menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / MusicMeter Prog Top 300 - editie 2018 - de ontknoping

zoeken in:
Petje af Casartelli voor deze prachtige en zorgvuldig samengestelde lijst. Lees en luister alweer een hele tijd met plezier mee. Good job

27
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Gazpacho - Tick Tock [22:24]

(afbeelding)

Tick Tock |2009 | Noorwegen

2017: 23
2016: 20
2015: 37

Genomineerd door: Casartelli

Ergens 'bij geweest zijn' wil nog wel eens een meerwaarde zijn. De eerste keer dat ik Gazpacho's album Tick Tock hoorde, was toen ze het, rond de release, live speelden in de Zoetermeerse Boerderij. En dat maakte indruk. Dat Gazpacho op cd vaak wat tam geproduceerd klinkt en dat een en ander live een stuk levendiger is, helpt daarbij mee. Het contrast tussen het atmosferische Night, wat de progwereld een paar jaar daarvoor behoorlijk op zijn grondvesten had doen schudden en het meer rockende Tick Tock deed de rest om laatstgenoemde voor mij het predicaat moderne klassieker te geven. Het titelnummer draaide toen overigens kennelijk al een tijdje proef op concerten - er kwamen stukken bij en er gingen stukken af... maar op een gegeven moment is 't klaar. (Casartelli)

26
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Rush - Xanadu [11:08]

(afbeelding)

A Farewell to Kings |1977 | Canada

2017: 41
2016: 18
2015: 13

Genomineerd door: uffing

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: wat mij betreft is Xanadu het beste nummer aller tijden. Het is een fantastische symbiose van fenomenale instrumentenbeheersing, kracht, melodie, gevoel en verrassingen. De mysterieuze, op het gedicht 'Kubla Khan' van Samuel Taylor Coleridge gebaseerde tekst doet de rest. Op A Farewell to Kings slaagt Rush er voor het eerst echt in om harde rock te combineren met symfonische elementen en dit zorgt voor een dijk van een album. Iedere luisterbeurt van met name Xanadu zorgt nog steeds voor meters kippenvel op mijn hele lichaam en ik slaag er nooit in om mijn enthousiasme dan te temperen; ik moet meedrummen of meebassen! Niet alleen de ultieme progsong, maar sowieso de ultieme song voor mij! (uffing)

25
Porcupine Tree - Russia on Ice [13:03]

(afbeelding)

Lightbulb Sun |2000 | Verenigd Koninkrijk

2017: 15
2016: 17
2015: 31

Genomineerd door: Brunniepoo

Rond Lightbulb Sun leek elk Porcupine Tree-album zijn voorganger weer in populariteit te kunnen overtreffen. De top was nog niet bereikt, maar het epische Russia on Ice is wel een op zichzelf staande klassieker gebleken, waar hun andere albums het nog wel eens wat meer van het totaalplaatje en minder van de individuele hoogtepunten moesten hebben. Russia on Ice begint rustig om daarna te culmineren in een lange zinderende ambient finale. Het nummer is een feest van textuurvariatie en onderhuidse spanning. (Casartelli)

24
Porcupine Tree - Fear Of A Blank Planet [7:28]

(afbeelding)

Fear of a Blank Planet |2007 | Verenigd Koninkrijk

2017: 51
2016: 31
2015: 39

Genomineerd door: dynamo d

Dit is het openingsnummer van het gelijknamige conceptalbum van Porcupine Tree. Je wordt niet rustig het verhaal ingetrokken (hoewel dat eerst nog even wel zo lijkt), maar als het ware het verhaal ingeblazen. Want muzikaal is dit ook een steengoed nummer (zoals het gehele album), waarbij het drumwerk en de geweldige productie een speciale vermelding verdienen, wat mij betreft.

Maar dit is ook muziek waar het concept iets belangrijks toevoegt aan de beleving. Ik neem aan dat het hier algemeen bekend is, maar het album is losjes gebaseerd op het boek ""Lunar Park"" van schrijver Bret Easton Ellis. Het verhaalt over de veranderende maatschappij waarbij jeugd opgroeit met een overdaad aan prikkels, zoals tv, internet en dergelijke en hoe daardoor de manier waarop we kunst en de wereld tot ons nemen ernstig veranderd is en welke risico’s (zie de titel) dat met zich mee brengt. Letterlijk en figuurlijk geen lichte thematiek. Het is natuurlijk ook gewoon een duister album.

Dit is echter een thematiek die mij zeer aanspreekt. Nu slaat hij ook nog eens een brug naar het psychisch functioneren van mensen en laat ik nu werkzaam zijn in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Ik kan zeggen dat dit album ook geleid heeft tot nog verder nadenken over hoe technologische ontwikkelingen het gedrag van kinderen beïnvloeden. Het gaat te ver om te zeggen dat het mijn visie bepaald heeft, maar op zich vind ik het al heel bijzonder dat een album het verder verdiepen van die visie kan bewerkstelligen. Een mooi voorbeeld voor mij dus, hoe een concept veel kan toevoegen aan de muziek.

In school I don't concentrate
And sex is kinda fun
But just another one
Of all the empty ways
Of using up a day
How can I be sure I'm here?
The pills that I've been taking confuse me
I need to know that someone sees that
There's nothing left I simply am not here
(Bonk)

23
IQ - Frequency [8:29]

(afbeelding)

