MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 2020: Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:
Albums: dance/electronic

Dit was één van de grootste slachtvelden van de nominatieronde: 82 verschillende albums werden genoemd (nog niet eens zo heel veel), maar daarvan werden wel 18 stuks minstens 2 keer genoemd! De shortlistdrempel lag hier dus derhalve op 3. De nominatie-slokoppen hier (het zijn er 2) werden evenwel elk door 6 mensen genomineerd.

And the nominees are:

Against All Logic - 2017 - 2019
Caribou - Suddenly
Ela Minus - Acts of Rebellion
Georgia - Seeking Thrills
Gidge - New Light
Grimes - Miss Anthropocene
Sufjan Stevens - The Ascension
Tame Impala - The Slow Rush

Lekker dansen op Ome Sufjan

Albums: folk

70 albums werden genoemd, en toch moest een folkplaat minstens 4 users achter zich krijgen om op de shortlist te belanden. Eén album kreeg van 9 users een nod, wat voor mij best wel als een aangename verrassing kwam!

And the nominees are:

Adrianne Lenker - Songs
Bob Dylan - Rough and Rowdy Ways
Eartheater - Phoenix: Flames Are Dew Upon My Skin
Ichiko Aoba - Adan no Kaze
Laura Marling - Song for Our Daughter
Matt Elliott - Farewell to All We Know
Phoebe Bridgers - Punisher
The Microphones - Microphones in 2020

Albums: funk/soul/r&b

Zijn jullie nog bij me op dit ungodly hour? Op deze categorie werd best wel veel gestemd. Toch kwamen slechts 35 albums in de aanmerking voor een plekje op de shortlist. Het gevolg, een drempel van 3 stemmen, en veel albums die daar ver over gingen. Eentje werd zelfs 7 keer genoemd!

And the nominees are:

Chloe x Halle - Ungodly Hour
Kali Uchis - Sin Miedo [Del Amor y Otros Demonios] ∞
Lianne La Havas - Lianne La Havas
SAULT - UNTITLED (Black Is)
SAULT - UNTITLED (Rise)
The Weeknd - After Hours

Zo, doen wij het toch al beter dan de Grammy's Geen dank, Weeknd (als dat je echte naam is)

Albums: hiphop

Nou de afkomst van dit genre indachtig, was het in deze categorie ook een echte turf war van jewelste. 49 albums werden genoemd, en je moest een crew van minstens 4 plugs achter je hebben staan om het uit de hood en in de shortlist te schoppen. Eén album ging lachend aan de haal met 10 nominaties. Kiss the ring, mofo's

And the nominees are:

Armand Hammer - Shrines
Clipping - Visions of Bodies Being Burned
Freddie Gibbs & The Alchemist - Alfredo
Ka - Descendants of Cain
Moor Mother & Billy Woods - Brass
R.A.P. Ferreira - Purple Moonlight Pages
Run the Jewels - Run the Jewels 4

Albums: jazz

De jazzcommunity op Musicmeter is natuurlijk iets kleiner en meer niche dan gemiddeld, dus ook hier was de concurrentie moordend: de shortlistdrempel lag op 4 (39 genoemde albums).

And the nominees are:

Anna Högberg Attack - Lena
Gard Nilssen's Supersonic Orchestra - If You Listen Carefully the Music Is Yours
Irreversible Entanglements - Who Sent You?
Mary Halvorson's Code Girl - Artlessly Falling
Nubya Garcia - Source
Shabaka and the Ancestors - We Are Sent Here by History

Albums: live

Deze categorie had het ook lastig, op voorhand niet zien aankomen eerlijk gezegd (ik dacht dat we live-optredens allemaal zo gemist hebben dit jaar? ). Toch zijn er nog een paar users op afgekomen, die samen op 31 albums gestemd hebben, waarvan deze 7 minstens 2 (en maximum 3) stemmen kregen.

And the nominees are:

Darkside - Psychic Live July 17 2014
Deafheaven - 10 Years Gone
Father John Misty - Off-Key in Hamburg
Gard Nilssen's Supersonic Orchestra - If You Listen Carefully the Music Is Yours
Ichiko Aoba - "Gift" at Sogetsu Hall
Nick Cave - Idiot Prayer
Sigur Rós - Odin's Raven Magic

Albums: metal

De metal-community is ongeveer even klein en levendig als hun jazzy variant, dus ook hier was er genoeg leven en actie in de brouwerij. 42 albums kwamen langs, waarvan onderstaande 10 minstens 3 users konden meesleuren in hun pit. Het populairste album kreeg evenwel 8 nominaties!

