MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 (2017): 60s

zoeken in:
Mooie winst voor The Zombies!

Deze prachtige plaat maakte dit jaar zijn debuut in mijn lijst met een zeer fraaie 4de plek. Goed te zien dat dit effect heeft gehad

Continuïteit voor Dusty en winst voor Future Passed dat is wel mooi !

En de laatste update vandaag...

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 25. The Kinks - Are the Village Green Preservation Society (1968) | 1045 punten | 18x genoemd
Nr. 1 van: johannesA, Mart, Mathough | Aantal keer Top 5: 4
2016: 40 | 2015: 53 | 2014: 41 | 2013: 47 | 2012: 33 | 2011: 46
Positie na [X] lijstjes: [20]: 25 | [41]: 19 | [51]: 20

(afbeelding)
Spotify: The Village Green Preservation Society (Deluxe Edition) by The Kinks on Spotify - open.spotify.com
Gekscherend maak ik er ieder jaar een ‘wedstrijd’ van tussen The Kinks en The Byrds. Deze is in de afgelopen zes jaar drie keer door The Byrds gewonnen en drie keer door The Kinks. Nooit kwam een van beide bands tot de top 25. Tot dit jaar. The Kinks gingen voortreffelijk van start en de top 20 leek zelfs mogelijk te zijn. Zo ver kwam het niet, maar een 25e plek lijkt me een geweldige prestatie. Opvallend ooit dat het maar liefst drie keer bovenaan stond. Dat komen we pas weer tegen bij plek acht!

Buiten deze en het eerder langsgekomen Something Else, scoorde ook Arthur (81) erg goed.

Serpico schreef:
Fantastisch album van The Kinks. Ik kocht het omdat ik een paar nummers van hen kende en daarvan echt helemaal fan was, en dit album weet warempel nummers met dezelfde flow als Sunny Afternoon, A Well Respected Man en Lola te produceren! Ieder nummer is weer een feest. Do You Remember Walter kostte me een luisterbeurt, maar is zo ondertussen mijn favoriet. De teksten zijn daar ronduit briljant, maar dat zijn ze in ieder nummer eigenlijk. Picture Book en Phenomenal Cat bijvoorbeeld eveneens. Maar doorgaan over hoe goed de melodieën zijn en wat een schitterende baslijntjes en motiefjes alle nummers hebben is onbegonnen werk!

Het album gaat in feite over nostalgie. In ieder nummer wordt dromerig teruggekeken op het verleden, waarin dingen simpel en beter waren. De zomer, de middelbare school, fotoalbums, je eerste kus, je ouders. The Kinks maken van een deel uit je leven een muziekalbum!

https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 24. Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn (1967) | 1081 punten | 22x genoemd
Hoogste positie: 4 | Aantal keer Top 5: 1
2016: 10 | 2015: 17 | 2014: 18 | 2013: 11 | 2012: 6 | 2011: 5
Positie na [X] lijstjes: [20]: 8 | [41]: 13 | [51]: 17

(afbeelding)
Spotify: The Piper At The Gates Of Dawn [2011 - Remaster] (2011 Remastered Version) by Pink Floyd on Spotify - open.spotify.com
De grootste verrassing is Pink Floyd die dit jaar dramatisch slecht scoort. Hun debuut sprong vorig jaar terug de top 10 in, maar dit jaar is zelfs de top 20 een brug te ver. Ook Saucerful of Secrets is niet meer in de top 100 te vinden. De soundtrack van More daarentegen wel.
niels94 schreef:
Ik ben er lang benieuwd naar geweest, maar het is weer zo'n typisch gevalletje 'nog niet aan toegekomen'. Tot nu dus. Gelukkig maar, want het is heerlijke muziek! Psychedelische, dromerige pop/rock die veel meer aan Sgt. Peppers doet denken dan aan hoe Pink Floyd een paar jaar later zou klinken (zoals verwacht, overigens, het is ten slotte ook een ander subgenre). De teksten zijn vaak vreemd en spookjesachtig, op een luchtige manier. Ook muzikaal gezien gebeuren vreemde dingen, maar de uitwerking ervan is niet duister, eerder gewoon wonderbaarlijk. Aan de basis liggen vaak fantastische popliedjes die regelrecht pakkend zijn, waardoor het allemaal lekker wegluistert terwijl het toch een telkens weer verrassende en mysterieuze trip is.

https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 23. Charles Mingus - The Black Saint and the Sinner Lady (1963) | 1119 punten | 17x genoemd
Nr. 1 van: Ataloona, niels94 | Aantal keer Top 5: 8
2016: 19 | 2015: 27 | 2014: 30 | 2013: 20 | 2012: 9 | 2011: 6
Positie na [X] lijstjes: [20]: 14 | [41]: 24 | [51]: 22

(afbeelding)
Spotify: The Black Saint And The Sinner Lady (International) by Charles Mingus on Spotify - open.spotify.com
Hoewel het nog best aardig begon, zakte Charles Mingus al gauw uit de top 20. Gelukkig voor de jazz-liefhebbers zakte hij niet verder weg waardoor een redelijke 23e plek nog te overzien is. Zoals altijd worden er veel Mingus-albums genoemd. Dit jaar waren het er zeven, waarvan Mingus Mingus Mingus op plek 145 de hoogst genoteerde is.
Fingon schreef:
Ik ben nog een groentje in de Jazz, ik heb tot op heden alleen Kind of Blue van Miles Davis en Blue train van John Coltrane volledig beluisterd. Na aanleiding van het luisteren van een jazzalbum uit 2010, Mulatatu Steps Ahead, van de Ethiopische muzikant Mulatu Astatke heb ik besloten om meer Jazz te gaan luisteren.

Mijn oog viel meteen op dit album, waarschijnlijk door het hoge gemiddelde. Dit is het eerste album dat mij echt weet te raken, door de vele verschillende wendingen en de hier al eerder genoemde intensiteit en frivoliteit waarmee het gespeeld is. Maar in de eerste plaats door het plezier die het album uitstraalt. Ik wil het album nog een paar keer luister voordat ik het definitief beoordeel, maar tot nu toe is dit de ontdekking van 2010 voor mij.

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 22. The Rolling Stones - Beggars Banquet (1968) | 1134 punten | 26x genoemd
Hoogste positie: 3 | Aantal keer Top 5: 2
2016: 24 | 2015: 19 | 2014: 27 | 2013: 29 | 2012: 42 | 2011: 40
Positie na [X] lijstjes: [20]: 19 | [41]: 20 | [51]: 21

(afbeelding)
Spotify: Beggars Banquet by The Rolling Stones on Spotify - open.spotify.com
Bivakkeerde gedurende het spel rond plek 20, maar wist net niet dat laatste zetje te geven. Dat komt vooral door een erg laag gemiddelde, want de 13 is bijvoorbeeld één keer minder genoemd dan Beggars Banquet.

