Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van E-Clect-Eddy. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2016, februari 2016, maart 2016, april 2016, mei 2016, juni 2016, juli 2016, augustus 2016, september 2016, oktober 2016, november 2016, december 2016, januari 2017, februari 2017, maart 2017, april 2017

Otis Redding - Live in Europe (1967)

gisteren om 23:56 uur

stem geplaatst

» details  

Otis Redding - The Dock of the Bay (1968)

gisteren om 23:55 uur

stem geplaatst

» details  

Otis Redding - Complete & Unbelievable: The Otis Redding Dictionary of Soul (1966)

gisteren om 23:53 uur

stem geplaatst

» details  

The O'Jays - Super Bad (1971)

afgelopen maandag om 23:24 uur

stem geplaatst

» details  

Bee Gees - This Is Where I Came In (2001)

afgelopen maandag om 22:00 uur

Het laatste album van de Bee Gees vlak na het millennium, een nieuw begin maar 2 jaar later abrupt gestopt met het bijna plotselinge overlijden van Maurice.

Wat is er dan nog over van de legendarische groep, muzikaal is het geluid nauwelijks herkenbaar. Ze zijn met hun tijd meegegaan en leverde nog wel een paar aardig nummers op: het titelnummer, Man in the Middle (nummer van Maurice incl leadvocal) en de ballad Wedding Day.

Terwijl Technicolor Dreams het vreemdste nummer is dat ik van de broeders ken, retro 30s Jazz met banjo en klarinet? Tin Pan Alley melody aldus wiki!? Ook Walking on Air met Beach Boys harmonies is een apart geval, ze waren duidelijk vrij om te experimenteren bij het nieuwe label. Ik heb niet heel veel gemist. Embrace is een kind van z'n tijd dansbare midtempo house met wat R&B leuk en keer te horen maar meer niet. The Extra Mile lijkt beïnvloed door Sade. Het opzwepende Voice in the Wilderness mag dan meer energie hebben maar red het album niet.

Echt slecht is het album niet, maar er staan wel wat vreemde stijlen door elkaar op. Alleen toen Walking on Air begon kreeg ik het gevoel te willen skippen maar toch niet, hakken over de sloot. Nummers zijn degelijk in elkaar gezet en prima muzikaal maar nergens echt heel bijzonder. Alsof de Bee Gees moeite doen om NIET op te vallen...

» details   » permalink  » reageer  

Avec le Soleil Sortant de sa Bouche - Pas Pire Pop (2017)

Alternatieve titel: I Love You So Much, afgelopen maandag om 19:51 uur

Discogs doet dit af als Rock, maar dat is wel erg gemakzuchtig. Deze band experimenteert er behoorlijk op los maar doet dat bij elk nummer wel binnen bepaald grenzen. In eerste instantie deed het me denken aan Tuxedomoon maar die spelen meer Jazz / Avant-garde en dit is meer Rock / Avant-garde / Electronic.

Het is mantra-achtig, repeterend soms met knipogen naar Afrikaanse of andere Wereld muziek invloeden. Je zou gemakkelijk kunnen denken aan het solo werk van David Byrne van de Talking Heads. Organisch, want ik kan in de 5 tot nu toe beluisterde nummers geen drumcomputer of sequencer ontdekken. Soms wat Lo-Fi dan wel live opgenomen demo's, misschien opgenomen vergelijkbaar met Neil Young's recente album Peace Trail (2016). Veel ruimte voor muziek en weinig zang, dat dan weer wel doet denken aan voorgenoemde David Byrne's vocalen t.t.v. de eerste Talking Heads albums.

» details   » permalink  » reageer  

Ray Davies - Americana (2017)

afgelopen maandag om 00:41 uur

Eerste keer dat ik een solo album luister van Ray Davies, wel een fan van de Kinks maar vooral de hits en slechts enkele reguliere albums.

Niks mis met dit album, nergens vernieuwend, gewoon een zeer aangenaam geheel. Ik was argwanend vanwege het verwachtte Americana-gehalte maar dat blijkt erg mee te vallen. Het is gewoon een wat ingetogener album van Ray met meer elementen / invloeden uit dat genre. Maar het zijn maar smaakjes die Ray gebruikt om zijn eigen stijl mee aan te kleden. Na een eerste beluistering lijkt het ook dat de Americana invloeden iets meer aan het begin zitten en verderop subtieler worden.

In essentie is Ray Davies gewoon een singer-songwriter die via de Pop Rock van de Kinks zijn verhaaltjes aan de man bracht, daar is niets aan verandert. Het Pop Rock gedeelte is getemperd maar niet geheel afwezig in dit solo-werk. Met hem als stuwende kracht in de Kinks mag je overigens afvragen wat het echte verschil is tussen het werk daar en hier. Beiden is gedomineerd door Ray alleen in een ander genre-jasje, solo meer subtieler, ingetogener. Deze kan nog gaan groeien, voor nu 3,5*

Favorieten: I've Heard That Beat Before, The Great Highway en Wings of Fantasy

» details   » permalink  » reageer  

Chantal Acda - Bounce Back (2017)

afgelopen zondag om 22:53 uur

stem geplaatst

» details  

Gothic Tropic - Awesome Problems EP (2011)

afgelopen zaterdag om 23:03 uur

stem geplaatst

» details  

Billy Joel - The Bridge (1986)

afgelopen zaterdag om 18:45 uur

Eén van de weinige albums van Billy Joel die ik tot nu toe weinig beluisterd heb. In die jaren veranderde mijn smaak naar Alternatieve muziek, dus nooit in verdiept, zeg maar losgelaten.

