menu

Hier kun je zien welke berichten Yestsida als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Ab-Soul - Herbert (2022)

3,5
Ab-Soul levert met Herbert wederom een fijn album af.

Het enige probleem is dat ik in wezen niets met deze MC heb, hij is naar mijn mening steeds de zwakke schakel geweest van Black Hippy. Niet dat hij slecht is... verre van zelfs! Mij spreekt zijn stijl niet echt aan, heeft geen heel aantrekkelijke stem en is met momenten te spiritueel voor mij. Geef mij maar de recht-voor-je-raap (gangsta) raps van ScHoolboy Q of Jay Rock, of een Kendrick Lamar die een meester is in het samenstellen van albums.

Met dit vijfde studioalbum is in principe niets mis, skippers staan er absoluut niet op. Voor mij zijn FOMF, Goodman, Gang'nem, Art of Seduction, Bucket, Herbert, Church on the Move en Gotta Rap (Premier!) de nummers die er het meeste uit springen. Het middenstuk vind ik dus het sterkste stuk van dit project.
Als je dan nog eens fan bent van Ab-Soul kan ik me goed voorstellen dat dit een welgekomen terugkeer van de beste man is.

Nu Kendrick en Soulo terug zijn hoop ik dat Q en Rock ook niet lang meer op zich laten wachten!

3,5*

Action Bronson - Mr. Wonderful (2015)

3,5
De ontmoeting met Action Bronson's solomateriaal bevalt me wel.

Enigszins ben ik wel verrast door Action Bronson. Vooraf had ik vooral pure (boom bap) Hip Hop verwacht, zeker omdat z'n stem zo hard op die Ghostface Killah lijkt en hijzelf toch meer gezien wordt als "underground" rapper.

Commercieel is het alvast niet, maar pure Hip Hop moet je hier ook niet verwachten. Deze artiest is een uitstekend rapper, al bewijst hij hier ook dat hij kan zingen! Op City Boy Blues en The Passage wordt zelfs helemaal niet gerapt en hebben eigenlijk niets met het genre te maken!
City Boy Blues klinkt als een fijne jamsessie met een bluesbandje, zeker één van de toppers van Mr. Wonderful. The Passage is maar een vreemd live-nummer, dit is vooral een instrumentatie waar je onze gastheer sporadisch "oh, Mr. Wonderful" op hoort kreunen. Dit nummer had er niet op moeten staan voor mij.

Op de overige 11 nummers hoor je deze rapper wel rappen. Hier zijn mijn favorieten Brand New Car, The Rising (Big Body Bes!), Actin' Crazy, Falconry, A Light In the Addict(!) (bevat ook bar weinig gerap), en Baby Blue. Toch knap dat Baby Blue geregeld langskomt op de radio, heerlijk om het refrein mee te neuriën.

De interlude en The Passage mocht hij achterwegen laten. Only In America beluister ik ook niet ontzettend graag, de instrumentatie is me te Rock. De overige nummers zijn gewoon oké.

De vrij beknopte tijdsduur van het album is een pluspunt.

3,5*

ANTHM - Joy & Pain (2012)

3,0
Nadat ANTHM afstudeerde van de universiteit is hij in Wall Street gaan werken. Hij verdiende goed zijn brood, maar zijn passie is altijd al hip hop geweest. Daarom heeft hij ontslag genomen en richt hij zich nu helemaal op zijn muziek.

Deze EP klinkt vermakelijk. ANTHM is een goede rapper, maar nummers als Siren's Song en Deliverance zijn toch te pop/dance voor me. De rest heeft nog altijd die luchtige sound, maar in mindere maten dan de eerst genoemde nummers. Gastartiesten Blu en Freddie Gibbs komen met verdienstelijke gastbijdrages.

Hopelijk komt hij op zijn volgende project met een meer traditionele hip hop-sound. Want zoals ik eerder al aanhaalde; het is een prima rapper!

3*

Hier kan je deze FreEP gratis en legaal downloaden: ANTHM - callmeanthm.com

Armani Caesar - THE LIZ (2020)

4,0
Sterk plaatje van Griselda's first lady.

Het gebeurt niet veel dat ik een album van een vrouwelijke MC een kans geef, meestal kunnen ze mijn interesse niet genoeg wekken. Nicki Minaj is één van de weinigen dat dit bijvoorbeeld wel gelukt is en ik vind haar geweldig getalenteerd in het rappen zijn maar ze heeft nog geen memorabel album kunnen afleveren naar mijn smaak.
Er zijn meer memorabele platen als dit debuutalbum van Armani Caesar maar als je liefhebber bent van de Griselda-crew ligt dit fijn in het verlengde ervan en zou je dit wel eens een kan moeten geven vind ik.

THE LIZ laat horen dat Armani comfortabel is op het type beats wat we van deze crew gewoon zijn, denk aan nummers als Countdown of de titeltrack. Zij heeft ook het voorrecht om met Simply Done al meteen een productie van DJ Premier op haar eerste wapenfeit te hebben, geweldig nummer waar zij en Benny samen op te horen zijn.
Op die andere track met Benny the Butcher, Drill a RaMA, laat ze horen ook goed uit te voeten te kunnen met een Trap-beat. In mindere maten gaat ze verder met deze stijl op Yum Yum, de andere nummers hebben meer authentieke Hip Hop-beats.

