MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Ontknopingstopic MuMeLadder Top 2000 - Editie 2021

zoeken in:
96
https://i.imgur.com/YyHPUg4.jpg
Pink Floyd - Wish You Were Here

(afbeelding)

Wish You Were Here | 1975 | UK

2020: 91
2019: 47
2018: 143

Genomineerd door: Nightrider
Wat eigenlijk alleen een rockliefhebber weet, is dat Pink Floyd zijn bestaan dankt aan Syd Barrett. Hij was net zo goed een genius als dat hij zeer impulsief kon zijn. De overige bandleden zagen met lede ogen aan hoe de arme Syd werd verzwolgen door LSD en andere snoepjes van de jaren 60. Gillmore werd erbij gehaald als houvast, maar toen zelfs dat niet hielp zat er niks anders op. Hij moet uit de band. Dat gaf Pink Floyd de ruimte om zich tot grote rocksterren te vormen die wij nu kennen, maar elke dag werd er met pijn gedacht aan Syd. Waar Shine on your Crazy Diamonts nog licht zijn kant op wijst, maakte Waters en co een liedje wat erg direct was. Wish You Were Here, Syd. En dat maakt hem misschien nog mooier. (nclo)

95
https://i.imgur.com/pf2Ihkn.jpg
Pink Floyd - Comfortably Numb

(afbeelding)

The Wall | 1979 | UK

2020: 163
2019: 46
2018: 105

Genomineerd door: Klassiekers '07
Laat ik het kort en bondig houden, want je kan dit nummer alleen begrijpen door het te luisteren. Woorden brengen alleen maar een wazig beeld van de ongekend schone werkelijkheid. De bijna ontroerende stem van Gilmoure die daarbij ook nog eens de show steelt door zijn gitaatsolo. Bijna de mooiste in de gehele popmuziek. Bijna, want Child in Time die ik ook recenseer bevat er eentje die toch net die klasse heeft die ik toch een beetje hier mis. (nclo)

94
The Smiths - Bigmouth Strikes Again

(afbeelding)

The Queen Is Dead | 1986 | UK

2020: 47
2019: 39
2018: 54

Genomineerd door: Arno
Snoeperd heeft de Smithswoede ooit in mij ontstoken. Hij was zelf enorm fan en het is dan ook dankzij hem dat ik alle reguliere albums van The Smiths ken. Mijn favoriet blijft, hoe origineel, The Queen is Dead. Voor zover favorieten aanwijzen mogelijk is bij dat album zit deze daar toch wel bij. De manier waarop The Smiths enige melancholiek weten te combineren met pakkende popliedjes is vrijwel onovertroffen. Morrissey's kwelende stem maakt hun sound toch wel, al mag het sterke gitaarspel absoluut niet onderschat worden. Grappig is hoe ik in de gitaarsolo die op gegeven moment te horen is de poprock à la Coldplay van nu al een beetje herken. (niels94)

93
Kendrick Lamar - King Kunta

(afbeelding)

To Pimp A Butterfly | 2015 | USA

2020: 32
2019: 31
2018: 48

Genomineerd door: Edgar18
Datgene wat wat mij betreft To Pimp a Butterfly zo grensverleggend geniaal maakt is het gemak waarmee Kendrick van politieke statements wat betreft de rassensituatie in de VS (The Blacker the Berry natuurlijk dus, maar ook Alright en Complexion) naar bijna ongemakkelijk persoonlijke analyses (u, Momma) en hier dus naar compromisloze feestnummers gaat. King Kunta is vuurwerk, waarin details zoals het achtergrondkoortje, de kleine onderbrekingen en het basslickje eigenlijk hét krachtpunt van het nummer zijn. We want the funk! (hoi123)

92
Talking Heads - Psycho Killer

(afbeelding)

Talking Heads: 77 | 1977 | USA

2020: 133
2019: 306
2018: 64

Genomineerd door: luc011190
Tijdens de ladder hoorde ik meerdere stemmen opgaan die er niks van begrepen, dat dit nummer boven Once in a Lifetime ging staan. Dat gegeven vind ik meer dan terecht, maar ik snap dat dit nummer niet direct binnenkomt. Dat heeft bij mij ook even geduurd, ik vond de zang irritant, vooral het van Otis geleende fa-fa-fa-stukje. Eigenlijk is mijn liefde voor dit nummer aangewakkerd toen ik het in een set van Laurent Garnier hoorde. Toen pas viel me de genialiteit van de baslijn op, maar ook die drums en die ontspoorde gitaarsolo aan het eind maken dat ik het inmiddels een geweldig nummer vind. (Titmeister)