Frequency |2009 | Verenigd Koninkrijk

2017: 36
2016: 34
2015: 40

Genomineerd door: chevy93

Met dit album kreeg ik echt interesse in IQ. Ik had al twee albums gekocht: Subterranea en Dark Matter, maar beide konden me niet onmiddellijk overtuigen. Het eerste album was iets te langdradig en had teveel nummers waar ik met moeite naar luisterde. Het tweede album had zijn goede momenten, maar ik vond het nu ook weer niet zo goed dat de volgende worp van IQ blind aangeschaft werd. Het is pas door een paar positieve recensies en dan vooral de heel positieve reacties op het forum van progwereld dat ik het album Frequency toch een kans gaf.
Het rare begin met al die bliepjes deed me nog eerst verschrikt naar de muziekinstallatie staren, maar dat veranderde al snel als de ‘echte’ instrumenten invallen. Die kracht die uitgaat van de bas en drum, de keyboard die dat wat tempert met daar bovenop dan een gitaarsolo die een extra dimensie brengt. Net op het moment dat je je afvraagt waar dit naartoe gaat, verandert het in een heel zacht riedeltje met de mooie zang (wat in mijn ogen al een hele verbetering was in vergelijking met de andere cd’s die ik had gehoord). Daarna komt er een langzame opbouw naar de volgende uitbarsting. Om dan weer wat rustiger te worden ... En in het achterhoofd de gedachte ‘is dit dezelfde band als die andere cd’s?’
Mijn aandacht was toen getrokken en bleef dat gedurende de hele cd. Dit was ook de aanzet om naar de rest van het oeuvre van de band met andere oren te luisteren. Niet dat ik nu alles van IQ goed vind (of in mijn bezit heb), maar mijn waardering voor pakweg Subterranea is flink gegroeid. (buso)

22
Marillion - Fugazi [8:02]

(afbeelding)

Fugazi |1984 | Verenigd Koninkrijk

2017: 33
2016: 12
2015: 16

Genomineerd door: laxus11

Fugazi (Fucked Up, Got Ambushed, Zipped In) wat mij betreft nog steeds HET meesterstuk van Marillion.
De kreet Fugazi vindt zijn oorsprong in de Vietnam oorlog, maar staat in dit lied ook voor de dingen die mis zijn in onze wereld.
Hoewel ik in 1984 compleet in de new wave / postpunk flow zat werd ook ik compleet overhoop gespeeld door dit album en vooral het titelnummer.
Na een mooi piano intro met zachte rustige zang gaat dit nummer over in de rockmodus.
Fish toont zijn verschillende stemmen (soms lijkt hij wel een acteur zoals Gabriel in zijn beste jaren) en met name in de agressieve delen maakt hij indruk.
Vanaf minuut 4.30 is er indrukwekkende dreiging in zowel de muziek als de zang, dit is huiveringwekkend.
Radioactive perfumes, for the fashionably, for the terminally insane, insane
Do you realise? Do you realise?
Do you realise, this world is totally fugazi
(Rudi S)

21
Porcupine Tree - Anesthetize [17:42]

(afbeelding)

Fear of a Blank Planet |2007 | Verenigd Koninkrijk

2017: 11
2016: 21
2015: 25

Genomineerd door: MunzW

Episch nummer , 17 minuten en vroeger toen wij nog jong waren duurde een plaatkant zolang.
Ach er zit genoeg in om door te gaan voor een boel liedjes die normaal een plaatkant vullen.
In het eerste stuk zit vooral dromerige zang van Wilson en fraai trommelwerk van meesterdrummer Gavin Harrison.
Na zo’n 4 minuten is daar opeens held Alex Lifeson met een fraaie gitaarsolo en dan gebeurt er opeens van alles stevige riffs, soundscapes en dreiging komen voorbij om weer dromerig te eindigen, je zweeft met de band het nummer uit. (Rudi S)

Hier nog het overzicht vanaf nummer 50:

50 (76) IQ - The Seventh House
49 (109) Porcupine Tree - Radioactive Toy
48 (-----) Soup - Sleepers
47 (26) Genesis - The Cinema Show
46 (44) Genesis - Supper's Ready
45 (34) Anathema - The Storm Before the Calm
44 (88) Steven Wilson - Harmony Korine
43 (29) Rush - Subdivisions
42 (35) Pink Floyd - Dogs
41 (40) IQ - The Road of Bones
40 (62) Marillion - Afraid of Sunlight
39 (66) Porcupine Tree - Deadwing
38 (60) Marillion - Easter
37 (208) Supertramp - School
36 (84) Yes - The Gates of Delirium
35 (56) Steven Wilson - Ancestral
34 (49) Peter Gabriel - Wallflower
33 (45) Gazpacho - Dream Of Stone
32 (27) Marillion - Blind Curve
31 (37) Porcupine Tree - Even Less
30 (48) Peter Gabriel - San Jacinto
29 (46) Genesis - One for the Vine
28 (-----) Marillion - Chelsea Monday
27 (23) Gazpacho - Tick Tock
26 (41) Rush - Xanadu
25 (15) Porcupine Tree - Russia on Ice
24 (51) Porcupine Tree - Fear Of A Blank Planet
23 (36) IQ - Frequency
22 (33) Marillion - Fugazi
21 (11) Porcupine Tree - Anesthetize

We gaan hier dinsdagavond weer verder, parallel met de reguliere finale-ontknoping. Liefhebbers kunnen hun finalelijstje nog indienen. Meer info hier.

20
Yes - Close to the Edge [18:36]

(afbeelding)

Close to the Edge |1972 | Verenigd Koninkrijk

2017: 18
2016: 10
2015: 17

De band Yes begint eigenlijk steeds verder te zakken in mijn ranglijst der bands. Ik heb er de aandacht niet meer voor en veel van die typische Yes elementen gaan me irriteren. Sommige albums en specifieke nummers blijven echter staan als een huis. Het album Close to the Edge is er zo een. Het titelnummer steekt er letterlijk en figuurlijk ook nog eens bovenuit. Misschien moeten sommige even door de eerste vier minuten gefreak heenbijten maar dat geeft niks want heb je nog 14 minuten oersymfo in optima forma te gaan! (vigil)

19
https://i.imgur.com/KF9qEp8.jpg
Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors [8:43]

(afbeelding)

Vigil in a Wilderness of Mirrors |1990 | Verenigd Koninkrijk

2017: 19
2016: 14
2015: 15

Genomineerd door: Jester

Het eerste nummer van de debuutplaat van het oermens uit Schotland. Dat is nog eens binnenkomen met wat Fish hier samen met muzikaal leider Mickey Simmonds ons voorschotelt. Net geen negen minuten symfo van de bovenste plank. Hoge school prog van een op dat moment gefrustreerde oud-Marillion frontman. De negen minuten zoeven voorbij met het beste van het beste wat Fish in zich had (heeft). Prachtige melodieen en krachtig gezongen lyrics maken dit werkje tot een kunststukje. Hij heeft dit extreme hoge niveau helaas nooit meer gehaald (al komt hij weer in de buurt mijn zijn laatste plaat) maar dat geeft op zich niet want eigenlijk heeft vrijwel niemand dit niveau ooit gehaald. (vigil)

