MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / madmadders afgrondelijke tocht door de diepste krochten van de hel

zoeken in:
Denk helaas niet dat ik iets zal kunnen met de bands uit dit topic, maar wat superfijn om te lezen dat je weer een festivaldag mee kon pakken madmadder! Krijg ik ook een glimlach van.

Kondoro0614 schreef:
(quote)

Op Graveland heb ik er ook erg van genoten, erg fijne show. Ook voor mij band van het festival want Paradise Lost vond ik een beetje spelen als of ze er geen zin in hadden, dat was gisteravond wel anders. Het is spijtig dat D.G. van Misþyrming op Soulcrusher technische problemen kende op het begin, hierdoor kwam de band er niet lekker uit en is hun set een beetje in het niets gevallen, jammer dat mensen weg gingen en klaagden want na de eerste 2/3 nummers toen zijn apparatuur weer werkte (de AMP was kapot en ook zijn kabels deden het niet lekker) kwam het toch wel weer een beetje op gang.

Grappig, ik vond hoe de band en het publiek zich herpakten na de technische mankementen dus echt reden voor mij om de band op 1 te zetten. Iedereen om me heen zat er duidelijk echt enorm diep in na die eerste haperingen.

En hoi123

madmadder schreef:
(quote)

Grappig, ik vond hoe de band en het publiek zich herpakten na de technische mankementen dus echt reden voor mij om de band op 1 te zetten. Iedereen om me heen zat er duidelijk echt enorm diep in na die eerste haperingen.

En hoi123

Ik weet niet waar jij stond op dat moment? Ik ben vrijdag de hele dag op het balkon geweest, heerlijk rustig.

Oja ik stond een paar meter achter de moshpit.

Dark Angel - Darkness Descends (1986)
Subgenre: thrash metal
Getipt door Edwynn

https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1592.300.jpg

Dark Angel is misschien niet zo wereldberoemd als andere thrash metalbands uit de jaren tachtig, maar hun Darkness Descends uit 1986 is toch wel een klassieker in het genre. Een vluchtige blik op RateYourMusic onderschrijft dat, daar staat dit album met een heel hoog gemiddelde zelfs op plek 21 in de jaarlijst. De afgelopen weken (maanden inmiddels?) heb ik dit album heel regelmatig opgezet, en ik begrijp zonder meer waarom mensen deze cultklassieker koesteren.

Thrash metal is me vaak niet extreem en dynamisch genoeg, dat heb ik al vaak genoeg geroepen inmiddels. Maar wat nou als een band alle ingrediënten van thrash metal tot het uiterste doorvoert? Dan krijg je dus Dark Angel, en dat klinkt als een stel volledig op hol geslagen muzikanten die achterna gezeten worden door Satan zelve, die op Zijn beurt het zwartgallige wereldbeeld dat Dark Angel in hun teksten schetst werkelijkheid wil laten worden.

Hysterisch
Sneller dan snel, bij vlagen zelfs tegen het hysterische aan, maar toch is het geen zootje ongeregeld. Op technisch vlak klinkt dit helemaal niet verkeerd, vooral de drums vallen me in positief opzicht op. Gene Hoglan zorgt er persoonlijk voor dat deze voortrazende trein niet helemaal ontspoort en houdt de wilde meute nog een beetje in het gareel met zijn verpulverende klappen.

Misschien is één van de redenen dat Darkness Descends nooit echt een miljoenenpubliek heeft bereikt het feit dat de opnamekwaliteit ontzettend brak is. Dat vind ik echter juist een pluspunt, heerlijk om dit soort sonisch geweld met een verrotte productie nog wat extra verdorvenheid mee te geven. Het voegt net dat beetje extra charme toe aan een toch al heerlijk album.

Extreem
Maar misschien was dit ook op muzikaal vlak net een tikkeltje te ruig. Dit klinkt als een overtreffende trap van thrash metal, en ik kan me goed voorstellen dat dit kan overkomen als een volledig dichtgetimmerde, ondoordringbare muur van geluid. Voor mij persoonlijk echter is dit een verademing vergeleken met veel andere thrash bands. Het gebrek aan dynamiek en extremiteit dat ik eerder al noemde, die dingen hoor ik op Darkness Descends wel terug en zorgt er bij mij voor dat dit één van de weinige thrash metalalbums is die ik met veel plezier steeds opnieuw kan beluisteren.

Ik kan me overigens goed voorstellen dat dit album van invloed is geweest op death metal, ook al is het geluid van death metal over het algemeen nog een stuk zwaarder. Het is snel, het is technisch en de liedteksten hebben soms een hoog horrorgehalte, allerlei zaken die terugkomen in death metal. Ik denk me zo in dat het extreme gehalte van dit album geliefd werd bij muzikanten binnen het genre en dat ze het als uitdaging zagen om nóg een stuk verder te gaan.

