MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MusicMeter Prog Top 300 - editie 2018 - de ontknoping

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Morgenochtend begint op deze plek de ontknoping van editie 2018 van de MusicMeter Prog Top 300. Liefhebbers zijn sinds augustus in de Prog Ladder 2018 bezig met de samenstelling en ruim een half jaar later zijn alle afvallers en het onderste deel van de lijst bekend. We houden ons daar vanaf nu bezig met de rangschikking van de hogere regionen.

Geïnspireerd door het ontknopingstopic van de algemene MusicMeter Top 2000 maken we daar een feestje van, compleet met stap voor stap bekendmaken van de lijst, met de basisinfo over de nummers en besprekingen van de nummers door de liefhebbers. Voor dat laatste is overigens nog wel wat input nodig; dagelijks voeg ik in het laddertopic wat nummers toe waarover op niet al te lange termijn een review gewenst is; het recentste overzicht staat hier.

Casartelli (moderator)
Oplettende meetellers hebben opgemerkt dat er 54 nummers uit de lijst van vorig jaar gevallen zijn. Daar staan straks dus ook 54 nieuwe binnenkomers tegenover, maar nu staan we nog even kort stil bij de nummers uit de 2017-editie van de Prog Top 300 die dit jaar niet terugkeren:

94 Caravan - Nine Feet Underground
103 Dream Theater - Pull Me Under
110 Motorpsycho - Vortex Surfer
136 Tool - Schism
142 Dream Theater - Metropolis - Part One: 'The Miracle and the Sleeper'
143 Roger Waters - Amused to Death
146 Moon Safari - Heartland
151 Tool - Lateralus
158 Tool - Ænema
171 Anekdoten - Get Out Alive
174 Sound of Contact - Möbius Slip
175 Mark Hollis - The Colour of Spring
178 Phideaux - Micro Softdeathstar
179 Dream Theater - Scarred
185 Agalloch - In the Shadow of Our Pale Companion
191 Katatonia - Departer
198 Black Bonzo - Sound of the Apocalypse
200 Discipline. - Canto IV (Limbo)
202 Uriah Heep - Salisbury
204 Renaissance - Trip to the Fair
206 Aereogramme - -
213 Rush - 2112: Overture / The Temples of Syrinx
214 Oceansize - Music For A Nurse
217 Spock's Beard - At the End of the Day
219 Moon Safari - Methuselah's Children
220 Carptree - Land of Plenty
224 Fates Warning - The Light and Shade of Things
229 Amon Düül II - Yeti
233 Paatos - Téa
235 Änglagård - Sorgmantel
238 Junius - Black Sarcophagus
239 Profuna Ocean - Beautiful Sunrise
240 Camel - Lawrence
241 Karmakanic - God the Universe and Everything Else No One Really Cares About - Part I
242 Spock's Beard - Open Wide the Flood Gates
249 Lee Abraham - The Seasons Turn
250 Black Mountain - Tyrants
253 Karnataka - State Of Grace
254 Kant Freud Kafka - Vida y Muerte
256 Opeth - Porcelain Heart
264 Pain of Salvation - Angels of Broken Things
265 Mike Oldfield - Ommadawn (Part 1)
267 Dream Theater - Learning to Live
270 Rikard Sjöblom's Gungfly - Of The Orb
273 The Soft Machine - Moon in June
274 Kate Bush - Joanni
275 Katatonia - Serac
276 Focus - Answers? Questions! Questions? Answers!
279 Yes - Mind Drive
280 White Willow - Paper Moon
284 Odd Logic - Effigy
289 Gazpacho - Molok Rising
292 Van Der Graaf Generator - The Sleepwalkers
298 Traumhaus - Das Geheimnis Teil 2.