18
Archive - Again [16:19]

(afbeelding)

You All Look the Same to Me |2002 | Verenigd Koninkrijk

2017: 25
2016: 66
2015: 68

Kijk daar zijn mijn favoriete mensjes van Archive weer. Wat een interessante groep is dat zeg! Ze staan nog geen eens zo gek lang op mijn radar maar wat een indruk maken die gasten. Het ene werkje is nog fraaier dan de andere. Vooral de liedjes met een langzame opbouw welke uitmonden tot iets groots met een spanningsboog waar je u tegen zegt hebben mijn voorkeur. Dan zit je met Again wel goed, erg goed zelfs! (vigil)

17
Archive - Lights [18:29]

(afbeelding)

Lights |2006 | Verenigd Koninkrijk

2017: 20
2016: 43
2015: 69

Genomineerd door: vigil

Een van de lange nummers uit de lijst maar zeker geen typisch prognummer. Het is een relatief nieuw nummer van een relatief nieuwe band die mijn hart volledig gestolen heeft. Nu weet ik dat een orgasme van ruim achttien minute wat aan de lange kant is maar dit komt toch verdomde dicht in de buurt. De opbouw is meeslepend en de spanningsboog staat zo strak gespannen dat je op een gegeven moment echt naar adem moet happen, magisch! (vigil)

16
Marillion - The Great Escape [6:30]

(afbeelding)

Brave |1994 | Verenigd Koninkrijk

2017: 13
2016: 25
2015: 19

Genomineerd door: vigil

Brave is zo’n beetje wel mijn favoriete Marillion plaat en The Great Escape zo’n beetje wel mijn favoriete liedje daarvan. Een prachtig epos in maar een paar minuten. Vol met spanning en sensatie, zo hoor ik mijn favoriete bandje het liefst. De opbouw, het repeterende en de onderhuidse spanning maken dit nummer tot de best of the best. Normaal gesproken is het altijd lastig om een los nummer uit een concept album te halen. The Great Escape is dan waarschijnlijk de uitzondering op die regel. (vigil)

15
Marillion - Ocean Cloud [17:58]

(afbeelding)

Marbles |2004 | Verenigd Koninkrijk

2017: 21
2016: 15
2015: 49

Genomineerd door: Dieter

Er zit, vind ik zoals al eerder gezegd, altijd een risico aan het beschrijven wat je nou zo prachtig vindt aan het beste nummer van één van je favoriete bands. Je loopt het risico het kapot te analyseren, omdat je onder woorden moet brengen wat je nou zo ongelooflijk mooi aan een nummer vindt. Dat gaat me eigenlijk gemakkelijker af met de nummers, die ik 'gewoon' prachtig vind. Want dit nummer overstijgt echt 'gewoon prachtig' en hoort in mijn top 5 thuis. Het staat dus ook wel wat te laag in deze lijst in mijn optiek.

Ik kan het hebben over de geweldige instrumentale stukken, de prachtige intense zang van Steve Hogarth, de mooie opbouw en afwisseling, maar wees nou eerlijk: dat klinkt toch een beetje als holle retoriek, want het is nog vele malen mooier dan dat. Voor mij is dit zo'n ongrijpbaar mooi nummer, wat je moet ondergaan en elke keer als ik het hoor, word ik weer geraakt. Eén van de weinige nummers waar ik meerdere malen kippenvel van gekregen heb, ook meerdere malen tijdens het nummer. Het zegt wel wat dat dit nummer er voor me uitspringt op mijn favoriete Marillion-album, want het is natuurlijk niet het enige pareltje wat erop staat.

Ach, wat twijfel ik over deze recensie, uit angst om het nummer geen recht te doen. Ik zeg alweer te veel, of juist te weinig... Toch nog even ook nog aandacht voor de prachtige tekst, die het nummer nog meer lading meegeeft:

You can take all the boys and the girls in the world
I wouldn't trade them this morning for my sweet Ocean Cloud
I've seen too much of life
So the sea is my wife and a sweet Ocean Cloud is a mistress I'm allowed
I've seen too much of life
So the sea is my wife
And the sweet ocean clouds will look down on my bones tonight..
(Bonk)

14
Camel - Lady Fantasy: Encounter / Smiles For You / Lady Fantasy [12:43]

(afbeelding)

Mirage |1974 | Verenigd Koninkrijk

2017: 9
2016: 9
2015: 12

Lady Fantasy is een pareltje afkomstig van het album Mirage. De openingsklanken van het orgel worden verstevigt door het gitaarspel van Andrew. Een kleine minuut in het nummer en de pure schoonheid komt binnenwandelen. De combinatie van gitaren, minimoog en mellotron maken het begin tot een waar genot. Als de Lady Fantasy eenmaal passeert ben je verkocht en overwint de liefde al snel. Peter Bardens is verantwoordelijk voor de klankenlaag van de mellotron. Andrew warmt met zijn warme stem de boel op voor een onvergetelijke rit. De bassriff en het snelle gitaarspel ondersteunen de gitaarsolo die steeds heviger wordt. Zodra de wonderschone melodie zijn weg terugvindt stapt het nummer over naar rustiger vaarwater. Vanaf daar bouwt het nummer op naar de ultieme climax. Krijsende gitaren drijven de liefde naar hogere sferen, totdat in het einde de droomwereld terugkeert. (HugovdBos)

13
Marillion - Script for a Jester's Tear [8:39]

(afbeelding)

Script for a Jester's Tear |1983 | Verenigd Koninkrijk

2017: 24
2016: 38
2015: 11

Genomineerd door: Fathead

Onder het motto “So Here i am Once More” is hier weer een lied van Marillion in de Top 300. Dit is het eerste nummer van hun eerste album. In een tijd dat symfo/prog niet meer kon deed de band waar ze zelf zin hadden en konden de grafdelvers hun spaden pakken want de symfo kreeg een tweede leven. Een viertal brave Engelse jongens plus een Schotse rauwdouwer deden de symfonische harten weer veel sneller kloppen en voerden hun taak als aanvoerders van de tweede generatie symfonische bands subliem uit (vigil)

