MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MusicMeter Prog Top 300 - editie 2025 - de ontknoping

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Morgenochtend begint op deze plek de ontknoping van editie 2025 van de MusicMeter Prog Top 300. Liefhebbers zijn sinds januari in de Prog Ladder 2025 bezig met de samenstelling en ruim een half jaar later zijn alle afvallers en het onderste deel van de lijst bekend. We houden ons daar vanaf nu bezig met de rangschikking van de hogere regionen.

Net als elk jaar maken we daar een feestje van, compleet met stap voor stap bekendmaken van de lijst, met de basisinfo over de nummers en besprekingen van de nummers door de liefhebbers. Voor dat laatste is overigens nog wel wat input nodig; dagelijks voeg ik in het laddertopic wat nummers toe waarover op niet al te lange termijn een review gewenst is; het recentste overzicht staat hier.

Casartelli (moderator)
De volgende nummers uit de 2023-editie zijn dit jaar uit de lijst gevallen:

78 IQ - Further Away
100 Marillion - El Dorado [i-v]
119 King Buffalo - Eye of the Storm
122 Marillion - The Crow and the Nightingale
128 Anathema - Dreaming Light
137 Beardfish - Note
143 Steven Wilson - 3 Years Older
148 Marillion - Brave
149 Moon Safari - Lover's End Pt. III: Skellefteå Serenade
150 King Buffalo - Shadows
172 Haken - Pareidolia
174 Rush - Territories
181 Steven Wilson - The Holy Drinker
186 Kayak - Merlin
190 Frost* - Day and Age
192 Michał Łapaj - Shattered Memories
197 Leprous - The Sky Is Red
202 Karnivool - All It Takes
204 Eloy - End of an Odyssey
210 Elder - Endless Return
211 Leprous - At the Bottom
219 Alcest - Kodama
222 Pure Reason Revolution - Ghosts & Typhoons
228 Pure Reason Revolution - Eupnea
229 Antimatter - Killer
236 Fish - Plague Of Ghosts
237 Lunatic Soul - Summoning Dance
239 Fates Warning - A Pleasant Shade of Gray Part XII
242 The Ocean Collective - Jurassic | Cretaceous
244 The Gathering - Even the Spirits Are Afraid
245 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free
246 Oak - Dreamless Sleep
247 Wheel - Impervious
255 Crippled Black Phoenix - Great Escape (Pt. II)
256 Big Big Train - East Coast Racer
257 The Alan Parsons Project - Ammonia Avenue
260 Tony Banks ft. Fish - Another Murder of a Day
262 Antimatter - This Is Not Utopia
266 The Ocean - Parabiosis
268 Rush - Headlong Flight
269 Antimatter - Stillborn Empires
271 Archive - Dangervisit
274 Yes - Sound Chaser
275 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day
276 Von Hertzen Brothers - Peace Patrol
279 Antimatter - Fold
282 Lazuli - Les Chansons Sont des Bouteilles à la Mer
284 U.K. - In the Dead of Night
285 The Gathering - Waking Hour
287 Lunatic Soul - A Thousand Shards of Heaven
290 Steven Wilson - Refuge
291 The Alan Parsons Project - Silence and I
296 Antimatter - Paranoid Carbon
298 Big Big Train - Folklore
300 Big Big Train - Victorian Brickwork

Casartelli (moderator)
300
https://i.imgur.com/zC3bv7D.jpg
The Gathering - Broken Glass [4:59]

(afbeelding)

Souvenirs | 2003 | Nederland

2023: ---
2022: ---
2021: ---
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---
Genomineerd door: musicborst

De wereld maakte kennis met Broken Glass via de "Piano Version" die op de Black Light District ep stond. De naam zegt het al, dat was Anneke van Giersbergen, wel erg hoog zingend, en slechts begeleid op piano.