91
Joy Division - Atmosphere

(afbeelding)

Substance | 1980 | UK

2020: 74
2019: 151
2018: 157

Genomineerd door: the viking
Werkelijk schandalig dat dit sfeervolle meesterwerk van Joy Division in de eindklassering van de MuMeLadder 2012 ver is weggezakt. Ik beschouw dit als een zeer kwetsbaar en openhartig nummer waarbij de slotwoorden ‘Don't walk away in silence, don't walk away', veel indruk op mij hebben gemaakt. De woorden in Atmosphere klinken als de laatste woorden van Ian Curtis, en dat maakt dit nummer voor mij uniek. Het is jammer dat dit nummer nooit op een regulier album van Joy Division is verschenen, niettemin ben ik blij dat het toch is uitgebracht en ik het ontdekt heb via de MuMeLadder. (Co Jackso)

90
Songs: Ohia - Lioness

(afbeelding)

The Lioness | 2000 | USA

2020: 27
2019: 27
2018: 26

Genomineerd door: nevyn
Het moge duidelijk zijn dat Jason Molina aka Songs: Ohia een geweldige singer-songwriter is. Dit wordt nog eens versterkt wanneer je het achtergrondverhaal van deze man hoort. Het album The Lioness beschouw ik als zijn absolute meesterwerk, waarbij het nummer Lioness dan weer behoort tot één van de sterkste nummers op deze cd. Het zijn met name de emotionele uitbarstingen die dit tot een uiterst uniek nummer maken. Molina toont zijn meest kwetsbare kant en laat mij als luisteraar met een brok in mijn keel achter. (Co Jackso)

89
R.E.M. - Drive

(afbeelding)

Automatic For The People | 1992 | USA

2020: 52
2019: 86
2018: 58

Mijn R.E.M.-fandom in drie stappen die een overtreffende trap vormen: 1) Everybody Hurts haalt de Top-40 in mijn vroege Top-40-dagen. 2) Losing My Religion staat in de Top 100 Allertijden. Verslavend nummer waar heel wat cassettebandje-terugspoelingen om uitgevoerd zijn, waarna Out of Time uit de bibliotheek kwam. 3) Ik zette Automatic for the People eens op en vanaf de eerste tonen is de rest geschiedenis. Enfin, de mooiste nummers zijn niet zelden die waarvan de kwaliteiten zich niet domweg in objectieve criteria laten opsommen. Natuurlijk is de opbouw van het liedje vrij conventioneel en heeft Michael Stipes rijmelarij het kenmerkende wat vrijbijvende Ins-Blaue-Hineingehalte en hebben we wel eens eerder een folkecho gehoord, maar dat is allemaal wel heel goed gedaan. Voeg daar een laag mystieke ongrijpbaarheid aan toe en we hebben al vijftien jaar een grote favoriet. (Casartelli)

88
The Doors - The End

(afbeelding)

The Doors | 1967 | USA

2020: 59
2019: 93
2018: 62

Genomineerd door: meyer
Dit leerde ik kennen door de film Apocalypse Now en sindsdien heeft dit nummer mij nooit meer losgelaten. Een 12-minuten lang uniek werkstuk waarin de spanning langzaam wordt opgebouwd. Duister, bezwerend, beklemmend en bovenal indrukwekkend en daarom een zeer terechte finaleplaats (LucM)

Terug op 1 met deze, verdamme!

