MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
Yann Samsa
Druk, druk, druk, en meer van dat. Ik denk overmorgen nog een update van twintig nummers van wat commentaar te kunnen voorzien. Het wachten is het waard, Misterfool, het komt allemaal goed.

Ik zie dat het ondertussen al bijna een maand loopt dus probeer ik vrijdag van 30 naar 15 te gaan, om begin volgende week de laatste, beste vijftien toppertjes te bespreken.

Yann Samsa
50. Joanna Newsom - Emily

Uit Ys (2006)
Verenigde Staten
Drag City

Verhalende nummers doen het goed in mijn lijst, maar niet ieder verhalend nummer doet het perse goed door de tekst. Bij sommige werd duidelijk over iedere zin nagedacht en krijg je een afgewerkt product (neem een Nick Cave nummer als voorbeeld), sommige werden bijna neergepend als een dagboekdeel zonder verdere stilistische finetuning (neem een Sun Kil Moon nummer als voorbeeld). Het fijne aan die tweede soort nummers is dat er zoveel informatie valt op te nemen dat ze bijna als een podcast aandoen.

Ik zou met de beste wil van de wereld niet kunnen uitleggen waar Emily over gaat, ondanks alle luisterbeurten. Het verhaal voelt zo vrij en ongestructureerd aan, waardoor de focus bij het luisteren zich meer richt op het ritme dan de tekst op zich. Met gevolg dat iedere draaibeurt altijd wat een nieuwe ervaring is.

49. Sinéad O'Connor - Troy

Uit The Lion and the Cobra. (1987)
Ierland
Chrysalis

Wat jaren terug had deze jongen een ticketje voor Sinéad. Wat jaren terug was deze jongen blij. Wat jaren terug hoort deze jongen dat ze al jaren weigert Troy te spelen. Wat jaren terug was deze jongen triest. Wat jaren terug merkte deze jongen hoe op het einde van een setlist toch een bepaald nummer werd ingezet...

Wat jaren terug stierf deze jongen een beetje vanbinnen.

48. Queen - Under Pressure [Feat. David Bowie]

Uit Hot Space (1982)
Verenigd Koninkrijk
EMI

Na jarenlang prooi te vallen aan een soort persoonlijke Queenmania, is dit toch wel het nummer dat bijblijft nu het virus wat is uitgewerkt. Niet de gebalde prog van de eerste platen, niet de glampop waar ze de wereld mee inpalmden, maar de tijdloze hit afkomstig van wat verder een draak van een schijf is.

47. The Beatles - I'm Only Sleeping

Uit Revolver (1966)
Verenigd Koninkrijk
Parlophone

Revolver > Andere Beatles platen. Deal with it.

46. The National - Pink Rabbits

Uit Trouble Will Find Me (2013)
Verenigde Staten
4AD

The National heeft nooit tijd nodig gehad te groeien voor mij, het was liefde op het eerste gehoor. Ik herinner me hoe verbaasd ik was over de schoonheid van de zanglijnen, nog steeds wat een raadsel. Ze zijn namelijk niet perse enorm inventief, en toch doen ze me zo fris en vernieuwend aan.

Melancholie mondt bij heel wat artiesten nogal eens uit in melodrama, terwijl The National altijd voldoende afstand kan behouden om er de nodige ironie in te schrijven en het met de nodige frivoliteit en speelsheid uit te voeren. De orgeltoetsen die inslaan na "Now I only think about Los Angeles when the sun kicks out" staan altijd garant voor kippenvel.

45. Modest Mouse - Cowboy Dan

Uit The Lonesome Crowded West (1997)
Verenigde Staten
Up

Ouwe Modest Mouse > Nieuwe Modest Mouse. Deal with it.

44. Sufjan Stevens - John Wayne Gacy, Jr.

Uit Illinois (2005)
Verenigde Staten
Asthmatic Kitty

Aangezien ik eerder al uit de biecht sprak een zwak te hebben voor artiesten die werken met religieuze thematiek, hadden jullie Sufjan Stevens nog van mij te goed. Al is het geen nummer van z'n religieuze plaat bij uitstek, Seven Swans. Chicago was m'n eerste kennismaking met de vrolijke Sufjan, John Wayne Gacy, Jr. met de droevige. Het zou moeten duidelijk zijn welke kant op mij meer indruk maakte.