Overigens mijn favoriet van the Stones, maar de massa ( ) kiest nog altijd voor Let It Bleed.

King of Dust schreef:
Mijn vierde reactie al, maar ik moest mijn definitieve mening gewoon nog even uitwerken. Want man, wat is dit een groeiplaat. Toen ik deze kocht kende ik de grote vier van The Stones al (deze, Let It Bleed, Sticky Fingers, Exile On Main St.). Na wat nummers hiervan gehoord te hebben had ik verwacht dat deze de minste van deze grote vier zou zijn. Niets bleek minder waar. Waar Let It Bleed en Sticky Fingers me als geheel toch tegenvielen, greep deze plaat me na een aantal luisterbeurten stevig bij de lurven. Hoe vaak ik hem ook luister: het album blijft kaarsrecht overeind.
Hij is inmiddels hevig aan het concurreren met Exile On Main St. om mijn Stones-favoriet te worden.

https://www.dropbox.com/s/p7sdb4kwsm9uakh/Gelijk.png?raw=1 21. John Coltrane - A Love Supreme (1965) | 1140 punten | 19x genoemd
Nr. 1 van: Franck Maudit | Aantal keer Top 5: 8
2016: 21 | 2015: 32 | 2014: 26 | 2013: 33 | 2012: 15 | 2011: 10
Positie na [X] lijstjes: [20]: 17 | [41]: 22 | [51]: 25

(afbeelding)
Spotify: A Love Supreme (Classics International Version) by John Coltrane on Spotify - open.spotify.com
We sluiten deze dag af in stijl met de jazz van John Coltrane. Voor wie dacht dat er van Mingus veel albums genoemd zijn: van Coltrane zijn er 9 genoemd! En ook Ascension haalt de top 100 (80). A Love Supreme, de laatste plaat die de 20 noteringen NIET aantikt, consolideert en wordt daarmee pas voor de tweede keer de hoogst genoteerde jazz-plaat in deze lijst.
Franck Maudit schreef:
John Coltrane’s magnum opus is mijn houvast in bange dagen. Mijn immer opwekbare genade. Tweeëndertig minuten en zevenenveertig seconden lang vergeet ik een cynische klootzak te zijn, stel ik me heel even open voor de ander en vind in mezelf iets terug wat ik graag altijd zou behouden: A Love Supreme, A Love Supreme, A Love Supreme, …

Coltrane zo hoog

Etta James had niet misstaan in het lijstje tot nu toe.

Hoewel ik zelf mijn favo Kinks album Something Else in mijn lijst had,(doet het ook nog steeds goed) vind ik het resultaat voor Village Green ook geweldig
En dat het meerendeel voor Let It Bleed gaat ,en minder voor Beggars Banquet daar kan ik me wel in vinden ,ook wat mij betreft is Let It Bleed de eerste van 3 Stones Topalbums achter elkaar,en ik dus niet alleen vind BB gewoon wat minder

Franck Maudit
Het enige wat ik de laatste -en komende- weken op MuMe volg(de) zijn Chevy's lijstjes. Het doet me dan ook wel wat wanneer ik bij mijn absolute nummer 1 een quote van mezelf terugvind. Het gebaar geeft me een warm gevoel en wederom zie ik bevestigd dat de allerdiepste waarheid in dit ene zinnetje ligt verankerd: A Love Supreme.

EttaJamesBrown schreef:
Etta James had niet misstaan in het lijstje tot nu toe.

Mee eens ,past in elke '60,s lijst ,ik had At Last ! Bij mijn laatste afvallers ,er is voor mij in sommige decennia's teveel moois gemaakt,teveel voor een max Top 30 .....
Ik weet mijn favoriete albums er makkelijk uit te pikken ,maar voor de onderste 10 ben ik met een wringijzer aan het puzzelen,ook voor de volgende ronde liever een Top 50

Jammer dat The Piper at the Gates of Dawn van Pink Floyd uit de Top-20 valt. Deze band heeft in de jaren-60 nog 2 andere mooie albums uitgebracht, waaronder (Soundtrack from) More.

https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 20. The Beatles - The Beatles (1968) | 1168 punten | 22x genoemd
Hoogste positie: 3 | Aantal keer Top 5: 5
2016: 17 | 2015: 11 | 2014: 9 | 2013: 27 | 2012: 27 | 2011: 30
Positie na [X] lijstjes: [20]: 40 | [41]: 21 | [51]: 19

(afbeelding)
Spotify: The Beatles (Remastered) by The Beatles on Spotify - open.spotify.com
Twee keer eerder stonden The Beatles met vijf albums in de top 20. De laatste keer was twee jaar terug. Destijds was het Rubber Soul op 20, nu de ‘Witte’.
avdj schreef:
Een normale groep had het Sgt. Peppers concept tot in het oneindige uitgemolken. Maar The Beatles vonden het na Magical Mystery Tour alweer tijd een andere richting in te slaan. Het album klinkt vrij losjes en je hoort eigenlijk al dat de eenheid verwaterd. Maar juist dat maakt het voor mij zo bijzonder. Hier speelt een groep die volledig doet waar ze zin in hebben en wonderwel komt er een onovertroffen album uit de koker. Het speelplezier spat er gewoon van af. Elk nummer is bezield, melodieus en voegt iets toe aan het totaalplaatje.

We hebben hierna green, black en purple albums gehad. Talloze dubbelaars zijn er verschenen. Artiesten zijn buiten ‘hun’ genre gaan componeren. Maar nooit meer werd een dergelijk product overtroffen. 100/100

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 19. The Beatles - Rubber Soul (1965) | 1188 punten | 23x genoemd
Nr. 1 van: Nicolaib88 | Aantal keer Top 5: 3
2016: 29 | 2015: 20 | 2014: 16 | 2013: 16 | 2012: 28 | 2011: 23
Positie na [X] lijstjes: [20]: 33 | [41]: 26 | [51]: 28

(afbeelding)
Spotify: Rubber Soul (Remastered) by The Beatles on Spotify - open.spotify.com
Afgelopen drie jaar moest Rubber Soul het afleggen tegen The White Album, maar dit jaar is Rubber Soul weer ‘best of the rest’, qua Beatles-albums dan.
brandos schreef:
Mijn favoriet voor zover ik de albums ken. Veel beter ook dan Sgt Pepper. Combineert mooi de frisheid van de jonge Beatles met de experimenteerdrift van de rijpere Beatles.