87
Prince And The Revolution - Purple Rain

(afbeelding)

Purple Rain | 1984 | USA

2020: 115
2019: 66
2018: 63

Genomineerd door: Klassiekers '09
Prince had al van jongs af aan mijn aandacht. '1999' vond ik fantastisch en als groot Batman liefhebber had Prince altijd al een streepje voor bij mij. 'Purple Rain' had ik echter nog nooit gehoord tot het een keer langskwam op TMF. Ik ben nog nooit zo in de ban geweest bij een eerste luisterbeurt als bij dit nummer. Wat hoor ik hier een passie. Prince is uitgegroeid tot één van mijn favoriete artiesten en zijn werk tot aan 'Diamonds and Pearls' kan voor mij niet stuk. Naast het feit dat Prince echt keer op keer sterke songs afleverde klonk ook bijna alles áls Prince. De man had een unieke sound ontwikkeld die hem eigen was. Iedereen weet gelijk; dat is Prince. De man is een geboren muzikant en ik kan er elke keer weer van genieten om hem bezig te zien. Al die rare fratsen eromheen: hij mocht het, hij kon het. Hij was Prince. 'Purple Rain' is altijd mijn favoriete nummer gebleven en de albums 'Purple Rain', 'Sign O the Times' en het ondergewaardeerde 'Batman' zijn mijn favoriete werken van hem. Vooral de structuur van 'Purple Rain' is prachtig. Het instrumentale gedeelte en de 'ooowooo's' die volgen bezorgen me keer op keer de grootste kippenvel. Het is mijn ultieme 'playback' nummer geworden en één van mijn favoriete nummers aller tijden. De man speelde zo vaak live. Ik nam het altijd maar voor lief als de man weer eens in Nederland kwam. Dat komt wel dacht ik altijd. Voor de man betaalde je namelijk toch wel de hoofdprijs en als student kon ik dat niet altijd veroorloven. En toen was dat opeens te laat. Wat had ik die man graag live willen zien. (catdog)

86
David Bowie - Space Oddity

(afbeelding)

David Bowie | 1969 | UK

2020: 94
2019: 65
2018: 35

Genomineerd door: freddze
Geniaal opgebouwd met erg originele en sfeervolle arrangementen die de spanning erin houden, het begint al met een fade-in en dan het zinnetje "grand control to Major Tom" ... als ik dit nummer hoor komen die beelden van de maanlanding on mijn hoofd. Als er één song is waar David Bowie zijn genialiteit bewijst is het wel dat nummer. (LucM)

85
The Rolling Stones - Sympathy For The Devil

(afbeelding)

Beggars Banguet | 1968 | UK

2020: 96
2019: 99
2018: 53

Genomineerd door: El Ninjo
Veel van de bekende nummers van The Rolling Stones beschouw ik als heerlijke tussendoortjes. Maar met een dergelijke uitspraak doe je het geweldige Sympathy for the Devil duidelijk tekort. Met de albumopener van Beggars Banquet tonen de Stones niet alleen hun muzikale veelzijdigheid, ze laten tevens op een briljante wijze horen dat zij weten wat er in de wereld speelt door vanuit het perspectief van de duivel de mensen een spiegel voor te houden. Naast maatschappijkritisch, blijkt het ook een geweldig nummer te zijn met een geweldige opbouw, schitterende achtergrondzang en een gepassioneerde gitaarsolo van Keith Richards. (Co Jackso)

84
Massive Attack Feat. Elizabeth Fraser - Teardrop

(afbeelding)

Mezzanine | 1998 | UK

2020: 49
2019: 68
2018: 85

Genomineerd door: Status Seeker
In meerdere opzichten een mooi vervolg op de vorige. Mezzanine is nou echt wat je noemt een nachtplaatje Geweldig album waarin eigenlijk constant een dreiging actief is. Teardrop is dan juist even een verfrissend rustpuntje, een baken om je aan vast te houden wetende dat het grootste enge deel van het album nog moet komen. En de clip past er in dat opzicht ook perfect bij. Een nog ongeboren baby, een foetus, nog beschermd door de baarmoeder voor alles wat nog komen gaat in de boze buitenwereld. De (baar)moeder in kwestie die de lieve woordjes fluistert is Elizabeth Fraser, gezegd me een wonderschone stem. De triphopbassen knallen als een hartslag via je geluidsdragers zo je eigen hart binnen. Daar is je hart dus dus niet op berekend waarna het breekt. Een echte hartenbreker dit nummer. Laagje voor laagje schept het nummer leven, als dat piepje intreedt kun je me echter wegdragen en zou het eigenlijk één lange piep moeten worden. Oh oh oh prachtig. (123poetertjes)

83
Radiohead - Let Down

(afbeelding)

