MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Ontknopingstopic MuMeLadder Top 2000 - Editie 2021

zoeken in:
1876
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Thin Lizzy - Whiskey In The Jar

(afbeelding)

Rocker (1971-1974) | 1973 | Ireland

2020: 1835
2019: 1801
2018: 1183

Genomineerd door: Klassiekers '07
Het verhaal van "".Whiskey in the Jar"" is wel grappig, het schijnt dat Thin Lizzy in een pub voor de grap wat coverversies speelde van min of meer bekende nummers.
Bij ""Whiskey in the Jar"" kwam toevallig net hun manager de pub binnenlopen en die was er zo enthousiast over dat ze het maar opnamen als B-kantje van de single ""Black Boys on the Corner"".
Echter de platenmaatschappij maakte er de A kant van en het werd een flinke hit in Europa.
De band baalde ervan dat juist een cover hun eerste succes werd en ze gingen dat nummer haten omdat ze het natuurlijk overal moesten spelen.
Naar mijn weten is het ook nooit op een live album terechtgekomen dus die hekel aan dat nummer zou wel kunnen kloppen. (Lonesome Crow)

1875
The Sisters of Mercy - Marian (Version)

(afbeelding)

First and Last and Always | 1985 | UK

2020: 1708
2019: 1614
2018: 1910

Genomineerd door: nico1616
Mocht je eraan twijfelen dat zanger Andrew Eldritch over een grafstem beschikt, dan moet je Marian maar eens tot de laatste groef tot je laten doordringen. Een prachtig nummer van een al even verfrissend album. Want laten we wel wezen. Hoe machinaal de door drumcomputer Dr. Avalanche opgepepte new wave van hun eerste singles en ep's ook klonk, op First and Last and Always (1985) staan songs met kop en staart, voorzien van drijvende baslijnen en klaterende gitaren. Met dank aan nieuwkomers Wayne Hussey en Craig Adams die al dra hun eigen formatie The Mission zouden oprichten. (dazzler)

1874
Crowded House - Better Be Home Soon

(afbeelding)

Temple Of Low Men | 1988 | Australia

2020: 1856
2019: 1489
2018: 1145

Genomineerd door: musicfriek
Even luisteren naar die laatste zin van het lied waarin Neil Finn een beetje hees de titel herhaalt. Kippenvel plaatje van een avontuurlijke family man die zich omwille van het succes (doorbraak wereldwijd met de US nummer 2 hit Don't Dream It's Over in 1987) tracht te beschermen tegen de avances van het bijhorende groopie-dom. Aan het woord is vrouwlief die de zanger smeekt om zijn hart bij haar te houden. Althans, zo begrijp ik het nummer. Op de achtergrond zingt oudere broer Tim een aardig toontje mee. (dazzler)

1873
Joe Jackson feat. Elaine Caswell - Happy Ending

(afbeelding)

Body and Soul | 1984 | UK

2020: 1585
2019: 1071
2018: ---

Genomineerd door: charlotte2807
Niet zo zoetsappig als vele duets, dit is een vlot nummer dat ongewongen en spontaan klinkt mede door de productie (alsof het live is opgenomen) en de piano en saxofoon maken het helemaal af. (LucM)

1872
https://i.imgur.com/zC3bv7D.jpg
Hüsker Dü - Diane

(afbeelding)

Metal Circus | 1983 | USA

2020: ---
2019: ---

Genomineerd door: arcade monkeys
Iedereen kent dit nummer maar dan wel in de gepolijste versie van Therapy. Dit is het origineel en het is veel ruwer, ongepolijster en echter voor mij. Het nummer gaat over de moord op een 20 jarige serveerster in 1980 Diane Edwards. Dit nummer gaat over de slechtheid van 1 mens die een ander onteerd. De muziek lijkt je te verscheuren, wat mij betreft een verpletterend nummer. (vleertje)

1871
The Coral - Dreaming Of You

(afbeelding)

The Coral | 2002 | UK

2020: 1785
2019: 1188
2018: 953

Genomineerd door: LucM
Niemand had hier eerder gedroomd over deze band.

