menu

Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van Ataloona. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2017, februari 2017, maart 2017, april 2017, mei 2017, juni 2017, juli 2017, augustus 2017, september 2017, oktober 2017, november 2017, december 2017, januari 2018, februari 2018, maart 2018, april 2018, mei 2018

Delaney & Bonnie & Friends - Motel Shot (1971) 4,0

gisteren om 21:12 uur

stem geplaatst

» details  

The Impressions - People Get Ready (1997) 3,5

Alternatieve titel: The Best of 1961-1968, gisteren om 15:39 uur

stem geplaatst

» details  

David Thomas & The Wooden Birds - Blame the Messenger (1987) 3,5

gisteren om 13:54 uur

stem geplaatst

» details  

Dr. John - Dr. John's Gumbo (1972) 3,5

gisteren om 12:59 uur

stem geplaatst

» details  

Country Got Soul: Volume Two (2004) 3,5

afgelopen zondag om 19:26 uur

stem geplaatst

» details  

Howlin' Wolf - The Howlin' Wolf Album (1969) 3,5

afgelopen zondag om 14:51 uur

stem geplaatst

» details  

Nick Hakim - Green Twins (2017) 3,5

afgelopen zondag om 14:23 uur

stem geplaatst

» details  

Mickey Hart - Planet Drum (1991) 3,5

afgelopen zaterdag om 23:16 uur

stem geplaatst

» details  

The Crab Apples - A Drastic Mistake (2018) 3,0

afgelopen vrijdag om 22:53 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Chris Cacavas and Junkyard Love - Chris Cacavas and Junkyard Love (1989) 3,5