OK Computer | 1997 | UK

2020: 25
2019: 88
2018: 76

Genomineerd door: Nicolage Rico
Een van de vele meesterwerken van OK Computer. De tekst lijkt zeer negatief, over hoe leeg en zinloos het leven wel niet is. De optimistische klank van de muzikale begeleiding geeft het een twist. Gebruik je vrijheid om er dan maar het beste van te maken en ga niet sentimenteel lopen snikken. (Teunnis)

82
Pixies - Debaser

(afbeelding)

Doolittle | 1989 | USA

2020: 50
2019: 116
2018: 28

Eind jaren '80 ging ik me langzaamaan verdiepen in alternatieve muziek. Muziek die niet in de top 40 stond en die je ook niet even van het net kon plukken in die tijd. Het had wel iets spannends. VPRO en Vara deden op de radio goede zaken bij mij. Ook op tv begon het borrelen. Zo was er een tv programma (FA Onrust? Jonge Helden? Ik weet het niet meer) die een geweldige openingstune had: Debaser van Pixies, een bandje met een schreeuwerig dikkertje als zanger maar wat voor eentje! De man krijste de longen uit zijn lijf en ik was verkocht. Er bloeide een korte, heftige liefde op tussen mij en de band en eigenlijk is die nooit helemaal verdwenen.
Een leuk Wiki-weetje: de tekstregel 'Un Chien Andalusia' was oorspronkelijk 'Shed, Apollonia!' verwijzend naar een scene in de Prince-film Purple Rain. Weet u dat ook weer. (aERodynamIC)

81
David Bowie - Starman

(afbeelding)

The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars | 1972 | UK

2020: 99
2019: 95
2018: 40

Het zal jullie na de bubbling en de eerste zeven nummers al wel een beetje zijn opgevallen maar er staat eigenlijk maar heel weinig ouwe meuk in de lijst. Noem ik het even gekscherend, want in 70 jaar popgeschiedenis kan het niet anders dat de eerste veertig jaar een aanzienlijk aandeel gehad hebben. Probleem daar is dat alle beetje onbekendere muziek toch al is weggedeemsterd in de verre cataloguswouden om nooit meer ontdekt te worden. Hierdoor is de spoeling eigenlijk maar beperkt tot die canon van de popmuziek die je nog bijvoorbeeld in de Ladder en Trui tegenkomt. En sorry luitjes, maar hoewel ik veel van die nummers best mooi vind komen ze bij lange na niet in aanmerking om mijn top 100 te halen. Tot zover mijn disclaimers, nu terug naar huis. Ik was vroeger best een opstandige knul. Op school durfde ik dat dan weer niet dus beperkte ik me vooral tot het afzetten tegen mijn ouders. Niet dat ik constant met ze ruziede ofzo maar ik vond het wel leuk om dingen stom te vinden cq belachelijk te maken die ze mooi vonden of waar ze plezier aan beleefden. Qua muziek ben ik daar best wel blij mee eigenlijk omdat ik hiermee gewoon mijn eigen weg kon bewandelen in plaats van de platencollectie van met name papa voor lief te nemen en te beschouwen zijnde de beste muziek ooit gemaakt. Nadeel is dat, nu ik echt wel een eigen smaak heb ontwikkeld, ook daadwerkelijk bijna niks leuk blijk te vinden van de 50+ lp’s (pun intended hihi) die in de kast staan te verstoffen. Papa is van mening dat muziek zijn hoogtij vierde in de 70s – ok boomer – en de kast staat dan ook gevuld met Deep Purple, Supertramp, Rolling Stones, The Who, Genesis, Mike Oldfield (wel leuk want bassie en Adriaan enzo), Eagles, dat soort dingetjes. Mama komt me al iets meer tegemoet met een smaak die iets meer richting Beatlespop, DoeMaarNederlands en Franklinsoul gaat, wel gevuld met enkele namen uit het bovenstaande rijtje plus veel Franstalig en Limburgs. Toe maar, luxe leventje he? Lang verhaal kort: eigenlijk stond errug weinig in huis dat een beetje te pruimen viel. Ziggy Stardust however, de uitzondering op de regel. Vooral na zijn overlijden ben ik dieper in zijn discografie gedoken en hoewel ik niet alles even goed vind heb ik wel onwijs veel bewondering voor zijn veelzijdigheid en creativiteit. Starman is in dat opzicht eigenlijk nog een vrij simpel nummer maar klopt wel in alles. De thematiek, zijn excentrieke stemgebruik en dat geniale korte intermezzo tussen couplet en refrein. Bowie is de koning in het maken van ruimteliedjes en hoe vet is het dan ook dat Starman nu een beetje rond de aardbol zweeft in een waggie van meneer Grimes. (123poetertjes)