12
Genesis - Dancing with the Moonlit Knight [8:02]

(afbeelding)

Selling England by the Pound |1973 | Verenigd Koninkrijk

2017: 14
2016: 11
2015: 7

Genomineerd door: ArthurDZ

De iconische opener van mijn favoriete album allertijden en met gemak het sterkste intro dat ik ken. De uitverkoop van Engeland waar de albumtitel naar verwijst, is nergens op het album meer voelbaar dan in Dancing with the Moonlit Knight, waar de invloed van het globalisme, de oliecrisis en eigenlijk zelfs (de nasleep van) de ontmanteling van het ooit zo grote Britse rijk in mythologische en sprookjesachtige metaforen worden verpakt. Interessant voer voor de doorgewinterde tekstvorser, maar gelukkig voor de luiere zielen is dit allemaal al eens gedaan. (Brunniepoo)

11
Steven Wilson - Routine [8:58]

(afbeelding)

Hand. Cannot. Erase. |2015 | Verenigd Koninkrijk

2017: 12
2016: 4
2015: ---

Na zijn sfeervolle derde soloalbum The Raven That Refused to Sing laat Steven Wilson zich op het album Hand. Cannot. Erase. onderdompelen in het gevoel van isolatie en de invloeden van de moderne wereld op de mens. Voor de vrouwelijke hoofdpersoon die centraal staat op het album liet hij zich inspireren door de documentairefilm Dreams of a Life, waar het verhaal van de succesvolle jonge vrouw Joyce Carol Vincent op centraal staat. Joyce was een vrouw met een grote vriendenkring en familie, maar werd ruim twee jaar na haar tragische dood ontdekt in haar appartement. Dit verhaal vertaalt zich naar de afzondering in de grote stad Londen van de hoofdpersoon op het album, zei het dat ook onderwerpen als de invloed van social media, vervreemding en jeugdtrauma’s voorbij komen.

Op het fraai uitgewerkte Routine is een belangrijke rol voor de Israëlische zangeres Ninet Tayeb weggelegd. De pianoklanken voeren het ritme aan, terwijl de vrouwelijke hoofdpersoon krantenknipsel verzamelt van andere vrouwen die zich ontwrichten uit de samenleving. De routine die de persoon uitvoert ontwikkeld zich in de aangrijpende samenzang en van Wilson en Tayeb. De verloren familie laat haar de dagelijkse bezigheden tot in het einde toe herhalen, totdat ze via de fraai opgezette klanken van het hammond orgel en de gitaren volledig ontspoort. De indringende klanken van de piano krijgen halverwege steun van de elektrische gitaar. Terwijl de duisternis tegemoet treedt neemt het volume toe en slaat de zang van Tayeb in, zowel op emotioneel gebied als in haar krachtige stemgeluid. Een muzikaal spektakel dat van begin tot eind ontroerd in het samenzijn van melodielijnen en klankvolle solo’s. (HugovdBos)

10
Pink Floyd - Sheep [10:20]

(afbeelding)

Animals |1977 | Verenigd Koninkrijk

2017: 16
2016: 16
2015: 18

Het begint de eerste minuten met een wat ‘mellow’ toetsenwerk en dan hoor je nog wat rustig geflierefluit op de achtergrond en af en toe wat geblèt (schrijf je dat zo?) in de verte. Het is absoluut geen goede opmaat voor wat de rest van het nummer is, want rust en ‘mellow’ kenmerkt dit nummer zeer zeker niet. Dat blijkt als de drums invallen en dan ook de zang er werkelijk doorheen komt knallen. De rust is dan definitief gedaan en je wordt meegetrokken in voor mij één van de meest heftige en toch ook wel agressieve nummers van Pink Floyd. Er wordt langgerekt gezongen, en de tekst wordt je grotendeels bijna toegebeten, maar toch blijft het zingen.
De verrassing, de dynamiek en afwisseling waar ik bij Dogs ook al over repte, is hier ook ten volle aanwezig. Maar dit nummer herbergt eigenlijk nog meer spanning en energie in zich. Mocht u zich, net als mij ook afvragen wat eigenlijk die vervormde stem op de achtergrond zegt zo rond minuut 7; dat blijkt een parodie op psalm 23 te zijn.
Waar de muziek van Pink Floyd zich ook nog wel eens kan lenen voor de achtergrond, is dat hier zeker niet het geval. De bliksem slaat geregeld in, lijkt het. Zelden zo’n bijtend en venijnig nummer van Pink Floyd gehoord (daar doen de aan het einde terugkerende fluitende vogels en blètende schapen niets meer aan af) , maar ik vind het heerlijk! (Bonk)

9
Genesis - The Musical Box [10:24]

(afbeelding)

Nursery Cryme |1971 | Verenigd Koninkrijk

2017: 5
2016: 8
2015: 6

Genomineerd door: Fathead

Over spannende symfonische composities gesproken…

Laat je meedrijven over de op en top Engelse symfonische rivieren die Genesis heten waarin de meest fraaie muziekdoosjes te vinden zijn. Kolere wat een sensationele oer-symfotrack is dit toch. Dit nummer is te vinden op de eerste echte lp van Genesis Nursery Cryme uit het vast mooie jaar 1971. Het is de openingstrack en hiermee had de legendarische formatie hun eerste klassieker direct te pakken. (vigil)

8
Marillion - Neverland [12:10]

(afbeelding)

2017: 10
2016: 7
2015: 10

Nadat ik ooit een keer, toen mijn muzikale reis pas net begonnen was (ik luisterde tot op dat moment voornamelijk Limp Bizkit, Linkin Park, The Prodigy en meer van dat soort pubermuziek), op de gok Clutching At Straws had gekocht en dit album voor mijn gevoel steeds beter begon te klinken, raakte ik geïnteresseerd in Marillion! Nu moest ikzelf nog rijpen om deze muziek meer te gaan waarderen, dus het heeft een tijdje geduurd. Maar mijn zusje had op een gegeven moment voor haar verjaardag Marbles live gekregen, en dat wilde ik toch ook wel graag op mijn mp3speler hebben want Marillion kende ik al.