https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 18. The Rolling Stones - Let It Bleed (1969) | 1298 punten | 26x genoemd
Hoogste positie: 4 | Aantal keer Top 5: 3
2016: 15 | 2015: 8 | 2014: 10 | 2013: 18 | 2012: 29 | 2011: 29
Positie na [X] lijstjes: [20]: 36 | [41]: 14 | [51]: 14

(afbeelding)
Spotify: Let It Bleed by The Rolling Stones on Spotify - open.spotify.com
En wie The Beatles zegt, zegt The Stones. Let It Bleed heeft het wel eens beter gedaan, maar dit jaar zit er niet meer in dan een achttiende plek. Opvallend genoeg ook even vaak genoemd als Beggars Banquet. Aftermath, twee jaar terug nog bij de beste 50 haalt dit jaar niet eens de beste 150.
nlkink schreef:
Het Stones album dat ik van begin tot eind kan draaien. De opener 'Gimme Shelter' is direct al raak. En het houdt daarna niet meer op. Prachtige versie van 'Love In Vain'. Ook 'Country Honk' vind ik heel mooi, opgenomen met violist Byron Berlin. Daarna rockers als 'Live With Me', 'Let It Bleed' en het maniakale bluesy 'Midnight Rambler'. Voor mij komt er dan weer een absoluut hoogtepunt met Keith's 'You Got The Silver', waarna het album doorstoomt met het maffe 'Monkey Man' en de ronduit mooie closer 'You Can't Always Get What You Want'.
Omdat ik het album zo mooi vind heb ik voor in de auto een exemplaar gebrand met extra bonus tracks uit dezelfde periode: Honky Tonk Women (de single), I Don't Know Why, Jiving Sister Fanny en Memo From Turner.

https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 17. The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland (1968) | 1347 punten | 22x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 7
2016: 11 | 2015: 15 | 2014: 15 | 2013: 10 | 2012: 12 | 2011: 13
Positie na [X] lijstjes: [20]: 11 | [41]: 15 | [51]: 16

(afbeelding)
Spotify: Electric Ladyland by Jimi Hendrix on Spotify - open.spotify.com
Al jaren staat Jimi Hendrix met Electric Ladyland ergens tussen plek 10 en 15. Dat leek dit jaar ook niet anders, maar het aantal noteringen bleek te weinig. Iedere plaat vanaf nu is minimaal 25 keer genoemd. Axis eindigt, net zoals voorgaande jaren, net buiten de top 50.
Ronald5150 schreef:
"Electric Ladyland" is een absolute klassieker van een van de beste, zo niet de beste, gitarist allertijden. Deze plaat verveelt nooit, en elke keer als ik "Electric Ladyland" hoor met mijn koptelefoon op, hoor ik weer iets nieuws. "Electric Ladyland" is een plek om telkens weer terug te keren, want deze plaat is niet zomaar een verzameling muziek, maar een belevenis die het gevoel van een fysieke plek oproept. Onweerstaanbaar en verslavend!

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 16. The Doors - Strange Days (1967) | 1373 punten | 26x genoemd
Nr. 1 van: Joezer49263 | Aantal keer Top 5: 3
2016: 20 | 2015: 12 | 2014: 14 | 2013: 28 | 2012: 24 | 2011: 25
Positie na [X] lijstjes: [20]: 15 | [41]: 12 | [51]: 18

(afbeelding)
Spotify: Strange Days by The Doors on Spotify - open.spotify.com
The Soft Parade is (net) uit de top 100 gevallen, maar na Waiting for the Sun is het ook Strange Days die prima presteert. Even leek er zicht op de top 10, maar dat was maar schijn.
orbit schreef:
Onheilspellender dan de eerste en qua kwaliteit nul,nul minder.. schijnt nog wel eens vergeten te worden. Dit is echt de volwassenwording, daarna is het nog een paar platen die dat geluid proberen verder te dragen, maar deze is unsurpassed.

Strange Days

https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 15. King Crimson - In the Court of the Crimson King (1969) | 1402 punten | 26x genoemd
Nr. 1 van: Noordpool | Aantal keer Top 5: 6
2016: 14 | 2015: 10 | 2014: 17 | 2013: 8 | 2012: 3 | 2011: 3
Positie na [X] lijstjes: [20]: 20 | [41]: 25 | [51]: 23

(afbeelding)
Spotify: niet op Spotify
Lang leek King Crimson voor het eerst de top 20 mis te gaan lopen, maar de proggers waren dit jaar wat later en met een mooie eindsprint knalde King Crimson weer ruimschoots de top 20 in.
SirPsychoSexy schreef:
Naar aanleiding van het overlijden van Mr. Lake heb ik deze nog maar eens opgezet. Blijft een meesterlijk album dat ver voor was op zijn tijd (enkel het te lang uitgesponnen Moonchild is een jammerlijk smetje op een anders perfecte verzameling nummers). Greg's zang is ook fenomenaal, met name op Epitaph, mijn favoriet hier, waar hij een akelige doch prachtige tekst op hartverscheurende wijze voordraagt. Kippenvel van begin tot einde.

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 14. Van Morrison - Astral Weeks (1968) | 1417 punten | 26x genoemd
Nr. 1 van: Johnny Marr, Koenr | Aantal keer Top 5: 5
2016: 25 | 2015: 24 | 2014: 21 | 2013: 19 | 2012: 10 | 2011: 9
Positie na [X] lijstjes: [20]: 16 | [41]: 17 | [51]: 15

(afbeelding)
Spotify: Astral Weeks by Van Morrison on Spotify - open.spotify.com
Tot nu toe hebben we een aantal platen gehad die mooi stijgen, maar Astral Weeks was er juist een die ieder jaar een stukje daalde. Eindelijk is aan die reeks een einde gekomen. Sterker nog, Astral Weeks staat hier het hoogst in vijf jaar. Zoals ik eerder al zei, de folk-liefhebbers zijn dit jaar goed vertegenwoordigd.
Johnny Marr schreef:
Ongezien geniaal. Ongeëvenaard, in welk genre dan ook.
Niemand legt zijn ziel meer bloot dan Van Morrison op Astral Weeks. Zijn heerlijk klagende stemgeluid past perfect op de grotendeels geïmproviseerde klanklandschappen. Eén van de weinige albums in mijn collectie waarbij het stemgeluid en de briljante tekst mij nog meer emotioneren dan de muziek zelf.

