamelijk onopgemerkt is gebleven en waarvan ik bovendien nog nooit iemand heb horen zeggen dat het toch eigenlijk een vergeten pareltje is. Nee, voor Genesis begon het pas met Trespass en zelfs daar hoor je de latere Genesis nog niet overal in terug.

The Knife springt er op Trespass heel duidelijk uit. Het sluit het album af en slaat daarmee een brug naar de opvolger Nursery Cryme, waar het stilistisch ook meer bijpast. Na vijf vrij pastorale nummers is The Knife namelijk veel feller, veel epischer en veel meer een vocale showcase voor Peter Gabriel. Voeg daarbij de geweldige tekst over hoe revoluties ontsporen, die - Trump indachtig - helaas nog pijnlijk actueel is:

Stand up and fight, for you know we are right
We must strike at the lies
That have spread like disease through our minds.
Soon we'll have power, every soldier will rest
And we'll spread out our kindness
To all who our love now deserve.


The Knife was de eerste echte proeve van bekwaamheid van Genesis en is als zodanig ook gekoesterd, getuige de rol van afsluiter van optredens die het nummer in de beginjaren had. De band zou - mede door de toevoeging van Collins en Hackett - nog veel beter worden, maar The Knife hebben ze sindsdien nog maar zelden overtroffen. (Brunniepoo)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
151
http://puu.sh/sEchR/3d70aa5be4.jpg
Tool - Lateralus [9:24]

(afbeelding)

Lateralus |2001 | Verenigde Staten

2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: Porcupine Head

Tool lijkt graag hard-to-get te willen spelen. Voor een heel album is het snel wat veel van het goede (en vooral van hetzelfde), maar een los nummer van die grimmige sound, vol complexe ritmes en afstandelijke zang (een boze tong zou hier kunnen roepen: klinisch!) kan ineens op een vreemde manier woest aantrekkelijk zijn. Het kan zelfs, zoals bij het titelstuk van Lateralus, na je bij de keel gegrepen te hebben, uitnodigen nog eens iets anders van Tool op te zetten... of gewoon nog een keer hetzelfde nummer. Wees alleen niet verbaasd als de band je daarna, terwijl je nog naar adem zit te happen van die brute laatste minuut, andermaal geen blik waardig gunt. (Casartelli)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
En we zijn halverwege! Overzichtje van het laatste 25-tal:

151 (-----) Tool - Lateralus
152 (-----) Pain of Salvation - The Passing Light of Day
153 (89) Genesis - The Knife
154 (114) Marillion - Grendel
155 (273) Sylvium - Signal to Noise
156 (259) Martin Orford - The Old Road
157 (174) IQ - The Wrong Side of Weird
158 (-----) Tool - Ænema
159 (99) IQ - Guiding Light
160 (147) Yes - Heart of the Sunrise
161 (158) The Flower Kings - Stardust We Are
162 (-----) The Pineapple Thief - Too Much to Lose
163 (175) Anathema - Judgement
164 (-----) The Pineapple Thief - What Have We Sown?
165 (186) Eloy - End of an Odyssey
166 (111) Riverside - Escalator Shrine
167 (73) The Pineapple Thief - Remember Us
168 (194) Genesis - Can-Utility and the Coastliners
169 (132) Genesis - The Carpet Crawlers
170 (216) Pendragon - Paintbox
171 (276) Anekdoten - Get Out Alive
172 (203) Transatlantic - All of the Above
173 (-----) Dream Theater - The Count of Tuscany
174 (183) Sound of Contact - Möbius Slip
175 (-----) Mark Hollis - The Colour of Spring

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
150
http://puu.sh/sEcnh/bc50979a54.jpg
Marillion - Slainte Mhath [4:44]

(afbeelding)

Clutching at Straws |1987 | Verenigd Koninkrijk

2016: 51
2015: 33

Genomineerd door: vigil

Geen heel opzienbarend nummer van Marillion, maar wel met een speciale betekenis voor me. Opgedragen aan mijn 7 jaar jongere neefje die ik ingewijd heb in de muziek van Marillion en vooral Fish. Ruim 4 jaar geleden veel te jong overleden, en dit nummer werd gedraaid tijdens de kerkdienst. Alleen daarom heeft dit nummer een speciaal plekje in de catalogus van Marillion. (Jester)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
149
http://puu.sh/sEcnh/bc50979a54.jpg
Rush - Marathon [6:09]

(afbeelding)