Oh, ze hebben hier een hele andere zanger? Nou, ik weet niet of ik dat nou wel zo geslaagd vind. Dat is wat ik toen dacht bij het eerste nummer (The Invisible Man), maar nog binnen dat nummer was ik ook om voor wat ik later zou leren de beste zanger in het proggenre op dit moment. Wat legt deze man vreselijk veel emotie in de muziek van Marillion! En toen ik bij Neverland aankwam wist ik het zeker: dit was dé band waar het mij om te doen was! Wat een emotionele trip is dit nummer iedere keer weer, ik kan er geen genoeg van krijgen. Inmiddels loop ik samen met mijn zusje alle concerten af en moeten we ook echt een keer bij een Marillionweekend zijn als de agenda's en het budget dat toelaten. Maar de doorbraak in mijn beleving begon allemaal bij Marbles live en dan met name deze: Neverneverneverlahand! (El Stepperiño)

7
Supertramp - Fool's Overture [10:52]

(afbeelding)

Even in the Quietest Moments… |1977 | Verenigd Koninkrijk

2017: 7
2016: 29
2015: 5

Dan nu de concertagenda… Voor de ouderen onder ons (laten we even zeggen iedereen boven de 35) is dit de herkenningsmelodie van de concertagenda van Veronica. Dan heb ik uiteraard over het instrumentale gedeelte van het nummer. Het nummer klokt in totaal meer dan tien minuten dus dat specifieke gedeelte is dan wel het bekendste stukje maar dat is toch niet alles wat deze track tot een legendarische maakt. De zang, de spanningsboog en het rustige gedeelte welke overloopt in de eruptie aan het eind het klopt gewoon. Een perfecte epic? Het zou zo maar kunnen. (vigil)

6
Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing [7:57]

(afbeelding)

The Raven That Refused to Sing (And Other Stories) |2013 | Verenigd Koninkrijk

2017: 8
2016: 13
2015: 27

Genomineerd door: dynamo d

Natuurlijk moet het vooral over de muziek gaan in de Prog Top 300. Maar hoewel dit nummer ook als het alleen uit je speakers komt, al genoeg moois te bieden heeft en het mooi emotioneel gedragen gezongen wordt door de heer Wilson, wil ik het deze keer toch vooral hebben over de prachtige clip.
Want Steven Wilson begrijpt als geen ander dat door gebruik te maken van ander media, het de muziek een diepere laag kan geven. In dit geval voegt het beeld echt nog heel wat toe aan het nummer. Het weet me echt te raken; de beelden van de oude man, het dreigende zwart, het beschermende meisje, de bijzondere band met de raaf, de eenzaamheid. Het is adembenemend in beeld gebracht in een prachtige tekenstijl .
Zonder de clip is het een mooi nummer. Als je de muziek hoort en de beelden erbij ziet, is het hartverscheurend mooi! (Bonk)

5
Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (1-5) [13:32]

(afbeelding)

Wish You Were Here |1975 | Verenigd Koninkrijk

2017: 6
2016: 3
2015: 2

Genomineerd door: ArthurDZ

Mijn muzikale reis naar ‘echte’ muziek begon bij de Top 2000. Een jaar of 10 geleden trok ik eens een map met mp3’tjes van het internet af met de nummers uit de top 2000. Een van die nummers van Shine On You Crazy Diamond. Een 17-minuten durende versie van de verzamelaar van Echoes, zo bleek later.
Dat was intrigerend; een nummer dat 17 minuten duurde? Geïntrigeerd, maar nog niet echt onder de indruk was ik meer onder de indruk van nummers als Money en Another Brick in the Wall. Maar echte muziek komt altijd bovendrijven en net zo langzaam en gestaag als het nummer zelf steeg mijn waardering voor het nummer.
Een jaar of wat later (2010) maakte ik mijn eerste eigen muzikale toplijst en raad eens wie daar op plek 2 stond? De glimmende diamant. (chevy93)

4
Genesis - Firth of Fifth [9:36]

(afbeelding)

Selling England by the Pound |1973 | Verenigd Koninkrijk

2017: 4
2016: 2
2015: 4

Soms zou ik willen dat ik eerder geboren was. Omdat ik de magie van een album ontdekken, waarvan je niet weet wat er gaat komen en dus zonder echte verwachtingen aan begint en dan tot de ontdekking komen dat je, eigenlijk onverwachts, een meesterwerk aan het luisteren bent, zo allemachtig mooi en heerlijk vind.

Ik kan me alleen maar een voorstelling maken van hoe dat geweest moet zijn in 1973 en je komt thuis met je pas gekochte album genaamd Selling England by the Pound. Je hebt geen idee wat je moet verwachten en dan zet je het rustig op, om eens te horen of Genesis enige ontwikkeling doorgemaakt heeft, of misschien is het je eerste album wel van deze band. Als je dan gaat luisteren, moet je toch vanaf het eerste moment dat de naald het vinyl raakt, langzaam maar zeker met stomheid geslagen worden en je mond toch steeds verder open zakken van de pracht op dit album, wat toch ook wel hele andere pracht is dan je tot nu toe gehoord hebt. Natuurlijk lichtte Foxtrot al een heel mooi tipje van de sluier op van wat Genesis in haar mars had, maar dit album is echt buitencategorie.

Nu is het hele album fantastisch, maar je komt aan bij het derde nummer en je hoort die piano dat rare, bijna tegendraadse ritme en melodie spelen en je gaat nog wat verder je oren spitsen. Dan valt Peter Gabriel met zijn zang in. Je wordt nog verder betoverd. Er komt een fluit voorbij, een prachtige gitaarsolo, er wordt geweldig gedrumd, formidabel toetsenwerk, fantastische melodieën, die eigenlijk niet lopen en toch ook weer geweldig klinken. Je valt steeds weer van de ene verbazing in de andere. Dat iemand zo’n stuk muziek weet te bedenken. Het is niet te vergelijken met wat je ooit eerder gehoord hebt.