And the nominees are:

Akhlys - Melinoë
Atavist - III: Absolution
Atramentus - Stygian
Deftones - Ohms
Gulch - Impenetrable Cerebral Fortress
Imperial Triumphant - Alphaville
Katatonia - City Burials
Oranssi Pazuzu - Mestarin Kynsi
Paysage d'Hiver - Im Wald
Ulcerate - Stare Into Death and Be Still

Albums: punk

En dan is er ook nog zoiets vies als punk. Als jazz en metal al niche genres zijn op deze site, dan is punk al helemaal een kleine dwerg. 3 man en een paardenkop (of misschien waren het er net iets meer) (maar waarschijnlijk stonden ze stijf van de heroïne, of lijm) stemden toch minstens 2 keer op volgende albums. In totaal werden slechts 27 albums werden genoemd, één plaatje wist evenwel 4 users (dus inclusief de paardenkop?) voor zich te winnen.

And the nominees are:

Big Cheese - Punishment Park
Crack Cloud - Pain Olympics
De Kift - Hoogriet
Drain - California Cursed
Flat Worms - Antarctica
IDLES - Ultra Mono
METZ - Atlas Vending
Touché Amoré - Lament 

Albums: neoklassiek

En nu we toch in de nichehoek zijn beland, ik ben vrij zeker dat neoklassiek de categorie is waarbij het minste aantal users het minste aantal albums genoemd hebben (15 slechts), en er op één of andere manier toch in geslaagd zijn de stemdrempel van 2 stemmen voor minstens 3 albums te halen. Sterker nog, 2 albums kregen zelfs 3 users achter zich! Dat hebben ze toch mooi voor elkaar gekregen daar op de kunstacademie

And the nominees are:

Nils Frahm - Empty
Max Richter - Voices
Ólafur Arnalds - some kind of peace
Roger Eno and Brian Eno - Mixing Colours
Sohnarr - Coral Dusk

Albums: pop

Ok, terug naar de middle of the road, de categorie popalbums is next! De shortlistdrempel hier lag op maar liefst 5 stemmen, en liefst 109 verschillende platen werden genoemd! Onderstaande tiental mag zich dus gerust pop royalty noemen. En wat meteen opvalt, de girl power drupt er in dikke druppels van (dus op vernietigende blogberichten van boze progressieve muziekmedia hoeven we niet te wachten - ook dit doen we beter dan de Grammy's)!

And the nominees are:

Charli XCX - how i'm feeling now
Dua Lipa - Future Nostalgia
Eefje de Visser - Bitterzoet
Fiona Apple - Fetch the Bolt Cutters
Grimes - Miss Anthropocene
Perfume Genius - Set My Heart on Fire Immediately
Sevdaliza - Shabrang
Spinvis - 7.6.9.6.
Sufjan Stevens - The Ascension
Taylor Swift - folklore

Albums: rock

Maar move over pop, want het meest populaire genre op Musicmeter blijft gewoon die goede oude rockmuziek. 121 verschillende albums streden om een plaatsje op de felbegeerde shortlist, waarbij onderstaande tien het populairst bleken. De shortlistdrempel lag op 4, één gigant slaagde er evenwel in om in liefst 10 verschillende lijstjes op te duiken.

And the nominees are:

Bombay Bicycle Club - Everything Else Has Gone Wrong
Bruce Springsteen - Letter to You
Fontaines D.C. - A Hero's Death
Kairon; IRSE! - Polysomn
Pearl Jam - Gigaton
Phoebe Bridgers - Punisher
Porridge Radio - Every Bad
Protomartyr - Ultimate Success Today
The Strokes - The New Abnormal
Working Men's Club - Working Men's Club

Albums: wereld

Hopelijk is Koenr niet huilend in slaap gevallen toen hij het nieuws vernam dat de categorie wereld-nummers helaas niet kan doorgaan, want op albumvlak kwamen de wereldmuziek-adepten gelukkig wel genoeg overeen om een shortlist mogelijk te maken. 28 albums werden genoemd, 6 ervan minstens 2 keer (eentje liefst 5 keer), en aldus geschiedde!