Tintelingen
Na Darkness Descends bracht Dark Angel nog twee andere albums uit, namelijk Leave Scars in 1989 en Time Does Not Heal in 1991. Die albums zijn zeker ook nog wel de moeite waard, maar hebben niet het overdonderende effect van Darkness Descends. De band bestaat trouwens nog steeds, maar de bezetting is inmiddels volledig anders dan de line-up van destijds.

Toen ik dit album voor het eerst hoorde, was ik redelijk overrompeld en dacht ik dat er nog wel heel veel groeipotentieel in zat, dat dit misschien wel één van mijn persoonlijke favorieten zou kunnen worden. Uiteindelijk is mijn waardering toch een klein beetje blijven steken. Van de initiële klap die ik toen voelde, voel ik nu af en toe enkel nog een tinteling, maar wat is gebleven is hoeveel plezier ik aan Darkness Descends beleef. Het album blijft uitnodigen tot herbeluisteren en is nog geen enkele keer tegengevallen. Niet meer de kaakstoot die ik dacht dat het was, maar wel gewoon een heel strakke, goede plaat die me veel vermaak brengt.

Beoordeling: 4*

Blogpost

Next Stop: Iron Maiden

Even weer de administratie bijwerken

Overzicht tips:

* Danzig - Lucifuge (1990) (EttaJamesBrown)
Beoordeling: 3,5*. Review

* Altar of Plagues - Teethed Glory and Injury (2013) (Don Cappuccino)
Beoordeling: 4,5*. Review

* Suffocation - Pierced from Within (1995) (Johnny Marr)
Beoordeling: 4*. Review

* Shape of Despair - Angels of Distress (2001) (trebremmit)

* Ulver - Nattens Madrigal (1997) (Onweerwolf)

* The Ocean - Precambrian (2007) (Barney Rubble)

* Nadja - Bodycage (2005) (Gyzzz)

* Weakling - Dead as Dreams (2000) (McSavah)

* Amenra - Mass IIII (2008) (Kondoro0614)

* Psychotic Waltz - A Social Grace (1990) (Kronos)

* In the Woods... - Omnio (1997) (Brunniepoo)

* Dark Angel - Darkness Descends (1986) (Edwynn)

* Faxed Head - Exhumed at Birth (1997) [ZAP!]
* Burning Witch - Crippled Lucifer (1998) [itchy]
* Funeral Mist - Maranatha (2009) [Tim]
* Entombed - Left Hand Path (1990) [dix]
* Godflesh - Streetcleaner (1989) [Paap_Floyd]
* Crowbar - Time Heals Nothing (1995) [Glitch]
* Emperor - Anthems to the Welkin at Dusk (1997) [ABDrums]
* Deathspell Omega - Si Monumentum Requires, Circumspice (2004) [niels94]
* Sink - The Holy Testament 2 (2013) [WVTRVE]
* Ultha - Converging Sins (2016) [DjFrankie]
* Arcturus - La Masquerade Infernale (1997) [Mssr Renard]

Verder besproken in dit topic:
* Black Sabbath - Master of Reality (1971)

* Mercyful Fate - Melissa (1983)

* Judas Priest - Sad Wings of Destiny (1976)

* Venom - Black Metal (1982)

* Bathory - Under the Sign of the Black Mark (1987)

* Sodom - In the Sign of Evil (1984)

* Possessed - Seven Churches (1985)

* Kreator - Pleasure to Kill (1986)

* Death - Human (1991)

* Destruction - Sentence of Death EP (1984)

* Napalm Death - From Enslavement to Obliteration (1988)

Op de planning voor de komende tijd:
- Iron Maiden
- Slayer
- Sepultura
- Faxed Head - Exhumed at Birth
- Burning Witch - Crippled Lucifer

Mooi om zien dat elke plaat die je tot nu toe besprak minstens 3,5* scoort (of ik moet mis zijn, dan moet ik dringend om een bril), met een flink aantal uitschieters van 4,5*!

Toffe, goed geschreven stukjes ook altijd, ik kan me er best vaak in vinden. Zo ook wat Dark Angel betreft, een pittige plaat die de extremere uithoeken van thrash opzoekt.

Dank AOVV! Het is qua scores inderdaad een zeer vruchtbaar project. Ik luister natuurlijk meestal ook meer albums van de betreffende artiest, dus de teller van ontdekte albums dankzij dit project zal inmiddels al wel rond de 75 liggen.