The Coral is niet een band die ik goed ken. Ik ken alleen wat singles, waarvan Dreaming of You er ruim bovenuit steekt. [Edit: ik ging dit nog even factchecken. Ik heb 15 mp3s van ze. Dat is eigenlijk toch wel wat meer dan ‘wat singles’. Wat zegt songfacts over dit nummer?

Liverpool band Shack were an inspiration for this song after James Skelly and keyboard player Nick Power were invited by a mutual producer friend to watch them in the studio. Skelly recalled to Q magazine how he spent the day listening to Shack demo songs that became 1999's celebrated H.M.S. Fable. ''It blew my mind,'' he said. ''I was living at my nan's at the time and I was legging it down there the road because I could feel this song taking over my body. When I got in I sat down and in five minutes I'd written 'Dreaming Of You.' ''

Even luisteren naar Shack (van de broers Head die eerder in The Pale Fountains zaten) dan maar, Comedy en Natalie’s Party. Klinkt wel goed, best wel Brits, beetje The Coral hoor ik er wel in, Dreaming of You dan weer niet. Het is weer een liedje met een combinatie van vrolijkheid en melancholie (daar heb je dat weer). Het heeft ook een beetje een 60’s vibe met de orgelachtige keyboard en de Beach Boys harmonieën. En zelfs nog een stukje trompet! Echt ook een nummer dat ik zou kunnen nomineren voor de ladder en dan kansloos is, behalve dat ie er al in staat. En zo hoort het. (Poek)

1870
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
The Field Mice - When Morning Comes To Town

(afbeelding)

Coastal | 1990 | UK

2020: 1952

Genomineerd door: luigifort
The Field Mice heb ik leren kennen via het jaarlijstentopic 1991 toen ik met hun single Missing the Moon op de proppen kwam. Prachtsingle! Net ff wat anders dan hun werk daarvoor, iets meer dance-oriented ook. Het kan zijn dat ik in dat topic al een andere song van ze had gehoord, maar dit staat mij bij in mijn feilbare geheugen Rond die tijd attendeerde johan de witt mij ook op een albumcloser getiteld Letting Go, ook een prachtwerkje! Maar het echte veldmuizenwerk begon voor mij in ons Sarah Records topic. The Field Mice is toch wel Sarah's bekendste en grootste band geworden Met prachtsingles als Emma's House, Sensitive en If You Need Someone die net als Missing the Moon en Letting Go allemaal dik in mijn veldmuizen top 10 staan. En dan nog eens de vele prachtige b sides die ze produceerden Dit is zo'n b side.

When Morning Comes To Town kwam mij ter ore toen ik aan de beurt was in het topic om een single te bespreken. Het ging in dit geval om de single Sensitive van The Field Mice. Dus Spotify aan en weggeblazen worden door Sarah anthem Sensitive met dat geniale eeuwig durende killeroutro! En vervolgens ook de b sides beluisteren en bespreken. En de eerste keer dat ik When Morning... hoorde werd ik al weggeblazen door de schoonheid en het verdrietige ervan.

Schitterende lyrics om te beginnen, mooi hoe Bobby Wratten het uit elkaar gaan van een stelletje beschrijft. De song start al fijn met een fijne gitaar en piano en Bobby solo. Maar het wordt helemaal schitterend als het meisje opduikt in de samenzang en die eenzaam wiegende heldere gitaartonen die helemaal losgaan als we even instrumentaal gaan na het eerste refrein. OMG, wat een effect, wat een pracht, met die hemelse en ijle synths eronder, tot tranen geroerd. Wat een prachtige gitaarklanken zijn dat. En wat komt er ook een geweldige drive in die song met die 2e gitaar eronder en zijn fijne nuances in zn klanken. Die weeft zo'n schitterend tapijt in de song En dat gaat steeds verder zo met die synths die steeds hoger gaan. Dat icm met die gitaar is zo lieflijk! Geweldig om zoiets droef in de zang zo muzikaal te verwoorden, in toch wel hoopvolle klanken. We eindigen de song weer met die eenzame gitaartonen en dan zijn we eenzaam en alleen achtergebleven met de herinneringen (luigifort)

1869
Peter Gabriel - Sledgehammer

(afbeelding)