afgelopen donderdag om 19:41 uur

stem geplaatst

» details  

Mattiel - Mattiel (2017) 3,5

afgelopen woensdag om 17:56 uur

stem geplaatst

» details  

Montero - Performer (2018) 3,5

afgelopen woensdag om 17:56 uur

stem geplaatst

» details  

Kelsey Lu - Church (2016) 4,0

afgelopen woensdag om 17:56 uur

stem geplaatst

» details  

Gabriel Garzón-Montano - Jardín (2017) 3,0

afgelopen woensdag om 17:55 uur

stem geplaatst

» details  

Omni - Multi​-​task (2017) 3,0

afgelopen woensdag om 17:54 uur

stem geplaatst

» details  

Knox Fortune - Paradise (2017) 3,5

15 mei, 19:57 uur

stem geplaatst

» details  

Omni - Deluxe (2016) 3,5

15 mei, 19:56 uur

stem geplaatst

» details  

Karen Gwyer - Rembo (2017) 4,0

15 mei, 19:55 uur

stem geplaatst

» details  

Radioactive Man - Luxury Sky Garden (2017) 3,0

13 mei, 12:47 uur

stem geplaatst

» details  

Yonaka - Heavy (2017) 3,0

13 mei, 12:00 uur

stem geplaatst

» details  

Rolling Blackouts Coastal Fever - The French Press (2017) 3,5

12 mei, 19:35 uur

stem geplaatst

» details  

Tom Misch - Geography (2018) 3,0

12 mei, 15:32 uur

stem geplaatst

» details  

Sevdaliza - The Calling (2018) 3,5

12 mei, 13:59 uur

stem geplaatst

» details  

Xenony - Polish Space Program (2018) 3,5

12 mei, 01:41 uur

stem geplaatst

» details  

Lee Fields - Emma Jean (2014) 3,5

10 mei, 19:33 uur

stem geplaatst

» details  

DJ Koze - Knock Knock (2018) 3,0

10 mei, 19:23 uur

stem geplaatst

» details  

Belly - Dove (2018) 3,0

10 mei, 14:34 uur

stem geplaatst

» details  

Arctic Monkeys - Tranquility Base Hotel + Casino (2018) 2,0

10 mei, 11:59 uur

stem geplaatst

» details  

Insecure Men - Insecure Men (2018) 3,0

9 mei, 20:35 uur

stem geplaatst

» details  

Peggy Gou - Once (2018) 3,5

9 mei, 14:52 uur

stem geplaatst

» details  

The Sea and Cake - Any Day (2018) 3,5

9 mei, 14:17 uur

stem geplaatst

» details  

Dan Weiss - Starebaby (2018) 3,5

8 mei, 23:46 uur

stem geplaatst

» details  

The Twilight Sad - Nobody Wants to Be Here and Nobody Wants to Leave (2014) 3,5

8 mei, 20:11 uur

stem geplaatst

» details  

Beach House - 7 (2018) 3,5

8 mei, 20:07 uur

stem geplaatst

» details  

Wand - Perfume (2018) 3,5

7 mei, 20:52 uur

stem geplaatst

» details  

Dollar Brand - African Herbs (1975) 4,0

Alternatieve titel: Soweto, 6 mei, 20:35 uur

stem geplaatst

» details  

Joe Tex - Skinny Legs and All (1994) 3,5

Alternatieve titel: The Classic Early Dial Sides, 6 mei, 16:19 uur

stem geplaatst

» details  

Gnod - Chapel Perilous (2018) 3,5

6 mei, 00:50 uur

stem geplaatst

» details  

Parquet Courts - Wide Awake! (2018) 4,0

5 mei, 14:52 uur

Waar voorgaande albums nog vooral schatplichtig waren aan jaren 60 garage en jaren 90 noiserock/indie, gaat het nu juist de punky artrock kant op van de late jaren 70 en begin jaren 80. Die lijn werd eigenlijk al ingezet op 'Human Performance' en wordt op 'Wide Awake!' fijntjes doorgezet. Hier zijn invloeden van The Clash, Talking Heads, Elvis Costello, Devo en ook de New York Underground scene uit die tijd inderdaad evident met funky ritmes en hoekige baslijntjes, en een zanger die hard zijn best doet om als Joe Strummer (- en zo nu en dan Elvis Costello) te klinken. Toch is het resultaat ontzettend fijn. Leuk, aanstekelijk en energiek plaatje. Misschien niet zo sterk als de eerste paar albums, maar ik hoor wel vooruitgang na - het in mijn ogen niet bijster sterke - 'Human Performance'. Origineel is het allemaal niet natuurlijk, maar ik word er zeker blij van.

Een ander belangrijk punt is de productie. Eindelijk valt Danger Mouse als producer een keertje niet op. Pas als je van de mans aanwezigheid weet hebt en bijvoorbeeld de nieuwe single Mardi Gras Beads hoort, dan vallen de puzzelstukjes samen. Dat nummer klinkt ook meer als Danger Mouse, dan Parquet Courts. Een typische Danger Mouse productie met een dikke laag van achtergrond synths en spaghettiwestern gitaarlicks. Voor de rest levert hij goed werk af, houdt hij zich op de achtergrond en legt hij vooral de nadruk op de reeds bestaande sound van de band, in plaats van zijn eigen stempel door te drukken. Al moet natuurlijk gezegd worden dat met Danger Mouse achter de knoppen, de band stiekem wel veel radiovriendelijker is geworden.

Hoogtepuntjes zijn meezinger Wide Awake!, Violence (klinkt als een eerbetoon aan The Electric Flag), NYC Observation (kan zo op een Clash-plaat), Extinction (doet denken aan Bush Tetras) en Tenderness (met calypso pianoriedeltje).