Billy die vocaal jongleert op Big Man on Mulberry Street is op de grens van zijn kunnen... het is een nummer met Big Band sound maar ook met een cheesy stukje gesampled brass op een synth... Billy aan het experiment is helemaal niet zo slecht, alleen dan is het niet een geheel, ook als het best wel meevalt want zo experimenteel is de heer Joel niet. Uiteindelijk draait het om ballads bij zijn muziek en daar kan je niet veel mee experimenteren. Afwisselend de Jazz kant en dan weer de Pop Rock kant hoor ik als invloeden.

Het meest in het oor spelend is echter het vele hoog in de opnames en een minder warm geluid ten opzichte van vorige albums. Klinkt daardoor iets afstandelijker, waarschijnlijk zal dit live allemaal prima klinken maar op het album ontbreekt wat warmte. Het was natuurlijk de tijd dat iedereen een crispy DDD album wilde maken maar dat klonk niet altijd geslaagd. De keus voor een poppy geheel geeft de pianist van warme singer-songwriter klassiekers ook minder ruimte om zijn troeven op tafel te leggen.

Favorieten: Modern Woman en heerlijk pianowerk op Baby Grand met hulp van Ray Charles.

» details   » permalink  » reageer  

Randy Newman - Bad Love (1999)

afgelopen zaterdag om 12:52 uur

stem geplaatst

» details  

Otis Redding - The Soul Album (1966)

afgelopen vrijdag om 23:09 uur

stem geplaatst

» details  

Otis Redding - Otis Blue / Otis Redding Sings Soul (1965)

afgelopen vrijdag om 22:29 uur

stem geplaatst

» details  

Kate Tempest - Let Them Eat Chaos (2016)

afgelopen vrijdag om 18:57 uur

stem geplaatst

» details  

Willie Nelson - God's Problem Child (2017)

afgelopen donderdag om 20:20 uur

Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren via een stream van NPR first listen

Luister niet veel van deze levende legende maar ditmaal ga ik me er wel aan wagen, ondanks dat het Country is (niet echt mijn ding).

Een album dat ook via PledgeMusic tot stand is gekomen. Willie is ondertussen al 83 en daarmee volgens mij van de krasse knarren die de afgelopen jaren iets uitbrachten (Paul Simon, Barry Gibb, Aaron Neville, Graham Nash, Bowie, Brian Wilson) wel de oudste.

Hier en daar een kleine bibber maar hij is nog verrassend goed bij stem. Alhoewel ik soms denk de auto-tune te horen zoals in het humoristische Still Not Dead.. een contrast met de hoes waarop hij lijkt al afscheid te hebben genomen en te berusten op wat komt.

De nummers klinken gewoontjes tot prima, is vooral Country met hier en daar wat andere invloeden.. Wals, Americana, Rock en Latin via een akoestische Spaanse gitaar. Zeven nummers van zijn hand en 6 van gastacts zoals Tony Joe White op God's Problem Child, het langste nummer op het album met relatief korte nummers rond de 3:20 minuten.

Willie moet niets meer, behalve doorgaan met ademhalen en elke ochtend gewoon weer opstaan en zo klinkt het ook wel op het album. Bowie had op zijn eigen manier afscheid genomen en gewerkt aan een mooie nalatenschap. Willie doet het hier op zijn manier want hoeveel albums kunnen we nog verwachten van de man? Alhoewel... hij er bijna elk jaar er wel één levert en soms zelfs twee. Misschien is het geen berustend album maar gewoon saai? of ben ik gewoon nog steeds geen fan van Country... zal wel dat laatste zijn. Want Willie is een nog levende legende en met He Won't Ever Be Gone gaat het nog net niet als een nachtkaars uit. Willie... Still Not Dead!

A Woman's Love klinkt het meest toegankelijk, bijna Country Pop, verder is I Made a Mistake goed te pruimen.

» details   » permalink  » reageer  

Marlena Shaw - The Spice of Life (1969)

afgelopen donderdag om 16:03 uur

stem geplaatst

» details  

Prince - Deliverance (2017)

afgelopen donderdag om 00:19 uur

stem geplaatst

» details  

Neil Young - Hawks & Doves (1980)

19 april, 21:52 uur

stem geplaatst

» details  

Graham Nash / David Crosby - Graham Nash / David Crosby (1972)

19 april, 20:03 uur

stem geplaatst

» details  

Anteros - Drunk EP (2017)

19 april, 19:19 uur

stem geplaatst

» details  

Sarah Close - Caught Up EP (2017)

19 april, 18:38 uur

stem geplaatst

» details  

Paul Weller - Jawbone (2017)

19 april, 14:58 uur

Na de ruim 20 minuten lange sfeervol donkere Ambient openingsnummer Jimmy / Blackout ben je compleet vergeten dat dit van Paul Weller is want het klinkt nergens als z'n oude werk. Ook The Ballad of Jimmy McCabe klinkt eerder als Folk dan als het werk van een (ex)Mod-Rocker. Op Jawbone worden de Psychedelische Rock registers opgetrokken. Op Bottle komt de Folk / Singer-Songwriter / ballad aan bod. Jawbone Training klinkt als een jamsessie. Ambient / Neoklassiek in Man on Fire en End Fight Sequence een stukje stemmig Downtempo muziek om de boel te laten bezinken.

De film gaat, als ik het goed heb, over een man met een identiteitscrisis en zo klinkt het album ook, het gaat alle kanten op en in die zin levert het precies wat de film nodig heeft. Maar zonder de film is het album moeilijk als één geheel te ervaren. Vandaar dat die stukjes dialoog er waarschijnlijk ook tussen de nummers zitten, om de boel aaneen te rijgen. Vanuit het perspectief van de film zal dit allemaal waarschijnlijk wel geslaagd zijn (heb de film niet gezien). Als luisteraar van de soundtrack waarschijnlijk alleen boeiend als complementenring van de Weller verzameling in de wetenschap dat de beste man dit ook kan. Maar eigenlijk is alleen de 'single' The Ballad of Jimmy McCabe het enige volwaardige nummer dat je zou missen als je het niet kende, en misschien het iets te korte Bottle.