So | 1986 | UK

2020: 1474
2019: 1989
2018: 1575

Genomineerd door: Arno
Peter Gabriels solowerk heb ik altijd spannender, origineler en beter gevonden dan Genesis. Vooral de laatste jaren heb ik me helemaal verdiept in 's mans oeuvre. Deze Sledgehammer is zonder twijfel een van z'n allergrootste toppers. Een mokerslag (pun intended) van een popsong, die in al z'n vrolijkheid ook aardig buiten de lijntjes kleurt - iets wat Gabriel wel vaker durft. Of kan jij zo gauw 5 songs opnoemen waarin een shakuhachi-fluit weerklinkt? (Arno)

1868
Muse - Butterflies & Hurricanes

(afbeelding)

Absolution | 2003 | UK

2020: 1752

Genomineerd door: Grafmat
Vernoemd naar het butterfly-effect, waarbij het wapperen van de vleugels van een vlinder technisch gezien een orkaan kan veroorzaken. Dit is dan ook wat er in dit nummer van Muse gebeurt. Het begint rustig, om even later (als een klassieke Muse) te ontbarsten. Over klassiek gesproken, de piano wordt niet onberoerd gelaten, met een halve symfonie. Hierna begint het butterfly-effect gewoon dunnetjes opnieuw. Het aantal koortjes, effectjes en instrumenten in dit nummer is niet op 2 handen te tellen volgens mij. Niet het allerbeste wat Muse op plaat heeft gezet, maar zeker zeer genietbaar! (Joren999)

1867
The Scene - Blauw

(afbeelding)

Blauw | 1990 | Netherlands

2020: 1586
2019: 1303
2018: 1076

Genomineerd door: Klassiekers '17
Op 26 komt The Scene binnen met Blauw, zowel hun grootste hit in de top 40, als (wat mij betreft) ruim hun beste single. Indringend gezongen zoals alleen Thé Lau dat kon, en met een ijzersterke toetsenmelodie. Er wordt mooi naar een climax toe gewerkt en dan mooi naar het einde afgebouwd. (ranboy)

1866
The Jimi Hendrix Experience - Foxy Lady

(afbeelding)

Are You Experienced? | 1967 | USA

2020: 1233
2019: 1906
2018: 1260

Jimi Hendrix-nummers kunnen er vaak zo lekker inknallen. Dit is er zo een. De intro is echt geweldig! De vuige riff is geniaal, net als de prachtige stem van Jimi Hendrix. Vooral hoe hij de titel uitspreekt is geweldig. Foxy Lady behoort niet eens tot mijn favoriete Jimi-nummers, maar een meesterlijk nummer is het wel. (Snoeperd)

1865
Neil Young With Crazy Horse - Cinnamon Girl

(afbeelding)

Everybody Knows This Is Nowhere | 1969 | Canada

Genomineerd door: danny de punk
Cinnamon Girl opent de LP Everybody Knows This Is Nowhere, de eerste samenwerking van Neil met Crazy Horse. Alles aan dit nummer is eenvoudig maar ijzersterk. Vooral door de interactie met Danny Whitten stijgt dit nummer, maar ook Down By The River en Cowgirl In The Sand tot grote hoogten. Super gitaarriff en Neils typische één noot solo. LEKKER!!! (danny de punk)

1864
Luniz - I Got 5 on It

(afbeelding)

Operation Stackola | 1995 | USA

Genomineerd door: catdog
()

1863
Leonard Cohen - Sisters Of Mercy

(afbeelding)

Songs Of Leonard Cohen | 1967 | Canada

2020: 1864
2019: 1031
2018: 1695

Genomineerd door: starbright boy
We gaan echt naar de top toe, dat merk je als je de klassiekers van Leonard Cohen gaat tegenkomen. Ik ben blij dat ik de Songs of Leonard Cohen heb ontdekt. Je hoort een zeer constant album met het ene hoogtepunt na het andere. Dit is dan zeker een hoogtepunt. Leonard Cohen weet veel emotie bij je op te wekken, en dat met best beperkte middelen. Dat is erg knap. Er zitten enkele van die schoten in de roos-zinnetjes tussen. Waarvan ik deze de mooiste vind: Don't turn on the lights, you can read their address by the moon. (Snoeperd)

1862
Röyksopp - Eple

(afbeelding)