80
Sufjan Stevens - Casimir Pulaski Day

(afbeelding)

Illinois | 2005 | USA

2020: 237
2019: 182
2018: 286

Genomineerd door: hoi123
Toen ik me in de zomer van 2005 inschreef op musicmeter stond Illinois van Sufjan Stevens op nummer 1 in de Rotatielijst. De plaat was hiermee het begin van mijn interesse in folk/singer-songwriter muziek en zal ik daardoor altijd een warm hard toe dragen. Casimir Pulaski Day is misschien wel het mooiste nummer op de plaat, prachtige arrangementen en een prachtige tekst zorgen hiervoor. Sufjans meest hartverscheurende nummer. (Dwejkk_)

79
Spinvis - Bagagedrager

(afbeelding)

Spinvis | 2002 | Netherlands

2020: 76
2019: 166
2018: 269

Genomineerd door: Silent_shout
Een van de grootste hedendaagse popklassiekers die Nederland kent! Ik ken weinig artiesten die op zo'n doeltreffende manier ( flarden ) gedachtegangen tot ware poëtische kunststukjes om weten te toveren. Ik luister in ieder geval altijd graag naar zijn verhalende liedjes, zeker omdat zijn liedjes muzikaal ook altijd in orde zijn. Sowieso was Spinvis mijn toegangspoort en referentiekader, bij het ontdekken van meer kwalitatieve Nederlandstalige muziek! (Dance Lover)

78
Leonard Cohen - Famous Blue Raincoat

(afbeelding)

Songs Of Love And Hate | 1971 | Canada

2020: 298
2019: 195
2018: 87

Famous Blue Raincoat schetst een desolaat beeld van Leonard Cohen in New York die een vrouw mist onder een kale muzikale begleiding. De emotie is zeer goed voelbaar en dit is dan ook een ware tranentrekker. (Don Cappuccino)

77
Red House Painters - Katy Song

(afbeelding)

Red House Painters | 1993 | USA

2020: 282
2019: 364
2018: 333

Genomineerd door: The Scientist
Ik ben een groot liefhebber van het debuutalbum van deze groep, die eigenlijk vooral draait om Mark Kozelek, maar de rest heb ik eigenlijk maar heel weinig tot nooit beluisterd. Geen idee waarom, en dit nummer bewijst wel dat het onterecht is. Ligt mooi in het verlengde van het debuutalbum, een lang uitgesponnen nummer vol met emotie, vergelijkbaar met hun meesterwerk Medicine Bottle. Zelfs in het gitaarspel is een hoop emotie te horen, en Kozelek heeft een prachtige stem. Ook de tekst is weer prachtig en emotie. Deze muziek is gewoon een en al emotie, en dat is nou net wat me zo aanspreekt. (Arrie)

Overzicht #19 hadden jullie nog tegoed.

1 nieuwe binnenkomer (inclusief re-entry's): Fela Kuti & The Africa '70 - Water No Get Enemy (#128 = de hoogste van deze editie)
Grootste stijger: Curtis Mayfield - (Don't Worry) If There's A Hell Below, We're All Going To Go (+935)
Grootste daler: Archive - Controlling Crowds (-110)