Casartelli (moderator)
300
https://i.imgur.com/zC3bv7D.jpg
Fish - The Field [8:47]

(afbeelding)

Field of Crows |2004 | Verenigd Koninkrijk

2017: ---
2016: ---
2015: ---

Genomineerd door: Casartelli

De heldenstatus van Fish in zijn jaren bij Marillion is voor mij onomstreden, maar in zijn solocarrière raakt hij mij op den duur wat kwijt. Gelukkig zijn er nog incidentele oplevingen, zoals het openingsnummer van Field of Crows. Of zijne visheid het zelf ook zo als een opleving ervoer, of dat we toch wel een signaal moeten oppikken uit de duidelijke verwijzing naar Van Gogh in de hoesfoto, laten we nog maar even in het midden. Grimmig en fraai opbouwend rond een eenvoudig thema: voor mij wel 's mans beste solonummer sinds de eeuwwisseling. (Casartelli)

Casartelli (moderator)
299
Golden Earring - The Vanilla Queen [9:16]

(afbeelding)

Moontan |1973 | Nederland

Genomineerd door: Salvadore

Neerlands rocktrots in een Proglijst? Het lijkt op het eerste gezicht een niet heel logische combi en misschien zelfs op het tweede gezicht ook niet. Feit is wel dat de groep zo tussen 1971 en 1977 experimenteerde met allerlei muzieksoorten en daarbij ook de progressieve rock niet vergat (die in die periode natuurlijk ook gewoon erg populair was). Het kwam zelfs zo ver dat Supersister frontman Robert Jan Stip een tijdje de groep kwam versterken. Maar goed dat was iets na Vanilla Queen, want die heeft de lijst gehaald, en hij deed daar dus nog niet op mee. Qua tijdsduur (net geen tien minuten) zit het in ieder geval wel goed. Ook qua opbouw, instrumentengebruik, experimentele driften en tempowisselingen doet dit nummer niet onder in vergelijk met een groot deel uit onze lijst. Het lange instrumentale tweede gedeelte van het nummer is een traktatie voor de (prog) liefhebber en derhalve lijkt het mij helemaal terecht dat dit nummer de Proglijst der Proglijsten heeft gehaald. (vigil)

Casartelli (moderator)
298
Clepsydra - Travel of Dream [10:49]

(afbeelding)

Alone |2001 | Zwitserland

Genomineerd door: uffing

Casartelli (moderator)
297
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
The Moody Blues - Legend of a Mind [6:37]

(afbeelding)

In Search of the Lost Chord |1968 | Verenigd Koninkrijk

2017: 124
2016: 243
2015: 100

Natuurlijk is Days of Future Passed een grootheid op zich, maar daarbuiten is het toch geen heel gewaagde stelling dat Legend of a Mind het mooiste is wat The Magnificent Moodies ons geschonken hebben... of anders althans het meest hypnotiserende. Het nummer is geschreven en (grotendeels) gezongen door fluitist Ray Thomas, die in het midden van het lied ook een flinke solo ten beste geeft op de... juist. En waar het beginstuk "Timothy Leary's dead / No, n-n-no he's outside looking in" al vervreemdend genoeg is, zijn het de fluitsolo en het stuk erna waar de hogere sferen met recht bereikt worden. (Casartelli)

Casartelli (moderator)
296
Fish - A Gentleman's Excuse Me [4:15]

(afbeelding)