Voor mij was dat een beetje een valse start, die het nummer, ook toen Souvenirs, met de volwaardige versie erop, een tijd wat in de weg gezeten heeft. Nu het stof wat neergedaald is (mag het, ruim twintig jaar later?) is Broken Glass een representatieve bijdrage op wat uiteindelijk een van The Gatherings meest tijdloze albums gebleken is. De elektronische klanken en dan met volle band in opbouw naar een post-rockachtige climax... en daaronder gewoon een goed liejde. Al zijn er boze tongen die beweren dat de echte test voor dat laatste is of het ook in uitgeklede vorm overeind blijft... (Casartelli)

Casartelli (moderator)
299
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
The Pineapple Thief - Snowdrops [5:58]

(afbeelding)

Little Man | 2006 | Verenigd Koninkrijk

2023: 240
2018: 163
Genomineerd door: legian

Op een dag in september dat het kwik 30 graden aanwijst een recensie schrijven over sneeuwklokjes. Ach, welja, mooie muziek is niet gebonden aan seizoenen vind ik.

De titel roept iets lieflijks maar ook iets kwetsbaar op en dat wordt prima in de muziek weergegeven. Dat levert niet het meest intense of spannende nummer op van The Pineapple Thief, maar wel een nummer wat een heerlijke geruststellende melodie heeft en wat een fijn gevoel geeft, wat voor weer het ook is.

We are all falling snow
So settle down, just settle down
And I will slow your fall
That is all. That is all
(Bonk)

Casartelli (moderator)
298
IQ - The Great Spirit Way [21:44]

(afbeelding)

Resistance | 2019 | Verenigd Koninkrijk

2023: 198
2022: 128
2021: 193
Genomineerd door: meesterdch

IQ is een band die ik pas tijdens deze Prog Ladder echt heb leren kennen. Vooral hun langere nummers spreken me aan en daar is The Great Spirit Way met zijn bijna 22 minuten uiteraard een voorbeeld van. Een vereiste voor dit soort ambitieuze werkstukken is dat er voldoende variatie in zit en daarin slaagt IQ hier met vlag en wimpel. Toetsenist Neil Durant speelt voor mij een hoofdrol, door de manier waarop hij met telkens andere klanken het nummer inkleurt en het daarnaast met korte solo's wat extra pit geeft. Richting 12:00 komt mijn favoriete passage voorbij: alles komt plotseling tot rust, met in eerste instantie akoestische gitaar en piano en daarna een tijd lang alleen nog de keyboards die een fijn, bijna meditatief sfeertje neerzetten. Langzaam maar zeker komt daarna alles weer tot leven, waarbij het gas kortstondig wordt ingetrapt, gevolgd door een kalme sfeervolle finale. Na ronde 2 was het klaar voor dit nummer, maar ik zal het regelmatig blijven draaien om al het moois erin te ontdekken. (All Day Watcher)

Casartelli (moderator)
297
Porcupine Tree - Sentimental [5:26]

(afbeelding)

Fear of a Blank Planet | 2007 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Johnny Marr

Casartelli (moderator)
296
Peter Gabriel - Four Kinds of Horses [6:47]

(afbeelding)

i/o | 2023 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Bonk

Stel je voor dat één van je meest favoriete artiesten al ruim twintig jaar geen album meer gemaakt had en dat zelfs Tool nog sneller was met nieuw werk. Als hij dan aankondigt dat hij met een nieuw album komt, houd je je hart toch een beetje vast. Zou hij het nog wel kunnen? Zou hij nog wel creatief zijn en onvoorspelbaar uit de hoek komen, want die onvoorspelbaarheid tekent hem ook wel een beetje. Dat je verrast bent door de opbouw, de keuzes, de kant die het opgaat in nummers.