Melody A.M. | 2001 | Norway

2020: 1683
2019: 1535
2018: 1420

Genomineerd door: Arno
Röyksopp weet wel hoe je frisse prachtige popmuziek moeten maken. Dit nummer straat ontzettend veel klasse uit. Het is beter dan die vorige van ze. Het is een beetje de dance als bij The Knife, alleen is hier alles wat lichter en minder beklemmend. Die beat is een van de lekkerste die ik op een popnummer heb gehoord en blijkbaar hebben ze niet eens zang nodig om het nummer boeiend te houden. Dat doet de ontzettend frisse inslag die dit nummer heeft. Wat een nummer, ongelooflijk! (Snoeperd)

1861
The Tallest Man on Earth - 1904

(afbeelding)

There's No Leaving Now | 2012 | Sweden

2020: 1396

Genomineerd door: dumb_helicopter
()

Hieronder staat het overzicht van alle 134 nummers die nog geen recensie hebben (nieuwe en oude nominaties). Tussen haakjes staat de naam van de nominator. Wanneer er een * staat kan ik een ander topic (bijvoorbeeld de Top 100 van... of Song van het Jaar) al een kant-en-klare recensie vinden.

Plaats hier in het topic een bericht en stuur mij een pm als je een stukje wilt schrijven bij een of meerdere nummers. Als een van je nieuwe nominaties de lijst heeft gehaald heb je als het goed is al eerder een pm van cosmic kid ontvangen. Daar kun je ook nog op reageren
----------------------------------------------------------

Nummers die snel een recensie nodig hebben:
Alanis Morissette - Hands Clean [JoaMuse]
Alela Diane - The Pirate's Gospel [L_T_B]
Elton John - Funeral for a Friend / Love Lies Bleeding [Silent_shout]
Joanna Newsom - Baby Birch [Teunnis]
Kim Wilde - Kids in America [Porcupine Head]
Luniz - I Got 5 on It [catdog]
Nick Cave & The Bad Seeds - Hollywood [gerre]
Prince - The Question Of You [thelion]
Protomartyr - Processed By The Boys [cosmic kid]
Smog - The Well [Coma Cat]
Starsailor - Poor Misguided Fool [Guessmaker]
The Killers - Human [vigil]
The Shamen - Ebeneezer Goode [Onweerwolf]
The Tallest Man on Earth - 1904 (dumb_helicopter)

Overige nummers zonder recensie:
65daysofstatic - Radio Protector [STaRS]
A Tribe Called Quest - Award Tour [sj0n88]
Adrianne Lenker - Zombie Girl [pauljojo]
Agalloch - Falling Snow [Sillah]
Air - Cherry Blossom Girl (gerre)
Al Green - Take Me To The River (catdog)
Amadou & Mariam feat. Manu Chao - Senegal Fast Food [El Ninjo]
America - A Horse With No Name [50tracks]
Amy Winehouse - You Know I'm No Good [catdog]
Arctic Monkeys - Fake Tales Of San Francisco [danny de punk]
Augustus Pablo - King Tubby Meets Rockers Uptown [ArthurDZ]
Austra - Beat And The Pulse [Witte Trui 20]
Autechre - Clipper [aerobag]

Baby Huey - Hard Times (Titmeister)
Beirut - Postcards From Italy [Hedser]
Beverly Glenn​-​Copeland - Color of Anyhow [Choconas]
Boards of Canada - In A Beautiful Place Out in the Country [Johnny Marr]
Buffalo Springfield - Expecting to Fly [Glen Hansard]

Charles Mingus - Better Git It in Your Soul [Klassiekers 21]
Chic - Good Times (cosmic kid)
Cocteau Twins - Heaven Or Las Vegas [Johnny Marr]
Cocteau Twins - Musette and Drums [Glen Hansard]

David Bowie - Changes (johan de witt)
David Bowie - Wild Is The Wind [danny de punk]
De'Lacy - Hideaway [mol]
Desmond Dekker & The Aces - Israelites (Justus18)
Don Mclean - Vincent [laxus11]
Dr. Dre feat. Snoop Dogg - The Next Episode [mol]

Editors - Blood [danny de punk]