» details   » permalink  » reageer  

Cannery Terror - Bipolar Babes (2016)

19 april, 13:06 uur

stem geplaatst

» details  

The Shacks - The Shacks (2016)

18 april, 16:24 uur

stem geplaatst

» details  

The Nits - New Flat (1980)

18 april, 14:07 uur

stem geplaatst

» details  

The Black Angels - Death Song (2017)

18 april, 01:36 uur

stem geplaatst

» details  

Rue Royale - Single Eye and an Echo (2016)

17 april, 14:31 uur

Indie Folk echtpaar met Elektronica invloeden, ingetogen samenzang.

Raakvlakken met Fleetwood Mac. Afwisselend lead-vocal bij hem dan bij haar, die met haar in de lead klinken iets dromeriger, en die met hem in de lead neigt meer naar Radiohead. Naast die twee bands worden ook Grandaddy, John Martyn, Jose Gonzalez en Elbow aangehaald als inspiratiebronnen.

Are We Too Close de bijna fluweelzachte stem van de zangeres bevalt hier prima in het midtempo sfeervolle nummer. Een prima drummer aangevuld met interessante ritmes/drums/percussie/beats uit een doosje. At a New Pace tweede favoriet van deze EP met een mooie subtiele rol voor synth.

Deze eerste kennismaking bevalt goed meteen vanaf de eerste beluistering.

» details   » permalink  » reageer  

Otis Redding - The Great Otis Redding Sings Soul Ballads (1965)

17 april, 01:35 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren

» details  

Otis Redding - Pain in My Heart (1964)

17 april, 01:04 uur

stem geplaatst

» details  

Matteo Vallicelli - Primo (2017)

17 april, 00:29 uur

stem geplaatst

» details  

Alphaville - Forever Young (1984)

16 april, 22:56 uur

stem geplaatst

» details  

The J. Geils Band - Freeze-Frame (1981)

16 april, 18:40 uur

Zoals wel vaker, ontdek je een prachtig album pas als een belangrijk lid van die band/act is overleden!

Ooit het debuutalbum op CD bemachtigd maar toen daar Blues Rock op stond was ik wel teleurgesteld en heb me nooit meer aan een ander album van J. Geils gewaagd tot vandaag. Dat was op zich wel prima Blues Rock maar totaal iets anders dan de muziek van de Freeze-Frame / Centerfold singles.

Dit album is zeer typisch voor de tijd en juist daarom voor mij erg interessant én mooi: synths + Rock en ditmaal een doorgedraaide mondharmonica. Als het destijds in bezit was gekomen zou ik het zeker een weekend hebben grijsgedraaid. Nu pakt deze meteen 4*. Anderen mogen dan afknappen op de 80s stijl en (over)productie maar ik hou wel van deze combinatie van lichtelijk over-the-top Synth-Rock met Blues Rock invloeden. Van de week nog eens luisteren en wie weet ook de voorganger Love Stinks alhoewel de single klinkt als een rip van Wild Thing.

» details   » permalink  » reageer  

Project Pitchfork - Daimonion (2001)

16 april, 15:35 uur

stem geplaatst

» details  

Resistance Radio (2017)

Alternatieve titel: The Man in the High Castle Album, 16 april, 14:54 uur

Het blijkt dat Danger Mouse (a.k.a. Brian Burton) degene is die dit geheel heeft samengesteld op verzoek van Amazon.

Dit ter begeleiding van hun TV series The Man in the High Castle, losjes gebaseerd op een verhaal van Philip K. Dick (o.a. Do Androids Dream of Electric Sheep?) wat zich in 1962 afspeelt. Ken het verder niet alleen dat het een alternatieve geschiedenis verteld met het idee dat de Nazi's en Japan niet verslagen werden.

Met veel weemoed gebracht. Er staan geen politiek geladen nummers op maar sommige meewerkende artiesten zie overeenkomsten tussen de serie en de huidige werkelijkheid in de VS. Je hoort het niet terug in de tekst van de nummers, slechts dat de sfeer somber is.

Er staan heel wat klassiekers op dit album die hier op een wat stemmig manier gecoverd zijn. Het geluid is ook dusdanig gemixt dat het klinkt alsof het in de 60s is opgenomen. Zeer goed te pruimen voor laat op de avond.

Naast de eerder genoemde covers door The Shins en Sharon van Etten is ook Angel Olsen - Who's Sorry Now zeer geslaagd en verder Karen O - Living in a Trance

» details   » permalink  » reageer  

Lorelle Meets the Obsolete - Balance (2016)

16 april, 00:15 uur

stem geplaatst

» details  

Les Panties - Cold Science (2016)

15 april, 22:23 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Dengue Dengue Dengue - Siete Raíces (2016)

15 april, 19:08 uur

Hoe klinkt Peruaanse Cumbia Dub? Waarschijnlijk zoals op dit album, van drie heren met wortels in Peru, Frankrijk en Mexico, een hybride van nationaliteiten en muziek.

Oorsprong in Latijns-Amerikaanse Folk aangevuld met Afrikaanse invloeden, op een Electronic bedje gedomineerd door de Bass. Geschikt om langzaam op te dansen, maar eerder om te 'chillen' ook als het soms Psychedelisch wordt. Zeer goed voor laat op de avond. In Murdah gaat het tempo van de Afro-beats omhoog en lijkt het wat op een Techno mantra. Grotendeels instrumentaal met wat gesamplede kreten in de mix. Leuk voor als je van Skip&Die houdt, en misschien ook wel voor fans van My Baby maar dan van Prehistoric Rhythm (2017). Zelf zal ik het niet vaak opzetten want daarvoor is het te instrumentaal / dub.