Stel je dat voor en stel je dan voor dat je dan zo'n nummer als Four Kind of Horses hoort voor de eerste keer. Dan zou je toch bijna tranen in je ogen kunnen krijgen van de pracht, alles wat dit nummer herbergt, de volle overtuiging dat hij het nog steeds kan en hoe, dat je het nummer steeds weer wil horen en dat het dan ook nog eens steeds beter wordt en je steeds meer hoort. Stel je voor dat je dan toch totaal verrast bent dat één van die favoriete artiesten je nog steeds weet te verbazen en te raken en hij dus misschien nog wel beter was dan je dacht. Houd die tranen dan maar eens tegen. Dat is toch bijna te mooi om voor te stellen. (Bonk)

Casartelli (moderator)
295
Katatonia - Lacquer [4:42]

(afbeelding)

City Burials | 2020 | Zweden

2023: 280
2022: 246
2021: 255
Genomineerd door: Bravejester

Mooi verhaal Bonk over Gabriel. Altijd fijn topic deze !

Casartelli (moderator)
294
IQ - Rise [6:49]

(afbeelding)

Resistance | 2019 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Outlaw104

Casartelli (moderator)
293
U.K. - Nevermore [8:09]

(afbeelding)

U.K. | 1978 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: ranboy

Casartelli (moderator)
292
Dream Theater - Scene Six: Home [12:53]

(afbeelding)

Metropolis Part 2: Scenes from a Memory | 1999 | Verenigde Staten

2023: 278
2022: 156
2015: 186
Genomineerd door: BoyOnHeavenHill

Een band en een album waar de meningen verdeeld over zijn. In mijn iets jongere jaren vond ik Images and Words een heel goed album, en draaide ik het best vaak, een stuk vaker dan tegenwoordig in ieder geval. Toch blijft Dream Theater me wel aanspreken, vooral als hun muziek niet té heavy is. Dit is zo'n voorbeeld van een nummer dat ik goed vind. Los van de onmiskenbare kwaliteiten die de individuele leden van Dream Theater hebben spreekt het Oosterse karakter van dit nummer me aan, waardoor ik het als beste nummer van dit album betitel. (Jester)

Casartelli (moderator)
291
Genesis - The Knife [8:55]

(afbeelding)

Trespass | 1970 | Verenigd Koninkrijk

2023: 220
2022: 141
2021: 211
2018: 147
2017: 153
2016: 89
2015: 233
Genomineerd door: Status Seeker

Ook elke grote band moet ergens beginnen. Genesis - een heel grote band dus in dit geval - begon met een debuut dat tamelijk onopgemerkt is gebleven en waarvan ik bovendien nog nooit iemand heb horen zeggen dat het toch eigenlijk een vergeten pareltje is. Nee, voor Genesis begon het pas met Trespass en zelfs daar hoor je de latere Genesis nog niet overal in terug.

The Knife springt er op Trespass heel duidelijk uit. Het sluit het album af en slaat daarmee een brug naar de opvolger Nursery Cryme, waar het stilistisch ook meer bijpast. Na vijf vrij pastorale nummers is The Knife namelijk veel feller, veel epischer en veel meer een vocale showcase voor Peter Gabriel. Voeg daarbij de geweldige tekst over hoe revoluties ontsporen, die - Trump indachtig - helaas nog pijnlijk actueel is:

Stand up and fight, for you know we are right
We must strike at the lies
That have spread like disease through our minds.
Soon we'll have power, every soldier will rest
And we'll spread out our kindness
To all who our love now deserve.

The Knife was de eerste echte proeve van bekwaamheid van Genesis en is als zodanig ook gekoesterd, getuige de rol van afsluiter van optredens die het nummer in de beginjaren had. De band zou - mede door de toevoeging van Collins en Hackett - nog veel beter worden, maar The Knife hebben ze sindsdien nog maar zelden overtroffen. (Brunniepoo)

Casartelli (moderator)
290
IQ - Failsafe [8:57]

(afbeelding)