Je kan op dat moment nog niet weten dat je hebt geluisterd naar één van de meest geniale stukken muziek die ooit gemaakt is (zo, heb ik dat ook maar even gezegd), maar je moet wel compleet overweldigd zijn, lijkt me. Want dat had ik al toen ik het voor de eerste keer hoorde en er was me toen al verteld hoe geweldig het album is en ik dus voorbereid was op prachtige muziek, maar zo mooi? Maar eigenlijk heb ik dat nog elke keer als ik deze geweldige compositie luister. Eigenlijk ben ik elke nog weer verbaasd door de genialiteit en pracht van dit nummer. (Bonk)

3
Marillion - The Invisible Man [13:38]

(afbeelding)

2017: 2
2016: 6
2015: 9

De band was anno 2004 eigenlijk wel een beetje afgeschreven. Dat was misschien ook wel enigszins terecht. Toen kwam de band met Marbles op de proppen en dat werd een hit. Marbles trapte af met dit dertien minuten durende nummer. Steve Hogarth legt al zijn gevoel in dit lied. Werkelijkwaar prachtig gezongen , misschien wel zijn beste vocale prestatie ooit. Dat wil wat zeggen want hij heeft nogal wat op plaat gezongen door de jaren heen. Een mooier en beter statement na wat mindere albums kan eigenlijk niet! (vigil)

2
Pink Floyd - Comfortably Numb [6:22]

(afbeelding)

The Wall |1979 | Verenigd Koninkrijk

2017: 3
2016: 5
2015: 3

Een Pink Floyd-klassieker die de meerderheid van jullie wellicht al (te) vaak gehoord heeft. Als kind hoorde ik dit nummer vaak op Arrow Classic Rock en werd ik er lekker rustig van: Comfortably Numb betekende natuurlijk iets als ‘comfortabel nummer’ dus dat was ook heel logisch. Later leerde ik dat het nummer toch iets anders betekende en bleek het op het album The Wall te staan, temidden van een hoop troep. Tegenwoordig kan ik het niet meer normaal horen zonder aan deze versie te denken. Alle wijsheid van later ten spijt: het blijft een mooi nummer van misschien wel mijn favoriete band. (freitzen)

1
Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here [12:02]

(afbeelding)

Deadwing |2005 | Verenigd Koninkrijk

2017: 1
2016: 1
2015: 1

Porcupine Tree frontman Steven Wilson was altijd al een groot muziekliefhebber en met name prog (Pink Floyd, Yes, King Crimson) electronic en bands als Radiohead en de vroege Coldplay waren geliefd.
Zeker in het begin was dat Pink Floyd deel wel terug te horen.
Vanaf In Absentia (2002) (de voorloper van Deadwing waar dit nummer vandaan komt) werd het een flink stuk steviger, Rush , Tool, Opeth (Mikael Åkerfeldt speelt op dit nummer een solo) en Meshuggah werden ook merkbare invloeden.

Op dit nummer hoor je het allemaal terug, spannend intro mooie gezongen Floyd achtige stukjes, lekkere gitaarsolo’s en een bruut middenstuk. episch nummer en toch wel mijn favoriete nummer van de band. (Rudi S)

De complete MusicMeter Prog Top 300 editie 2018 op een rij:

1 (1) Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
2 (3) Pink Floyd - Comfortably Numb
3 (2) Marillion - The Invisible Man
4 (4) Genesis - Firth of Fifth
5 (6) Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (1-5)
6 (8) Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
7 (7) Supertramp - Fool's Overture
8 (10) Marillion - Neverland
9 (5) Genesis - The Musical Box
10 (16) Pink Floyd - Sheep
11 (12) Steven Wilson - Routine
12 (14) Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
13 (24) Marillion - Script for a Jester's Tear
14 (9) Camel - Lady Fantasy: Encounter / Smiles For You / Lady Fantasy
15 (21) Marillion - Ocean Cloud
16 (13) Marillion - The Great Escape
17 (20) Archive - Lights
18 (25) Archive - Again
19 (19) Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
20 (18) Yes - Close to the Edge
21 (11) Porcupine Tree - Anesthetize
22 (33) Marillion - Fugazi
23 (36) IQ - Frequency
24 (51) Porcupine Tree - Fear Of A Blank Planet
25 (15) Porcupine Tree - Russia on Ice
26 (41) Rush - Xanadu
27 (23) Gazpacho - Tick Tock
28 (-----) Marillion - Chelsea Monday
29 (46) Genesis - One for the Vine
30 (48) Peter Gabriel - San Jacinto
31 (37) Porcupine Tree - Even Less
32 (27) Marillion - Blind Curve
33 (45) Gazpacho - Dream Of Stone
34 (49) Peter Gabriel - Wallflower
35 (56) Steven Wilson - Ancestral
36 (84) Yes - The Gates of Delirium
37 (208) Supertramp - School
38 (60) Marillion - Easter
39 (66) Porcupine Tree - Deadwing
40 (62) Marillion - Afraid of Sunlight
41 (40) IQ - The Road of Bones
42 (35) Pink Floyd - Dogs
43 (29) Rush - Subdivisions
44 (88) Steven Wilson - Harmony Korine
45 (34) Anathema - The Storm Before the Calm
46 (44) Genesis - Supper's Ready
47 (26) Genesis - The Cinema Show
48 (-----) Soup - Sleepers
49 (109) Porcupine Tree - Radioactive Toy
50 (76) IQ - The Seventh House