Na ongeveer 2 jaar dit album te luisteren is hij dan toch eindelijk volkomen terecht mijn top 10 binnengekomen. Ik heb lang getwijfeld maar de muziek, en vooral de tekst, spreekt gewoon voor zich. Heb hier bijna geen woorden voor, maar Van The Man gelukkig wel. Woorden genoeg te vinden op dit stukje muzikaal erfgoed.

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 13. The Velvet Underground - The Velvet Underground (1969) | 1427 punten | 25x genoemd
Nr. 1 van: Rudi S | Aantal keer Top 5: 6
2016: 16 | 2015: 23 | 2014: 32 | 2013: 24 | 2012: 30 | 2011: 32
Positie na [X] lijstjes: [20]: 9 | [41]: 16 | [51]: 13

(afbeelding)
Spotify: The Velvet Underground by The Velvet Underground on Spotify - open.spotify.com
White Light/White Heat valt uit de top 40, maar dat bleek geen voorbode voor de overige Velvet Underground-platen. In tegenstelling zelfs, want The Velvet Underground haalde vorig jaar voor het eerst de top 20 en doet daar nu een stap bovenop.
tsjong schreef:
Dit album is een zoektocht naar verlichting en naar je ware zelf. Alleen al als je kijkt naar de songtitels wordt dat snel duidelijk. Het album opent met een nummer over Candy Darling, transseksueel. Het wordt opgevolgd door nummers die over de zoektocht naar het innerlijk gaan. Gevolgd door het nummer Jesus, Lou Reed vraagt Jesus om hulp. Dit is een omkeer in het album. Hierna komen de nummers Beginning to See the Light met logisch vervolg I'm Set Free. Hij sluit af met That's the Story of My Life. Hierna volgen nog een soort 'experiment' en nogmaals een afsluiter die wordt gezongen door de drumster. Een heel lief nummer over een persoon die zich niet thuis voelt in de wereld en zich voelt buiten gesloten.

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 12. Love - Forever Changes (1967) | 1467 punten | 28x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 5
2016: 18 | 2015: 18 | 2014: 12 | 2013: 5 | 2012: 8 | 2011: 4
Positie na [X] lijstjes: [20]: 6 | [41]: 10 | [51]: 11

(afbeelding)
Spotify: Forever Changes by Love on Spotify - open.spotify.com
Het verschil met de top 10 is zo’n 100 punten, net iets te veel dus. Love ging zeer voortvarend van start en had lang zicht op de top 10, maar het werd plek 12. Wat alsnog zes plaatsen stijging is.
Droombolus schreef:
Het is een verradelijk album. Het lijkt op het eerste gehoor allemaal een beetje vlakjes, maar na een paar draaibeurten blijken de meeste nummers al in je kop te zitten, alsof je 'm al 100 keer gedraaid hebt. Da's de sterkte van Forever Changes, de komposities zijn van een geweldig nivo en de produktie gaat nergens over de top waardoor het geheel vandaag nog net zo fris en naturel klinkt als in 1967. Gedateerd klinkt voor mij alleen door het opname proces .....

@ Air - Prima teksten inderdaad. Mijn fave regel is: This is the time in live that I am livin' and I face each day with a smile. Da's er echt zo een die je een trap onder je kont geeft als je depri zit te wezen .......

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 11. Bob Dylan - Blonde on Blonde (1966) | 1549 punten | 29x genoemd
Nr. 1 van: Jaep | Aantal keer Top 5: 6
2016: 12 | 2015: 26 | 2014: 19 | 2013: 17 | 2012: 18 | 2011: 11
Positie na [X] lijstjes: [20]: 26 | [41]: 11 | [51]: 12

(afbeelding)
Spotify: Blonde On Blonde by Bob Dylan on Spotify - open.spotify.com
Nog nooit haalde Blonde On Blonde de top 10, maar zo dichtbij als dit jaar is deze plaat waarschijnlijk niet geweest. 12 puntjes is het verschil met de nummer 10. Ter vergelijking: één notering op plek 30 levert al 20 punten op.
Floater schreef:
Met deze plaat bereikte Dylan een ongekend niveau. Hij heeft dit niveau later ook niet meer weten te evenaren, zelfs niet met Blood On The Tracks. Destijds was Blonde On Blonde al een instant classic. In mei 1966 bezocht Paul McCartney Dylan in diens suite in het Mayfair Hotel te London. Hij had de acetates van het nieuwe album van de Beatles (Revolver) meegenomen en liet die aan Dylan horen. Daarop liet Dylan hem de acetates van Blonde On Blonde horen. Volgens de overlevering gooide McCartney hierop het raam van Dylans hotelkamer open en na een hartgrondige vloek schreeuwde hij gefrustreerd:"I give up".

Jammer van de daling van Electric Ladyland. Mooi van de stijging van Astral Weeks.

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 10. Bob Dylan - Highway 61 Revisited (1965) | 1561 punten | 29x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 5
2016: 13 | 2015: 14 | 2014: 8 | 2013: 9 | 2012: 14 | 2011: 19
Positie na [X] lijstjes: [20]: 12 | [41]: 18 | [51]: 10

(afbeelding)
Spotify: Highway 61 Revisited by Bob Dylan on Spotify - open.spotify.com
Het was dit jaar bijzonder spannend tussen Highway 61 en Blonde On Blonde. In een wedstrijdje haasje-over was onmogelijk te voorspellen wie er het beste zou scoren. Het is dus Highway 61 geworden.

Er zijn acht albums genoemd van de Nobelprijswinnaar, waarvan liefst 6 in de top 100 beland zijn. Net zoals vorig jaar zijn The Freewheelin’ Bob Dylan (52) en Bringing It All Back Home (56) nét buiten de prijzen gevallen.

korenbloem schreef:
Highway 61 revisited is mijn 2e favoriete Dylan plaat. Het is dylans eerste volledige album met een rockband. Highway 61 wordt ook de blues highway genoemd. In verschillende nummers wordt er verwezen naar de legendarische highway. Velen weten dat Robert Johnson zijn ziel verkocht aan de duivel. De duivel speelde muziek op een gitaar, Robert Johnson was hier zo van onder de indruk dat hij zijn ziel verkocht aan de duivel in ruil voor het spelen van die muziek en vanaf dat moment speelde Robert Johnson rock, blues. De plek waar dit verhaal zich voordeed is ergens op de Highway 61. Is het niet toevallig dat aan het begin van deze weg in 1941 Bob Dylan is geboren.
Dylan is 24 jaar op het moment dat hij dit album op neemt. Dit was dylan’s meest ambitieuze werk op dat moment, en een grote opstap naar zijn andere meesterwerk: Blonde on Blonde

https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 9. The Beach Boys - Pet Sounds (1966) | 1669 punten | 30x genoemd
Nr. 1 van: GrafGantz, stardust_be | Aantal keer Top 5: 6
2016: 8 | 2015: 9 | 2014: 11 | 2013: 15 | 2012: 20 | 2011: 22
Positie na [X] lijstjes: [20]: 10 | [41]: 9 | [51]: 9