43. Explosions in the Sky - Have You Passed Through this Night?

Uit Those Who Tell the Truth Shall Die, Those Who Tell the Truth Shall Live Forever (2001)
Verenigde Staten
Temporary Residence

Apocalyptische knaller van een voor mij verder fraai overschatte vaandeldrager van de Post-rock.

42. Jan Swerts - Singelstraat 11

Uit Weg (2010)
België
Villa Basta

Het was even verwonderd de wenkbrauwen fronzen toen ik te horen kreeg dat Jan Swerts in ons lokaal gemeentehuisje kwam spelen, ergens in een verloren uithoek van West-Vlaanderen. Het leidde niet enkel tot een bloedmooi concert maar ook tot een fijn praatje achteraf over de voor-en nadelen van lesgeven, het nut van klankexperimenten, en het werk van filosofe Patricia de Martelaere. Puike vent, meer-dan-puike minimalistische pianomuziek met engelengezang en betoverende melodieën.

41. Nicolas Jaar - Why Didn't You Save Me

Uit Don't Break My Love [EP] (2011)
Verenigde Staten
Clown & Sunset

Een opmerking bij het desbetreffende schijfje op MusicMeter zegt ons dat Jaar met stiltes kan goochelen als geen ander, en daar kan ik enkel maar mee akkoord gaan. Het vraagt vakmanschap om wat te vormen met muziek, het vraagt er behoorlijk wat meer wat te vormen met de stilte tussenin. Meesterlijke opbouw in dit nummer.

40. The Mountain Goats - Love Love Love

Uit The Sunset Tree (2005)
Verenigde Staten
4AD

Love, love is going to lead you by the hand
Into a white and soundless place
Now we see things as in a mirror dimly
Then we shall see each other face to face

39. Zjef Vanuytsel - Ik Weet Wel Mijn Lief

Uit De Zotte Morgen (1970)
België
Philips

Jason Molina, Lou Reed, David Bowie, en Zjef Vanuytsel. De vier artiestensterftes die me het diepst hebben geraakt. Zjef zal voor mij altijd een diep symbolische rol blijven spelen. Hij was niet enkel een van de eersten die ooit, een hele tijd terug, aan mij de schoonheid van kleinkunst openbaarde; hij was ook degene die mij, behoorlijk wat jaren later, de schoonheid ervan deed herontdekken. In de kleine, ogenschijnlijk triviale, opmerkingen en vaststellingen van Zjef zit een hele cultuur en levensfilosofie verborgen.

38. Kate Bush - Running Up that Hill

Uit Hounds of Love (1985)
Verenigd Koninkrijk
EMI

Obligatoire lekkere popklassieker, I.

37. Lou Reed - Coney Island Baby

Uit Coney Island Baby (1975)
Verenigde Staten
RCA

Nog zo'n titanenwerkje, een Ome Lou nummer kiezen voor deze lijst dat z'n imposante discografie moet vertegenwoordigen. Waar Berlin veruit mijn favoriete soloworp is van hem, deed Coney Island Baby mij de eerste luisterbeurt wel een pak meer. De liefde voor de kortere nummers op de plaat is wat minder nu, maar ik vond ze toen zo onbevangen en uitnodigend dat ik een tijd iedere avond met deze plaat heb afgesloten. Het titelnummer behoort zonder nadenken tot het sterkste van de beste man. Warm en teder, en dus misschien niet meteen wat men met hem zou associëren; maar toch door en door Lou.

36. Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea

Uit In the Aeroplane over the Sea (1998)
Verenigde Staten
Merge

Oh how I remember you
How I would push my fingers through
Your mouth to make those muscles move
That made your voice so smooth and sweet
But now we keep where we don't know
All secrets sleep in winter clothes
With one you loved so long ago
Now he don't even know his name

35. Julianna Barwick - Pyrrhic

Uit Nepenthe (2013)
Verenigde Staten
Dead Oceans

Als Indiana Jones ooit na een existentiële crisis beslist als religieus asceet te leven, dan door een niet te ontkennen liefde toch nog één missie moet doen, om op het einde op de meest onwaarschijnlijk mooie plaats ter wereld te worden overvallen door alle antwoorden op alle vragen; dan speelt dit nummer, en verdien ik meer dan Spielberg en Bay tesamen.