Subterranea | 1997 | Verenigd Koninkrijk

2023: 206
2022: 178
2021: 149
2018: 165
Genomineerd door: meesterdch

Hoe vaak heb ik niet ergens op deze site gemeld dat het eigenlijk onmogelijk is om één nummer van een conceptplaat volledig op waarde te schatten, zonder de context van de totale plaat? Dat noemen ze volgens mij een stokpaardje. Zeker in de progladder komen er nog wel eens van dat soort losgetrokken nummers langs. Toch moet ik toegeven dat ik dit nummer ook op zichzelf staand erg goed vind. Maar het totale concept is toch echt meer dan de som der delen. Dat zal op dit moment versterkt zijn, omdat ik enige maanden de live lp van 'Subterranea' in bezit heb. Dat doet weer zoete herinneringen aan mijn laatste jaar als student naar boven komen. Het aanschaffen van de cd bij Focus cd's in Tilburg, het luisteren, het genieten, het doorgronden van het verhaal, dat mysterieuze teken dat overal in het cd boekje terugkwam. En dan als klap op de vuurpijl het geweldige theatrale concert In Noorderligt. Dat gevoel, dat je dan wel te jong was om 'The Lamb Lies Down On Broadway' ooit live te kunnen hebben gezien, maar dit hetzelfde gevoel moet zijn geweest als de mensen destijds bij Genesis moeten hebben gehad. Dat 'dit pakt niemand me meer af'-gevoel. Dit nummer zelf heeft alles wat IQ zo goed maakt. De zingende en scheurende gitaar van Holmes, de pompende bas van Jowitt, Cookie die het tempo er in houdt en het keyboardwerk van Orford, dat ik eigenlijk nog wel eens een beetje mis. Maar bovenal die enorme persoonlijkheid die Peter Nicholls is. Ik snap best dat niet iedereen van zijn stem houdt, maar zijn charisma op het podium, maakt hem op dat punt voor mij nog steeds iemand die bijna gelijk staat met een grootheid als Peter Gabriel of Fish. Gelukkig gaan we weer richting Kerst..... (meesterdch)

Casartelli (moderator)
289
King Buffalo - Firmament [9:15]

(afbeelding)

Regenerator | 2022 | Verenigde Staten

2023: 270
Genomineerd door: Alicia

Casartelli (moderator)
288
Wheel - The Freeze [10:35]

(afbeelding)

Charismatic Leaders | 2024 | Finland

Genomineerd door: SBube

Casartelli (moderator)
287
Fish - Perfume River [10:58]

(afbeelding)

A Feast of Consequences | 2013 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: meneer

Ik heb zelf dit nummer genomineerd voor Onze Prog Ladder. Ik weet niet eens of dit nummer een echt Prognummer is maar voor mij is het nummer een introductie naar de Herfst. En daar heb ik bij het album al twee keer - met een tijdsverschil van 1 jaar en 1 dag mijn beleving bij beschreven. En daar ik dat dus genoeg heb beschreven val ik niet weer in die herhaling hier. Alhoewel...

Kijk ik naar de werkelijke bedoeling van dit nummer van Fish dan dacht ik eerst dat het over The Perfume River ging die door Vietnam stroomt en een rol heeft gespeeld in de Vietnam oorlog. Maar, en ik kijk nu eerst echt naar de betekenis en tekst dan kom ik erachter dat het over (na wat zoeken op het internet) het over het volgende gaat:

Over het algemeen weerspiegelt "Perfume River" een verlangen om te ontsnappen aan de verschrikkingen en ontberingen van de realiteit, op zoek naar troost en tijdelijke onderbreking van de chaos in een metaforische rivier. Het verkent thema's als onthechting, berusting en het verlangen om zich niet bewust te zijn van de waarheid. En zo nog wat meer diepere betekenissen die Fish heeft gemaakt.

Prachtig knap en mooi door onze Poëet verwoord. Wat zit er toch een diepgang in die boomlange, voormalig alcoholische Schotse Reus ! En hoe tegenstrijdig is de emotioneel ietwat depressieve tekst tegenover de, blijkbaar, heerlijk ruikende geparfumeerde rivier !