De gebruikerstips zijn ook echt een gouden vondst gebleken. Heerlijk om telkens weer op andere manieren uitgedaagd te worden en ik heb al veel vooroordelen zien verdampen. Ik merk dat de grenzen van wat ik leuk vind enorm opgerekt worden dankzij deze ontdekkingstocht. Ik begon met het idee om vooral black metal te ontdekken, maar ik ben inmiddels eigenlijk geïnteresseerd geraakt om in alle metalen subgenres de krenten uit de pap te vissen.

Inmiddels ook alweer bijna 75 metalplaten gehoord die dit jaar zijn uitgekomen, waaronder 4x 4,5* sterren. Normaal mag ik blij zijn als ik in totaal 2x 4,5* uitdeel. Die hoge noteringen zijn voor de volgende albums:

* Bell Witch - Future’s Shadow Part 1: The Clandestine Gate (2023)
* Blackbraid - Blackbraid II (2023)
* Blut Aus Nord - Disharmonium - Nahab (2023)
* Liturgy - 93696 (2023)

Van Blackbraid en Blut Aus Nord ga ik de komende weken nog een bespreking plaatsen.

Mochten er nog albums zijn die ik ook nog absoluut moet checken, laat het me maar weten.

Deze vind ik erg de moeite, heb nog wel heel wat albums op mijn lijstje staan om te checken van dit jaar, waaronder een niet onaanzienlijk aandeel metalplaatjes.

Het label Debemur Morti pakt ook regelmatig uit met interessant werk in de extremere uithoeken, maar aangezien Blut aus Nord bij jou hoog aangeschreven staat zal je daar al wel mee vertrouwd zijn.

Bell Witch, Blackbraid en Liturgy hou ik van mijn kant zeker in gedachten!

dix
madmadder schreef:
Mochten er nog albums zijn die ik ook nog absoluut moet checken, laat het me maar weten.

Deze smaakte mij wel.

Ik zie deze nog nergens, was voor mij wel echt een geweldige ontdekking een paar jaar geleden: Marduk - Nightwing (1997) - MusicMeter.nl

hoi123 schreef:
Denk helaas niet dat ik iets zal kunnen met de bands uit dit topic

Als ik hier al de nodige parels uit heb weten te vissen, dan jij toch zeker ook wel?

Onweerwolf
Don Cappuccino schreef:
Fantastisch geschreven stuk!

Weet iemand eigenlijk of alles okay is met deze meneer? Hij is al maanden niet meer hier geweest en zijn laatste scrobbles zijn ook al weer van april.

Ik ken Don verder niet persoonlijk maar het valt me op dat hij verdwenen is.

Ja ik mis de Don, we hebben een aantal maanden geleden nog wel contact gehad, maar ik heb het idee dat hij even tijd voor zichzelf nodig heeft. Ik hoop dat het goed met hem gaat en dat hij zich weer een keer laat zien als hij er klaar voor is.

WVTRVE
dix schreef:
(quote)

Deze smaakte mij wel.

Mij ook wel https://i.imgur.com/4MN5pfl.gif

Onweerwolf schreef:
(quote)

Weet iemand eigenlijk of alles okay is met deze meneer? Hij is al maanden niet meer hier geweest en zijn laatste scrobbles zijn ook al weer van april.

Ik ken Don verder niet persoonlijk maar het valt me op dat hij verdwenen is.

Ja ik mis hem ook al een langere tijd. Kon altijd genieten van zijn meningen, en hij bracht altijd toch een klein beetje detail in zijn meningen door zijn drum achtergrond. Zo hoorde je de kleinere details in de platen.

I.i.g. een gemis voor de site, geen idee wat er is gebeurt. Hij was toen al wel een tijdje vooral op de achtergrond bezig.

dix
madmadder schreef:
Ik hoop dat het goed met hem gaat en dat hij zich weer een keer laat zien als hij er klaar voor is.

Bijvoorbeeld eind van het jaar met een uitgebreide top 10

Glitch
Ik hoop ook dat alles goed met hem gaat. Zijn altijd genuanceerde en diepgaande takes op muziek worden gemist.

Hier wordt nog steeds driftig naar Iron Maiden geluisterd. Het duurde wel even voordat de albums zich van elkaar begonnen te onderscheiden voor me, maar ik maak vorderingen. Ik acht de kans vrij groot dat mijn score bij het ene Iron-Maiden-album waar ik op heb gestemd verdubbeld gaat worden.

Nog even mijn favoriete metalalbums van 2023.