Vigil in a Wilderness of Mirrors |1990 | Verenigd Koninkrijk

2017: 283
2016: 284

Genomineerd door: Manfield

Dat Fish een progartiest is, staat buiten kijf. Maar of A Gentleman's Excuse Me nou echt een prognummer is? Ik betwijfel het. Maar wat is het dan wel?
Voor mij heeft het op de een of andere manier altijd het gevoel van een slaapliedje gehad, maar ik betwijfel of Fish het zo bedoeld heeft. Hoewel, sprookjes associeer ik wel met voor het slapen gaan.
Do you still believe in fairy tales, in battlements of shining castles safe from the dragons that lie beneath the hill? Are you still a Russian princess rescued by a gypsy dancer to anyone who'll listen is that a story you tell? You live a life of fantasy, your diary romantic fiction.
Een dansummer is het ook niet echt, hoewel het thema voortdurend terugkomt in het nummer.
I know you still like old fashioned waltzes your reflection in the mirror that you flirt with as you glide across the floor
Het heeft ook echt een trieste ondertoon, niet alleen qua muziek maar al vanaf de eerste woorden.
Do you still keep paper flowers in the bottom drawer with your Belgian lace taking them out every year to watch the colors fade away?
Maar is het niet gewoon een liefdesliedje?
All I have to offer is the love that I have, it's freely given you'll see its value when you see what I've tried to say.
Of toch een break-up-song?
Can you get it in your head I'm tired of dancing? For every one step forward I'm taking two steps back. Can you get it in your head that from this one step forward there's no turning back? Can you get it in your head I'm tired of dancing? We're finished dancing.
De vraag is of Fish het zelf wel weet.
Can't you see it's hard for me, can you see what I am trying to say?

Ach wat doet het er eigenlijk toe?
Dat of het nummer in de prog top 300 thuishoort aan enige discussie onderhevig is, kan ik wel begrijpen. Maar het staat toch buiten elke discussie dat dit gewoon een prachtig liedje is? (Bonk)

Casartelli (moderator)
295
Earth and Fire - Wild and Exciting [4:06]

(afbeelding)

Earth and Fire |1970 | Nederland

2017: 251

Genomineerd door: Casartelli

En wat vindt de Idols-jury hiervan?

Nou, lekker stuwend muziekje in de eerste plaats, vooral in de coupletten spat de urgentie er echt vanaf. Dat refrein komt dan toch een beetje onverwachts, maar een tempowisseling op zijn tijd schijnt erbij te horen in deze tak van sport. Dan een fijne exposure voor die Chris Koerts op zijn gitaar. En dan die zangeres... opmerkelijk hoe ze zo'n met zo'n beperkt bereik zoveel persoonlijkheid in de muziek weet te leggen.

Denk je dat dit bandje een lange symphonische toekomst beschoren zal zijn?

Nou, het potentieel is er, dat moge duidelijk zijn. Maar plaatkantvullende multi-suites, dat zou wel eens een valkuil kunnen blijken. Je weet het natuurlijk niet, misschien levert het toch nog een onverwachte klapper op. Maar mijn indruk is toch dat dit meer puntige rockidioom de band het meest als gegoten zit.

Ok, dank voor je deskundige oordeel. (Casartelli)

Casartelli (moderator)
294
Camel - Song Within A Song [7:13]

(afbeelding)

Moonmadness |1976 | Verenigd Koninkrijk

2017: 188

Genomineerd door: Salvadore

Muziek van Camel leent zich vaak vooral goed om als compleet album geconsumeerd te worden. Ja, daar zijn ook uitzonderingen op, maar die zijn dan weer niet in de eerste plaats op de vierde langspeler Moonmadness te vinden. Fijn dus dat we met Song Within a Song toch weer een vertegenwoordiging van dit kleinood uit 1976 in de Prog Top 300 mogen verwelkomen. Het is vintage Camel op zijn best: subtiele instrumentatie, gitaar- en toetsenwerk in balans, met de nodige fluit, murmelzang (ditmaal voor rekening van Doug Ferguson), een wat vrijblijvende tempowisseling... op de cd is het niet altijd even duidelijk aan te wijzen of er een nieuw nummer begonnen is of een nieuwe passage binnen hetzelfde nummer. Dat doet er eigenlijk ook vrij weinig toe. 't Is mooie muziek en dat is het. (Casartelli)

Casartelli (moderator)
293
Dream Theater - The Count of Tuscany [19:16]

(afbeelding)

Black Clouds & Silver Linings |2009 | Verenigde Staten

2017: 173

Genomineerd door: Grafmat

Casartelli (moderator)
292
King Crimson - Red [6:17]

(afbeelding)