(afbeelding)
Spotify: Pet Sounds 40th Anniversary Stereo Digital by The Beach Boys on Spotify - open.spotify.com
Tot zover de opmars van Pet Sounds. Het bleef heel lang spannend of Pet Sounds naar de zevende plek zou kunnen klimmen, maar het verschil is 200 punten. Ach, wederom een top 10-plek lijkt me niets om over te treuren.
HugovdBos schreef:
Pet Sounds is groots, emotioneel, romantisch en vooral muzikaal zeer complex. Brian Wilson wist op het album een ongekende hoeveelheid instrumenten samen te brengen en in een perfecte harmonie met elkaar te laten communiceren. Het ritme gaat verschillende kanten op waardoor er veel te ontdekken valt. Emoties worden versterkt door strijkorkesten en blazers en bijzondere instrumenten zoals de Tannerin geïntroduceerd bij het grote publiek. Een pareltje in de muziekgeschiedenis die een opmars vormde voor meer geëxperimenteer in de muziek.

https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 8. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967) | 1815 punten | 32x genoemd
Nr. 1 van: Marty McFly, LucM, Superbitch | Aantal keer Top 5: 8
2016: 5 | 2015: 5 | 2014: 4 | 2013: 7 | 2012: 19 | 2011: 20
Positie na [X] lijstjes: [20]: 13 | [41]: 8 | [51]: 7

(afbeelding)
Spotify: Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (Remastered) by The Beatles on Spotify - open.spotify.com
Sgt. Pepper’s gebroederlijk naast Pet Sounds, ik hoef niemand te vertellen dat dit een mooi toeval is. Het betekent tegelijkertijd dat deze wederom niet de hoogste van The Beatles is. Iets wat overigens nog nooit gelukt was. Meer dan één plaats stijging had er ook niet ingezeten.
vincentcorjanus schreef:
Zo blij dat ik dit album ontdekt heb. Ja, misschien ben ik wat laat. Nu pas zie ik de schoonheid in van deze plaat. De stemmen, de muziek, de teksten, alles zit gewoon zo ontzettend goed in elkaar. Heel inspirerend! Laten we maar de volle mep geven *5

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 7. Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen (1967) | 1870 punten | 38x genoemd
Nr. 1 van: ArthurDZ | Aantal keer Top 5: 9
2016: 9 | 2015: 13 | 2014: 13 | 2013: 13 | 2012: 11 | 2011: 14
Positie na [X] lijstjes: [20]: 5 | [41]: 7 | [51]: 8

(afbeelding)
Spotify: Songs Of Leonard Cohen by Leonard Cohen on Spotify - open.spotify.com
Het lag in de lijn der verwachting dat deze het wederom goed zou doen, maar zo goed had ik niet verwacht. Liefst 38 mensen hebben dit debuut in hun lijst gezet, slechts vier albums (de top 4) zijn vaker genoemd. Het is vooral de gemiddelde plek die ervoor zorgt dat de komende twee platen beter scoren, want Leonard Cohen heeft het laagste gemiddelde van de top 20. Opvallend genoeg scoort Songs from a Room juist slechter dan vorig jaar en valt uit de top 100.
deric raven schreef:
De hogepriester van de popmuziek.
Vanuit zijn preekstoel verkondigd hij zijn Evangelie.
Aangepast aan de gebeurtenissen om hem heen.
Vrije seks in de zomer der liefde.
Knielend achter Moeder Overste onder haar rok glurend.
Terwijl je net van haar de Heilige hostie hebt ontvangen.
Verlangend naar een ander lichaam.
Niet dat van God.

Leonard Cohen trekt het boetebeeld aan.
Toont zich als herboren gelovige.
In de meest menselijke vorm.
Die van vlees en bloed.

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 6. Neil Young & Crazy Horse - Everybody Knows This Is Nowhere (1969) | 2043 punten | 34x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 9
2016: 7 | 2015: 7 | 2014: 5 | 2013: 4 | 2012: 7 | 2011: 7
Positie na [X] lijstjes: [20]: 7 | [41]: 6 | [51]: 6

(afbeelding)
Spotify: Everybody Knows This Is Nowhere by Neil Young on Spotify - open.spotify.com
De zesde plek ontbrak nog op het palmares van Neil Young. Ruim boven de nummer zeven en nog ruimer onder de nummer vijf. Tevens ook de hoogst genoteerde plaat die bij niemand bovenaan stond.
Rudi S schreef:
Everybody Knows This is Nowhere, is een plaat om te koesteren met een ongeloofelijke drive en soul.
Dit is zo,n plaat die je overal mee naar toe neemt of tijdens een aardbeving uit je huis gaat redden.

https://www.dropbox.com/s/75swqq40ex1tzry/Gedaald.png?raw=1 5. The Beatles - Abbey Road (1969) | 2328 punten | 34x genoemd
Nr. 1 van: Beathoven, Cor, Edgar18, Rogyros, WoNa | Aantal keer Top 5: 15
2016: 3 | 2015: 6 | 2014: 3 | 2013: 3 | 2012: 4 | 2011: 15
Positie na [X] lijstjes: [20]: 18 | [41]: 5 | [51]: 5

(afbeelding)
Spotify: Abbey Road (Remastered) by The Beatles on Spotify - open.spotify.com
Abbey Road heeft altijd even tijd nodig om op gang te komen, maar stoomde net zo makkelijk naar boven. Hoger dan de vijfde plek was echter niet mogelijk, want het verschil met de nummer vier is bijna 250 punten. Het verschil met de nummer 3, waar Abbey Road vorig stond, is zelfs bijna 400 punten. Alleen de nummer 1 scoort een beter gemiddelde.
Misterfool schreef:
Conclusie: er is geen opmerking in Nederlands, Engels of Duits die mijn verbazing over dit album kan weergeven. Hoe heb ik me zo kunnen vergissen: heerlijk die Veelzijdigheid, inventiviteit en goed gedoseerde bombast . De toevoeging van de Moog is zo godsgruwelijk goed gelukt dat het lijkt alsof de beatles deze synth al jaren in huis hebben. Er zijn wat momenten die me minder interesseren. Maar het niveau over het algemeen is gewoon belachelijk hoog. De beatles moeten haast wel gedacht hebben, voor onze laatste productie gaan we nog eenmaal imponeren. Klassieker van de bovenste plank(hoewel liever iets lager aangezien deze cd zovaak in de cd-speler gaat).