34. Orbital - Halcyon + On + On

Uit Orbital 2 (1993)
Verenigd Koninkrijk
ffrr

Re: "Eén uit de grote hoeveelheid aan repetitieve elektronicanummers in m'n lijst, die in hun simpliciteit zo sterk en efficiënt blijken en blijven."

33. Depeche Mode - Enjoy the Silence

Uit Violator (1990)
Verenigd Koninkrijk
Mute

Obligatoire lekkere popklassieker, II.

32. Guido Belcanto - Rosie

Uit Plastic Rozen Verwelken Niet (1990)
België
EMI

Het ultieme smartlappennummer. Neem de tekst erbij en geniet, Belcanto is baas.

31. Pantha du Prince & The Bell Laboratory - Particle

Uit Elements of Light (2013)
Duitsland / Denemarken
Rough Trade

Troy en Enjoy the Silence staan ook in mijn top 100. Halcyon + On + On, In the Aeroplane Over the Sea en Pink Rabbits misschien ook wel. Erg sterk lijstje weer hoor.

Leuke link binnen je top-100: Daniel Cowman en Cowboy Dan schijnen dezelfde personages te zijn.

Een lijstje dat mij duidelijk wel ligt. En na Jan De Wilde vooral aangenaam verrast met Zjef Vanuytsel. Toch wat ondergewaardeerd man met één van de beste platen uit de Belgische muziekgeschiedenis. Weinigen vertellen liedjes zoals Zjef.

Yann Samsa schreef:
Revolver > Andere Beatles platen. Deal with it.

Hier past slechts een

En Coney Island Baby, godnondeju,Coney Island Baby

Hele mooie lijst, veel favorieten En vast ook nog mooie dingen te ontdekken.

Yann Samsa
Misschien lijkt het logisch dat naarmate het einde in zicht komt, mijn tekstjes bij de nummers langer worden. Dat wordt echter alsmaar moeilijker, ervaar ik. Hoe schoner, hoe minder beredeneerd. Dit wordt de laatste update met nog wat uitleg hier en daar. De wijze les van Wittgenstein z'n zevende stelling volgend, wordt overmorgen een sobere afsluiter en zullen de laatste twintig bloedmooie pareltjes worden gepost zonder enige kadering of bedenking erbij.

30. Leo Sayer - The Show Must Go On

Uit Silverbird (1974)
Verenigd Koninkrijk
Hit

Uitzonderlijk geval, deze mistroostige pophit. Ik begrijp zelf maar half wat het in mijn lijst doet maar denken het te verwijderen, doet hoofd en hart revolteren. Gewoonweg een prachtig nummer dat, hoewel gecondenseerd in de klassieke opbouw en tijdsduur, genietbaar blijft. Tragische figuren, die narren.

De liefde zal ook wel te maken hebben met de periode waarin ik het nummer leerde kennen, toen er nog niet veel muziek in mijn leven was; enkel wat af en toe bleef hangen na een autorit of een gevonden cassette op zolder. Het mooie daaraan is dat ik, nog steeds, het gevoel heb dat de nummers die ik toen voor het eerst hoorde zich veel dieper en intenser in me hebben genesteld. Niet dat ik nu van muziek een vluchtige praktijk maak, ik ga nog steeds zitten om aandachtig te kunnen luisteren en de tekst te kunnen volgen. Het is echter zo dat elke dag met muziek bezig zijn, en zo alsmaar meer leren kennen, misschien de betovering wat heeft gedempt - ook een nog onbekende release klinkt meestal niet aardverschuivend anders, bijvoorbeeld, doordat er maar weinig onbekend terrein binnen de genrewereld meer is. Dit nummer daarentegen, klinkt iedere luisterbeurt nog even intens.