Maar ik luister, bijna, nooit naar teksten. Ik maak van vele nummers mijn eigen fantasiewereld. En ook met dit lied. Het doedelzakintro is voor mij het officiële intro van de herfst. Al sinds de herfst van 2013. En het gehele lied, de muziek haalt mij weg uit de zomer en neemt mij mee aan haar muzikale hand naar mijn favoriete seizoen. En als Fish dan gaat zingen dan verworden zijn stem en zijn woorden voor mij iets wat mij van binnen gelukkig maakt..

Perfume River is voor mij een Hooglied wat bij mijn gevoelsleven is gaan horen. Ik draag het betekenisvol mee. (meneer)

Casartelli (moderator)
286
Anekdoten - Shooting Star [10:10]

(afbeelding)

Until All the Ghosts Are Gone | 2015 | Zweden

2023: 243
2018: 238
2017: 269
2016: 202
Genomineerd door: TONYLUNA

Begonnen als King Crimson coverband in 1990 groeide de Zweedse band Anekdoten uit tot één van de meest constante groepen binnen de progrock. Van 1993 t/m 2007 verschenen er vijf studioalbums, waarbinnen de muzikale gronden van de progrock in alle vormen voorbij kwamen. De symfonische meesters wisten met de melodieuze klanken van de mellotron en intrigerende gitaarriffs de vroege dagen uit de jaren zeventig te vermengen met de vernieuwingen van de jaren negentig en de zero’s. Het werd echter stil rondom de band, maar het familieleven en dagelijks werk weerhield het viertal er niet van om beetje bij beetje het nieuwe album te ontwikkelen. Het zesde album Until All the Ghosts Are Gone leunt op een krachtige productie, waarbij thema’s als de menselijke zwakheid en het verstrijken van de tijd de muziek uit de begintijd van de progrock laten herleven.

Shooting Star weet direct de link te leggen naar de hoogtijdagen uit de progrock. King Crimson in opperbeste stemming, met melodieuze muzieklandschappen afkomstig van de mellotron en het orgel. De bassriff van Jan Erik Liljeström’s Rickenbacker en hevige gitaarklanken van Nicklas Barker voeren zich terug naar de kracht van Robert Fripp. Ex-Opeth keyboardspeler Per Wiberg floreert op het hammond orgel, terwijl Liljeström de weg bezingt naar een nieuw bestaan. De dagen van Red dringen op, wanneer het zware gevaarte de diepte in voert. Ruimtelijke sferen trekken voorbij in de aanwezigheid van de mellotron van Anna Sofi Dahlberg en de hevige inslagen van de drums van Peter Nordins. (HugovdBos)

Casartelli (moderator)
285
Tangerine Dream - Force Majeure [18:23]

(afbeelding)

Force Majeure | 1979 | Duitsland

Genomineerd door: Casartelli

Er is wat water voor door de Rijn gegaan, maar we kunnen nu eindelijk de godfathers van de progressive electronic in onze Top 300 verwelkomen (of doe ik dan Kraftwerk tekort?). De historisch belangrijkste periode van het gezelschap rond Edgar Froese en Christopher Franke met het sequencer-heavy Phaedra en Rubycon lag hier al even achter ons, maar ik beleef zelf het meeste plezier aan de overgangsperiode rond Force Majeure en Tangram, waar de composities wat melodieuzer worden, met meer rockidioom, maar waar de genericiteit en associaties met rustiek zwemmende walvissen nog ver weg zijn. Bij de coherentie van het werkstukje kan misschien een enkele kanttekening geplaatst worden, maar achttien minuten genieten is het hoe dan ook. (Casartelli)

Casartelli (moderator)
284
Talk Talk - The Rainbow / Eden / Desire [22:59]

(afbeelding)