Uitgebracht op het Portugese Enchufada label waar ook Branko bij zit, die aanschuift in de afsluiter samen met de Colombiaanse Mexicaanse Hip Hopper Toy Selectah.

Zelf taggen ze het op hun Bandcamp als: Cumbia, Electronic, Footwork, Global Club, Tropical

Favorieten: Guarida, Amazonia en La Rama de Tamarindo

» details   » permalink  » reageer  

Lloyd Cole - In New York (2017)

Alternatieve titel: Collected Recordings 1988-1996, 15 april, 18:07 uur

stem geplaatst

» details  

Volumen Cero - I Can See the Brite Spot (2015)

15 april, 16:51 uur

Een Latijns-Amerikaanse Alternatieve Rock band met leden uit Chili, Peru en Mexico, licht beïnvloed door Post-Rock maar ook door veel Indie Rock zoals Tenazas waar ze zelfs verdraaid goed klinken als hun land-genoten Café Tacvba. Volumen Cero (volume nul) bestaan al sinds 1998 maar ze hebben slechts enkele albums uitgebracht in die tijd. Dit is het meest recente op het moment van schrijven en een zeer prettig kennismaking.

Als je van Café Tacvba houdt, zoals ik, dan vind je dit goed te pruimen ook al bekruipt me het gevoel dat ze zich wel heel erg daardoor laten inspireren. De Latin invloeden zijn dus ook aanwezig en de zanger heeft ook wel iets van de licht jammerende manier van zingen die in veel traditionele Mexicaanse muziek is te horen. En in Movimientos zit zelfs een hint van Surf, één van de betere nummers op het album.

Het enige Engelstalige nummer Strangely Ways is lichtelijk Psychedelisch. En Bellevue is een prima afsluiter met fijn gitaarspel in de opening.

In afwachting van het nieuwe album van Café Tacvba is dit een heel fijn tussendoortje.

» details   » permalink  » reageer  

Ceci Bastida - Sueño (2016)

15 april, 16:11 uur

Ceci Bastida laat zich niet in een hokje plaatsen, tegendraads uit de subcultuur van Baja California.

Ooit zangeres in de Ska/Punk/Rock band Tijuana No! in de 90s. De nummers op deze EP gaan dan ook alle kanten op. Welk genre wordt er niet gebruikt kan je eerder stellen. Niets gepolijst en vooral een DIY vibe die toch wat gedateerd aandoet, door de oude synths / drumcomputer. Er zit ditmaal ook R&B en Hip Hop invloeden verwerkt in de nummers zoals Un Sueño.

Meest toegankelijke nummer: Vas a Verme Elektronische Pop met tribal percussie invloeden. En echte Afrikaanse invloeden in No Nos Pararán (vertaaalt: 'niets houdt ons tegen' of 'ze houden ons niet tegen') met Spoek Mathambo.

» details   » permalink  » reageer  

The Cry - Quick Quick Slow (1984)

15 april, 13:35 uur

stem geplaatst

» details  

Neil Young - Comes a Time (1978)

14 april, 23:25 uur

stem geplaatst

» details  

Mr. Mitch - Devout (2017)

14 april, 19:31 uur

stem geplaatst

» details  

Charly Bliss - Guppy (2017)

14 april, 17:23 uur

Op NPR noemen ze dit zoete Pop Punk, het klinkt in elk geval alsof dit live wel spannend zou kunnen zijn.

De zangeres heeft een iets wat kinderlijke stem maar nergens echt irritant. Ze kan bovendien wel zingen ook al wordt door effecten op de vocalen de indruk gewekt dat het gruizig is. Waarschijnlijk is haar stem iets te mooi of rond voor Punk. Ik hoor haar ook nergens echt gillen of haar stembanden tot de limiet forceren. Is ook niet verstandig natuurlijk, maar je hoort dat wel regelmatig bij Punk bands. Korte gilletjes in Percolator, DQ en Totalizer van een halve second daargelaten. Maar wel zo lekker om te horen 🙂

Ze willen rauwer klinken dan ze zijn. Het geluid is iets wat Lo-Fi maar er wordt strak gespeeld invloeden uit: Garage Rock, Indie Rock, Alternative Rock maar wel toegankelijk, snap waarom ze het Pop Punk noemen al zit het volgens mij iets dichter tegen Alternative Rock. Maar zeker geen Indie Pop wat ik ook op Last.fm zie, niet deze nummers.

De korte nummers zitten goed in elkaar, genoeg spanning en variatie. Gitaren klinken ook lekker, goede balans in het geheel zonder dat er echt iets uitschiet alhoewel het wel regelmatig op een stevig gitaarmuurtje leunt. Teksten vind ik moeilijk te verstaan, had iets meer vooraan in de mix gemogen. Hoor ook wel de gelijkenis met Weezer en Veruca Salt. Ook wel herinneringen aan het eerste album van Blondie als ik heel even een synth boven de gitaren uit hoor in Scare U.

Als dit niet album van de week is dan in ieder geval album van de dag. Goed om even te luisteren vlak voor je naar een Rock concert gaat of gewoon gaat stappen, kom je in de juiste stemming. Genoeg reden om de band te hypen, bevalt beter dan Against the Current, was dat niet de Pop Rock hype van 2016? Nu 3,5* met ruimte om te groeien.

