menu

Hier kun je zien welke berichten Game als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

2Pac - 2Pacalypse Now (1991)

4,5
Met een halfje verhoogt. Dit album vind ik zeker beter dan het vervolg hierop (Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z.), wat een beetje dezelfde stijl heeft. De producties vond ik eerst ook wat eentonig maar na een paar luisterbeurten gaat het wennen. Het is niet baanbrekend, maar voor een album uit '91 klinkt het toch heel leuk. Vooral de piano stukjes in sommige tracks, dat maakt het helemaal af. Zoals bij Trapped en If My Homies Calls.

Politieke teksen zijn ook aanwezig, alhoewel het niet a la Ice Cube er echt hard aan toe gaat. In plaats daarvan vertelt hij verhalen. 2Pac liet hier zien dat gemakkelijk kon vertalen naar muziek. Speciaal gericht op de Afro-Amerikaanse jeugd, dat is wel te merken aan de allereerste track. Er zitten zoveel verhalen in dit album, en ook kritiek naar de overheid. De flow van 2Pac is op veel nummers lekker snel wat het lekker laat weg luisteren. Hele andere flow dan op zijn latere werk.

4*, ik denk dat dit in de toekomst wel eens naar de 4,5* kan gaan.

2Pac - Better Dayz (2002)

3,5
Een beetje teveel van het goede, deze dubbel-disc. Toch nét teveel ondermaatse producties maar 2Pac maakt veel goed. Het valt op dat de beste tracks door Johnny J zijn gemaakt en de slechte door Jazze Pha. Tracks zoals Mama's Just A Lil Girl, Thugz Mansion en They Don't Give A Fuck About Us zijn pareltjes.

3,5*

2Pac - Loyal to the Game (2004)

2,0
Ondanks dat er hele goede tracks opstaan zoals Ghetto Gospel, Black Cotton en Don't You Trust Me haalt dit album toch geen voldoende bij mij. Productie ondermaats, Pac's stem vertraagd... Nee, daar word ik niet vrolijk van. En als je dan ook nog eens de originele versies van deze tracks gaat luisteren, dan is het eigenlijk gewoon tenenkrommend slecht.

2*

2Pac - Pac's Life (2006)

3,0
Net als op de vorige plaat, staan hier maar een paar goeie nummers op.

Untouchable
Playa Cardz Right
Dumpin'
Sleep
Soon As I Get Home (!)


De Dear Mama remix is ook wel aardig gedaan.

Voor de rest is het diep triest. Ten eerste horen gastartiesten zoals Ashanti, A3, Nipsey Hussle, Young Dre en Lil Scrappy niet eens thuis op dit album. Wat een blamage. Ik heb geen idee wie die artiesten heeft uitgenodigd, maar kom op, er zijn toch wel betere en getalenteerde MC's dan dit? Waarom geen Crooked I of iets in die zin? Komt van de West Coast, heeft altijd veel love voor 2Pac etc, alles beter dan dit.

Ten tweede zijn de beats niet om aan te horen. Sowieso vind ik 2Pac op Dirty South producties altijd best raar, maar dit slaat alles. Alsof ze geen geld hadden om goeie producers in te huren.

Gelukkig staat er 1 nummer in zijn originele versie. Soon As I Get Home is echt een pareltje. Deze gemasterde versie is nog mooier.

Ik hoop dat de opvolger van deze plaat wat meer origineels gaat brengen. Het schijnt dat er volgend jaar weer een nieuw werk uit gaat komen. Ongeveer 12 tracks, en het gerucht gaat dat ze in originele vorm uit gaan komen. Yeah right... We zullen zien.

2Pac - R U Still Down? (Remember Me) (1997)

4,0
Nog een aantal maanden geleden geluisterd, en nu een halfje omhoog. Dit blijft 2Pac's beste werk na z'n dood. Nauw gevolgd door Until The End Of Time.

Het album begint gewoon ijzersterk met de tracks When I Get Free (lekker rauw), R U Still Down? (lekker opsweepend) en Hell Razor (emotionele 2Pac op z'n best). Thug Style kan me dan helaas niet lang genoeg boeien. De verzwaarde stem vind ik gewoon irritant, dus Where Do We Go From Here laat ik ook links liggen.

Daarna komt er een sterke fase van het album. Begeleidt met een leuke pianomelodie begint I Wonder If Heaven Got A Ghetto. Er zitten wat bekende lines in van Changes, en het is duidelijk dat dit een jonge 2Pac is van begin jaren '90. Dan komt voor mij het beste nummer van het album: Nothing To Lose. Alles klopt aan deze track, het gevoel dat er niets te verliezen is weergeeft 2Pac geweldig.

I'm Gettin' Money is dan ten ere aan de hardwerkende mens, en 2Pac spit heel emotioneel. De rauwe en ietwat donkere track Lie To Kick It is wat minder, Richie Rich komt best zwak maar 'Pac maakt het goed met zijn stemgeluid.