2021 [2020] (Verschil) Artiest - Titel
0200 [0164] (-036) Portishead - Sour Times
0199 [0205] (+006) Pulp - Disco 2000
0198 [0236] (+038) The Cure - Plainsong
0197 [0510] (+313) Slowdive - Sugar For The Pill
0196 [0195] (-001) Ultravox - Vienna
0195 [0134] (-061) Oasis - Champagne Supernova
0194 [0588] (+394) Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas
0193 [0207] (+014) Oasis - Don't Look Back In Anger
0192 [0194] (+002) Talk Talk - It's My Life
0191 [0175] (-016) Portishead - Machine Gun
0190 [0258] (+068) Tubeway Army - Are 'Friends' Electric?
0189 [0138] (-051) Arcade Fire - Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)
0188 [0401] (+213) The Doors - Light My Fire
0187 [0221] (+034) Orchestral Manoeuvres in The Dark - Maid Of Orleans (The Waltz Joan Of Arc)
0186 [0216] (+030) Otis Redding - (Sittin' On) The Dock Of The Bay
0185 [0113] (-072) Kate Bush - Running Up That Hill
0184 [0310] (+126) The Cure - In Between Days
0183 [0162] (-021) The Smashing Pumpkins - Disarm
0182 [0230] (+048) The Cure - The Same Deep Water As You
0181 [0403] (+222) Queen - Innuendo
0180 [0171] (-009) U2 - Bad
0179 [0165] (-014) The Beatles - Here Comes The Sun
0178 [0168] (-010) The War On Drugs - Red Eyes
0177 [0172] (-005) The Cure - Fascination Street
0176 [0182] (+006) The Doors - L.A. Woman
0175 [0257] (+082) Rage Against The Machine - Killing In The Name
0174 [0200] (+026) David Bowie - Sound And Vision
0173 [0179] (+006) Bruce Springsteen - Born To Run
0172 [0097] (-075) Tom Waits - Martha
0171 [0130] (-041) Pixies - Where Is My Mind?
0170 [0110] (-060) Arcade Fire - Intervention
0169 [0215] (+046) Neil Young & Crazy Horse - Cortez The Killer
0168 [0107] (-061) The Waterboys - The Whole Of The Moon
0167 [0201] (+034) Kate Bush - The Man With The Child In His Eyes
0166 [0187] (+021) The Stranglers - Golden Brown
0165 [0137] (-028) Radiohead - Fake Plastic Trees
0164 [0092] (-072) The Cure - Disintegration
0163 [0178] (+015) Fleetwood Mac - The Chain
0162 [0104] (-058) Nick Cave & The Bad Seeds - Into My Arms
0161 [0112] (-049) Pink Floyd - Shine On You Crazy Diamond (Parts I-V)
0160 [0120] (-040) Editors - Papillon
0159 [1017] (+858) Björk - Human Behaviour
0158 [0300] (+142) DJ Shadow - Building Steam With A Grain Of Salt
0157 [1092] (+935) Curtis Mayfield - (Don't Worry) If There's A Hell Below, We're All Going To Go
0156 [0243] (+087) Amy Winehouse - Back To Black
0155 [0157] (+002) Portishead - We Carry On
0154 [0394] (+240) Stevie Wonder - Living For The City
0153 [0204] (+051) Elbow - One Day Like This
0152 [0470] (+318) Sigur Rós - Viðrar Vel Til Loftárása
0151 [0460] (+309) Prince and The Revolution - Raspberry Beret
0150 [0170] (+020) The Velvet Underground - Sunday Morning
0149 [0198] (+049) The Beach Boys - Good Vibrations
0148 [0211] (+063) Kanye West Feat. Pusha T - Runaway
0147 [0147] (+000) dEUS - Hotellounge (Be The Death of Me)
0146 [0189] (+043) Phosphorescent - Song For Zula
0145 [0166] (+021) Tame Impala - Let It Happen
0144 [0472] (+328) Curtis Mayfield - Superfly
0143 [0206] (+063) Arctic Monkeys - I Bet You Look Good On The Dancefloor
0142 [0203] (+061) Joy Division - She's Lost Control
0141 [0031] (-110) Archive - Controlling Crowds
0140 [0067] (-073) Nirvana - Smells Like Teen Spirit
0139 [0493] (+354) Fela Kuti & The Africa '70 - Zombie
0138 [0121] (-017) Neutral Milk Hotel - In The Aeroplane Over The Sea
0137 [0131] (-006) Pearl Jam - Alive
0136 [0463] (+327) Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face
0135 [0514] (+379) Funkadelic - Maggot Brain
0134 [0479] (+345) Nina Simone - Four Women
0133 [0180] (+047) Portishead - Roads
0132 [0139] (+007) Nick Drake - River Man
0131 [0149] (+018) Sigur Rós - Starálfur
0130 [0246] (+116) Radiohead - Everything In Its Right Place
0129 [0353] (+224) Nas - N.Y. State of Mind
0128 [NEW] (====) Fela Kuti & The Africa '70 - Water No Get Enemy
0127 [0080] (-047) The Sundays - Here's Where The Story Ends
0126 [0177] (+051) Simple Minds - Someone Somewhere In Summertime
0125 [0266] (+141) Bruce Springsteen - Jungleland
0124 [0046] (-078) The Church - Under The Milky Way
0123 [0124] (+001) Prince And The Revolution - Let's Go Crazy
0122 [0086] (-036) Elliott Smith - Waltz #2 (XO)
0121 [0064] (-057) Grandaddy - He's Simple, He's Dumb, He's The Pilot
0120 [0143] (+023) R.E.M. - Losing My Religion
0119 [0063] (-056) Tori Amos - Winter
0118 [0224] (+106) The Stone Roses - I Wanna Be Adored
0117 [0118] (+001) The Cult - She Sells Sanctuary
0116 [0119] (+003) The Cure - Lullaby
0115 [0100] (-015) R.E.M. - Nightswimming
0114 [0053] (-061) Led Zeppelin - Stairway To Heaven
0113 [0142] (+029) New Order - True Faith
0112 [0084] (-028) Pixies - Monkey Gone To Heaven
0111 [0225] (+114) The Cure - Just Like Heaven
0110 [0181] (+071) The Stone Roses - Fools Gold
0109 [0320] (+211) Kendrick Lamar - The Blacker The Berry
0108 [0176] (+068) Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
0107 [0188] (+081) Deep Purple - Child In Time
0106 [0087] (-019) David Bowie - Ashes To Ashes
0105 [0066] (-039) Sigur Rós - Svefn-G-Englar
0104 [0083] (-021) Joy Division - Decades
0103 [0108] (+005) Nick Drake - Day Is Done
0102 [0073] (-029) The Cure - Pictures of You
0101 [0098] (-003) David Bowie - Station To Station