Favoriet Glitter "Am I the best? Or just the first person to say yes?" fijne hook

» details   » permalink  » reageer  

Overcoats - Young (2017)

14 april, 13:44 uur

De redelijk minimalistische en melancholische Pop van dit damesduo heeft de focus op de samenzang en leunt in een aantal nummers flink op, maar niet dominerende, synths voor sfeer (en midtempo beats). Het sterkste punt zijn ook de stemmen die mooi helder en zuiver zijn. Doet denken aan Lily & Madeleine

Father opent haast als een a capella gebed "my father knows the demons in my head", ook de overige nummers gaan over de donkerste momenten in een relatie.

Tot stand gekomen met de hulp van producer/mixer Nicolas Vernhes die ook werkte aan Daughter - Not to Disappear (2016) en TORRES - Sprinter (2015)

» details   » permalink  » reageer  

Bis - Social Dancing (1999)

14 april, 01:19 uur

stem geplaatst

» details  

The Nits - Adieu, Sweet Bahnhof (1984)

13 april, 23:28 uur

stem geplaatst

» details  

Solex - Solex Vs. the Hitmeister (1998)

13 april, 19:08 uur

stem geplaatst

» details  

La Féline - Triomphe (2017)

13 april, 18:02 uur

Heerlijke Franse Indie Pop meer ingetogen dan echt somber, flirtend met Indie Rock.

Ditmaal niet geproduceerd door Kwaidan Records big boss Marc Collin (bekend van Nouvelle Vague). Geheel geschreven door singer-songwriter / gitarist Agnès Gayraud zelf. Marc heeft een goed oog en oor voor Françaises met iets meer in hun mars dan een Pop-deuntje.

De muziek is zeer goed toegankelijk.In Gianni gaat het tempo iets omhoog en wordt licht dansbaar en wordt ook wat in Spaans of Italiaanse gezongen. Gevolgd door een soort 60s geïnspireerde lullaby met de afsluiter Nu, Jeune, Léger.

De single was: Senga met Trophée als 'b-kantje' het titelnummer en de afsluiter zijn mijn favorieten na de eerste beluistering.

» details   » permalink  » reageer  

Jean Michel Jarre - Rendez-Vous (1986)

13 april, 12:28 uur

stem geplaatst

» details  

Sväva - We Have Just the Life We Want (2014)

13 april, 00:09 uur

stem geplaatst

» details  

The Verve - Urban Hymns (1997)

13 april, 00:04 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 5,0 sterren

» details  

Massive Attack - Mezzanine (1998)

12 april, 21:07 uur

stem geplaatst

» details  

Yorkston / Thorne / Khan - Everything Sacred (2016)

12 april, 14:28 uur

stem geplaatst

» details  

Pitou - Pitou (2016)

12 april, 13:26 uur

stem geplaatst

» details  

Pieter Nooten & Michael Brook - Sleeps with the Fishes (1987)

12 april, 12:52 uur

stem geplaatst

» details  

Mister and Mississippi - Mirage (2017)

12 april, 00:52 uur

stem geplaatst

» details  

Gary Numan - Here in the Black (2016)

Alternatieve titel: Live at Hollywood Forever Cemetery, 11 april, 23:03 uur

stem geplaatst

» details  

Alexandra Savior - Belladonna of Sadness (2017)

11 april, 20:12 uur

stem geplaatst

» details  

Adam Faith - Adam (1960)

11 april, 18:27 uur

stem geplaatst

» details  

Ween - The Mollusk (1997)

11 april, 17:30 uur

stem geplaatst

» details  

Amparanoia - El Coro de Mi Gente (2017)

11 april, 14:31 uur

Mestizo muziek in het verlengde van Manu Chao: een vermenging van Latin, Salsa, Reggae, Ska, Rock, Punk, Elektronische muziek en Hip Hop en in Spanje soms ook wel Flamenco invloeden. De Rock, Punk en Elektronische muziek spelen op dit album een ondergeschikte rol.

Ditmaal gastoptredens van bekende namen zoals Calexico, Gaby Moreno en Manu Chao, feestband La Pegatina en Sergent Garcia en de (alternatieve) Nuevo Flamenco van Chambao.

Relaxte en relaxerende muziek voor een zomerse dag.

De single El Coro de Mi Gente is een soort anthem, het betere nummer op het album, verder Mar Estrecho met Chambao, en El Destino met Cumbia/Reggae invloeden van Sergent Garcia.

Ook prima is Iluminado met Calexico en Gaby Moreno. En wat Afrikaanse en Afro-Cubaanse invloeden in Ella Baila Bembé met Marinah, lekkerste op het album. Met het energieke Buen rollito met Esne Beltza sluit het al springerig af met een accordeon.

» details   » permalink  » reageer  

Pins - Bad Thing (2017)

11 april, 12:03 uur

Twee jaar terug was Iggy nog te horen op een nummer van Le Butcherettes - A Raw Youth (2015) en hier doet hij dat nog eens over, wel iets minder psychedelisch.

PINS : Indie Rock neigend naar Garage Rock uit Engeland, met een beter dan gemiddelde drummer / ritmes.

Dead Souls is een Joy Division cover.

» details   » permalink  » reageer  

Sam Outlaw - Tenderheart (2017)

10 april, 23:59 uur

stem geplaatst

» details  

Spoek Mathambo - Mzansi Beat Code (2017)

10 april, 22:33 uur

Tribal House Electro Hip Hop uit Zuid-Afrika, zeer dansbaar zoals op Black Rose. Ondanks de drumcomputer beats klinkt dit toch wel organisch, met af en toe een saxofoon erbij. Doet wel een beetje 90s aan maar dat denk en zeg ik van alles waar Techno of House in doorklinkt.