Het houdt niet op, want daar is Fuck All Y'all. De beat past eigenlijk perfect bij dit thema, want het is een beetje humoristisch bedoelt. Vooral als je het intro beluisterd. Let Them Thangs Go is een lekker nummertje om te bewegen en klinkt heel funky. Met Definition Of A Thug Nigga schetst 2Pac weer een (paranoia) beeld over de straat, maar dat word nooit echt saai. De productie past hier weer heel goed bij.

Ready 4 Whatever klinkt wat inspiratieloos, het pakt me niet. Het wordt niet bepaald beter met When I Get Free, de verzwaarde stem vind ik gewoon irri. Maar dan komt mooie Hold On, Be Strong, wat voor mij de een-na beste track is. 'Pac geeft een steuntje in de rug en het refrein is eentonig, de verses zijn dat zeker niet.

'Pac gaat daarna weer op de heerlijke paranoia tour met I'm Losin' It. Het klinkt weer heel funky, en dat vind ik gewoon heel vet. Als je dan had gedacht dat het over was met de aggresieve 'Pac, think again. Want Fake Ass Bitches is een track waarmee 2Pac met iedereen de vloer aanveegt. Het zijn weer de lange uithalen die het doen bij deze track. De aggresieve 2Pac blijft onverslaanbaar.

Het overgaan op het prachtige Do For Love is raar, maar dat geeft wel de diversiteit van 2Pac weer. Enemies With Me klinkt heerlijk, maar ik kan me er niet lang bijhouden. Het is toch de stem van 'Pac die het verschil maakt, de Outlawz komen zwak.

Het echte old school gevoel komt echt omhoog bij Nothin' But Love. Duidelijk de jonge 2Pac, en het is mooi dat ze niks raar hebben gedaan met de stem, want ook deze track klinkt erg goed. 16 On Death Row heeft een sterk verhaal en 2Pac vertelt het op zijn eige wijze, hoe alleen hij dat kan, sterke track. De hiphop versie van I Wonder If Heaven Got A Ghetto is lang niet zo goed als de andere versie, die skip ik dus.

Het donkere When I Get Free II heeft gelukkig geen zware stem, maar toch mist de track iets. De afsluiter is wel perfect, de beat wordt langzaam opgebouwd bij Only Fear Of Death. De legendarische uitspraak van 2Pac is te horen in het refrein, en je kan het hem nageven dat het wel ergens op slaat. Want zo'n track na z'n dood releasen heeft iets creepy. Top album dit.

4,5.

2Pac - Until the End of Time (2001)

4,0
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik denk toch wel dat ik dit het beste postuum album van 2Pac is. Weliswaar toch wel wat onzin nummers die verkracht zijn maar er staan gelukkig meer goede nummers tegenover. Disc 2 is wel het betere schijfje.
Last Ones Left is mijn favoriet, als puber heb ik die veel gedraaid. "West Side in this motherfucker"

4*

50 Cent - Curtis (2007)

2,5
Zelfs Dr. Dre kan deze plaat niet redden, Straight To The Bank knalt er dan nog wel uit alleen heb je dan dat irritantje lachje van Tony Yayo in dat refrein helaas. En 50 helpt ook niet met zijn flauwe raps op dit album.

Alleen de eerste 2 tracks zijn goed te doen, en I Get Money omdat ik de humor er wel in kan zien. En in menig feestje doet die track het altijd goed. Voor de rest zijn er nog 1 of 2 tracks die wat toevoegen...

2,5*

50 Cent - Get Rich or Die Tryin' (2003)

4,0
Jammer dat dit album zo'n gemiddelde heeft, want ook al is het 50, zo slecht is het allemaal niet. Integendeel, dit was een van mijn 1e rapalbums die ik luisterde (door mijn broer) en nog steeds vermaakt het mij.

Goede beats en 50 flowt op deze plaat nog lekker, en tekstueel is het nog niet zo oppervlakkig. Many Men (Wish Death) is gewoonweg heerlijk. Alleen een beetje jammer van de laatste paar nummers, waar ik moeilijk doorheen kom.

4*

50 Cent - The Massacre (2005)

2,5
'State Of Mind' schreef:
achja, tenminste is deze vele malen beter dan Curtis!

Nou, dan wil ik niet weten hoeveel je voor Curtis hebt gegeven.

Hier begon 50 met inzakken, zijn flow is minder geworden en de beats lijken wat minder creatief. De teksten zijn minder sterk, 50 legt nu meer de nadruk op het geld en de macht, dan op de manier waarop hij doorbrak. Dat is jammer. Toch zitten er leuke tracks op zoals If I Die Tonight en A Baltimore Love Thing. Outta Control en Disco Inferno klinken ook goed, zeker op een hoog volume.