29. Joni Mitchell - The Last Time I Saw Richard

Uit Blue (1971)
Canada
Reprise

"Richard, you haven't really changed" I said
"It's just that now you're romanticizing some pain that's in your head
You got tombs in your eyes but the songs you punched are dreaming"

28. Chelsea Wolfe - Movie Screen

Uit Apocalypsis (2011)
Verenigde Staten
Pendu

Een wat atypisch nummer van onze gotische lieveling.

27. Slint - Good Morning Captain

Uit Spiderland (1991)
Verenigde Staten
Touch and Go

Ik weet, niet de meest originele keuze voor deze band. Dat is ook helemaal niet nodig met zo'n knaller van formaat als deze.

26. Aphex Twin - Rhubarb

Uit Selected Ambient Works Volume II (1994)
Verenigd Koninkrijk
Warp

Salad Fingers, bedankt op me de zachte kant RDJ te leren kennen.

25. Songs: Ohia - Just a Spark

Uit The Lioness (2000)
Verenigde Staten
Secretly Canadian

24. Pan American - Het Volk

Uit Quiet City (2004)
Verenigde Staten
Kranky

23. Ufomammut - Ammonia

Uit Idolum (2008)
Italië
Supernatural Cat

22. Ludovico Einaudi - Monday

Uit Divenire (2006)
Italië
Decca

21. Bonnie 'Prince' Billy - Another Day Full of Dread

Uit I See a Darkness (1999)
Verenigde Staten
Drag City

Yann Samsa
20. Death Grips - You Might Think He Loves You for the Money but I Know What He Really Loves You for It's Your Brand New Leopard Skin Pillbox Hat

Uit Government Plates (2013)
Verenigde Staten
Eigen beheer

19. Anna von Hausswolff - Epitaph of Daniel

Uit Ceremony (2012)
Zweden
Kning

18. Angelo Badalamenti - Theme from Twin Peaks: Fire Walk with Me

Uit Twin Peaks: Fire Walk with Me (1992)
Verenigde Staten
Warner Bros.

17. R.E.M. - Country Feedback

Uit Out of Time (1991)
Verenigde Staten
Warner Bros.

16. Clint Mansell - Death is the Road to Awe

Uit The Fountain (2006)
Verenigde Staten
Nonesuch

15. Wim De Craene - Rozane

Uit Brussel (1975)
België
Decca

14. Christina Vantzou - Going Backwards to Recover What Was Left Behind

Uit No. 2 (2014)
Verenigde Staten
Kranky

13. Godspeed You Black Emperor! - The Dead Flag Blues

Uit F♯A♯∞ (1997)
Canada
Kranky

12. Kan R. Gao - To the Moon

Uit To the Moon (2011)
Canada
Freebird

11. Radiohead - Nude

Uit In Rainbows (2007)
Verenigd Koninkrijk
XL

Yann Samsa
10. Colin Stetson and Sarah Neufeld - The Sun Roars Into View

Uit Never Were the Way She Was (2015)
Canada
Constellation

09. Angel Olsen - Windows

Uit Burn Your Fire for No Witness (2014)
Verenigde Staten
Jagjaguwar

08. Tool - The Grudge

Uit Lateralus (2001)
Verenigde Staten
Volcano

07. Leonard Cohen - Famous Blue Raincoat

Uit Songs of Love and Hate (1971)
Canada
CBS

06. Mark Kozelek & Jimmy Lavalle - Somehow the Wonder of Life Prevails

Uit Perils from the Sea (2013)
Verenigde Staten
Caldo Verde

05. Rachel's - Esperanza

Uit Systems / Layers (2003)
Verenigde Staten
Quarterstick

04. Sigur Rós - Untitled #3 (Samskeyt)

Uit ( ) (2002)
IJsland
FatCat

03. Yann Tiersen - Comptine D'un Autre Été (L'Après-Midi)

Uit Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain (2001)
Frankrijk
Virgin

02. William Basinski - D|p 1.1

Uit The Disintegration Loops I (2002)
Verenigde Staten
2062

01. Talk Talk - I Believe in You

Uit Spirit of Eden (1988)
Verenigd Koninkrijk
EMI

Spirit
How long

Flauw hoor, zo kan ik het ook

Prachtige top 10!
Ik had eerder Water from the same source verwacht bij Rachel's, maar deze is ook zalig

Mark Kozelek & Jimmy Lavalle, die had ik niet verwacht zo hoog nog te zien. Verder veel herkenbaars in de top 10, toffe lijst!