51 (72) Rush - Tom Sawyer
52 (22) Pink Floyd - Echoes
53 (105) Genesis - Entangled
54 (28) Archive - Controlling Crowds
55 (-----) IQ - The Darkest Hour
56 (52) Marillion - White Russian
57 (17) Archive - Collapse / Collide
58 (73) Genesis - The Fountain of Salmacis
59 (-----) Supertramp - Hide in Your Shell
60 (150) Marillion - Slainte Mhath
61 (75) Rush - The Weapon
62 (83) IQ - Common Ground
63 (32) Supertramp - Crime of the Century
64 (70) Marillion - Goodbye To All That
65 (67) Airbag - Homesick I-III
66 (230) The Pineapple Thief - Vapour Trails
67 (278) Soup - The Boy and the Snow
68 (42) IQ - Without Walls
69 (63) Gazpacho - I've Been Walking Part 2.
70 (95) Yes - Awaken
71 (160) Yes - Heart of the Sunrise
72 (71) King Crimson - The Court of the Crimson King
73 (79) Earth and Fire - Song of the Marching Children
74 (31) Riverside - Second Life Syndrome
75 (53) Genesis - Driving the Last Spike
76 (180) Arena - The Hanging Tree
77 (262) Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways Phase One
78 (87) Porcupine Tree - Blackest Eyes
79 (61) Genesis - Duke's Travels
80 (295) Porcupine Tree - Way Out of Here
81 (111) Rush - Jacob's Ladder
82 (97) Pink Floyd - Hey You
83 (65) Porcupine Tree - Time Flies
84 (81) Rush - The Camera Eye
85 (43) Archive - The Empty Bottle
86 (123) Anathema - Flying
87 (135) Marillion - Splintering Heart
88 (92) Steve Hackett - Shadow of the Hierophant
89 (149) Rush - Marathon
90 (-----) Kauan - Siiville Nousu
91 (194) Anathema - Internal Landscapes
92 (38) Anathema - Dreaming Light
93 (236) Fish - Plague Of Ghosts
94 (47) Anathema - Fragile Dreams
95 (50) Gazpacho - Massive Illusion
96 (80) Opeth - The Drapery Falls
97 (139) Steve Hackett - Spectral Mornings
98 (59) Anathema - Regret
99 (154) Marillion - Grendel
100 (-----) The Gathering - Black Light District

101 (69) Peter Gabriel - Family Snapshot
102 (161) The Flower Kings - Stardust We Are
103 (260) Mike Rutherford - At the End of the Day
104 (-----) Lunatic Soul - Gutter
105 (30) King Crimson - Starless
106 (93) Moon Safari - A Kid Called Panic
107 (-----) Lunatic Soul - The Final Truth
108 (89) The Moody Blues - Forever Afternoon (Tuesday?) / (Evening) Time To Get Away
109 (64) IQ - Sacred Sound
110 (101) Peter Gabriel - No Self Control
111 (117) Pendragon - The Last Man on Earth
112 (-----) Opeth - Deliverance
113 (243) Pendragon - Masters of Illusion
114 (226) Pure Reason Revolution - Bright Ambassadors of Morning
115 (169) Genesis - The Carpet Crawlers
116 (148) Manfred Mann's Earth Band - Father Of Day, Father Of Night
117 (85) UK - Rendezvous 6:02.
118 (133) Yes - Roundabout
119 (39) Gazpacho - The Walk
120 (118) Porcupine Tree - Don’t Hate Me
121 (-----) Ray Wilson - Makes Me Think Of Home
122 (207) The Flower Kings - Last Minute On Earth
123 (129) Opeth - Windowpane
124 (98) Queen - The March of the Black Queen
125 (157) IQ - The Wrong Side of Weird
126 (-----) RPWL - 3 Lights
127 (-----) Phil Collins - In The Air Tonight
128 (248) Queen - White Queen (As it Began)
129 (193) Queensrÿche - Silent Lucidity
130 (120) Marillion - Brave
131 (-----) Led Zeppelin - Dazed and Confused
132 (108) Opeth - A Fair Judgement
133 (112) Beardfish - Sleeping in Traffic
134 (-----) Genesis - The Lady Lies
135 (141) Ritual - A Dangerous Journey
136 (134) Ayreon - Isis and Osiris
137 (128) Antimatter - Black Eyed man
138 (181) Anima Mundi - Spring Knocks on the Door of Men
139 (77) King Crimson - Epitaph
140 (107) Harmonium - Histoires Sans Paroles
141 (293) Peter Gabriel - Signal to Noise
142 (55) Änglagård - Jordrök
143 (290) Pain of Salvation - The Perfect Element
144 (203) The Gathering - Even the Spirits Are Afraid
145 (282) Porcupine Tree - The Start Of Something Beautiful
146 (119) Anekdoten - Gravity
147 (153) Genesis - The Knife
148 (216) Marillion - Gazpacho
149 (121) Kayak - Merlin
150 (165) Eloy - End of an Odyssey

151 (-----) Riverside - The Curtain Falls
152 (162) The Pineapple Thief - Too Much to Lose
153 (91) Gazpacho - Upside Down
154 (122) Green Carnation - Light of Day, Day of Darkness
155 (231) Moon Safari - Lover's End Pt. III: Skellefteå Serenade
156 (99) Rush - Cygnus X-1
157 (96) Antimatter - Stillborn Empires
158 (57) Rush - La Villa Strangiato
159 (68) Gazpacho - Splendid Isolation
160 (140) Yes - Yours is No Disgrace
161 (104) Yes - And You and I
162 (237) Pain of Salvation - Iter Impius (Martigena, Son of Mars) (Obitus Diutinus)
163 (-----) The Pineapple Thief - Snowdrops
164 (168) Genesis - Can-Utility and the Coastliners
165 (-----) IQ - Failsafe
166 (209) IQ - The Last Human Gateway
167 (261) Big Big Train - Victorian Brickwork
168 (106) Pink Floyd - Us And Them
169 (90) The Gathering - Eleanor
170 (225) Spock's Beard - The Light
171 (227) Mystery - Another Day
172 (152) Pain of Salvation - The Passing Light of Day
173 (189) Fates Warning - A Pleasant Shade of Gray XII
174 (-----) The Moody Blues - Nights in White Satin
175 (291) Beardfish - If We Must Be Apart (A Love Story Continued)
176 (-----) Pendragon - This Green And Pleasant Land
177 (156) Martin Orford - The Old Road
178 (221) Black Mountain - (Over and Over) The Chain
179 (163) Anathema - Judgement
180 (125) Queensrÿche - Suite Sister Mary
181 (116) Big Big Train - East Coast Racer
182 (127) Roxy Music - A Song for Europe
183 (78) Antimatter - Redemption
184 (-----) Alcest - Délivrance
185 (228) Genesis - Ripples
186 (131) Riverside - Lost (Why Should I Be Frightened By A Hat?)
187 (-----) RPWL - Unchain the Earth (The Scientist)
188 (167) The Pineapple Thief - Remember Us
189 (-----) Opeth - Ghost of Perdition
190 (100) Eloy - Poseidon's Creation
191 (246) Rush - Natural Science
192 (86) The Decemberists - The Island
193 (196) Opeth - Reverie/Harlequin Forest
194 (268) The Pineapple Thief - The Final Thing on My Mind
195 (-----) Subsignal - The Sea
196 (102) Transatlantic - The Whirlwind
197 (-----) Anathema - The Beginning And The End
198 (197) Twelfth Night - Take a Look
199 (-----) Archive - Dangervisit
200 (58) Galahad - I Could Be God