» details   » naar bericht  » reageer  

Country Got Soul: Volume One (2003) 3,5

5 mei, 11:59 uur

stem geplaatst

» details  

Green on Red - Scapegoats (1991) 3,0

4 mei, 18:17 uur

stem geplaatst

» details  

New Riders of the Purple Sage - New Riders of the Purple Sage (1971) 3,5

4 mei, 14:35 uur

stem geplaatst

» details  

DJ Python - Dulce Compañia (2017) 3,5

4 mei, 13:37 uur

stem geplaatst

» details  

The Electric Flag - A Long Time Comin' (1968) 3,0

4 mei, 13:08 uur

stem geplaatst

» details  

Tim Daisy's Fulcrum Ensemble - Animation (2018) 4,0

4 mei, 08:36 uur

Schitterend avontuurlijk jazzplaatje van drummer Tim Daisy en zijn 'nieuwe' ensemble (mensen waarmee hij al zijn hele carrière in wisselende samenstellingen samenwerkt). Daisy is een Chicago native en zoals het een jazzmuzikant uit Chicago betaamt kent hij zijn roots en eert hij de musici uit de AACM golf. Dat is ook goed te horen op deze plaat. Invloeden van figuren als Anthony Braxton, Roscoe Mitchell en Richard Abrams zijn merkbaar. Wat volgt is derhalve dan ook een vermenging van pure energieke freejazz en gecontroleerde uitgeschreven kamer-ensemblemuziek. De tweede compositie is daarin echter een afwijkende uitzondering. 'Glass and Lead' put duidelijk invloeden uit het minimalisme en modern klassieke muziek. In deze compositie overheerst het kamerensemble duidelijk, mede dankzij Daisy's groovende marimbaspel (Steve Reich is niet ver weg), maar Dave Rempis' subtiele baritonsax en Steve Swell's knetterende trombone zorgen ervoor dat de jazz op de achtergrond blijft loeren op haar kans om spontaan uit te barsten. In de liner notes worden onder meer Marion Brown en Julius Hemphill genoemd en laat dat nou net experts zijn op dat gebied.

De derde compositie is het meest spectaculair. Een ruige climax lijkt op de helft van de compositie het einde van de plaat in te luiden, maar uit het niets volgt een fantastische drumsolo van Daisy. Een gedurfde move om een heerlijke chaotische climax niet het einde te laten zijn, maar de drumsolo luidt gelukkig een zeer fijn slot in waarbij elke muzikant nog zijn steentje bij mag dragen met indrukwekkend gecomponeerde sequenties. De drumsolo voelt compleet geïmproviseerd aan, maar de stukken waar de andere Ensembleleden die drumsolo bijval (met blaas- en cellowerk) geven zijn zo krachtig en goed geplaatst, dat ze wel uitgeschreven moeten zijn. Zeer volwassen geschreven door Daisy. Zoals zijn 'mentoren' die hij in de liner notes noemt, eigenlijk ooit al eens hebben voorgeschreven.

» details   » naar bericht  » reageer  

Lift to Experience - The Texas-Jerusalem Crossroads (2002) 3,0

3 mei, 21:29 uur

stem geplaatst

» details  

Ryley Walker - Deafman Glance (2018) 2,5

2 mei, 22:41 uur

Deafman Glance is al een maand of twee geleden gelekt. Ik heb er na de eerste keer luisteren geen aandacht meer aan geschonken: kon er direct weinig mee. Walker doet vooral zijn best om zijn eerdere folky albums af te kraken, en dit werkje te hypen als zijn beste werk. Hierop vermijt hij jams en improv en probeert hij zijn songs kort te houden en uit te schrijven. Zijn invloeden zijn vooral jaren 90 lethargische post-rockbands als Tortoise, The Sea and Cake en Gastr del Sol (met prog invloeden). Zo nu en dan hoor ik ook wel invloeden van de laatste periode in Tim Buckleys studio repertoire. Volgens Walker put hij ook inspiratie uit prog als King Crimson. Nergens wordt het echter zo goed als die bands. Ik moet eerder denken aan Father John Misty's pathos en slepende songs. Met andere woorden: het geheel is gigantisch saai en er gebeurd bar weinig.

Bovenal is de plaat zeer rommelig, structuurloos ondanks de hoeveelheid tijd die eraan is geweten (of juist daardoor), en worden halve ideeën matig, kort en warrig uitgewerkt. Totaal geen coherentie en consistentie en het wordt mij niet echt duidelijk wat Walker met dit album wil. Goed, uit de interviews blijkt dat enigszins, maar ik had liever gehad dat de muziek voor zich zou spreken. Neen, laat deze man maar gewoon jammen en improviseren. Dan lijkt zijn inspiratie makkelijker op plaat te verwerken.

» details   » naar bericht  » reageer  

Palms Trax - High Point on Low Ground (2016) 3,5

2 mei, 18:41 uur

stem geplaatst

» details  

Hinds - Leave Me Alone (2016) 2,5

2 mei, 16:36 uur

stem geplaatst

» details  

Hinds - I Don't Run (2018) 2,5

2 mei, 16:36 uur

stem geplaatst

» details  

Jlin - Black Origami (2017) 3,5

2 mei, 12:59 uur

stem geplaatst

» details  

Jon Hopkins - Singularity (2018) 3,0

2 mei, 12:09 uur

Wat ik er elders over te melden had:

'Over het algemeen ligt het tempo wat lager met halve soundscapes en een behoorlijk laag bpm. Na Everything Connected verdwijnen de beats haast en blijven de soundscapes over (en enkele gestripte piano-based nummers à la Johann Johannsson). Die vind ik niet bijster origineel of uniek klinken. Wat Herman op de albumpagina schrijft 'hits close to home'. Niet veel nieuws onder de zon. Had op wat meer groovende songs (en dat heerlijke dikke flinterige geluid) als Emerald Rush gehoopt. Luminious Beings is tof. Langer dan noodzakelijk, maar een mooie zomerse score voor een reis/vakantie. Prima zomermuziek dus, maar inhoudelijk niet spectaculair.' Tegenvallertje dus. Wellicht groeit het nog wat. Vooralsnog hoor ik niet hetgeen wat Hopkins van vele andere artiesten die ambient/electronics/dance vermengen zou moeten onderscheiden.

» details   » naar bericht  » reageer  

Sarah Vaughan - Sarah Vaughan (1954) 2,5

Alternatieve titel: With Clifford Brown, 1 mei, 19:49 uur

Bij mij zit de vibrato van Vaughan juist net over het randje. Mijn hemel; geen zin kan voorbij gaan zonder dat ze eindigt met vibrato. Sterker nog, zelfs het begin van iedere zin gaat gepaard met een sterke dosis vibrato van madame. Elk lied wordt haast met melismatisch gezang voorgedragen. In klassieke muziek of liturgieën kan ik dat kennelijk beter hebben. Of het moet erdoor komen dat hier zo de nadruk wordt gelegd op de stem van Vaughan als solo-instrument. Op zich ben ik best een liefhebber van haar stemgeluid (uniek zeker), maar haar techniek en melismes staan mij niet zozeer aan. Gelukkig is Clifford Brown aanwezig. Ik kan, zoals zo vaak, niet meer dan de loftrompet (ha!) over hem steken. Muzikaal wil het soms ook wat te traag en - afgezaagd argument, maar ik gebruik het toch - oubollig overkomen. Dit zal waarschijnlijk dus niet een favoriete vocal jazzplaat in mijn huis worden, maar wie weet wat de toekomst brengt.

» details   » naar bericht  » reageer  

Olympic Flame - Olympic Flame (2016) 3,5

1 mei, 19:14 uur

stem geplaatst

» details  

Randy Weston - Uhuru Afrika (Freedom Africa) (1960) 3,5

1 mei, 18:50 uur

stem geplaatst

» details  

Zohastre - Pan and the Master Pipers (2018) 3,5

1 mei, 00:55 uur

stem geplaatst

» details  

Al Green - Explores Your Mind (1974) 3,5

30 april, 20:53 uur

stem geplaatst

» details  

Hank Mobley - Roll Call (1960) 4,0

30 april, 20:09 uur

Ik zal mijzelf niet zo snel een Hank Mobley fan noemen, maar dit vind ik toch wel een reuze amusant plaatje. Ik wijt het aan Freddie Hubbard. Die - toen nog vroeg in zijn carrière - speelt hier energiek en vol urgentie, doch weet Mobley hem enigszins in toom te houden. Die laatste daarentegen wil zich niet laten kennen door Hubbard en gaat in de solo-combinaties en afwisselingen continu mee in het tempo en ritme van Hubbard en laat zich zo van zijn beste en meest energieke kant zien. Dat mondt bijvoorbeeld uit in een fantastisch duel in het titelnummer. Op 'A Baptist Beat' steelt Mobley echter de show (of hij houdt hem; ligt eraan hoe je er tegen aankijkt). Want warme tonen laten klinken, dat kan Mobley natuurlijk wel. Uiteindelijk dus een rete-swingend plaatje. Een geïnspireerde Mobley die hier niet zo rustig en smooth 'hard-bopt' als normaal en zich veel expressiever laat gelden. De composities zijn eigenlijk ook niet al te spannend, maar er wordt absoluut het maximale uitgehaald. Ook Blakey zit heerlijk te roffelen (Roll Call heeft ook wel wat weg van een typische Jazz Messengers-plaat). Dit vijftal (minus Hubbard dan) zou later dat jaar op de eeuwige klassieker Soul Station toch wat minder verrassend uit de hoek komen. Dan hoor ik toch veel liever Roll Call.