https://www.dropbox.com/s/p7sdb4kwsm9uakh/Gelijk.png?raw=1 4. The Beatles - Revolver (1966) | 2563 punten | 44x genoemd
Nr. 1 van: heicro, nelis, Tomio | Aantal keer Top 5: 16
2016: 4 | 2015: 4 | 2014: 7 | 2013: 14 | 2012: 13 | 2011: 12
Positie na [X] lijstjes: [20]: 3 | [41]: 3 | [51]: 3

(afbeelding)
Spotify: Revolver (Remastered) by The Beatles on Spotify - open.spotify.com
Eén keer eerder was Revolver de hoogst genoteerde plaat van The Beatles. In 2015 werd Revolver destijds ook vierde. Dit jaar was Revolver van begin tot eind ruim boven de andere Beatles-platen te vinden. Lang was ook het brons voor het grijpen, maar wat late Nick Drake-fans staken daar een stokje voor.
Sandokan-veld schreef:
Na het halve uurtje genot over de koptelefoon lijkt de wereld om me heen nieuwe vormen en kleuren te hebben aangenomen. Ik zou graag een obscuurdere, minder voor de hand liggende plaat kiezen als favoriet, maar... Trouwens, wat zit ik te zeveren, dat wil ik helemaal niet. Revolver is een vriend voor het leven, en ik ben alleen maar blij dat zoveel anderen dat met mij delen

https://www.dropbox.com/s/933x0ggqmdzj650/Gestegen.png?raw=1 3. Nick Drake - Five Leaves Left (1969) | 2705 punten | 42x genoemd
Nr. 1 van: Dwejkk_, fabrice, likeahurricane, SirPsychoSexy | Aantal keer Top 5: 17
2016: 6 | 2015: 3 | 2014: 6 | 2013: 6 | 2012: 5 | 2011: 8
Positie na [X] lijstjes: [20]: 4 | [41]: 4 | [51]: 4

(afbeelding)
Spotify: Five Leaves Left by Nick Drake on Spotify - open.spotify.com
Nick Drake heeft Revolver altijd in zicht gehad, maar die toonde zich een lastig te passeren tegenstander. Uiteindelijk is Revolver wel twee keer meer genoemd, maar met het op drie na hoogste gemiddelde van de top 50 is het Five Leaves Left die er met het brons vandoor gaat.
King of Dust schreef:
Five Leaves Left

Pink Moon wordt vaak geprezen vanwege zijn puurheid. Het is alleen Nick Drake met zijn gitaar en verder geen poespas. Zijn andere 2 albums worden daarmee meteen geschaard onder de albums die die poespas wel hebben. Dit klopt ook wel, maar toch zit er tussen de 2 voorgangers van Pink Moon een groot verschil. Bryter Layter is wat commerciëler: veel nummers bevatten duidelijke coupletjes en refreintjes en er wordt meer een popgeluid nagestreefd. Bij de instrumentatie van Bryter Layter weet ik niet altijd wat ik ervan moet vinden: ik vind het op zich wel mooi, maar soms iets te gelikt. In mijn optiek is het teveel gepolijst; iets wat Five Leaves Left niet heeft. Op Five Leaves Left is de instrumentatie puur ter ondersteuning van Nick Drake: het concurreert niet met hem. De instrumentatie is ook veel aardser; het past er beter bij. Om die redenen vind ik Five Leaves Left, momenteel, de beste Nick Drake-plaat die ik heb.

Misterfool
Gelukkig ben ik wel iets beter gaan schrijven. Ik sta nog steeds achter de inhoud van het stukje bij Abbey Road, maar hopelijk verwoord ik het tegenwoordig wat beter.

Ik vond het jeugdige enthousiasme wel aanstekelijk.

Mooi overzicht tot nu toe.
Elk album zonder twijfel meer dan het beluisteren waard.

leuke lijst chevy, thanks!

https://www.dropbox.com/s/p7sdb4kwsm9uakh/Gelijk.png?raw=1 2. The Doors - The Doors (1967) | 3002 punten | 50x genoemd
Nr. 1 van: adri1982, angelin, HugovdBos, Simon77, wibro | Aantal keer Top 5: 15
2016: 2 | 2015: 2 | 2014: 1 | 2013: 1 | 2012: 1 | 2011: 2
Positie na [X] lijstjes: [20]: 2 | [41]: 1 | [51]: 2

(afbeelding)
Spotify: The Doors by The Doors on Spotify - open.spotify.com
Vijftig(!) keer genoemd, dat is zes keer vaker dan de winnaar. Ook de drie duizend punten bleken niet genoeg om de banaan van zich af te schudden. Ergens tussen de 40 en 50 lijstjes liepen The Doors een achterstand op en hebben deze niet meer goed kunnen maken.
milesdavisjr schreef:
Een fenomenaal debuut. Waar velen voor mij The End een prachtig zo niet het beste nummer van The Doors vinden vind ik dat absoluut niet. Sterker nog er lijkt wel geen einde aan te komen.
Geef mij maar de korte felle nummers zoals Break on Through, Backdoor man en Soul Kitchen. De bandleden gooiden een juiste mix van Rhythm n' Blues, Rock en wat folk invloeden in een blender en dit was het resultaat. Nog zonder een overdaad aan psychedelische invloeden is dit album voor mij af.

https://www.dropbox.com/s/p7sdb4kwsm9uakh/Gelijk.png?raw=1 1. The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967) | 3104 punten | 44x genoemd
Nr. 1 van: arcade monkeys, Echo01, johan de witt, herman, Lying Mouth, nico1616, zaaf | Aantal keer Top 5: 21
2016: 1 | 2015: 1 | 2014: 2 | 2013: 2 | 2012: 2 | 2011: 1
Positie na [X] lijstjes: [20]: 1 | [41]: 2 | [51]: 1

(afbeelding)
Spotify: The Velvet Underground & Nico 45th Anniversary by The Velvet Underground on Spotify - open.spotify.com
De stand was 3-3, beide platen hebben elkaar twee keer gebroken, maar The Velvet Underground behield dit jaar haar service en maakt het 4-3 in de eerste set. Dit komt vooral door het hoge gemiddelde, want de helft van de keren stond deze in de top 5. En vijftien keer daarvoor op één of twee. De banaan komt daarmee tot het bijzonder hoge gemiddelde van 70,5 (gemiddeld op plek 6).