Misterfool
Jammer van het ontbreken van begeleidende tekstjes. Alhoewel! Het gevoel dat een mens bij muziek krijgt is soms ook lastig te beschrijven. Wat ik wel erg gaaf vind, is dat je ook gamemuziek toevoegt. OST bij videogames worden soms wat ondergewaardeerd, zeker als je de waardering vergelijkt met filmscore's.

Interessante lijst en zeker een fraaie nummer één. En jeej ik mag al bijna! Maar nu eerst Weirdo Wizzy en dan Titmeister, tenzij Joerii alsnog van zijn plek gebruik wil maken...

- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- freitzen
- McSavah
- catdog
- staralfur
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979
- Edgar18
- Linus Van Pelt
- Gretz
- -SprayIt-
- Misterfool
- stoepkrijt
- Lukk0
- deric raven
- Grafmat
- jassn
- trebremmit
- uffing
- thelion
- Rudi S
- jspr_g
- dumb_helicopter
- 00.0
- Bardt1980
- Ataloona
- Sunderland
- Corporal Clegg
- HugovdBos
- Film Pegasus
- luigifort
- arcade monkeys
- cosmic kid
- angelin

Ik geef graag de beurt aan Weirdo Wizzy of anders freitzen, heb zelf nog zo'n 2 weken nodig om mijn lijst te voltooien.

Ik heb eigenlijk ook nog een paar weken nodig.

wellicht dat Stefan1979 zijn top even kan posten, hij is een ervaren top maken, schud het zo uit zijn mouw?

Wie is de volgende?

Ik denk Titmeister zodra hij klaar is

Sorry guys, ik heb het erg druk momenteel, duurt nog wel een paar weken voor ik tijd heb dit af te ronden. Als iemand eerst wil, mag dat.

Ik ga wel eerst
Als het goed is begin ik zondag!

Misterfool
Hyped!

freitzen schreef:
Ik ga wel eerst
Als het goed is begin ik zondag!

Ruim twee-en-half jaar geleden schreef ik mijn naam onderaan het lijstje en dan is het nu eindelijk zover. Een maand lang zal er muziek voorbij komen uit de top 100 van Arrie, Casartelli, Dance Lover, herman, hoi123, jasper1991, kobe bryant fan, Lukas, nclo, panjoe, Sammael, The_CrY, vigil en natuurlijk van mezelf! Om het spannend te houden is het wellicht aan te raden om niet op zoek te gaan naar eerdere toplijsten die ik op deze site geplaatst heb, want er zal nogal wat overlap zijn. Maar wat zou het ook: het is niet voor niets een top 100 aller tijden.

Niet elke dag zal er muziek geplaatst worden. Mocht dit wel het geval zijn, dan is de kans groot dat het totaal aantal te beluisteren minuten tussen de 50 en 60 ligt, om een en ander behapbaar te houden.

Here we go!

100. Alt-J - Taro
Album: alt-J (∆) - An Awesome Wave (2012)
Ook in de top 100 van: hoi123

Vier jaar geleden gaf Alt-J een optreden op Noorderzon. Gratis, op ongeveer twee kilometer afstand van mijn studentenkamer. Niet veel later leerde ik het album An Awesome Wave kennen en kreeg ik enorm spijt dat ik niet even op de fiets gestapt ben: Alt-J groeide uit tot mijn meest gewaardeerde bands van dit decennium.

99. Tangerine Dream - Stratosfear
Album: Tangerine Dream - Stratosfear (1976)
Ook in de top 100 van: vigil

Dankzij vigil en zijn fijne top 100 ben ik op dit nummer gestuit. In mijn herinnering tijdens het schrijven van mijn masterscriptie, in werkelijkheid een paar maanden eerder zie ik nu. Hoe dan ook, tijdens het schrijven van deze scriptie leerde ik het echt waarderen, temidden van veel andere, semi-hypnotiserende muziek van voornamelijk Mike Oldfield en Porcupine Tree. Mede met dank aan deze artiesten wist ik de scriptie uiteindelijk met een mooie 8 af te ronden.