» details   » naar bericht  » reageer  

Solomon Burke - Home in Your Heart (1992) 4,0

Alternatieve titel: The Best Of, 30 april, 16:58 uur

stem geplaatst

» details  

Sonny Rollins - Tenor Madness (1956) 3,5

29 april, 19:57 uur

stem geplaatst

» details  

Thelonious Monk - The Unique (1956) 3,5

29 april, 17:19 uur

stem geplaatst

» details  

Art Ensemble of Chicago - Urban Bushmen (1982) 4,0

28 april, 16:26 uur

stem geplaatst

» details  

Pastor T.L. Barret and The Youth for Christ Choir - Like a Ship... (Without a Sail) (1971) 4,0

28 april, 12:30 uur

stem geplaatst

» details  

Pharoah Sanders - Heart Is a Melody (1982) 3,5

27 april, 22:50 uur

stem geplaatst

» details  

Louis Armstrong - Plays W.C. Handy (1954) 4,0

27 april, 19:45 uur

stem geplaatst

» details  

Bill Frisell - Before We Were Born (1989) 3,5

27 april, 13:06 uur

stem geplaatst

» details  

Janelle Monáe - Dirty Computer (2018) 3,5

27 april, 11:31 uur

stem geplaatst

» details  

Turnstile - Time & Space (2018) 3,5

26 april, 21:09 uur

stem geplaatst

» details  

Sparks - Hippopotamus (2017) 3,0

26 april, 21:08 uur

stem geplaatst

» details  

Jimmy Giuffre - Thesis (1961) 3,5

25 april, 20:36 uur

stem geplaatst

» details  

The Jimmy Giuffre 3 - Fusion (1961) 3,5

25 april, 20:05 uur

stem geplaatst

» details  

Christina Rosenvinge - Un Hombre Rubio (2018) 3,5

25 april, 18:31 uur

stem geplaatst

» details  

Call Super - Arpo (2017) 3,5

25 april, 18:31 uur

stem geplaatst

» details  

Keith Jarrett - Sun Bear Concerts (1976)

25 april, 12:37 uur

Zoals de zuiderburen zouden zeggen: Amai, wat schoon! Ik was in de veronderstelling dat ik op een gegeven moment wel genoeg van Jarrett's livemuziek had gehoord. Zijn soloconcerten zijn vrijwel altijd prachtig; zeker, maar na een paar live-albums moet je toch eens door met het leven, nietwaar? Nog genoeg moois elders in de muziekwereld. Nou, dat is dus onjuist. Enkel zijn concert in Kyoto pas een keer of twee kunnen horen en ik ben er best verzot op geraakt. Doet hij nu in wezen veel anders dan hij op andere soloconcerten uit die tijd deed? Eigenlijk, zonder veel research te doen naar de subtiliteiten, niet, maar mooi is het toch iedere keer weer. Het is een magiër die ik eigenlijk - per abuis! - te weinig opzet als ik verlegen ben om jazzmuziek of piano-concertos. Hoewel ik weet wat ik kan verwachten, ben ik zeer benieuwd naar de volgende concerten op dit verzamelwerk. Blij dat ik er, ondanks de lange afspeelduur, aan ben begonnen. Al zal ik mijn tijd wel nemen. Ben benieuwd naar de verschillen onderling deze concerten. Tot zover wat van mijn gedachtescheten.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Body - I Have Fought Against It, but I Can't Any Longer. (2018) 4,0

25 april, 11:41 uur

stem geplaatst

» details  

Roland Kirk - The Inflated Tear (1967) 4,0

25 april, 11:40 uur

stem geplaatst

» details  

Sonny Sharrock - Monkey-Pockie-Boo (1970) 3,5

24 april, 18:18 uur

stem geplaatst

» details  

Dudu Pukwana & Spear - In the Townships (1974) 3,5

24 april, 17:06 uur

Begint spetterend met het fenomenale Baloyi en het energieke Ezilalini, maar verzand halverwege in ietwat standaard hard bop met te fanatieke saxofoon en trompetjes (het lijkt zo nu en dan wel een fanfareband op dat punt) en weinig indrukwekkende (en ietwat slordige) percussie. De eerste helft van de plaat is echter heerlijk. Mooie Zuid-Afrikaanse jazz met een Dudu Pukwana die de show steelt met zijn altsaxofoon en verrassend genoeg ook zeer strak en gestructureerd de piano - meer dan - toucheert. Toch terechte canon in de (Zuid-Afrikaanse) afro-jazz.