Red |1974 | Verenigd Koninkrijk

2017: 184
2016: 162

Genomineerd door: HugovdBos

De instrumentale Red wordt in gang gezet door de hevige ontwrichte gitaarriffs van Fripp en Wetton. Het nummer zet de verandering van de band vast in klank en maatstructuur. De complexiteit ligt in het gebruik van slechts enkele instrumentatie, waarmee een zeer geslepen en klankrijk geheel ontstaat. De constante tempowisselingen en het duistere sfeertje vormen een indringend geheel, van de diepe klanken van de cello van gastmuzikant Mark Charig tot aan de felle inslagen van de drums van Bruford. Het is het indringende palet waar later een band als Tool veel van zijn intensiteit vandaan heeft gehaald. De muziek van het nummer is niet zozeer sneller of heviger dan er half jaren 70 te vinden was, maar de onderhuidse spanning en verbondenheid tussen de bandleden is constant voelbaar. (HugovdBos)

Casartelli (moderator)
291
Fish - Goldfish and Clowns [6:36]

(afbeelding)

Sunsets on Empire |1997 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: vigil

Na wat mindere jaren met een coveralbum en bijbehorende ruzie met de platenmaatschappij, het zowel artistiek als mede commercieel geflopte album Suits en de nodige stemproblemen riep Fish de hulp in van de op dat moment nog niet eens zo bekende Steven Wilson voor het album Sunsets on Empire. Een album wat rauwer was dan dat hij ooit gedaan had en de recensies waren behoorlijk positief. Het grote publiek was hem echter vergeten dus het album doet het dan wel goed bij de fans maar de absolute aantallen vallen tegen. Zo kan het dus zijn dat een van de pareltjes op dat album niet de aandacht krijgt welke het eigenlijk wel zou moeten verdienen. Ik heb het hier over Goldfish and Clowns, een zeer fraai werkje van ruim zes-en-halve minuut welke een mooi uithangbord is voor het hele album. Gelukkig kan ruim twintig jaar later door een wedstrijd als de Prog Ladder het lied en daardoor misschien ook het album nog de aandacht krijgen die het destijds al verdiende. (vigil)

Casartelli (moderator)
290
Focus - Hocus Pocus [6:42]

(afbeelding)

Focus II |1971 | Nederland

2017: 232
2016: 251
2015: 155

Genomineerd door: laxus11

De Nederlandse progrockband Focus werd in 1969 opgericht door de fluitist Thijs van Leer. Door de jaren heen zou de band uitgroeien als één van de meest in het oogst springende bands in het Nederlandse muziekcircuit. Het tweede album van de band was zeer succesvol in de VS en UK en bevat het nummer Hocus Pocus. Jan Akkerman’s gitaarriff opent in het snelle ritme van de drums. Wat er ontstaat is een bluesy en pulserende interactie tussen de instrumenten, onderbroken door de jodels van Thijs van Leer. Een meesterwerkje van eigen bodem. (HugovdBos)

Casartelli (moderator)
289
Big Big Train - A Boy in Darkness [8:03]

(afbeelding)

English Electric (Part One) |2012 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: meesterdch

Casartelli (moderator)
288
https://i.imgur.com/65qzOrU.jpg
Renaissance - Mother Russia [9:19]

(afbeelding)

Turn of the Cards |1974 | Verenigd Koninkrijk

2015: 272

Genomineerd door: musicborst

Ieder zelf respecterend rockbandje doet het vroeg of laat, een concert in samenwerking met een klassiek orkest. Renaissance doet niet anders en is voor mij wat dat betreft niet te overtreffen. Mother Russia is voor mij de kers op de taart in hun repertoire. Ik kan geen andere song bedenken waar rock en klassiek zo in elkaar verweven zijn en mocht er iets in de buurt komen maakt Annie Haslam wel het verschil. Een stem van een engel die tegenwicht geeft aan de bombastische muziek die bol staat van de spanning en drama in een compositie waarmee je je ook in Rusland waant en mee laat lijden in de donkere dagen van het communisme. (musicborst)

Casartelli (moderator)
Ik kreeg nog een nagezonden recensie van Jacoto:

Travel Of Dream blijf ik een dijk van een nummer vinden, het staat vol met mooie melodieën, tempowisselingen en onverwachte wendingen.
De gitaarsolo’s met het toetsenspel bezorgen me steeds weer opnieuw een ongekende muziekervaring.
Travel Of Dream komt van het album Alone uit 2001 en is zonder meer één van de redenen geweest dat ik direct bij release de limited edition ‘3654 Days’ van Clepsydra heb aangeschaft. Het betreft een box van 4 geremasterde cd’s, incl. bonustracks, een mooie vormgegeven biografie en handtekeningen van de bandleden, die in een oplage van 1000 ex. in 2014 is uitgebracht.
De box past met zijn kolossale omvang dan wel niet tussen mijn cd’s, maar staat a.h.w. ‘uitdagend’ op mijn kast.
Dat de meningen vaak verdeeld zijn over welke track of album van de Zwitserse band nu het beste is, zal ongetwijfeld met zanger Aluisio Maggini en zijn accent te maken hebben.
Zijn zangstem is een schoolvoorbeeld van ‘You love him or you hate him’. Zelf hoor ik duidelijk bij de eerste categorie en voor wie er geen genoeg van kan krijgen verwijs ik graag nog naar het werk van Shakary.

Casartelli (moderator)
287
Haken - Celestial Elixer [16:56]

(afbeelding)

Aquarius |2010 | Verenigd Koninkrijk

2017: 222
2016: 215
2015: 243

Deze relatief nieuwe band is een heerlijke verrijking van het muzikale (prog)landschap. Dit nummer komt van het debuut, waarop ze hun muzikale vakmanschap al wel lieten blijken, maar ook nog te veel van alles wat willen doen en willen laten horen waar ze allemaal toe in staat zijn. Daardoor lijken ze op dat moment hun muzikale richting en vorm nog niet helemaal gevonden te hebben. Het gaat iets te veel alle kanten uit, waardoor het album niet echt als een samenhangend geheel overkomt.
Het beste op het debuut wordt echter tot het laatst bewaard, want al hoor je de klasse op de andere nummers ook wel; dit is het nummer waar de band laat horen waar ze écht toe in staat zijn en dat ze ook nog eens hele goede en mooie composities kunnen schrijven. Wat een dynamiek en afwisseling, zonder dat het heel gekunsteld qua overgangen wordt (nee, zelfs niet het vrolijke 'intermezzo' rond de 8 minuten).
Door de afwisseling is het meer dan alleen progmetal wat we voorgeschoteld krijgen. Haken biedt een afwisselend menu van dan weer taai vlees, dan weer zachte vis, met klassieke groenten als bijgerecht, maar alles degelijk bereid, waardoor het toch een hele fijne maaltijd als geheel is. En dat allemaal in 17 minuten tijd. (Bonk)

Casartelli (moderator)
286
Mike Oldfield - Tubular Bells (Part 1) [25:00]

(afbeelding)

Tubular Bells |1973 | Verenigd Koninkrijk

2017: 147
2016: 295
2015: 140

Genomineerd door: ArthurDZ

Bassie en Adriaan? Alle flauwheid op een stokje, denkend aan Tubular Bells, stemt het toch weemoedig er in 1973 niet bij geweest te zijn, toen deze muzikale one-off-a-kind uit het niets uit de muzikale zee oprees. Het welbekende openingsthema leidt een mooie reis in, vol hoekige, ietwat schurende passages. De studiotijd was beperkt en de productie is van zijn tijd, maar daar ligt ook een niet onbelangrijk deel van de charme van het album in. Wie dat niet gelooft, kan de remake Tubular Bells 2003 eens opzetten, maar je kunt het ook gewoon van me aannemen . Het ad nauseum herkauwen van de buisklokken later in de discografie heeft wel wat afbreuk aan de magie gedaan, maar dan nog blijft met name deze eerste plaatkant een terechte klassieker. (Casartelli)

Casartelli (moderator)
285
Archive - Sleep [6:51]

(afbeelding)

Noise |2004 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: divart

Casartelli (moderator)
284
Throes Of Dawn - The Understanding [9:47]

(afbeelding)

Our Voices Shall Remain |2016 | Finland

2017: 212

Genomineerd door: Alicia

Casartelli (moderator)
283
Renaissance - Song of Scheherazade [24:37]

(afbeelding)

Scheherazade and Other Stories |1975 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: chevy93

Casartelli (moderator)
Dit kon door de jaren heen wel eens de grootste jojoplaat zijn.