Power Windows |1985 | Canada

2016: 130
2015: 42

Genomineerd door: uffing

Met voorganger Grace Under Pressure had Rush de jaren '70 al definitief achter zich gelaten, maar als je met meer dan twee benen in de jaren '80 kon staan, deden ze dat met het album Power Windows (overigens getooid met prachtige hoes). Muzikale transformatie of niet, het album bruist als altijd van de energie en dat geldt niet in de laatste plaats voor de vijfde en laatste single Marathon, die, het betrekkelijk toegankelijke geluid en het grootse refrein ten spijt, niks deed in de hitlijsten. In een transparante compositie als deze is het niet al te moeilijk aan te wijzen waarom het zo'n sterk nummer is, maar de brug die langzaam naar het laatste refrein toewerkt, mag toch even speciaal gememoreerd worden. (Casartelli)

avatar van Bonk
Ai. Voor The Passing Light of Day was ik van plan morgen een mooi (emotioneel) betoog te schrijven, want dat verdient dat geweldige nummer eigenlijk natuurlijk wel. Maar dat moet dan maar wachten tot een volgende editie
Volgens mij ook de hoogste nieuwe binnenkomer van mijn nominaties deze editie.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
148
http://puu.sh/sEcnh/bc50979a54.jpg
Manfred Mann's Earth Band - Father Of Day, Father Of Night [9:54]

(afbeelding)

Solar Fire |1973 | Verenigd Koninkrijk

2016: 143
2015: ---

Genomineerd door: vigil

Nu staat deze band rond Manfred Mann er wel om bekend dat het veel covers opgenomen heeft van met name Bruce Springsteen en Bob Dylan maar dat de laatste ook verantwoordelijk was voor het origineel van dit nummer is denk ik niet heel erg bekend. Het lijkt er ook helemaal niet meer op, enkel qua tekst kan je nog het nodige kunnen herkennen. Het is van een kort folknummer omgebouwd naar een op en top meeslepende symfotrack uitgebracht in 1973 op het sowieso fijne Solar Fire album. (vigil)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
147
http://puu.sh/sALsH/8f64fde91f.jpg
Mike Oldfield - Tubular Bells (Part 1) [25:00]

(afbeelding)

Tubular Bells |1973 | Verenigd Koninkrijk

2016: 295
2015: 140

Genomineerd door: ArthurDZ

Bassie en Adriaan? Alle flauwheid op een stokje, denkend aan Tubular Bells, stemt het toch weemoedig er in 1973 niet bij geweest te zijn, toen deze muzikale one-off-a-kind uit het niets uit de muzikale zee oprees. Het welbekende openingsthema leidt een mooie reis in, vol hoekige, ietwat schurende passages. De studiotijd was beperkt en de productie is van zijn tijd, maar daar ligt ook een niet onbelangrijk deel van de charme van het album in. Wie dat niet gelooft, kan de remake Tubular Bells 2003 eens opzetten, maar je kunt het ook gewoon van me aannemen . Het ad nauseum herkauwen van de buisklokken later in de discografie heeft wel wat afbreuk aan de magie gedaan, maar dan nog blijft met name deze eerste plaatkant een terechte klassieker. (Casartelli)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
146
http://puu.sh/sEcnh/bc50979a54.jpg
Moon Safari - Heartland [4:08]

(afbeelding)

Lover's End |2010 | Zweden

2016: 140
2015: ---

Genomineerd door: meesterdch

Wat is het toch met die Zweden? Telkens komt daar weer muziek vandaan die mij niet loslaat. Moon Safari is ook zo'n band. Hoewel ik vrijwel alles van deze band goed vind, is 'Heartland' wel het nummer dat ik het meeste draai. Waarom? Omdat het, terwijl men de naam heeft vooral heel lieflijke prog te maken, een best stevig nummer is. Omdat er toch een geweldig stuk vocale meerstemmigheid in zit. En omdat het binnen zes minuten alle registers open trekt, mooie gitaarlijnen, keyboards in soorten en maten en een heerlijke Squire achtige baslijn. Misschien is na Engeland Zweden wel mijn Heartland van de prog geworden. (meesterdch)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
145
http://puu.sh/sEchR/3d70aa5be4.jpg
Antimatter - Monochrome [5:24]

(afbeelding)

Fear of a Unique Identity |2012 | Verenigd Koninkrijk

2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: HugovdBos

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
144
http://puu.sh/sEchR/3d70aa5be4.jpg
Steven Wilson - Refuge [6:43]

(afbeelding)

To the Bone |2017 | Verenigd Koninkrijk

2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: herre48

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
143
http://puu.sh/sEcnh/bc50979a54.jpg
Roger Waters - Amused to Death [9:07]