» details   » naar bericht  » reageer  

Grachan Moncur III - Some Other Stuff (1964) 3,5

24 april, 14:03 uur

Dit moet nog een beetje inzinken. Zeer naargeestig en somber plaatje. Zeker voor een Blue Note release uit die tijd (terwijl daar ook genoeg avant-garde tussen zat). Grachan's gemoedstoestand kan niet al te geweldig zijn geweest ten tijde van het opnemen van deze plaat. Ook verbazingwekkend hoe gecontroleerd deze plaat is en hoe weinig 'opgetogen' er wordt gespeeld. Zeker als je kijkt naar deze - toch wel klasse en vooral succesvolle - line-up. Twee sidemen van Miles Davis die ook hun eigen succes zouden kennen en een sterke ritmesectie. Cecil McBee is misschien wel de meest essentiële jazzbassist van de late 60's en vroege 70's.

Al met al is het een zeer interessant plaatje van deze trombonist. Vooral bekend van zijn vele bijdrages aan andermans klassiekers, maar die toch ook zelf prima de kopman kon wezen. Enkel jammer dat hij niet zo vaak die kans heeft mogen krijgen. Some Other Stuff kan ik nog wat moeilijk grip op krijgen, maar zijn werk voor Jackie McLean heeft immer naar meer gesmaakt. Gewoon over een tijdje weer eens opleggen, zo zal het devies moeten luiden.

» details   » naar bericht  » reageer  

Dave Holland Quintet - Jumpin' In (1983) 3,5

23 april, 19:27 uur

stem geplaatst

» details  

Alan Silva and His Celestrial Communication Orchestra - Luna Surface (1969) 3,5

22 april, 20:57 uur

Behoorlijk krankzinnig plaatje inderdaad. Ik ben er zelf wel goed tegen bestand en eerlijk gezegd vind ik het ook wel erg fijn. Ik weet alleen nog niet of ik het nou briljant vind hoe Alan Silva deze grootheden tegen elkaar - kennelijk zonder enige idee - laat opspelen, of dat ik het herrie maken om het herrie maken vind. Ik denk dan toch eerder het eerste. Het uitgangspunt van de twee delen is overigens vrij simpel; Silva en Leroy Jenkins spelen een geschifte duo-vioolsolo (krijsend, hence mijn eerste opmerking over krankzinnigheid) en worden ondersteund door onder meer het energieke basspel van Malachi Favors. Daarna barst op een compleet willekeurig de gekkigheid los met drums, piano en saxofoons waarbij vooral Shepp en Braxton zoals wel vaker heerlijk lopen te piepen en knarsen (even tussendoor: ook Dave Burrell valt duidelijk - dissonant, zelfs onder deze lui - op). En that's it; daar heb je de plaat. Je kunt het wetenschappelijk benaderen, of het gewoon nemen voor wat het is.

De productie is overigens abominabel slecht. Gewoon crappy, maar daardoor wordt de opname juist zeer ijzingwekkend. Zo heerst er een beklemmend en benauwd sfeertje. Een claustrofobische opname waarbij het haast lijkt alsof zelfs de geluidsbanden de herrie nauwelijks kunnen dragen en bevatten. Ik vind het intrigerend en afschrikwekkend tegelijkertijd, maar daar komt mijn fascinatie voor Borbetomagus goed van pas zodat ik dit ook wel kan waarderen. Ik ben alleen nog niet zeker of ik hier nu juist een enorm hoog cijfer voor moet geven of een 3,5/5 voor de moeite. Een plaatje van uitersten dus.