201 (144) Steven Wilson - Refuge
202 (113) King Crimson - 21st Century Schizoid Man
203 (205) IQ - Further Away
204 (195) Steven Wilson - The Holy Drinker
205 (286) Sound of Contact - Cosmic Distance Ladder
206 (132) Caravan - In The Land Of Grey and Pink
207 (190) Steven Wilson - 3 Years Older
208 (159) IQ - Guiding Light
209 (215) Big Big Train - Folklore
210 (247) Sylvan - Share The World With Me
211 (166) Riverside - Escalator Shrine
212 (187) Led Zeppelin - The Battle of Evermore
213 (-----) The Sea Within - Denise
214 (252) Aragon - Rocking Horse
215 (-----) Cosmograf - White Car
216 (-----) Camel - Rajaz
217 (300) Strictly Inc. - An Island in the Darkness
218 (54) Talk Talk - The Rainbow / Eden / Desire
219 (-----) Porcupine Tree - .3
220 (272) Yes - Astral Traveller
221 (257) Peter Gabriel - Darkness
222 (287) Karnivool - New Day
223 (288) Twelfth Night - We Are Sane
224 (299) Roger Waters - Déjà Vu
225 (114) The Alan Parsons Project - The Turn of a Friendly Card
226 (-----) Huis - Nor on Earth
227 (172) Transatlantic - All of the Above
228 (297) Tony Banks ft. Fish - Another Murder of a Day
229 (183) Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day
230 (137) Camel - Nimrodel / The Procession / The White Rider
231 (-----) Airbag - Surveillance (part 2-3)
232 (138) Blackfield - Blackfield
233 (186) Van Der Graaf Generator - A Plague Of Lighthouse Keepers
234 (170) Pendragon - Paintbox
235 (258) IQ - Leap of Faith
236 (164) The Pineapple Thief - What Have We Sown?
237 (-----) Oceans Of Slumber - The Banished Heart
238 (269) Anekdoten - Shooting Star
239 (-----) Blackfield - Epidemic
240 (115) The Gathering - Waking Hour
241 (211) Anima Mundi - Time to Understand
242 (182) Fish - Crucifix Corner
243 (130) Mike Oldfield - Hergest Ridge (part 2)
244 (176) Nordagust - Make Me Believe
245 (192) Big Big Train - Judas Unrepentant
246 (281) Dream Theater - Octavarium
247 (210) The Gathering - Nighttime Birds
248 (-----) Haken - Crystallised
249 (263) Nosound - Wherever You Are
250 (-----) Roger Hodgson - Death and the Zoo

251 (145) Antimatter - Monochrome
252 (-----) Riverside - Left Οut
253 (82) Jethro Tull - Thick as a Brick (Part 1)
254 (177) Genesis - Calling All Stations
255 (259) Bjørn Riis - Lullaby in a Car Crash
256 (126) Riverside - The Depth Of Self-Delusion
257 (285) Sigur Rós - Untitled #8.
258 (201) The Pineapple Thief - Reaching Out
259 (266) Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond [Parts VI–IX]
260 (-----) Neal Morse - The Door
261 (271) Pink Floyd - Time
262 (-----) Devin Townsend - Deep Peace
263 (-----) The Gathering - Travel
264 (296) Glass Kites - Mirror Me
265 (-----) Beardfish - Ludvig & Sverker
266 (255) Camel - Rose Of Sharon * (tot 4:47)
267 (155) Sylvium - Signal to Noise
268 (-----) Lunatic Soul - A Thousand Shards of Heaven
269 (-----) UK - In the Dead of the Night
270 (234) Genesis - The Lamia
271 (-----) Anna von Hausswolff - Deathbed
272 (199) Oceansize - Women Who Love Men Who Love Drugs
273 (245) Alcest - Kodama
274 (294) Kayak - Close to the Fire
275 (-----) Steven Wilson - Happy Returns
276 (-----) Habitants - Meraki
277 (-----) The Pineapple Thief - Far Below
278 (-----) Katatonia - Sanction
279 (218) Rival Sons - Destination On Course
280 (-----) Silversun Pickups - Ragamuffin
281 (277) The Pineapple Thief - Nothing at Best
282 (74) Archive - Bullets
283 (-----) Renaissance - Song of Scheherazade
284 (212) Throes Of Dawn - The Understanding
285 (-----) Archive - Sleep
286 (147) Mike Oldfield - Tubular Bells (Part 1)
287 (222) Haken - Celestial Elixer
288 (-----) Renaissance - Mother Russia
289 (-----) Big Big Train - A Boy in Darkness
290 (232) Focus - Hocus Pocus
291 (-----) Fish - Goldfish and Clowns
292 (184) King Crimson - Red
293 (173) Dream Theater - The Count of Tuscany
294 (188) Camel - Song Within A Song
295 (251) Earth and Fire - Wild and Exciting
296 (283) Fish - A Gentleman's Excuse Me
297 (124) The Moody Blues - Legend of a Mind
298 (-----) Clepsydra - Travel of Dream
299 (-----) Golden Earring - The Vanilla Queen
300 (-----) Fish - The Field

Gast
geplaatst: vandaag om 13:42 uur

geplaatst: vandaag om 13:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.