Een duidelijk Afrikaans geluid : Township Techno? zo noemt hij het in elk geval zelf. Zeer genietbaar bij de eerste kennismaking en de eerste helft van het album. Een uur van dit is best wel veel voor iemand die noch veel Techno noch Hip Hop noch Afrikaanse muziek luistert. Ik hou het bij één beluistering, Maar wellicht zet ik een nummer of twee plaats in mijn playlist overzicht van 2017 muziek.

Grappig, stukje Mexico over de Popocatepetl vulkaan in Spaans op Volcan (feat. Ceci Bastida & Fantasma), natuurlijk de inbreng van Ceci. 🙂 Hij doet dan weer mee op een nummer van haar laatste album.

» details   » permalink  » reageer  

Sexmob - Cultural Capital (2017)

10 april, 20:39 uur

Okay, toch niet helemaal wat ik had verwacht: Experimentele Jazz, met veel ruimte voor de saxofoon(s), organisch met een jam-sessie live gevoel, zonder de chaos van Free Jazz.

Ingetogen en veel downtempo, muziek waarvoor je moet gaan zitten. De nummers zijn relatief kort circa 3,5 minuut elk en mede daardoor kan ik het volhouden... Jazz is niet helemaal mijn ding en hoe interessant dit ook is, het is instrumentaal en leuk voor een keertje maar daar laat ik het bij.

Goed te pruimen, maar dat mag dan ook wel van een kwartet dat al 20 jaar samenspeelt.

Step Apache klinkt als een herinterpretatie van een bekend Helb Alpert nummer en maar dus niet echt een cover, eerder een soort sample van een paar akkoorden?

» details   » permalink  » reageer  

Cold War Kids - Behave Yourself (2009)

10 april, 00:05 uur

stem geplaatst

» details  

Fischer-Z - Building Bridges (2017)

9 april, 17:23 uur

Derde beluistering pas...

Hey..Hey... beetje Neil Young daar in Damascus Disco. En vuige rock in Easy Money dit nummer klinkt alsof dat hun Post-Punk debut-single had moeten zijn ergens in 1977! Wild Wild Wild Wild en het album gaat alle kanten op, veel afwisseling tussen de eerste 3 nummers.

In Barbera Sunlight klinkt Fischer-Z als de Pop Rock / Indie Rock versie van John Watts. En in Umberella krijg ik zelfs een Killing Joke flashback als ik naar de drums luister. Let's Put the Pressure On wat vuige 60s rock en ook wel iets Beatlesque (Get it Back vs Get Back?). Shrink klinkt weer als beïnvloed door John Lydon, ik hou wel van de tekst, stem en de stijl van het nummer. Invite Me to Your Party klinkt als de b-kant van Damascus Disco maar ook als iets wat op één van de eerste albums had kunnen staan. Row Boys Row een anthem met Elbow invloeden.

Het lijkt me dat de vele crashes/cimbalen/hi-hats en wat blazers op dit album een muur of tapijt neerleggen daar waar dat op de eerste albums door een synth werd gedaan. Deze drummer klinkt bovendien als die van op Peace Trail van Neil Young wellicht twee oude Folkies die hetzelfde idee hadden voor een nieuw album.

Verder klinkt Fischer-Z met deze incarnatie van John Watts weer als een band. Ondanks dat John vaak roept dat er geen verschil is tussen Fischer-Z en John Watts en dat hij beiden is, klonken de eerste albums toch als het werk van een band al dan niet gedomineerd door John. Voorlopig 3,5 maar verwacht dat die snel doorgroeit naar 4* ...mooi vervolg op het laatste album. John Watts stapt uit de schaduw en wil weer gehoord worden.

» details   » permalink  » reageer  

Zeromancer - Eurotrash (2002)

9 april, 16:14 uur

Trip down memorylane... aan het begin van het nieuwe millennium had ik de mogelijkheid om via 'snelle' 2 megabit internetverbinding op het werk nummers binnen te vissen van (legale) websites die Elektronische muziek promoten. Thuis moest ik het doen met een dure inbelmodem die niet eens een kwart van die snelheid haalde. Maar op het werk kon je snel binnen 5 minuten één mp3-tje binnenhalen 😄 met een matige bitrate kwaliteit.

Zo leerde ik Dr. Online (Rico Remix) en Need You Like a Drug van Zeromancer kennen die niet ver van EBM genre zaten (wordt ook als Industrial Rock aangemerkt), muziek die ook te horen was op alternatieve feesten die ik bezocht. Hun bekendste / populairste nummer is Send Me an Angel en staat ook op dit album en daarmee is dit (zeker wat mij betreft) ook hun beste album, ook al ken ik die andere niet.

Need You Like a Drug is nog steeds een pompende kanjer die ik elke dag wel kan horen voor een pep-boost. De twee andere hits klinken iets minder sterk 15 jaar na hun release.

Plasmatic klinkt als een Gary Numan nummer met Metal gitaren... is ook goed te pruimen, ondanks dat het tekstueel niet overhoud. Raising Hell klinkt als een Alice Cooper nummer met Metal gitaren, zoals hij ze jaren later zelf zou gaan maken. Lijkt ook op de Tanz-Metal van Rammstein. Philharmonic ook prima leunt meer op Electro. De lang uitgesponnen afsluiter Germany is een heel fijn sfeervol donker nummer.

Had het album al eens eerder gehoord maar niet op gestemd. Mijn interesse voor deze muziek is tanende, toen zou ik zeker meteen 4* aan dit album gegeven hebben. Nu kost het meer moeite maar uiteindelijk rond ik het naar boven af.