98. Metallica - The Frayed Ends of Sanity
Album: Metallica - ...And Justice for All (1988)

Het album ‘…And Justice For All’ zal voor mij eeuwig verbonden blijven met ‘Close to the Edge’ van Yes. Beide albums kocht ik namelijk tegelijkertijd in de Plato, zo’n negen jaar geleden, toen ik genoeg geld en nog veel te weinig muziekkennis had. Want het nummer ‘One’ stond op dit bewuste album, en het nummer ‘Close to the Edge’ stond op het Yes-album, en beide nummers had ik op Arrow Classic Rock gehoord en waren geweldig. Yes dichtte ik ondertussen een plaats toe tussen mijn eeuwige favorieten, en Metallica – ofschoon het album twee-en-half keer zo duur was – zag ik meer als een jeugdzonde. De tijden zijn veranderd en Yes is nog steeds goed, maar Metallica is beter. Hulde voor Lars Ulrich en zijn lompe drums. En het intro – dat blaast werkelijk elke darter met zijn prutopkomstmuziek omver.

97. Doctor's Cat - Watch Out
Album: Doctor's Cat - Gee Wiz (1984)

Elke ochtend op Radio 2 doet Gerard Ekdom – a.k.a. Dokter Pop – keihard zijn best om mensen in nood te helpen die niet weten welk nummer ze nu precies zoeken. En elke ochtend, onderweg naar mijn werk in Appingedam, slaagt Gerard erin om de patiënt het juiste nummer als medicijn te geven. Soms is dat foute hiphop uit de jaren 90, soms is dat Darude met Sandstorm en weet je niet goed of Gerard het spelletje nu meespeelt, en soms is dat je reinste Italo-pop waar men al 30 jaar op zoek is. En die eigenlijk toch wel verdraaid lekker blijkt te zijn.

96. Magna Carta - Lord of the Ages
Album: Magna Carta - Lord of the Ages (1973)

Al lang bekend met het fenomeen progrock kende ik dit nummer toch rijkelijk laat. Nota bene op Radio 2, tijdens het spelen van een potje monopoly met mijn badmintonteam. Ik hoorde flarden van het nummer en vroeg de gastvrouw of zij misschien wist wat het was. De radio was op dat moment helaas te ver weg voor SoundHound. Geen probleem: een dag later zocht ik het op en vanaf dat moment was ik verkocht.

95. Indochine - J'ai demandé à la lune
Album: Indochine - Paradize (2002)

Al bijna twee jaar ben ik bezig om mijn Frans wat op te halen. Geen andere concrete reden dan dat ik het gewoon een hele mooie taal vind. En dat ik ooit nog plannen heb om een paar maanden in Frankrijk danwel België te werken danwel te wonen. Dagelijks – nou ja, dat is de bedoeling – netjes op nubeterfrans.nl wat oefeningen doen en zo nu en dan TV5 kijken. En Franse muziek luisteren. Net als Doctor’s Cat ken ik dit nummer betrekkelijk kort, en dan is het de vraag of een plaats in zo’n eeuwige toplijst wel gerechtvaardigd is. We zullen het zien.

94. Wintersun - Time
Album: Wintersun - Time I (2012)

Ik had het bij Tangerine Dream al even over mijn masterscriptie. Vandaag hoorde ik dat mijn toenmalige begeleider op veel te jonge leeftijd plotseling overleden is. Dat nieuws sloeg bij mij in als een bom. Met dit nummer heeft het verder weinig te maken, maar in een depressieve bui doet Wintersun het altijd erg goed. Als allerlaatste toegevoegd aan deze lijst.

freitzen schreef:
Ruim twee-en-half jaar geleden schreef ik mijn naam onderaan het lijstje en dan is het nu eindelijk zover.

De vraag is nu of er nummers langs gaan komen die jonger dan 2.5 jaar oud zijn

Dat zou zo maar eens goed kunnen... misschien al wel in de volgende update!

Kijk, het was het wachten waard.... eindelijk weer iets met echte muziek! Ik ga deze actief volgen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:09 uur

geplaatst: vandaag om 14:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.