Spirit of Eden | 1988 | Verenigd Koninkrijk

2023: 238
2022: 201
2021: 140
2018: 218
2017: 54
2016: 28
2015: 201
Genomineerd door: crosskip

Talk Talk had complete artistieke vrijheid gekregen om Spirit of Eden te maken.
Het schijnt te zijn dat toen de vertegenwoordiger van de platenmaatschappij het eerste nummer hoorde in huilen uitbarsten, niet omdat hij het mooi vond of omdat hij ontroerd was , nee omdat hij geen idee had hoe zij dit nu weer moesten gaan verkopen, het album werd beschouwd als een nachtmerrie en voor het volgende album had Talk Talk dan ook een nieuwe platenmaatschappij.

Zoals inmiddels bekend was Mark Hollis zeer geïnteresseerd in Jazz (Miles Kind of Blue met namen) en Klassieke muziek (o.a. Debussy) en die inspiratie nam hij mee bij het componeren van het Spirit of Eden album.
In Tim Friese Greene had Hollis een perfecte partner.
In dit nummer (een driedelig stuk) wordt een format gebruikt wat ook vaak door klassieke componisten werd gebruikt.
Het is een stuk met grote contrasten, uitbarstingen tot stilte rustige akoestische muziek tot crescendo’s
In de opening lijken de stiltes even belangrijk als de trompettonen.
Als de gitaar komt lijkt het even weer het oude liedje, maar de band is echt definitief veranderd.
Met de 12 additionele muzikanten (waaronder o.a. de op dat moment succesvolle violist Nigel Kennedy) kon Hollis zich eindelijk uitleven en muziek maken die hem na aan het hart lag.
Bij de teksten druipt de emotie er soms van af.

Everybody needs someone to live by
Rage on omnipotent
(Rudi S)

Casartelli (moderator)
283
Saga - Don't Be Late (Chapter Two) [6:02]

(afbeelding)

Silent Knight | 1980 | Canada

2023: 254
2022: 274
Genomineerd door: Outlaw104

Er zijn een paar pogingen voor nodig geweest, maar nu mogen we dan eindelijk Don't Be Late van Saga in de lijst verwelkomen. Meer dan vier decennia en meer dan twintig albums verder zijn de Canadese pop-proggers met het eigen geëxalteerde geluid nooit echt weggeweest, maar de piek kwam toch best vroeg.

Die hoofdstukken in willekeurige volgorde, dat geloven we verder zo wel... de muziek spreekt voor zich. Nerveuze gitaar- en toetsenduels stuwen de openingstrack van Silent Knight voort. Michael Sadlers zang past de muziek als een jas. De volgende climax is nooit ver weg.

De band is anno 1980 misschien zijn tijd zelfs wel een beetje vooruit. Als ze dat verderop nou nog wat vastgehouden hadden... (Casartelli)

Casartelli (moderator)
282
https://i.imgur.com/65qzOrU.jpg
Bacamarte - Último Entardecer [9:31]

(afbeelding)

Depois do Fim | 1983 | Brazilië

2016: 238
2015: 99
Genomineerd door: Floydje

Het is verleidelijk hier iets op te schrijven in de trant dat na de teloorgang van de prog in de westerse wereld eind jaren '70 er in Brazilië in de jaren '80 nog een bloeiende progscene was, maar dat zou de waarheid toch wat geweld aandoen: "lost treasure" Depois do Fim uit 1983 was immers al in 1977 opgenomen. Último Entardecer is een van de meer prominente stukken op het album, met een glansrol voor gitarist Mário Neto, die waarschijnlijk fan van Steve Howe was. Ook zangeres Jane Duboc heeft een hoge gunfactor. Mooi nummer! (Casartelli)

Casartelli (moderator)
281
Blackfield - Blackfield [4:07]

(afbeelding)

Blackfield | 2004 | Verenigd Koninkrijk

2023: 213
2022: 136
2021: 270
2018: 232
2017: 138
2016: 109
Genomineerd door: herre48

Daar is Steven Wilson weer! Nu dit jaar (2017) zijn ene zijproject (no-man) het veld heeft moet ruimen in onze lijst, krijgen we er een andere zijproject voor terug. Het is toch een bezige bij en ongekend dat hij met toch wel behoorlijk verschillende muziekstijlen een constant hoog niveau lijkt af te leveren met zijn muziek.