» details   » permalink  » reageer  

NEeMA - Painting My Wall Gold (2017)

9 april, 15:02 uur

stem geplaatst

» details  

James Blunt - The Afterlove (2017)

9 april, 13:36 uur

stem geplaatst

» details  

Cléa Vincent - Retiens Mon Désir (2016)

9 april, 01:54 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Neil Diamond - 50th Anniversary Collection (2017)

9 april, 01:00 uur

stem geplaatst

» details  

Ultravox - Lament (1984)

8 april, 19:33 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren

» details  

Jean Michel Jarre - Zoolook (1984)

8 april, 18:49 uur

stem geplaatst

» details  

The Nits - Tent (1979)

8 april, 17:34 uur

stem geplaatst

» details  

Death Valley Girls - Glow in the Dark (2016)

8 april, 16:16 uur

Vandaag deze maar een paar nummers van verkennen: lichtelijk Psychedelische, 'trashy' Rock 'N' Roll met Punk invloeden eigenlijk wel lekker die eerste paar nummers: Glow in the Dark, Disco en Death Valley Boogie

Voorlopig noem ik het een soort kruising tussen The Limiñanas en Deap Vally waarschijnlijk wel interessant om die binnenkort te gaan bekijken... garage grrrrl rock.

» details   » permalink  » reageer  

Demetrio Gonzalez - Los Éxitos de Demetrio Gonzalez (2017)

8 april, 16:14 uur

stem geplaatst

» details  

Sväva - Sväva (2017)

8 april, 00:33 uur

stem geplaatst

» details  

Happy Meals - Fruit Juice (2016)

7 april, 20:01 uur

stem geplaatst

» details  

Happy Meals - Apéro (2014)

7 april, 19:40 uur

stem geplaatst

» details  

Supertramp - Free as a Bird (1987)

7 april, 18:50 uur

stem geplaatst

» details  

Clan of Xymox - Days of Black (2017)

7 april, 11:47 uur

stem geplaatst

» details  

Ween - Chocolate and Cheese (1994)

7 april, 00:26 uur

stem geplaatst

» details  

CC Dust - CC Dust (2016)

6 april, 18:48 uur

Electronic Pop dekt de lading niet...

Beetje lage zangstem, met sequencers en een bassist: alternatieve Pop? Post SynthPop, New Wave... ze weet wel de aandacht te trekken, op een podium. Maar er is meer nodig om dit project drijvende te houden. Never Going to Die vind ik wel leuk...

Ze zou misschien mee de richting van Lydia Lunch moeten kiezen?

» details   » permalink  » reageer  

Julia Holter - In the Same Room (2017)

Alternatieve titel: Live at RAK, 6 april, 16:57 uur

stem geplaatst

» details  

Jamiroquai - Automaton (2017)

6 april, 15:18 uur

stem geplaatst

» details  

Ozark Henry - Us (2017)

6 april, 15:15 uur

stem geplaatst

» details  

Whitney Rose - South Texas Suite (2017)

6 april, 14:17 uur

stem geplaatst

» details  

Pharmakon - Contact (2017)

6 april, 12:15 uur

stem geplaatst

» details  

Jamiroquai - High Times (2006)

Alternatieve titel: Singles 1992-2006, 6 april, 00:24 uur

stem geplaatst

» details  

Jamiroquai - Travelling Without Moving (1996)

6 april, 00:20 uur

stem geplaatst

» details  

Goldfrapp - Silver Eye (2017)

5 april, 16:38 uur

stem geplaatst

» details  

Sun Ra - A Fireside Chat with Lucifer (1984)

5 april, 00:35 uur

stem geplaatst

» details  

Howl at the Moon - A Slave to the Ghost (2016)

4 april, 21:53 uur

stem geplaatst

» details  

Honeyblood - Babes Never Die (2016)

4 april, 00:40 uur

stem geplaatst

» details  

The New Pornographers - Whiteout Conditions (2017)

3 april, 20:38 uur

stem geplaatst

» details  

Julia Holter - Bleed for This (2016)

3 april, 18:39 uur

Na haar laatste album Have You in My Wilderness (2015) en voor haar Live album In the Same Room (2017) zat vorig jaar precies dit album. Was niemand opgevallen, ook mij niet tot ik het zag toen de single voor het live album uitkwam.

Is een lastig album om te beoordelen want het valt eigenlijk nergens in te hokken. Het is geen soundtrack met hits van toen en nummers van Julia. Het is ook geen echte score in de zin dat Julia's nummers niet allemaal instrumentaal zijn maar van alles een beetje. Rommelig dus, vooral de eerste helft van het album. Het zijn de 'Pop en Rock' nummers van George, Audio Two, Billy Squier, Bad Company die het meest uit de toom vallen.

Willis Earl Beal ken ik verder niet maar zijn Folky Bluesy Ambient muziek (met zang) past wel bij een score (album). Julia's nummers hebben de kenmerken en sfeer die je zou verwachten bij een score. Lang uitgesponnen, piano, violen, subtiele spanning opbouw. Haar muziek klinkt als de scores van Matt Johnson bijvoorbeeld The The - Hyena (2015). Die zijn echter homogener en iets donkerder.

Ik luister in de loop van de week nog eens naar Julia's nummers apart, eens kijken of er nog meer over valt te zeggen. Daar hou ik het waarschijnlijk bij. Vooralsnog geen juweeltje ontdekt op een vergeten / genegeerd album.

» details   » permalink  » reageer  

De Dijk - Groef (2017)

3 april, 17:35 uur

stem geplaatst

» details  

The Bongolian - Moog Maximus (2016)

3 april, 16:41 uur

stem geplaatst

» details  

Laure Briard - Sur la Piste de Danse (2016)

3 april, 14:42 uur

stem geplaatst

» details  

Michelle Blades - Premature Love Songs (2017)

3 april, 12:40 uur

Vandaag het nichtje van de Salsa en Latin Jazz legende uit Panama Rubén Blades. Michelle Blades heeft een Mexicaans-Panamese achtergrond en is bovendien in Miami en Arizona opgegroeid en vertoefd tegenwoordig in Frankrijk (aldus haar Michelle Blades. Een aardige achtergrond..