282
Archive - Bullets [5:24]

(afbeelding)

Controlling Crowds |2009 | Verenigd Koninkrijk

2017: 74
2016: 288
2015: 72

Genomineerd door: Titmeister

Archive is één van de bands die ik dankzij MusicMeter ontdekt heb (al voor de progladder). Alleen de ontdekking van deze band, maakt voor mij de inschrijving bij MusicMeter al de moeite waard. Want dit was anders waarschijnlijk aan mij voorbij gegaan, aangezien ik dit vanwege het label Electronica niet zo snel opgezocht zou hebben. Maar dit is een voorbeeld van steengoede elektronische muziek (zoals er wel meer zijn, weet ik inmiddels).
Dit is één van de beste nummers van deze heerlijke band. Op een prachtige manier worden klassieke, elektronische en prog-elementen met elkaar verweven. En op wat voor manier! Waar ik geregeld afhaak bij elektronische muziek, omdat ik er te weinig afwisseling in vind zitten en wat zielloos vind overkomen, is dit juist zo'n nummer wat je meteen grijpt en niet meer loslaat. Je wordt er bijna door gehypnotiseerd; door het deuntje en als ze het steeds maar weer hebben over die persoonlijke verantwoordelijkheid, maar afwisseling en spanning is er genoeg.
Archive is hier persoonlijk verantwoordelijk voor een heerlijk nummer! (Bonk)

Casartelli (moderator)
281
The Pineapple Thief - Nothing at Best [4:09]

(afbeelding)

Someone Here Is Missing |2010 | Verenigd Koninkrijk

2017: 277

Genomineerd door: herre48

Casartelli (moderator)
280
Silversun Pickups - Ragamuffin [6:00]

(afbeelding)

Better Nature |2015 | Verenigde Staten

Genomineerd door: dynamo d

Dit is er weer zoeen. Een progladderontdekkinkje (mooi woord hè? Voor de scrabblelaars onder ons, het past niet op het bord, dus je hebt er niets aan). Zo'n band waar ik voor dit spel nog nooit van gehoord had, maar waar ik eigenlijk bij eerste beluistering al meteen door gegrepen werd. Maar dan ook weer niet zo'n nummer waar je direct door weggeblazen wordt.
Maar waar je bij de eerste beluistering al blij wordt van de opbouw en de spanning die het nummer herbergt, ga je op de één of andere manier bij elke volgende draaibeurt steeds verder op het puntje van je stoel zitten. Muziek moet je niet te veel verklaren, maar dit nummer roept een desolaat gevoel bij me op, al weet ik niet precies waarom.
Niet de zanger met het grootste bereik, maar wel met een fijn stemgeluid en een mooie krachtige manier van zingen. Maar ook de melodie is erg sterk, het heeft iets hypnotiserends. En wat kan verstilling in een nummer toch mooi zijn als het goed gedaan is. Daardoor heeft het nummer iets weg van een goede spannende tv-serie; dat je tijdens het kijken al wil doorkijken, omdat je zo benieuwd bent wat er gaat komen, maar ook weer niet omdat je niet wilt dat het afgelopen is. Dat heb ik met dit nummer dus ook en dat is toch wel erg knap dat je dat gevoel met een compositie weet op te roepen. (Bonk)

Casartelli (moderator)
279
Rival Sons - Destination On Course [7:06]

(afbeelding)