Het maakt niet uit welke stijl ze kiest want ze komt met alles wat ze op dit project probeert goed weg naar mijn mening, ze is gewoon ook een erg fijne rapper om naar te luisteren. Leuk ook dat ze buiten Benny ook de steun op deze LP krijgt van Conway en WSG.

Laat deel 2 maar komen, Armani! Ze mag best wat productiever zijn.

Bescheiden 4*

Armani Caesar - THE LIZ 2 (2022)

2,5
Na het verrassend fijne debuutalbum is dit toch een teleurstelling.

Buiten een handjevol gastbijdrages hebben we sinds 2020 niet veel meer vernomen van Griselda's First Lady. THE LIZ was met de speelduur van 25 minuten een kort maar gefocust project waar Armani Caesar liet horen, net zoals haar collega's, uit de voeten te kunnen met vieze grimey beats maar ook niet vies te zijn van trapbeats. THE LIZ 2 is met een speelduur van 38 minuten een stuk langer dan het eerste deel, al blijft het nog een relatief kort project uiteraard.

Zo voelt het jammer genoeg niet, voor mij is dit een redelijk lange en vooral saaie zit. 40 minuten gevuld met raps van Armani die me maar weinig bijblijven en producties die zich niet genoeg onderscheiden om lekker naar terug te keren zoals ouder werk van Griselda. Dit album ligt op dat vlak, naar mijn mening, redelijk in het verlengde van recenter werk van Westside Gunn of bijvoorbeeld het pas uitgekomen Griselda-album van Rome Streetz.
Het gros van de producties komt van de hand van Camouflage Monk terwijl Denny Laflare 3 producties voor zijn rekening mocht nemen. Geen van de producties op dit tweede studioalbum zijn slecht maar echt bekoren kunnen ze me ook niet, Armani Caesar is ook niet de MC die zo verschrikkelijk goed is dat ze het geheel toch net dat ietsje meer pit geeft.
Daringer heeft met Mel Gibson maar één beat op deze LP en het verschil in kwaliteit is absoluut te horen vergeleken met het werk van de twee andere producers als je het aan mij vraagt.

Zij gaat vanaf dit album ook een beetje op in de massa bij de andere mainstream femcee's vind ik. Ze zag er al uit als een pop met een dikke kont en grote borsten maar nu haar meer ruige stijl ook naar de achtergrond verdwenen is is ze veel van haar persoonlijkheid kwijt. Moeten echt alle zogenaamde populaire femcee's over seks rappen? Op dit album waagt ze haarzelf ook veel aan harmoniëren en zelfs zingen... is dat ook echt een must voor elke vrouw dat wil rappen vraag ik me dan af? Op de opvolger nog een aantal dance/pop-achtige producties en ze is zo 13-in-een-dozijn dat ze in de vergetelheid zal zakken. Neem bijvoorbeeld Meth & Mary, Snowfall en voornamelijk First Wives Club die volledig verpest worden door haar "zang".

De gastartiesten blijven me ook niet genoeg bij op THE LIZ 2. Westside Gunn doet het als enige echt perfect op één van de hoogtepunten van het album; Paula Deen. Kodak Black valt trouwens ook nog goed mee op de single Diana, iets waar ik persoonlijk van sta te kijken. Benny the Butcher en zelfs Stove God Cooks met zijn eigenzinnige stijl kunnen de matige beat van Hunnit Dolla Hiccup niet overeind halen. Conway the Machine is zelden zo vergetelijk geweest als op El Puro.
De bijdrage én productie van BeatKing klinken wel goed maar die (bonus)track past dan weer voor geen meter bij het geheel. Queendom Come mocht dan ook weer thuis blijven van mij.

Lang was ik aan het wachten op een tweede project van Armani Caesar maar dit is het toch niet. Buiten Paula Deen, Mel Gibson en Ice Age staat hier eigenlijk niets op waar ik naar terug wil keren (zo nu en dan Sike misschien wel). Gevoelsmatig is mijn huidige score nog te hoog voor dit album, daarom zakken we maar!

2,5*

Atmosphere - Word? (2021)

4,0
Ze brengen wel heel veel uit.

Zo is er nog weinig speciaals wanneer dit duo nog maar eens met een nieuw album op de proppen komt aangezien dit sinds 2018 een jaarlijks gebeuren is geworden. De voorganger werd niet zo denderend ontvangen maar zelf kon ik wel genieten van dat albumpje, was iets totaal anders dan we van Slug en Ant gewoon zijn.
Dit klinkt weer meer zoals de andere albums die Atmosphere de laatste jaren uitgebracht heeft en beter dan het mindere Mi Vida Local.

Slug is een rapper waar ik graag naar luister en heeft iets kalmerend in zijn stem. De producties van Ant zijn wederom om van te smullen op WORD?.
Fijn dat ze ook meer met andere artiesten samenwerken op hun albums, zorgt toch voor iets meer variatie. Met het werk van Evidence ben ik niet genoeg bekend maar telkens hij voorbij komt met een strofe is het wel heel goed, misschien moet ik zijn laatste nieuwe album ook maar eens een kans geven?

Net zoals Felt 4 U dat vorig jaar het daglicht zag is dit gewoon weer een heel solide langspeelplaat.

Het lijkt me geen slecht idee dat ze hun projecten meer ademruimte geven en even een pauze inlassen maar ik kan maar moeilijk teleurgesteld zijn met albums als dit.

4*