MuMeLadder 2021 - De Ontknoping on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:gretzs:playlist:4NpjO7yOLDo1k1uvg1RFd

76
Burial - Ashtray Wasp

(afbeelding)

Kindred | 2012 | UK

2020: 77
2019: 32
2018: 726

Genomineerd door: jassn
Burial is de meest recente grootheid in de muziekgeschiedenis. Wellicht dat hij nu nog wat onderschat wordt, maar over een jaar of tien zal er naar hem gekeken worden als een van de belangrijkste artiesten van de 21e eeuw. In 2006 en 2007 bracht hij dubstep een flinke stap verder en ook in de jaren '10 is Burial de trendsetter. Dit nummer is daar het beste voorbeeld van. Ashtray Wasp is het meest dansbare nummer van Burial tot dusver en dat doet zijn muziek goed. Burial vindt hier ongekend mooie melodieën. Het is heel bijzonder om te horen hoeveel emotie er in een track als deze zit. Daarin onderscheid Burial zich van de vele kloons die er op het wereldwijde web rondzwerven. (Teunnis)

75
R.E.M. - Find The River

(afbeelding)

Automatic For The People | 1992 | USA

2020: 95
2019: 135
2018: 210

Genomineerd door: Bonk
Een nummer wat me na al die jaren nog steeds door merg en been gaat. Automatic for the People is een meesterlijk album en dit is wat mij betreft het mooiste nummer wat er op staat. Destijds me er trouwens wel wat over vebaasd dat je eerst ging 'Nightswimmen' en daarna die rivier nog moest zoeken, maar dat geheel terzijde.
Als puber vond ik het heerlijk om maar mee te zingen ''Nothing is Going My Way'' (Hoewel het ook toen eigenlijk best wel meeviel.) Hoewel ik geen idee had (en heb) waar het volgens R.E.M., gaat het voor mij over je weg vinden in het leven.
Ach, ik kan wel zeggen wat er allemaal klopt aan het nummer, maar simpel gezegd vind ik het hartverscheurend mooi. Dit mag gedraaid worden op mijn begrafenis. (Bonk)