Nu doet hij hier dat niet alleen, maar met Aviv Geffen. Maar inmiddels weten we dat Aviv Geffen Steven Wilson echt nodig heeft om echt goede albums met Blackfield af te leveren. Ik zie Blackfield toch wel als het project waarin Steven Wilson ruimte geeft aan zijn behoefte om niet al te moeilijke, compacte nummers te maken, die ongemerkt toch erg sterk in elkaar zitten.

Daar is het nummer Blackfield wat mij betreft ook een erg goed voorbeeld van. Het is gewoon een erg fijn, goed in het gehoor liggend nummer. Dat begint al met dat relaxte piano-introotje.
En laten we eerlijk zijn! Het is ook wel eens lekker om een nummer te hebben, waar je niet met je volle aandacht naar hoeft te luisteren, maar gewoon aan kan zetten en het dan al genieten is.
Maar als je wel met volle aandacht luistert naar dit nummer, hoor je toch echt meer en krijg je weer door dat het toch echt goed en minder simpel dan je dacht, in elkaar zit.

Mooie aanvulling op onze toch al prachtige lijst, wat mij betreft. (Bonk)

Casartelli (moderator)
280
The Pineapple Thief - It Leads To This [4:43]

(afbeelding)

It Leads To This | 2024 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: musicborst

Casartelli (moderator)
279
IQ - The Last Human Gateway [19:57]

(afbeelding)

Tales from the Lush Attic | 1983 | Verenigd Koninkrijk

2023: 253
2022: 282
2021: 165
2018: 166
2017: 209
2016: 289
2015: 205
Genomineerd door: willemdeux

Mijn eerste kennismaking met IQ en ik was meteen verkocht. Het intro waarbij je je afvraagt of je versterker wel hard genoeg staat, de wat iele eerste tonen van Martin Orford, Peter Nicholls die inzet: hier staat iets moois te gebeuren. Ze moesten nog veel leren, maar de basis was goed en veelbelovend. Symfonisch in optima forma: lang, complex, tempowisselingen, kortom alles om de gemiddelde muziekcriticus tot wanhoop te drijven. (Jester)

Casartelli (moderator)
278
King Crimson - Larks' Tongues In Aspic (Part I) [13:35]

(afbeelding)

Larks' Tongues in Aspic | 1973 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: ABDrums

King Crimsons vijfde langspeler werd, op bandleider Robert Fripp na, gemaakt door een geheel nieuwe line-up, met bassist/zanger John Wetton, drummer Bill Bruford, violist/toetsenist David Cross en extra percussionist Jamie Muir (die het slechts één album zou volhouden). Er viel dus iets nieuws te verwachten en dat overdondert op weinig plekken meer dan op Part I van het titelstuk van Larks' Tongues in Aspic. Op het moment van opname 'leefde' het nummer al enkele jaren als concertimprovisatie, maar kennelijk was deze line-up nodig om er een bevredigend geheel van te maken. Een bevredigend geheel is het, vol exotische instrumenten, hard-zacht-contrasten, tempowisselingen en een verlossende finale. Een progclassic volgens het boekje, zou je kunnen zeggen. Of misschien ís deze progclassic wel het boekje. (Casartelli)

Casartelli (moderator)
277
Katatonia - Old Heart Falls [4:22]

(afbeelding)

The Fall of Hearts | 2016 | Zweden

2023: 151
2022: 143
Genomineerd door: Alicia

Ik beschreef in een eerdere recensie van een nummer van Katatonia, wat de lijst al weer verlaten heeft, dat het uiterlijk van de zanger van deze band precies klopt met het beeld dat de muziek bij me oproept. Anders dan bijvoorbeeld Jan Henrik Ohme van Gazpacho, om maar eens een voorbeeld te noemen, klopt Jonas Renske wel.