Great Western Valkyrie |2014 | Verenigde Staten

2017: 218

Genomineerd door: El Stepperiño

In Prog Magazine heb je een aantal terugkerende items over wat de uitersten van het begrip Prog zijn. Persoonlijk ben ik toch geneigd om dit ook wel in de richting van die uitersten te schuiven, want je zou het ook met gemak onder bijvoorbeeld de Blues Rock kunnen schuiven. Overigens snap ik het label prog op dit nummer ook wel goed. Maar ook genrebepalingen zijn aan smaak en meningen onderhevig.
En eigenlijk vind ik het niet zo interessant, want hoewel de liefde voor de Prog natuurlijk groot is, gaat mij het vooral om of je in de muziek kan opgaan en of je er van geniet.
Dat is hier allemaal heel goed voor elkaar. Rival Sons heeft een heerlijke zanger. Ze weten perfect sfeer neer te zetten en de opbouw is dik in orde. Lekkere vuige muziek!
Alleen het gefreak met gitaar aan het einde mag wat mij betreft wel iets korter. Of maakt dat het nou juist Prog? (Bonk)

Casartelli (moderator)
278
Katatonia - Sanction [5:07]

(afbeelding)

The Fall of Hearts |2016 | Zweden

Genomineerd door: Bravejester

Casartelli (moderator)
277
The Pineapple Thief - Far Below [4:35]

(afbeelding)

Dissolution |2018 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Finidi

Casartelli (moderator)
276
Habitants - Meraki [6:13]

(afbeelding)

One Self |2018 | Nederland

Genomineerd door: Brunniepoo

Een nieuw pareltje, dit nummer. Wat een sfeer weet men hier neer te zetten. Stemmig, melancholisch, donker maar toch licht. Om maar wat clichés te noemen.
En toch is deze muziek verre van clichématig.
Allereerst is er de prachtige vrouwelijke zang, gedragen en ingetogen maar niet ingehouden. Maar ook het nummer als geheel is dusdanig dat je niet voor kan stellen dat een beginnende nieuwe band zoiets moois kan fabriceren.
Dat blijkt dan eerlijk gezegd bij nadere bestudering ook niet helemaal de lading te dekken. Er blijken nogal wat connecties te zijn met The Gathering, want de broers Rutten hebben deze band opgericht. Dus van beginnende muzikanten kunnen we niet spreken.
Muziek die gevoelsmatig past bij een zwaar gemoed, duistere dagen, of misschien wel juist ook goed past op elk moment als je gewoon behoefte hebt aan prachtige muziek . Maar toch zou ik het prefereren bij weinig licht en weinig afleiding, omdat het dan het beste tot je komt. (Bonk)

Casartelli (moderator)
En dat waren de eerste 25 alweer. Tijd voor een overzichtje:

300 (-----) Fish - The Field
299 (-----) Golden Earring - The Vanilla Queen
298 (-----) Clepsydra - Travel of Dream
297 (124) The Moody Blues - Legend of a Mind
296 (283) Fish - A Gentleman's Excuse Me
295 (251) Earth and Fire - Wild and Exciting
294 (188) Camel - Song Within A Song
293 (173) Dream Theater - The Count of Tuscany
292 (184) King Crimson - Red
291 (-----) Fish - Goldfish and Clowns
290 (232) Focus - Hocus Pocus
289 (-----) Big Big Train - A Boy in Darkness
288 (-----) Renaissance - Mother Russia
287 (222) Haken - Celestial Elixer
286 (147) Mike Oldfield - Tubular Bells (Part 1)
285 (-----) Archive - Sleep
284 (212) Throes Of Dawn - The Understanding
283 (-----) Renaissance - Song of Scheherazade
282 (74) Archive - Bullets
281 (277) The Pineapple Thief - Nothing at Best
280 (-----) Silversun Pickups - Ragamuffin
279 (218) Rival Sons - Destination On Course
278 (-----) Katatonia - Sanction
277 (-----) The Pineapple Thief - Far Below
276 (-----) Habitants - Meraki

Casartelli (moderator)
275
Steven Wilson - Happy Returns [6:00]

(afbeelding)

Hand. Cannot. Erase. |2015 | Verenigd Koninkrijk

Gast
geplaatst: vandaag om 04:39 uur

geplaatst: vandaag om 04:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.