(afbeelding)

Amused to Death |1992 | Verenigd Koninkrijk

2016: 128
2015: ---

Genomineerd door: vigil

De man achter de teksten van tal van de invloedrijkste nummers van de band Pink Floyd. Het universum werd voor Roger Waters in 1985 te complex en hij besloot zijn eigen weg te gaan. Niet geheel onverstandig zo toont het schitterende Amused to Death uit 1992 aan. Het gehele albumconcept waarin zowel zijn frustraties als muzikale hoogstandjes in verweven zitten laten horen dat Waters nog steeds zijn talent kon laten zien. De schitterende openingsklanken van gitaren en percussie brengen het geheel van Amused to Death in beweging. De vocale harmonieën zorgen voor de emoties, die verwerkt zitten in de komst van technische vernieuwingen en de televisie. Een generatie die wordt opgezogen door alles wat op het scherm verschijnt en de realiteit doet verzwakken. Op muzikaal gebied draagt Geoff Whitehorn bij met bijzonder fraai gitaarwerk. (HugovdBos)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
142
http://puu.sh/sALsH/8f64fde91f.jpg
Dream Theater - Metropolis - Part One: 'The Miracle and the Sleeper' [9:32]

(afbeelding)

Images and Words |1992 | Verenigde Staten

2016: 244
2015: 109

Genomineerd door: Jester

Dit was het eerste nummer dat ik ooit hoorde van DT. Zo ergens rond de eeuwwisseling moet het geweest zijn dat ik in de lokale bib ‘Live at the Marquee’ vond. De hoes sprak me aan en zomaar op goed geluk de cd ontleend. Vanaf de eerste tonen was ik verkocht. Vooral de grote afwisseling sprak me aan. Waar ik in de meeste metalcd’s wel afwisseling kreeg gezien over een hele cd, kreeg ik het hier al binnen één nummer! Er is ook ruimte voor zo ongeveer elk instrument om eens voor het voetlicht te komen en je hoort zo wat voor een klasbakken de muzikanten wel niet zijn. Ze vechten onderling duels uit, maar die leiden altijd wel ergens tot een 'grote finale' zonder verliezers.
Dit nummer (eigenlijk die hele livecd) heeft me in de prog getrokken. Ik vond er nog voldoende metalaspecten in terug om mijn eerste aandacht te trekken, maar de andere aspecten hebben me aangezet om mijn blik te verruimen. (buso)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
141
http://puu.sh/sALsH/8f64fde91f.jpg
Ritual - A Dangerous Journey [26:33]

(afbeelding)

The Hemulic Voluntary Band |2007 | Zweden

2016: 164
2015: 211

Genomineerd door: Svendra

A Dangerous Journey is zelfs in de context van een progtoplijst wel flink aan de lange kant. De zang van Patrik Lundström is toch wel een tamelijk acquired taste en ook in het verdere instrumentgebruik en de drukke compositie liggen verzadiging op de loer. Maar... I'm loving it! Naar aanleiding van dit spel het album ook aangeschaft en ook over de rest zijn de eerste indrukken zeer positief. (Casartelli)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
140
http://puu.sh/sEcnh/bc50979a54.jpg
Yes - Yours is No Disgrace [9:41]

(afbeelding)

The Yes Album |1971 | Verenigd Koninkrijk

2016: 86
2015: 85

Genomineerd door: ranboy

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
139
http://puu.sh/sALsH/8f64fde91f.jpg
Steve Hackett - Spectral Mornings [6:33]

(afbeelding)

Spectral Mornings |1979 | Verenigd Koninkrijk

2016: 168
2015: 94

Genomineerd door: Jester

Als Genesis verzamelaar was het in 1979 uitgebrachte album Spectral Mornings van Steve Hackett voor mij een min of meer ‘verplichte’ aanschaf. En daar heb ik zeker geen spijt van gehad. Naar mijn gevoel één van Hackett’s beste en meest constistente albums.

Als afsluiter op dat album staat Spectral Mornings, geheel instrumentaal maar adembenemend mooi. Het betrekkelijk korte titelnummer heeft het helemaal, vind ik.
Zelden heb ik met instrumentale nummers een klik, vind ze meestal net iets minder interessant, maar bij Spectral Mornings, of ik nu op het puntje van mijn stoel zit of languit in een (Prominent) relaxstoel hang, ik raak er nu na al die jaren nog steeds van in een soort trance! (Jacoto)

Gast
geplaatst: vandaag om 22:44 uur

geplaatst: vandaag om 22:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.