Want een zanger met vrolijke, guitige uitstraling zou nu eenmaal niet passen bij de prachtige stemmige muziek die Katatonia maakt. En de teksten zijn navenant:

Sorrow will find you
Its voice has given way to mine
Heart pumps death into our heredity
Who wants to come with me

Eigenlijk ben ik zelf niet zo zwaar op de hand, maar stemmige muziek vind ik heerlijk. Dus als je het zo goed neer weet te zetten qua sfeer en met zo veel muzikaal vakmanschap, wil ik best met je mee hoor Jonas. (Bonk)

Casartelli (moderator)
276
Queensrÿche - Promised Land [7:58]

(afbeelding)

Promised Land | 1994 | Verenigde Staten

2023: 231
2022: 299
Genomineerd door: Bravejester

Bij mijn 1e luisterbeurt van Promised Land was me al duidelijk dat ik dat het beste nummer op het gelijknamige album vond. Toen wist ik nog niet dat het uit zou groeien tot een top 5 nummer voor mij!

Dit nummer begint eigenlijk best onheilspellend wat er voor zorgt dat ik direct de volle aandacht aan dit nummer geef. De drums vallen in en Geoff is hier echt goed bij stem en klinkt uitstekend! De emotionele tekst en de felle uithalen door Geoff doen de rest… why am I? Dit is een meesterwerk!

De hele productie van dit album geeft de zang en muziek ook alle ruimte wat zorgt voor een wel heel fijne luisterervaring!

Wel een moeilijk manneke hoor die Geoff Tate… In 1990 zingt hij nog over zelfstandig denken en muren daardoor tot zand laten worden…

Think for yourself and feel the walls
Become sand beneath your feet

Om in 1995 zichzelf voort te slepen door dat zelfde zand...

Life's been like
dragging feet through sand,
and never finding... Promised Land
(Bravejester)

Casartelli (moderator)
275
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Soen - Antagonist [6:02]

(afbeelding)

Imperial | 2021 | Zweden

2023: 293
2022: 248
2021: 185
Genomineerd door: mulver64

Casartelli (moderator)
274
King Buffalo - Acheron [10:21]

(afbeelding)

Acheron | 2021 | Verenigde Staten

2023: 98
2022: 147
Genomineerd door: dynamo d

Kijk, dat is nou weer eens een mooie aanvulling op onze Prog Top 300 lijst. King Buffalo kende ik nog niet voor de Prog Ladder 2022. Die omissie is bij deze ook weer opgevuld en terecht. Want deze band verdient zeker een plekje in onze lijst. Of het geheel terecht is dat dat meteen vier plekken zijn, laat ik voor het gemak en wellicht ook de lieve vrede, maar even buiten beschouwing.

Dit nummer stak er voor mij wel wel echt bovenuit. Waarom het ene nummer je wel echt bij de kladden weet te grijpen, waarbij je bij een andere je schouders wat ophaalt of je zelfs wat begint te vervelen, blijft toch ook wel wat magisch vind ik. Dit terwijl er bij beide een herhalend ritme in zit met de misschien toch wat voorspelbare afwisseling tussen hardere en rustigere stukken in kan zitten. Maar hoe het dan kan dat het ene nummer bijna hypnotiserend werkt, je steeds verder het nummer ingetrokken raakt en alleen maar denkt: 'Wat is dit vet!' (ik weet het, ik ben oud), valt soms niet zo gemakkelijk te verklaren.

Maar je raadt het al. Dit nummer valt absoluut in die (buiten)categorie! Smullen! (Bonk)

Gast
geplaatst: vandaag om 06:45 uur

geplaatst: vandaag om 06:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.