And the nominees are:

Kiko Dinucci - Rastilho
Lido Pimienta - Miss Colombia
Lina_Raül Refree - Lina_Raül Refree
Natalia Lafourcade - Un Canto por México, Vol. 1
Shabaka and the Ancestors - We Are Sent Here by History
Tony Allen & Hugh Masekela - Rejoice

Albums: Nederlandstalig

Hierover kan ik kort zijn: Eefje, Spinvis en vier andere platen die als bij toeval ook minstens 3 keer genoemd werden 28 albums speelden mee, twee van hen (ra ra ra) kregen van 10 users een ticket naar de shortlist Nederlandstalig!

And the nominees are:

broeder Dieleman - De Liefde Is de Eerste Wet
De Kift - Hoogriet
Roosbeef - Lucky
Spinvis - 7.6.9.6.
Typhoon - Lichthuis

En zo hebben we de albums gehad! Nu over naar de nummers, te beginnen met...

Nummers: avant-garde

Kwam al net zo traag op gang als het albums-equivalent, onderstaande nummers werden elk twee of drie keer genoemd (17 andere nummers bleven moederziel alleen achter)...

And the nominees are:

De Kift - Baragouine
De Kift - Hoogriet
Lyra Pramuk - New Moon
the Microphones - Microphones in 2020
William Basinski - O, My Daughter, O, My Sorrow

Jordy Awards 2020 nummers: avant-garde on Spotify - open.spotify.com

Nummers: blues/country/roots

Ik zat tot vanavond (enfin, gisteren) op het puntje van mijn stoel of deze categorie het zou halen of niet. Er kwamen een boel liedjes langs (uiteindelijk liefst 54) maar er was echt nul overlap... tot er op het laatste moment toch nog wat consensus bereikt werd en deze vier liedjes naar voren kwamen (elk gesteund door 2/3 mensen)

And the nominees are:

Chris Stapleton - Cold
Danny Vera - The Weight
Margo Price - Letting Me Down
Margo Price - Twinkle Twinkle

Jordy Awards 2020 nummers: blues, country, roots on Spotify - open.spotify.com

Nummers: dance/electronic

They told us it was hard, and they were right: 124 liedjes werden genoemd, onderstaande rijtje kreeg er minstens 3, ten meeste 5, wat genoeg was voor een promotie richting shortlist. Liefst 16 nummers strandden op 2 nominaties. Dus ja, echt ieder lijstje is van belang in dit topic!

And the nominees yada yada:

Against All Logic - Fantasy
Bicep - Atlas
Caribou - Never Come Back
Ela Minus - megapunk
Ela Minus - they told us it was hard, but they were wrong.
Grimes – 4ÆM
Kate NV - Plans
Purple Disco Machine, Sophie and the Giants - Hypnotized

Jordy Awards 2020 nummers: dance/electronic on Spotify - open.spotify.com

Nummers: folk

Shout-out naar Bob Dylan, die zijn halve album van dit jaar genomineerd zag worden, zonder dat er ergens sprake was van overlap. Zijn schommelstoel aan de haard blijft leeg, maar gelukkig is er onderstaande vijftal (minstens 3 keer genoemd, ook hier bleven een heleboel nummers steken op 2 nominaties)

And the nominees are:

Adrianne Lenker - Zombie Girl
Eartheater - Below The Clavicle
Ichiko Aoba - Amuletum (守り哥)
Ichiko Aoba - Dawn in the Adan
Phoebe Bridgers - I Know the End

Jordy Awards 2020 nummers: folk on Spotify - open.spotify.com

Nummers: funk, soul, r&b

Drie van onderstaande nummers werden 4 à 5 keer genoemd, de rest 2 keer (in totaal kwamen 56 verschillende nummers langs). Aldus geschiedde: de categorie met de langste shortlist. Oh hi The Weeknd!