» details   » naar bericht  » reageer  

Abdullah Ibrahim / Johnny Dyani - Echoes from Africa (1979) 4,0

22 april, 20:14 uur

stem geplaatst

» details  

Leroy Jenkins - Solo Concert (1977) 4,0

22 april, 16:03 uur

stem geplaatst

» details  

Tina Brooks - True Blue (1960) 4,0

21 april, 23:07 uur

stem geplaatst

» details  

Kenny Wheeler - Windmill Tilter (The Story of Don Quixote) (1968) 4,0

21 april, 20:55 uur

stem geplaatst

» details  

Mtume Umoja Ensemble - Land of the Blacks (1972) 4,0

Alternatieve titel: Alkebu Lan: Live at the East, 21 april, 18:25 uur

stem geplaatst

» details  

Donny Hathaway - Extension of a Man (1973) 3,0

21 april, 15:43 uur

stem geplaatst

» details  

Sleep - The Sciences (2018) 4,0

21 april, 15:42 uur

stem geplaatst

» details  

J.B. Lenoir - Alabama Blues (1965) 3,5

21 april, 12:28 uur

stem geplaatst

» details  

Princess Nokia - A Girl Cried Red (2018) 1,0

21 april, 10:59 uur

stem geplaatst

» details  

Eva Geist - Desfañ (2018) 3,5

20 april, 21:51 uur

stem geplaatst

» details  

Lonker See - One Eye Sees Red (2018) 4,0

20 april, 20:38 uur

stem geplaatst

» details  

Triple Six Mafia - Underground, Vol. 1: 1991-1994 (1999) 3,5

19 april, 22:15 uur

stem geplaatst

» details  

Joe Goddard - Electric Lines (2017) 3,0

19 april, 22:13 uur

stem geplaatst

» details  

T-Model Ford - You Better Keep Still (1998) 3,0

19 april, 20:42 uur

stem geplaatst

» details  

Metá Metá - MetaL MetaL (2012) 3,5

18 april, 20:53 uur

stem geplaatst

» details  

Souled American - Sonny (1992) 3,5

18 april, 19:53 uur

stem geplaatst

» details  

Grizzly Bear - Painted Ruins (2017) 3,0

18 april, 19:11 uur

stem geplaatst

» details  

Yamantaka // Sonic Titan - Dirt (2018) 3,0

18 april, 13:35 uur

stem geplaatst

» details  

Little Richard - Little Richard (1958) 4,0

Alternatieve titel: Volume 2, 17 april, 20:55 uur

stem geplaatst

» details  

Bobby Bland - Dreamer (1974) 4,0

17 april, 20:18 uur

stem geplaatst

» details  

Slim Harpo - The Best of Slim Harpo (1997) 3,5

17 april, 17:59 uur

stem geplaatst

» details  

Little Walter - Essential (1993) 3,5

17 april, 13:03 uur

stem geplaatst

» details  

Green on Red - Green on Red (1982) 3,0

16 april, 23:27 uur

stem geplaatst

» details  

Green on Red - Gas Food Lodging (1985) 4,0

16 april, 19:09 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Bobby King and Terry Evans - Live and Let Live! (1988) 3,5

15 april, 18:33 uur

stem geplaatst

» details  

Sly & The Family Stone - Dance to the Music (1968) 3,0

15 april, 15:35 uur

stem geplaatst

» details  

R.L. Burnside - Come on In (1998) 4,0

15 april, 12:49 uur

stem geplaatst

» details  

Hot Snakes - Suicide Invoice (2002) 3,5

14 april, 23:59 uur

stem geplaatst

» details  

Isaac Hayes - ...To Be Continued (1970) 3,5

14 april, 18:21 uur

stem geplaatst

» details  

Donny Hathaway - Donny Hathaway (1971) 3,0

14 april, 16:46 uur

stem geplaatst

» details  

Bill Withers - +'Justments (1974) 3,5

14 april, 13:34 uur

stem geplaatst

» details  

Josienne Clarke & Ben Walker - Seedlings All (2018) 3,0

14 april, 12:41 uur

stem geplaatst

» details  

Julianna Barwick - Will (2016) 3,5

13 april, 20:51 uur

stem geplaatst

» details  

Josh T. Pearson - The Straight Hits! (2018) 2,0

13 april, 14:47 uur

Tsja, dit is nogal een gimmick geworden. Geen verrassing ook. In een interview met The Quietus gaf hij al aan dat hij deze plaat in drie dagen heeft gemaakt waarbij elke song aan een vijftal regels moest voldoen (zodat het 'hits' zouden worden). Eigenlijk alles dus, wat zijn voorgaande - ietwat stuurloze - studioplaat niet is. Zo nu en dan komen er geforceerd vrolijk arrangementen boven drijven (de eerste drie Straights bijvoorbeeld), maar er blijft een hoop zwartgalligheid over en dat past Pearson dan weer wel (zij het allemaal wat weinig overtuigend uitgevoerd). Dat zorgt voor een incoherent en chaotisch album met een Pearson die zichzelf - of is het vooral de luisteraar? - voor gek zet en parodieert. En ik vraag mij af of dat echt helemaal de bedoeling is.