Dank aan deze 72 deelnemers:
adri1982, aERodynamIC, angelin, arcade monkeys, ArthurDZ, Ataloona, BeatHoven, brandos, Brunniepoo, Casartelli, Chevy, Cor, Dwejkk_, Echo01, E-Clect-Eddy, Edgar18, EttaJamesBrown, fabrice, fatima, Franck Maudit, frolunda, GrafGantz, Gretz, heartofsoul, heicro, herman, HugovdBos, J.J. Wever, Jaep, Jan Wessels, jeb777, Joezer49263, johan de witt, johannesA, Johnny Marr, Koenr, likeahurricane, Lontanovicolo, LucM, Lura, Lying Mouth, Mart, Marty McFly, Mathough, MDRAIJER, Misterfool, Mjuman, musician, nelis, nico1616, Nicolaib88, niels94, Noordpool, pauljojo, Rogyros, Rudi S, Sander14, Simon77, SirPsychoSexy, spinout, stardust_be, Superbitch, teus, Tomio, trebremmit, vanelst, vigil, Ward, wibro, WoNa, zaaf, zalwelnikszijn!

Zandkuiken schreef:
De bananenplaat wordt vaak genoemd als meest invloedrijke plaat aller tijden, maar is voor mij boven alles een grandioos album dat vier decennia na de releasedatum nog steeds waanzinnig fris klinkt. Mijn favoriete bands koppelen chaos aan melodie waardoor veelzijdige muziek ontstaat die bij elke luisterbeurt wel beter lijkt te worden. Ik denk hierbij aan dEUS, Pixies, Captain Beefheart, Tom Waits en natuurlijk The Velvet Underground. Deze The Velvet Underground & Nico is wat mij betreft hét hoogtepunt van Lou Reed en zijn kompanen: een pak opwindender dan The Velvet Underground, zonder dat het experiment de bovenhand neemt zoals op White Light/White Heat. Hoewel ik niet kapot ben van de stem van Reed, en ook Nico's vocalen me niet eindeloos ontroeren, is dit album pure magie. Nummers als Venus In Furs, Run Run Run en Heroin staan garant voor een onwaarschijnlijk intense luisterervaring en kunnen werkelijk niet kapot gedraaid worden. Ook de andere songs weten me telkens weer opnieuw mee te slepen en ik kan hier met de beste wil van de wereld geen enkele inzakker op bespeuren. Met voorlopig een 33ste stek in de top 250 zou ik zelfs durven stellen dat dit album op deze site lichtjes ondergewaardeerd wordt (onwaarschijnlijke waaghals die ik ben).

De top 100:

1. The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967) | 3104 punten | 44x genoemd
2. The Doors - The Doors (1967) | 3002 punten | 50x genoemd
3. Nick Drake - Five Leaves Left (1969) | 2705 punten | 42x genoemd
4. The Beatles - Revolver (1966) | 2563 punten | 44x genoemd
5. The Beatles - Abbey Road (1969) | 2328 punten | 34x genoemd
6. Neil Young & Crazy Horse - Everybody Knows This Is Nowhere (1969) | 2043 punten | 34x genoemd
7. Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen (1967) | 1870 punten | 38x genoemd
8. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967) | 1815 punten | 32x genoemd
9. The Beach Boys - Pet Sounds (1966) | 1669 punten | 30x genoemd
10. Bob Dylan - Highway 61 Revisited (1965) | 1561 punten | 29x genoemd
11. Bob Dylan - Blonde on Blonde (1966) | 1549 punten | 29x genoemd
12. Love - Forever Changes (1967) | 1467 punten | 28x genoemd
13. The Velvet Underground - The Velvet Underground (1969) | 1427 punten | 25x genoemd
14. Van Morrison - Astral Weeks (1968) | 1417 punten | 26x genoemd
15. King Crimson - In the Court of the Crimson King (1969) | 1402 punten | 26x genoemd
16. The Doors - Strange Days (1967) | 1373 punten | 26x genoemd
17. The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland (1968) | 1347 punten | 22x genoemd
18. The Rolling Stones - Let It Bleed (1969) | 1298 punten | 26x genoemd
19. The Beatles - Rubber Soul (1965) | 1188 punten | 23x genoemd
20. The Beatles - The Beatles (1968) | 1168 punten | 22x genoemd
21. John Coltrane - A Love Supreme (1965) | 1140 punten | 19x genoemd
22. The Rolling Stones - Beggars Banquet (1968) | 1134 punten | 26x genoemd
23. Charles Mingus - The Black Saint and the Sinner Lady (1963) | 1119 punten | 17x genoemd
24. Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn (1967) | 1081 punten | 22x genoemd
25. The Kinks - Are the Village Green Preservation Society (1968) | 1045 punten | 18x genoemd
26. Led Zeppelin - Led Zeppelin (1969) | 997 punten | 20x genoemd
27. Dusty Springfield - Dusty in Memphis (1969) | 916 punten | 18x genoemd
28. The Moody Blues - Days of Future Passed (1967) | 891 punten | 20x genoemd
29. Led Zeppelin - Led Zeppelin II (1969) | 846 punten | 17x genoemd
30. Boudewijn de Groot - Voor de Overlevenden (1966) | 824 punten | 16x genoemd
31. The Doors - Waiting for the Sun (1968) | 817 punten | 14x genoemd
32. The Zombies - Odessey & Oracle (1968) | 796 punten | 15x genoemd
33. The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced (1967) | 777 punten | 18x genoemd
34. Fairport Convention - Liege & Lief (1969) | 766 punten | 15x genoemd
35. Frank Zappa - Hot Rats (1969) | 750 punten | 14x genoemd
36. The Byrds - The Notorious Byrd Brothers (1968) | 744 punten | 17x genoemd
37. Miles Davis - In a Silent Way (1969) | 741 punten | 14x genoemd
38. The Who - Tommy (1969) | 718 punten | 15x genoemd
39. Townes Van Zandt - Townes van Zandt (1969) | 680 punten | 12x genoemd
40. The Band - The Band (1969) | 655 punten | 14x genoemd
41. The Velvet Underground - White Light / White Heat (1968) | 653 punten | 12x genoemd
42. The Beatles - Magical Mystery Tour (1967) | 612 punten | 13x genoemd
43. Jackson C. Frank - Jackson C. Frank (1965) | 579 punten | 10x genoemd
44. Scott Walker - Scott 4 (1969) | 551 punten | 11x genoemd
45. Crosby, Stills & Nash - Crosby, Stills & Nash (1969) | 547 punten | 11x genoemd
46. Simon & Garfunkel - Parsley, Sage, Rosemary and Thyme (1966) | 523 punten | 11x genoemd
47. Isaac Hayes - Hot Buttered Soul (1969) | 504 punten | 10x genoemd
48. Otis Redding - Otis Blue / Otis Redding Sings Soul (1965) | 497 punten | 14x genoemd
49. Fairport Convention - Unhalfbricking (1969) | 497 punten | 10x genoemd
50. The Kinks - Something Else (1967) | 496 punten | 12x genoemd
51. The Stooges - The Stooges (1969) | 493 punten | 11x genoemd
52. Bob Dylan - The Freewheelin' Bob Dylan (1963) | 487 punten | 8x genoemd
53. 13th Floor Elevators - The Psychedelic Sounds of the 13th Floor Elevators (1966) | 481 punten | 10x genoemd
54. The Jimi Hendrix Experience - Axis: Bold as Love (1967) | 418 punten | 7x genoemd
55. Nico - Chelsea Girl (1967) | 409 punten | 10x genoemd
56. Bob Dylan - Bringing It All Back Home (1965) | 408 punten | 9x genoemd
57. Jan Johansson - Jazz På Svenska (1963) | 407 punten | 7x genoemd
58. Townes Van Zandt - Our Mother the Mountain (1969) | 402 punten | 8x genoemd
59. Captain Beefheart and His Magic Band - Safe as Milk (1967) | 401 punten | 8x genoemd
60. Dillard & Clark - The Fantastic Expedition of Dillard & Clark (1968) | 397 punten | 7x genoemd
61. Johnny Cash - At Folsom Prison (1968) | 382 punten | 5x genoemd
62. The Flying Burrito Brothers - The Gilded Palace of Sin (1969) | 361 punten | 9x genoemd
63. Creedence Clearwater Revival - Willy and the Poor Boys (1969) | 345 punten | 6x genoemd
64. The Band - Music from Big Pink (1968) | 337 punten | 9x genoemd
65. Boudewijn de Groot - Picknick (1968) | 337 punten | 5x genoemd
66. Tim Buckley - Happy Sad (1969) | 323 punten | 7x genoemd
67. Aretha Franklin - I Never Loved a Man the Way I Love You (1967) | 322 punten | 8x genoemd
68. Frank Sinatra - September of My Years (1965) | 322 punten | 6x genoemd
69. Pharoah Sanders - Karma (1969) | 317 punten | 6x genoemd
70. Jefferson Airplane - Surrealistic Pillow (1967) | 316 punten | 7x genoemd
71. Bob Dylan - Nashville Skyline (1969) | 313 punten | 7x genoemd
72. Ennio Morricone - C'era Una Volta Il West (1968) | 307 punten | 7x genoemd
73. Simon & Garfunkel - Sounds of Silence (1966) | 298 punten | 5x genoemd
74. Jacques Brel - Jacques Brel (1962) | 296 punten | 7x genoemd
75. Dr. John - Gris-Gris (1968) | 288 punten | 8x genoemd
76. Tim Buckley - Goodbye and Hello (1967) | 287 punten | 7x genoemd
77. Simon & Garfunkel - Bookends (1968) | 287 punten | 6x genoemd
78. Creedence Clearwater Revival - Green River (1969) | 282 punten | 8x genoemd
79. Elvis Presley - From Elvis in Memphis (1969) | 282 punten | 5x genoemd
80. John Coltrane - Ascension (1966) | 274 punten | 4x genoemd
81. The Kinks - Arthur (Or the Decline and Fall of the British Empire) (1969) | 263 punten | 7x genoemd
82. Buffalo Springfield - Buffalo Springfield Again (1967) | 263 punten | 7x genoemd
83. The Mothers of Invention - Freak Out! (1966) | 262 punten | 7x genoemd
84. Jerry Lee Lewis - Live at the Star Club, Hamburg (1964) | 255 punten | 3x genoemd
85. The Byrds - Younger Than Yesterday (1967) | 253 punten | 5x genoemd
86. Stan Getz & João Gilberto - Getz / Gilberto (1964) | 251 punten | 6x genoemd
87. Creedence Clearwater Revival - Creedence Clearwater Revival (1968) | 239 punten | 6x genoemd
88. Sly & The Family Stone - Stand! (1969) | 234 punten | 6x genoemd
89. Mickey Newbury - Looks Like Rain (1969) | 234 punten | 4x genoemd
90. Captain Beefheart and His Magic Band - Trout Mask Replica (1969) | 232 punten | 3x genoemd
91. Elvis Presley - NBC-TV Special (1968) | 229 punten | 3x genoemd
92. Chicago Transit Authority - Chicago Transit Authority (1969) | 229 punten | 3x genoemd
93. Santana - Santana (1969) | 227 punten | 7x genoemd
94. Cream - Wheels of Fire (1968) | 224 punten | 3x genoemd
95. Creedence Clearwater Revival - Bayou Country (1969) | 221 punten | 3x genoemd
96. Small Faces - Ogdens' Nut Gone Flake (1968) | 219 punten | 3x genoemd
97. Pink Floyd - Soundtrack from the Film More (1969) | 218 punten | 3x genoemd
98. Françoise Hardy - Tous les Garçons et les Filles (1962) | 217 punten | 4x genoemd
99. Bob Dylan - The Times They Are A-Changin' (1964) | 215 punten | 4x genoemd
100. The Byrds - Sweetheart of the Rodeo (1968) | 212 punten | 4x genoemd

Prachtige top 10 met een fenomenale winnaar! Bedankt chevy, nu op naar de 70s!

Mooi werk Chevy, weer 10 jaar af te strepen.
Pfff het is iedere keer weer een flink karwei maar altijd top gedaan

Dank Chevy voor deze editie. Mooie stijgingen voor o.a Nick Drake, Love, Leonard Cohen en Townes Van Zandt!

Misterfool
Bedankt chevy93 voor het organiseren van deze editie.
Op naar de jaren 70.

Mooie lijst, als altijd. Verbaas me wel altijd over die hoge notering van Sgt. Pepper's. Iconische plaat, maar wel een stuk minder dan Rubber Soul en alle andere die daarna kwamen.

Misterfool
Revolver vind ik tegenwoordig wel beter dan Sgt. Pepper's, maar ten opzichte van Rubber Soul heeft de sergeant toch echt betere hoogtepunten. Denk bijvoorbeeld aan A Day in the Life en She's Leaving home.

Het valt misschien niet op maar het is uiteraard dan ook een persoonlijke mening van Herman en niet perse de waarheid

Uiteraard is Sgt. Peppers beter dan Rubber Soul. Dat is gewoon een straight fact. Niks persoonlijke mening.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:41 uur

geplaatst: vandaag om 07:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.