And the nominees are:

Alicia Keys - Underdog
Celeste - Stop This Flame
Chloe x Halle - Forgive Me
Lianne La Havas - Bittersweet
Lianne La Havas - Paper Thin
Monophonics - Last One Standing
Monophonics - Suffocating
SAULT - Free
SAULT - Wildfires
SZA - Good Days
The Weeknd - Blinding Lights

Jordy Awards 2020 nummers: funk, soul, R&B on Spotify - open.spotify.com

Nummers: hiphop

De vermoeidheid begint toe te slaan, ik kom plots op geen enkele hiphopcliché-gerelateerde geestigheid om dit bericht de toonzetting te geven die het verdiend. Nou, dan schiet ik gewoon mijn feitjespistool op jullie leeg tijdens deze tekstuele drive-by (ha, toch nog!): van de 57 genoemde hiphopnummers kwamen deze 8 3 tot 5 keer voorbij. En zo werd opnieuw een baby shortlijst geboren in the ghetto, in the ghettooooooo

And the nominees are:

Apollo Brown & Che Noir feat. Black Thought - Hustle Don't Give
Clipping - Enlacing
Clipping - Say the Name
Denzel Curry + Terrace Martin & Kamasi Washington - Pig Feet
R.A.P. FERREIRA - LEAVING HELL
Run The Jewels - a few words for the firing squad
Typhoon - Ogen Dicht
Westside Gunn feat. Joey Bada$$, Tyler, The Creator & Billie Essco - 327

Jordy Awards 2020 nummers: hiphop on Spotify - open.spotify.com

Nummers: metal

Volhouden Arthur, je bent er bijna! En als het echt niet meer lukt, gewoon nu al de metal-shortlist beluisteren, dit houdt jou (en al je buren) gegarandeerd wakker! Stemdrempel: 2

And the nominees are:

Deftones – Ohms
Deftones – This Link Is Dead
Imperial Triumphant - Atomic Age
Katatonia - Behind The Blood
Oranssi Pazuzu - Taivaan Portti
Oranssi Pazuzu - Uusi Teknokratia
Paysage d'Hiver - Stimmen Im Wald
Svalbard - Open Wound

Jordy Awards 2020 nummers: metal on Spotify - open.spotify.com

Nummers: punk

En als je zelfs van de metal niet wakker blijft, dan is er nog altijd het punklijstje! Twee users noemden Protomartyr, ook al staat die als rock op de site, maar omdat de stemdrempel heel handig ook twee bleek te zijn, is ie toch meegenomen. Ik vond het ook niet correct om deze te weren dus voila, staat ie dan! Er was ook een user die abuisievelijk Porridge Radio als punk nomineerde, als die het gehaald had, had ik wel van mijn strenge spelleider-powers gebruik gemaakt denk ik. Echt waar Gretz, Porridge Radio punk? Welke slechte lijm snuif jij man?

And the nominees are:

De Kift - Baragouine
IDLES - GROUNDS
IDLES - MR.MOTIVATOR
METZ - A Boat to Drown In
Protomartyr - Processed By The Boys
Touché Amoré - Limelight

Jordy Awards 2020 nummers: punk on Spotify - open.spotify.com

Nummers: pop

Liefst 128 nummers kwamen hier meedoen, slechts 8 haalden de shortlistdrempel, die hier op 3 lag. Ook hier veel vrouwen, dus is het niet gek dat ook Donny zich er tussen heeft gewurmd En dat terwijl slechts twee PBH-leden lijstjes hebben ingestuurd, en slechts 1 van hen op de Don gestemd heeft

And the nominees are:

Charli XCX - visions
Donny Benét - Mr Experience
Eefje de Visser - De Parade
Eefje de Visser - Stilstand
Kate NV - Plans
Matt Berninger - One More Second
Perfume Genius - On The Floor
Sufjan Stevens - My Rajneesh

Jordy Awards 2020 nummers: pop on Spotify - open.spotify.com

Nummers: rock

En ook op het vlak van nummers moet rock zo nodig even overcompenseren om pop te tonen wie nog steeds de baas is: 136 verschillende liedjes werden genoemd, de shortlistdrempel lag op 3 (en van onderstaande nummers haalde vlot 6 nominaties binnen)

And the nominees are:

Black Country, New Road - Science Fair
Bombay Bicycle Club - Everything Else Has Gone Wrong
Bruce Springsteen - Ghosts
Fontaines D.C. - A Hero's Death
Pearl Jam - Dance Of The Clairvoyants
Phoebe Bridgers - Kyoto
Phoebe Bridgers - I Know the End
Protomartyr - Processed By The Boys
Yves Tumor - Kerosene!