Beter dan Curtis? Naar mijn mening niet, maar het is ook niet slechter.

2,5*

50 Cent - War Angel LP (2009)

3,0
Dit vind ik toch niet zo slecht, het is eigenlijk gewoon beter dan zijn vorige twee albums. Er zitten een paar goede producties bij, I'll Do Anything heeft een mooie herkenbare sample die ik ergens van ken. Ik kan me wel vinden in elke productie, behalve die van Cocaine. Die vind ik echt niks. 50 en Thicke bezorgen me ook oorpijn op die track. Voor de rest is het zeer degelijk. Zeker ook C.R.E.A.M. 2009.

50 Cent zelf komt weer een beetje hongerig voor de dag, inclusief grommen als een grizzly bear. Wil hij andere rappers bang maken? Het bezorgt mij in ieder geval een paar lach salvo's als ik hem weer hoor grommen. Verder heeft hij het uiteraard over het vermoorden, straatshit en andere gangster praktijken. Ik bedoel, de teksten van I Line Niggas en Talking In Codes zijn niet serieus te nemen. Maar juist omdat het 50 Cent is kan ik het wel snappen. Het is duidelijk dat dat het kenmerk van hem is. Ik zou geen album will hebben waarin hij met serieuze teksten komt, als ik naar 50 Cent luister dan wil ik die stoere teksten hebben
Een track zoals Better Come On Your A Game is bijvoorbeeld een oerdegelijke 50 track.

En ik ga met Thomzi50 mee, OK, You're Right is een fantastische knaller!

8 Mile (2002)

3,5
Leuke soundtrack, alle Eminem nummers zijn erg goed en ook Obie Trice, 50 Cent en Gang Starr leveren goed werk. Jammer dat Jay-Z, Nas en ook een beetje Rakim door de mand vallen met hun matige nummers.

Önder & FS Green - De Kassier (2010)

Alternatieve titel: Een Monnie Album

3,0

Haha, dat wou ik ook doen

Als we Turk met Amerikaanse rappers gaan vergelijken, dan vind ik hem qua raps lijken op een Young Jeezy of T.I. (zeker ook met al die Dirty South producties op dit album), qua stijl lijkt hij op The Game, zeker door dat nonchalante gedrag. Ik kan geen een rapper noemen die qua stem op Turk lijkt.

De Kassier is ook typisch een album dat het goed zou doen in de Amerikaanse hitlijsten. Veel brag boast raps, pompende (Dirty South) producties en veel bekende rappers gecombineerd met het foute gezang op bijvoorbeeld Alles Of Niets.

Turk gaat niet verder dan opscheppen over bitches, auto's en geld, dingen die uiteraard niet waar zijn, dit gaat gepaard met een goede flow. In dat opzicht lijkt hij op Rick Ross, die ook zo fictief uit de hoek komt. En eigenlijk lijkt Turk ook een beetje op labelgenoot Hef. Maar de man uit Hoogvliet rapt zijn teksten veel droger en onbedoeld grappiger en beschrijft ook de donkere kanten van het leven terwijl Turk over het goede leven rapt. Dat is ook te horen op Ik Ken Hem, de blauwdruk van een Turk nummer. "Je moet jezelf zijn, no problem / Murda Turk, ik vind mezelf master". Ook typisch: "Hangend met de bitches, het is een liedje wat we zingen / Echte mannen praten echte dingen". En zo kun je Turk samenvatten op dit album. Soms stapt hij uit dit concept, en dat gaat ook niet helemaal slecht. Op Zo Dichtbij klinkt hij oprecht, wat ook helpt is de zeer sfeervolle productie van FS Green.

En over FS heb ik het nog niet eens gehad, de beatbakker op dit album. Hij laat zien dat hij veel stijlen kan mixen, wel een beetje jammer is dat hij vaak kiest voor de pompende producties die je op een Young Jeezy plaat zou verwachten. Maar omdat Turk zo goed op deze producties past, kun je het FS Green niet kwalijk nemen. Bijvoorbeeld de intro van deze plaat wordt goed opgebouwd tot een knallende beat en Populair is ook zo'n typische Dirty South productie. Is mijn favoriete nummer trouwens, Hef past er perfect op en laat Turk zien hoe je moet opscheppen op een sinistere manier. Jiggy Djé laat ook zien dat hij een klasse hoger is dan Turk.

En zo worden andere sterke nummers zoals De Kassier en Terug Op Me Bullshit afgewisseld met mindere nummers zoals Alles Of Niets en het walgelijke YUH!. Turk krijgt van mij een voldoende, FS ook, maar hij kan beter. Ik zou hem willen plaat zien maken met Hef, dat zou wel wat zijn.

3*, kan een halfje omhoog door de producties. [i]De Boy (On Fire)[i] groeit bijvoorbeeld flink op dit moment.