Fairport Convention - Matty Groves [aerobag]
Fela Kuti & The Africa '70 - Water No Get Enemy [yeahyeahyeah]
Felix - Don't You Want Me (Hooj Remix) [mauricedegier]
Foo Fighters - Learn to Fly [JoaMuse]
France Gall - Ella, Elle L'a [DenDimi]
Frank Sinatra - My Way [dumb_helicopter]

Genesis - Dancing with the Moonlit Knight [chevy93]
George Michael - I Want Your Sex [Onweerwolf]
George Michael - Jesus To A Child (catdog)
Gorillaz - Dare (yeahyeahyeah)
Grandmaster Flash & The Furious Five - White Lines (Don't do it) [mauricedegier]
Guided By Voices - I Am A Scientist [ArthurDZ]

Heart - Crazy On You [50tracks]

James Blake - Retrograde [The Eraser]
James Brown - The Payback [laxus11]

John Coltrane - My Favorite Things [Choconas]
John Coltrane - Part I: Acknowledgement [Gyzzz]
Junip - Line Of Fire [STaRS]

Madonna - La Isla Bonita [DenDimi]
Madrugada - Valley Of Deception [Guessmaker]
Manchester Orchestra - The Silence [the viking]
Mansun - Wide Open Space [Outlaw104]
Marillion - Sugar Mice [vigil]
Marillion - The Great Escape [Outlaw104]
Mark Morrison - Return Of The Mack [catdog]
Men At Work - Down Under [dominicano fonso]
Modest Mouse - Teeth Like God's Shoeshine [Co Jackso]
Muse - Showbiz [Gebruiker43757]
My Bloody Valentine - Sometimes [stardust_be]

Nena - Irgendwie, Irgendwo, Irgendwann (Special 12" Dance Mix) [SBube]
Nick Cave & The Bad Seeds - O Children [Hedser]
Nick Cave & The Bad Seeds feat. Kylie Minogue - Where the Wild Roses Grow (yeahyeahyeah)
Noordkaap - Een Heel Klein Beetje Oorlog [Arno]
Nujabes feat. CYNE - Feather [Silent_shout]

Oasis - The Masterplan [curufin]
Oneohtrix Point Never - Chrome Country [Coma Cat]

Patti Smith - Gloria [ArthurDZ]
Phoebe Bridgers - Kyoto [stardust_be]
Phoebe Bridgers - Motion Sickness [kaj_666]
Pink Floyd - High Hopes [Sillah]
Prince & The New Power Generation - Cream [vigil]
Prince & The Revolution - I Would Die 4 U [laxus11]

Ramses Shaffy - Laat Me [Scorpion_21]
Run the Jewels - Angel Duster [remcodulac]
Rush - Subdivisions [Gebruiker43757]

Sevdaliza - Joanna [aERodynamIC]
Sly & The Family Stone - Stand! [MRDammann]
Songs:Ohia - Coxcomb Red [Scorpion_21]
Sonic Youth - Schizophrenia [yeahyeahyeah]
Souls Of Mischief - 93 'Til Infinity [yeahyeahyeah]
Soulsavers - You Will Miss Me When I Burn [Cor]
Spider Murphy Gang - Skandal Im Sperrbezirk [Marty McFly]
Spinvis - Club Insomnia [kaj_666]
Spinvis - Niet Vandaag [cosmic kid]
Steak Number Eight - The Sea Is Dying [dumb_helicopter]
Stereolab - Cybele's Reverie [titan]
Sufjan Stevens - My Rajneesh [STaRS]
Supertramp - Hide In Your Shell [50tracks]
Susanne Sundfør - White Foxes [Porcupine Head]

Talk Talk - The Rainbow (pauljojo)
Tears For Fears - Woman In Chains [vigil]
Teenage Fanclub - The Concept [mol]
The Call - I Still Believe (Great Design) [Marty McFly]
The Congos - Fisherman [Koenr]
The Cure - From The Edge Of The Deep Green Sea [STaRS]
The Korgis - Everybody's Got to Learn Sometime [divart]
The Mission - Tower of Strength [titan]
The Notorious B.I.G. - Juicy [sj0n88]
The Raveonettes - Love In A Trashcan [DenDimi]
The Style Council - Shout To The Top [dominicano fonso]
Thom Yorke - Harrowdown Hill (STaRS)
Tom Petty And The Heartbreakers - Learning To Fly (laxus11)
Tom Waits - Hold On (Mastroianni)
Tool - Vicarious [dumb_helicopter]
Tröckener Kecks - Niemand Thuis [Porcupine Head]