Jordy Awards 2020 nummers: rock on Spotify - open.spotify.com

Nummers: Nederlandstalig

Ook bij de Nederlandstalige nummers is het een echt Erik & Eefje-fest geworden. Slechts twee andere artiesten haalden die shortlistdrempel, die ook hier op 3 lag (lag ie op 2, dan hadden nog enkele andere liedjes van Bitterzoet en de Pincode-plaat hier meegedaan).

And the nominees are:

Broeder Dieleman - Jakobsladder
Eefje de Visser - Oh
Eefje de Visser - Stilstand
Eefje de Visser - Zwarte Zon
Spinvis - Niet Vandaag
Spinvis - Scherven Van Jou
WIES - Maar Ik Doe Het Toch

Jordy Awards 2020 nummers: Nederlandstalig on Spotify - open.spotify.com

Nummers: hitparade

Een categorie waarvan ik op voorhand niet goed kon inschatten hoe populair ie zou worden. Het antwoord bleek: dat viel best goed mee De shortlistdrempel lag stevig op 3, een boel liedjes bleven steken op 2.

And the nominees are:

Billie Eilish - everything i wanted
Cardi B - WAP feat. Megan Thee Stallion
Celeste - Stop This Flame
David Guetta & Sia - Let's Love
Doja Cat - Say So
Dua Lipa - Break My Heart
Dua Lipa - Don't Start Now
Miley Cyrus - Midnight Sky
The Weeknd - Blinding Lights
The Weeknd - In Your Eyes

Jordy Awards 2020 nummers: hitparade on Spotify - open.spotify.com

Nummers: nummer van het jaar

En dan nu tromgeroffel voor de liedjes die het geschopt hebben tot de nummer van het jaar-shortlist! Liefst 183 verschillende nummers werden door jullie genoemd, het leeuwendeel slechts 1 keer. Even vreesde ik nog dat deze categorie te breed was om levensvatbaar te zijn, maar kijk, uiteindelijk is de shortlistdrempel zelfs nog op 3 komen te liggen!

Ik heb nog even getwijfeld of ik alle liedjes met 2 nominaties ook zou meenemen, maar dan hadden we een shortlist van 20 nummers gehad, wat toch eerder weg heeft van een longlist. Dus het is toch onderstaande zestal geworden, de kanshebbers om de Jordy voor Nummer Van Het Jaar in de wacht te slepen!

And the nominees are:

Adrianne Lenker - Anything
Bicep - Atlas
Charli XCX - visions
Ichiko Aoba - amuletum (守り哥)
Kate NV - Plans

Waarbij me meteen opvalt dat Adrianne hier vertegenwoordigd is met een ander nummer dan bij beste folksong, wat te wijten is aan het feit dat een of meerdere users wel gestemd hebben op nummer van het jaar, maar niet op folksong van het jaar. Zo zie je maar, geen enkele award show is volledig vrij van rare bokkensprongen (ook al doen we het volgens mij toch een stukje beter dan de Grammy's)

Ook wel een echte vrouwen boven-categorie, nice!

Jordy Awards 2020 nummers: nummer van het jaar on Spotify - open.spotify.com

En dan nu tijd voor de categorie overige, dwz artiesten en hoezen! En dan kan ik eindelijk naar bed

Overige: artiest van het jaar

Even prestigieus als nummer van het jaar, is eigenlijk artiest van het jaar. Ook hier hebben jullie en masse gestemd, uiteindelijk kwamen 101 zangers, zangeressen en bands acte de présence geven. Uiteindelijk kwam de shortlistdrempel toch nog op 4 stuks te liggen, waar deze grote namen al dan niet met moeite overheen gingen. Wie had deze 9 kanshebbers aan zien komen?

And the nominees are:

Dua Lipa
Eefje de Visser
Ichiko Aoba
Oranssi Pazuzu
Phoebe Bridgers
R.A.P. Ferreira
SAULT
Spinvis
Taylor Swift

Overige: beste nieuwkomer

Van welke rookie waren we in 2020 het meest tevreden? Deze 7 werden elk minstens 2 keer genoemd (een zelfs 6 keer, ra ra ra wie is deze toch wel grote kanshebber?), in totaal kwamen toch 74 namen in dit deel van mijn Excelbestand terecht, hoezo in 2020 waren er geen in het oog springende nieuwelingen?

Beabadoobee
Ela Minus
Lous and the Yakuza
Material Girl
Rina Sawayama
Working Men's Club

Gast
geplaatst: vandaag om 07:54 uur

geplaatst: vandaag om 07:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.