1. Liturgy - 93696
2. Bell Witch - Future's Shadow Part 1: The Clandestine Gate
3. Blackbraid - Blackbraid II
4. Blut Aus Nord - Disharmonium - Nahab
5. Full of Hell & Primitive Man - Suffocating Hallucination
6. The Hirs Collective - We're Still Here
7. Khanate - To Be Cruel
8. Hellripper - Warlocks Grim & Withered Hags
9. Dødheimsgard - Black Medium Current
10. Downfall of Gaia - Silhouettes of Disgust
11. Ulthar - Anthronomicon / Helionomicon
12. Helleruin - Devils, Death and Dark Arts
13. Marduk - Memento Mori
14. Big Brave - Nature Morte
15. Bonjour Tristesse - Against Leviathan!

Voel je vrij om je eigen metallijstjes hier te posten.

Ik heb me voorgenomen om dit jaar wat minder nieuwe muziek te ontdekken. De afgelopen jaren was dat - mede door mijn schrijven voor een muziektijdschrift en mijn blog - toch best wel een grote obsessie. Ik wil eens kijken hoe het is om een jaartje meer op de muziekgeschiedenis te focussen in plaats van al die nieuw uitgekomen releases bij te houden (in zoveel mogelijk verschillende genres) die toch nogal onderhevig aan de waan van de dag zijn. Als ik eerlijk ben, is het aantal nieuw uitgekomen albums dat ik in de afgelopen jaren beluisterd heb schrikbarend hoog en is het deel daarvan dat ik vandaag de dag nog steeds beluister schrikbarend klein.

Dat geeft me hopelijk meer ruimte om weer meer aandacht te besteden aan dit topic en andere luisterprojecten waar ik heel veel plezier uit haal, met de hoop dat door de verandering van focus grote persoonlijke klassiekers zich aan me zullen openbaren die nimmer in de vergetelheid zullen raken.

Voorlopig probeer ik Iron Maiden nog wat meer te doorgronden voor ik er een stuk aan wijd, maar dat is op zich helemaal geen straf en een erg leuke onderneming (ik ben uiteindelijk voor de eerste zeven studio-albums gegaan).

Suffocating Hallucination de titel alleen al! Door jou beluisterd, waarvoor dank! Het album met Nothing van Full of Hell is trouwens ook top: Full of Hell & Nothing - When No Birds Sang (2023) - MusicMeter.nl

Leuk topic! Als je nog tips zoekt, mag ik je dan Katatonia - Brave Murder Day (1996) aanraden? Een hoogtepuntje uit het Death/Doom-genre (en qua stijl totaal anders dan wat de band tegenwoordig maakt).

Dit topic is een beetje bezweken onder Shaky die voor elk jaar zijn top tien heeft gepost, hahaha Maar, heb je Iron Maiden al een beetje doorgenomen madmadder? (Mijn favoriete band).

Kondoro0614 schreef:
Dit topic is een beetje bezweken onder Shaky die voor elk jaar zijn top tien heeft gepost, hahaha Maar, heb je Iron Maiden al een beetje doorgenomen madmadder? (Mijn favoriete band).

Zeker, inmiddels heb ik een beetje het idee dat ik (voor zover dat mogelijk is in een paar maanden) de band wel een beetje kan plaatsen en - ook niet onbelangrijk - wat mijn favoriete album is. Het duurt nu eenmaal lang om een band met zo'n rijke discografie een beetje te doorgronden en om te ervaren wat al die verschillende soorten albums met me doen.

En dan ook nog een stuk schrijven dat een beetje recht doet aan de band EN aan mijn ervaring. Het is een delicate bezigheid, dat muziek luisteren.

Ik verwacht geen weken meer nodig te hebben om een stuk te kunnen plaatsen, maar er wachten ook weer andere deadlines op me, dus we gaan het zien!

Slothrop, Katatonia ga ik toevoegen aan de lijst! Leuk, dank u zeer!

WVTRVE
madmadder schreef:
Voel je vrij om je eigen metallijstjes hier te posten.

Luister niet echt veel metal meer, dus van mij maar een kort bijdrage:

1. Bug - Lux Ultima
2. Cromlech - Cold and Stiff
3. Manii - Innerst I Morket
4. Kalmankantaja - Surun saattomailla
5. TaubrÄ… - Therizo

Downfall of Gaia onlangs nog wel gehoord maar is mij toch teveel disneymetal en To Be Cruel was mij vooral heel erg saai.

Glitch
WVTRVE schreef:
(quote)

disneymetal

Onweerwolf
Downfall of Gaia is een sludge band toch? Lijkt in de verste verte niet op Disney Metal.

Downfall of Gaia is geniaal.

Onweerwolf
Je bent zelf geniaal.

Onweerwolf schreef:
Je bent zelf geniaal.

WVTRVE
Onweerwolf schreef:
Downfall of Gaia is een sludge band toch? Lijkt in de verste verte niet op Disney Metal.

Nee, jawel.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:31 uur

geplaatst: vandaag om 07:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.