U2 - Running To Stand Still [laxus11]

Whispering Sons - Alone (sokra)
Wolfmother - Woman [Justus18]

Geclaimd:
curufin: Beach House - Space Song [curufin]
curufin: Christian Death - Romeo's Distress [arcade monkeys]
jordidj1: A Tribe Called Quest - Excursions [jordidj1]
jordidj1: Amy Macdonald - This Is The Life [jordidj1]
jordidj1: De La Soul - A Roller Skating Jam Called Saturdays [jordidj1]
jordidj1: Gang Starr - Moment of Truth [jordidj1]
jordidj1: The Afghan Whigs - Gentlemen [jordidj1

Geschikte recensie uit ander topic (maar mag ook een nieuw stukje bij worden geschreven):
Bicep - Atlas [Arno]*
Bicep - Glue [yeahyeahyeah]*
clipping. - Blood of the Fang [Dance Lover]*
clipping. - Nothing Is Safe [Koenr]*
Caroline Polachek - So Hot You're Hurting My Feelings [JoaMuse]*
Danny Brown - Ain't It Funny [hoi123]*
Eefje de Visser - Stilstand [tbouwh]*
Grace Jones - I've Seen That Face Before (Libertango) [Titmeister]*
Holden - The Caterpillar's Intervention [Edgar18]*
Janis Ian - At Seventeen [Koenr]*
Joanna Newsom - Emily [hoi123]*
Joni Mitchell - Both Sides Now [stardust_be]*
Kendrick Lamar - Money Trees [Edgar18]*
LCD Soundsystem - How Do You Sleep? [titan]*
M83 - Kim & Jessie [stardust_be]*
Phoebe Bridgers - I Know the End [Gretz]*
Still Corners - The Trip [Titmeister]*
White Lies - Time To Give [thelion]
Wu-Tang Clan - Gravel Pit [mauricedegier]*

1860
Creedence Clearwater Revival - Suzie Q

(afbeelding)

Creedence Clearwater Revival | 1968 | USA

2020: 1620
2019: 1231
2018: 991

Genomineerd door: Simon77
De rockers van CCR coverden Suzie Q van Dale Hawkings, maar deden dit veel beter dan de Stones in 1965. Er wordt lekker gejammed, waardoor de evergreen meer dan acht minuten duurt. Heerlijke bluesrock met de scherpe zang van John Fogerty. Een van de hoogtepunten van het debuutalbum, samen met het weergaloze I Put A Spell On You (AstroStart)

1859
Led Zeppelin - The Battle Of Evermore

(afbeelding)

Led Zeppelin IV | 1971 | UK

2020: 966

Genomineerd door: ranboy
Het nummer The Battle of Evermore werd geschreven door Jimmy Page, terwijl hij met de mandoline van John Paul Jones experimenteerde. Hoewel Page nog nooit een mandoline bespeeld had, schreef hij, samen met Robert Plant, het nummer ter plaatse in de studio. De tekst van The Battle of Evermore refereert op veel punten aan het boek The Lord of the Rings van schrijver J.R.R. Tolkien, waar zowel Page als Plant grote fan van waren. Het is overigens niet het enige nummer dat naar Tolkiens boeken verwijst, ook Ramble On en Misty Mountain Hop bevatten referenties.