74
Kendrick Lamar - Sing About Me, I'm Dying of Thirst

(afbeelding)

good kid, m.A.A.d city | 2012 | USA

2020: 75
2019: 1131
2018: ---

Genomineerd door: charlotte2807
Kendrick slaagt erin om twaalf minuten lang een hip-hop(!) track interessant te houden. De minimalistische, maar prachtige producties in combinatie met de diepe, persoonlijke teksten over het leven in Compton zorgen voor het zoveelste hoogtepunt van good kid, m.A.A.d. city. (jordidj1)

73
The Clash - London Calling

(afbeelding)

London Calling | 1979 | UK

2020: 72
2019: 194
2018: 107

Een nummer zo cool dat er een muziekfestival naar vernoemd is. Ben er één keer geweest, het was tof. Maar ik ga nu niet Yungblud vergelijken met dit absolute anthem uit de seventies. Alsjeblieft niet zeg, kan echt niet. Want die dude gaat over veertig jaar echt niet herinnerd worden als die artiest die iets baanbrekends neerzette dat nog immer relevant zou blijven. The Clash wel, The Clash zijn baasjes. Alleen al hoe Strummer zich door het album heen lalt met een stem die toentertijd al overleden was maar alsnog dope klinkt en op The Right Profile er definitief aan ten onder gaat. Maar uiteindelijk kom je toch altijd weer terug bij die titeltrack. Over hoe doemdenken een land in zijn greep kan houden en aanzet geeft tot totaal onlogisch onderbuikhandelen. Het is het soort doemdenken dat de Brexit in gang heeft gezet en op zijn beurt zet de Brexit zelf ook weer nieuw doemdenken in gang waardoor dit nummer nog wel even als een rode draad door de wereldpolitiek heenraast. En ja, inmiddels slaat bij mij persoonlijk de beatlemania ook toe dus zelfs dát is nog relevant. Dit is punk zoals God het bedoeld heeft. Je weet wel, God Strummer. (123poetertjes)

72
Nick Drake - Northern Sky

(afbeelding)

Bryter Layter | 1970 | UK

2020: 21
2019: 100
2018: 121

Genomineerd door: herman
Dit was het eerste nummer van Nick Drake dat ik ooit hoorde, en het was liefde op het eerste gezicht. Die prachtige instrumentatie, gekoppeld aan Nick's gevoelige stemgeluid! Mijn mond viel open van verbazing. En toen moest die prachtige uithaal op het einde nog komen! Ja, toen sloeg die mond van mij helemaal tegen de vloer. Ondanks dat ik nu zo ongeveer alle nummers van deze man heb gehoord, blijft deze mijn favoriet. (ArthurDZ)

Find the River top-75

Hoe zou Find the River klinken met een vrouwelijke zangeres vraag ik me dan af

71
Sufjan Stevens - Chicago

(afbeelding)

Illinois | 2005 | USA

2020: 20
2019: 52
2018: 46

Genomineerd door: The Scientist
Ik zou echt veel vaker naar Sufjan Stevens moeten luisteren... De nummers die ik inmiddels wat beter ken, vind ik eigenlijk allemaal erg goed, en om onduidelijke redenen duik ik maar niet in zijn albums.. Wellicht een mooi moment om daar eens verandering in te brengen.
Ik merkte bij het schrijven van een stukje voor dit nummer dat ik moeite had om goed te omschrijven waarom ik dit nummer nou juist zo mooi vind. De leadzang is niet bijzonder, het koorwerk bestaat uit vrij vlak unisono gezongen zinnen, er zit geen brug in het nummer, waardoor het een vrij eenvoudige herhaling is van couplet en refrein... Maar het klopt allemaal wel op een bijzondere manier. Het arrangement is daar in grote mate debet aan, denk ik. De schuchtere bijna verontschuldigende leadzang ('I made a lot of mistakes', klinkt het dan ook keer op keer...), de Wurlitzer piano, het kamerorkest en de heerlijke touch van de vibraphone in de coupletten. En dan het soms overvolle refrein vol herhalende patronen van met name de strijkers, met daar bovenop de blazers en het koorwerk (aan het slot ook echt prachtig). Ik kan er geen genoeg van krijgen... (Grafmat)

Gast
geplaatst: vandaag om 21:24 uur

geplaatst: vandaag om 21:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.