Ergens klinkt het inderdaad alsof hij een grapje uithaalt met alles en iedereen (die pathetische Texas snik in zijn stem, de regels, natuurlijk al die straights), maar meestal krijg ik toch het idee dat het best serieus is bedoeld. Er zijn toch wel degelijk serieuze invloeden te horen van typische zuiderlijke Amerikaanse singer-songwriters in de (alt) country scene. En ook qua popinvloeden lijkt hij zo nu en dan zijn innerlijke Bruce Springsteen (2e nummer bijvoorbeeld) te willen laten horen. Ook met zijn stem probeert hij zo nu en dan te experimenteren (het eerder aangehaalde accent, zijn kopstem etc.) Het slaagt allemaal alleen niet. Ook het door de critici wel gewaardeerde 'Loved Straight to Hell' vind ik vrij matig. Op zich een lekker stuurloze garagerock/shoegaze sound vol met distortion, doch inhoudelijk weinig nieuws onder de zon. Dat is wel het kantelpunt van het album. Net als je denkt dat het allemaal gaat ontaarden slaat de plaat over naar cliché country-rock met dito cliché teksten. Zo nu en dan een aardige vondst (teksten schrijven is hij nog niet helemaal verleerd), maar niet overtuigend. Het klinkt allemaal prima, maar met de manier hoe Pearson zingt valt het moeilijk serieus te nemen. 'A Love Song (Set Me Straight)' met blazers en al is dan verrassend genoeg best fijn.

Al met al is dit album ook weer geen desastreuze ramp zoals eigenlijk door iedereen werd verwacht, maar het blijft een weinig overtuigend werkje dat duidelijk te vluchtig in elkaar is gezet door een Pearson die zelf ook lijkt te twijfelen of hij hierover serieus is of niet.

» details   » naar bericht  » reageer  

Gwenno - Le Kov (2018) 3,5

13 april, 11:58 uur

stem geplaatst

» details  

Minutemen - 3-Way Tie (For Last) (1985) 3,0

12 april, 21:24 uur

stem geplaatst

» details  

Kacey Musgraves - Golden Hour (2018) 2,5

12 april, 18:05 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,0 sterren

» details  

Ariel Pink - Dedicated to Bobby Jameson (2017) 3,0

12 april, 15:58 uur

stem geplaatst

» details  

Alex Lahey - I Love You Like a Brother (2017) 3,0

12 april, 15:58 uur

stem geplaatst

» details  

Alejandro Escovedo - Burn Something Beautiful (2016) 3,5

12 april, 15:57 uur

stem geplaatst

» details  

BoDeans - Go Slow Down (1993) 3,5

10 april, 17:12 uur

stem geplaatst

» details  

Rory Gallagher - Deuce (1971) 3,0

9 april, 22:11 uur

stem geplaatst

» details  

Rory Gallagher - Rory Gallagher (1971) 3,5

9 april, 22:10 uur

stem geplaatst

» details  

Bobby Previte - Rhapsody (2018) 4,0

7 april, 21:23 uur

stem geplaatst

» details  

Lolina - The Smoke (2018) 3,0

7 april, 15:21 uur

stem geplaatst

» details  

Eric Chenaux - Slowly Paradise (2018) 4,0

7 april, 11:02 uur

stem geplaatst

» details  

Alejandro Escovedo - With These Hands (1996) 3,5

6 april, 21:16 uur

stem geplaatst

» details  

Lou Reed - Growing Up in Public (1980) 2,5

5 april, 20:09 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 2,0 sterren

» details  

Preoccupations - New Material (2018) 3,0

5 april, 20:08 uur

stem geplaatst

» details  

The Ex - 27 Passports (2018) 4,0

3 april, 21:51 uur

stem geplaatst

» details