Robert Plant wilde een ander soort stem in het nummer brengen om “het verhaal” te vertellen. Daarom werd voor de opname van het nummer de bevriende folkzangeres Sandy Denny gevraagd, die voorheen deel uitmaakte van de Britse folkband Fairport Convention. Zo werd het nummer een duet met Plant als “verhalenverteller” en Denny als “stadsomroeper”. The Battle of Evermore is het enige nummer van Led Zeppelin ooit dat is opgenomen met een gastzanger(es) en ergens is dat wellicht jammer, want op The Battle of Evermore pakt het geweldig uit. (Choconas)

1858
Animal Collective - Summertime Clothes

(afbeelding)

Merriweather Post Pavilion | 2009 | USA

2020: 1140
2019: 1624
2018: 1819

Genomineerd door: Poek
Na het geweldige Fireworks heb ik Feels van deze band weer eens geprobeerd, maar verder dan een halve ster verhoging (staat nu op 3*) kon ik niet komen; de muziek van Animal Collective is gewoon te vaak te vervelend door zijn draaierig- en springerigheid. En toch ga ik dan weer twijfelen bij het beluisteren van zo'n hypnotiserende, vrolijke en kleurrijke trip als deze, terwijl ik zeker weet dat als ik deze nog twee keer op zou zetten ik er weer meer dan genoeg van zou hebben. Blijkbaar is dit voor mij muziek die heel incidenteel voor intens genot zorgt. En dat doet het nu. (hoi123)

1857
The Velvet Underground - Sweet Jane

(afbeelding)

Loaded | 1970 | USA

2020: 1098
2019: 1089
2018: 1415

Uit hun laatste album dat de zwanenzang van VU werd, ik ken dit nummer meer in de live-versie van Lou Reed. Inderdaad een stuk minder experimenteel dan vroeger werk maar prima song, zeker wat het refrein betreft. (LucM)

1856
The Knife - Heartbeats

(afbeelding)

Deep Cuts | 2003 | Sweden

2020: 1714
2019: 1559
2018: 1773

Genomineerd door: Rodajc
José Gonzales' akoestische coverversie van Heartbeats werd het bekendst, doordat het figureerde in een kleurrijke stuiterballenreclame voor een Japanse electronicagigant. Het electronische origineel van die andere Zweden, Karin Dreijer Andersson en Olof Dreijer van The Knife, is echter minstens zo krachtig en één van hun mooiste en opvallendste liedjes. Grappig genoeg zijn het in hun videoclip niet stuiterballen, maar skateboards die naar beneden komen rollen. (Choconas)

1855
Angel Olsen - All Mirrors

(afbeelding)

All Mirrors | 2019 | USA

2020: 982

Genomineerd door: Choconas
De geest van de Super-Tip-Topper zweeft nog altijd als een zwaard van Damocles boven mijn hoofd maar gelukkig heb ik Angels Burn Your Fire For No Witness al wel verslagen. Het was een erg fijne plaat. Nu de stijl die ze daar aanhield inmiddels wordt geclaimd door Julia Jacklin is het aan Angel om genretechnisch wat uit te bouwen. True Blue, samen met Mark Ronson, ging al iets meer richting dreampop maar op de Ronsonmanier. Maar nu, bij All Mirrors, is er echt een nieuwe Angel Olsen opgestaan. Een synthpopnummer maar wel ééntje van het wat creepy soort met dito clip. Verwacht violen, synthesizers en een climax van Wowzerstein. Haar stem met hoge zeurgehalte is nog altijd onveranderd fascinerend en ook perfect geschikt om het ongemak van het nummer te schetsen. Meesterlijke comeback van zij die in niks lijkt op Agnes Obel (waarom worden die twee toch altijd met elkaar vergeleken?). (123poetertjes)

1854
Emma Ruth Rundle - Arms I Know so Well

(afbeelding)

Some Heavy Ocean | 2014 | USA

2020: 1872
2019: 1471

Genomineerd door: STaRS
Duistere post-rock song, waarbij kwetsbare, intense stem van Emma Ruth Rundle bijzonder opvalt. Met de galmende gitaarpartijen is het heerlijk wegdromen. (Gretz)

1853
Ride - Nowhere

(afbeelding)

Nowhere | 1990 | UK

2020: 995
2019: 1286

Genomineerd door: STaRS
Slepend stukje herrie dat me voor de verandering eens echt weet te raken in plaats van me even laat opkijken. Nu is de herrie ook wel het enige echte pluspunt, want de zang en eigenlijk de eerste twee minuten zijn niet zo heel erg speciaal, maar ik laat m'n stemming niet verpesten; de tweede helft van het nummer is zo allesvernietigend dat ik deze voor de verandering waarschijnlijk echt ga onthouden. Beste nummer van Ride tot nu toe. (hoi123)

1852
The Turtles - Happy Together

(afbeelding)

Happy Together | 1967 | USA

2020: 1936
2019: 1161
2018: 1662

Genomineerd door: Magick1
De naam The Crickets was de inspiratie voor The Beatles. Die werden de inspiratie voor The Byrds, die op hun beurt weer een groep op het idee bracht om zich The Turtles te noemen. De groep valt in het niets bij die andere drie bands, maar geef toe dat hun hit Happy together enorm aanstekelijk is. De zon moest ongetwijfeld geschenen hebben in de jaren '60. Meer dan veel andere hits, straalt dit nummer plezier uit en de zorgeloosheid. En daar is in muziek zeker niets mis mee. (Film Pegasus)

1851
The 13th Floor Elevators - You're Gonna Miss Me

(afbeelding)

The Psychedelic Sounds of the 13th Floor Elevators | 1966 | USA

2020: 1702
2019: 1595

Genomineerd door: pauljojo
The 13th Floor Elevators is de band van Roky Erickson, ooit door OOR omschreven als een van de ware gekken van de popmuziek. Gehinderd door serieuze psychiatrische problematiek brengt hij na de jaren '60 niet heel veel muziek meer uit, maar toen had hij zijn sporen in de popgeschiedenis allang verdiend. Hij is 15 als hij You're Gonna Miss Me schrijft. Eerst neemt hij de song nog op met zijn garagerockband The Spades, maar het nummer vindt zijn uiteindelijke vorm als hij het opnieuw opneemt met zijn volgende band, The 13th Floor Elevators. Naast dat het een geweldige song is, is het ook meteen de opener van hun debuutalbum, in 1966 trendsettend als het eerste volledige psychedelische album dat op de wereld wordt losgelaten. De energie spat van het nummer af, maar tegelijkertijd valt ook het wat nerveuze geluid op, dat volgens mij wordt gemaakt met een elektrische 'jug', een instrument in de vorm van een kruik waarop je kunt blazen. Hoe dan ook een dijk van een nummer en een van de psychedelische hoogtepunten uit de jaren '60. (herman)

1850
Belle and Sebastian - Dress Up In You

(afbeelding)

The Life Pursuit | 2006 | Scotland

2020: 1626
2019: 1222
2018: 1626

Genomineerd door: metronomy
Hoewel het woord subtiel en Belle and Sebastian onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, is dit toch wel het summum van ze op dit gebied; de zachte piano, de warme stem van Stuart Murdoch en dan zo'n verrukkelijk trompetsolootje.. Het neusje van de zalm van alle ontspannende muziek die er bestaat, merk ik keer op keer weer bij het beluisteren van deze band. Maar als je goed luistert, alle oren open doet en, nog liever, een wat sombere stemming hebt, dan hoor je de pijnlijk subtiele ondertoon die bijna altijd vertrouwd op je zit te wachten en je stemming nog wat treuriger maakt. Mijmermuziek is dit, en je mag zelf bedenken wat voor mijmeringen het zijn. Geweldige band is het toch. (hoi123)

1849
Travis - Side

(afbeelding)

The Invisible Band | 2001 | Scotland

2020: 1882
2019: 1900
2018: 1387

Genomineerd door: El Ninjo
Dit is zo'n bandje waar ik een aantal cd's van heb, maar die niet allemaal even sterk zijn. Dat is dit nummer wel, voor mij zelfs hun sterkste song.
Erg sterk intro waarbij meteen de toon van het nummer wordt gezet, heerlijk om mee te bleren:
'The Grass is always greener on the other side', hier wordt je toch gewoon blij van. Ik wel iig. (DjFrankie)

1848
Johnny Cash - Ring Of Fire

(afbeelding)

Ring of Fire | 1963 | USA

2020: 1356
2019: 729
2018: 1026

Genomineerd door: Klassiekers '09
Het zit al een beetje in de titel, maar ik vind dit echt zo'n kampvuurlied. Heerlijk meeblèrren met dit uitstekende nummer van meneer Cash onder leiding van sterke instrumentatie. (Snoeperd)

Gast
geplaatst: vandaag om 02:20 uur

geplaatst: vandaag om 02:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.