Haar muziek heeft een duidelijk minder zonnige inslag, soms zelfs aan de donkere kant. Haar geluid is diverse: Folk, Singer-Songwriter, Lo-Fi, Ambient, Doom. Een prima heldere stem en meer dan acceptabele (akoestische) gitaarspel en een beetje mysterie. Niet een album die ik even snel zal opzetten maar wel uitnodigt om ander werk van haar te verkennen en als ze ergens op podium zou staan zou ik dat wel even gaan bekijken. Een herbeluistering waardig.

Favoriete nummer: Stargazing (met subtiele effecten naast de stem en gitaar). Komt op mijn playlist van 2017

» details   » permalink  » reageer  

David Douglas - Spectators of the Universe (2017)

3 april, 02:03 uur

stem geplaatst

» details  

Etta James - Tell Mama (1967)

Alternatieve titel: The Complete Muscle Shoals Sessions, 3 april, 01:07 uur

stem geplaatst

» details  

The Moody Blues - This Is the Moody Blues (1974)

2 april, 22:49 uur

stem geplaatst

» details  

Supertramp - Brother Where You Bound (1985)

2 april, 20:22 uur

stem geplaatst

» details  

Emmy the Great - Virtue (2011)

2 april, 17:31 uur

stem geplaatst

» details  

Trío Los Panchos & Chucho Martinez Gil - Época Dorada de Los Panchos y Chucho Martínez Gil (1999)

2 april, 16:58 uur

stem geplaatst

» details  

Depeche Mode - Sounds of the Universe (2009)

2 april, 13:33 uur

stem geplaatst

» details  

Poni Hoax - Tropical Suite (2017)

1 april, 14:29 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

K's Choice - Paradise in Me (1995)

1 april, 14:25 uur

stem geplaatst

» details  

Cairobi - Cairobi (2017)

1 april, 00:51 uur

stem geplaatst

» details  

Amy Macdonald - Under Stars (2017)

31 maart, 21:57 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Ultravox - Quartet (1982)

31 maart, 18:10 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren

» details  

Lindemann - Skills in Pills (2015)

31 maart, 17:19 uur

stem geplaatst

» details  

Tei Shi - Saudade (2013)

31 maart, 13:02 uur

Sensueel dromerige Indie Pop uit Argentinië van het betere soort, dat wil zeggen met een hint R&B en Shoegaze. Heerlijk openingsnummer M&Ms en ook het meerstemmige a capella gezongen Heart-shaped Birthmark is fijn en door het ontbreken aan instrumenten lijkt het op Folk/Roots. Alleen in de laatste minuut komt er wat subtiele studio-effect bij. Nog eens luisteren... binnenkort.

» details   » permalink  » reageer  

The Wild Reeds - The World We Built (2017)

31 maart, 11:53 uur

stem geplaatst

» details  

Neil Young - On the Beach (1974)

31 maart, 11:47 uur

stem geplaatst

» details  

Pete Yorn & Scarlett Johansson - Break Up (2009)

31 maart, 01:41 uur

stem geplaatst

» details  

San Fermin - Belong (2017)

31 maart, 00:34 uur

stem geplaatst

» details  

Nelly Furtado - The Ride (2017)

30 maart, 23:52 uur

Gisteren kregen de luitjes van The Fader het exclusieve privilege om als eerste Nelly's nieuwe album aan te bieden via hun website, hier de link compleet met lyric-videos.

Het nieuwe album werd samen met de veelgevraagde producer John Congleton gemaakt. Bekend van oa het nieuw album van Blondie alsmede Xiu Xiu - Forget, Wild Beasts - Boy King‎, FFS, Suuns - Hold/Still, Explosions In The Sky - The Wilderness, St. Vincent, Anna Calvi om maar een paar recente releases te noemen. Niet de minste en een paar van die albums vind ik erg geslaagd.

Op het nieuwe album heeft Nelly de Electro ontdekt en dat pakt goed uit in een aantal nummers, maar niet overal is de balans goed. In sommige nummers kan haar zang / teksten niet goed tegengewicht geven. Het opent sterk met Cold Hard Truth en Flatline is ook nog prima en is eigenlijk een typisch Nelly Furtado nummer bijgewerkt naar 2017.

Carnival Games is het eerste nummer waarin de Electro trucjes de boel moeten optrekken. Live lijkt op ouder werk in een nieuw jasje, niet slecht maar ook hier moet de toverdoos geopend worden. Heeft een leuke hook maar niet veel meer dan dat. Paris Sun is wat donkerder met meer zwaar aangezette Electro, maar mist richting ondanks de heerlijke synths. Sticks and Stones stoeit wat met Indie Rock en klinkt nog het meest als een anthem zoals ze eerder schreef maar deze is minder catchy. Magic gaat verder op het Indie Rock pad en wordt vooral in de laatste minuut erg fijn.

In Pipe Dreams gaat het tempo omlaag en is één van de interessantste nummers van Nelly als ook een soulvol orgeltje meedoet en het lijkt of Gospel en Hip Hop niet ver weg zijn. Palaces is niks mee, met pompende beats en een fijne hook "break free from the chains.... into Love". Tap Dancing is een soort ballad, mooi gezongen maar de tekst over tapdansen doet me niet zo veel. Right Road is een leuk tussendoortje.

De vorige albums heb ik na één luisterbeurt opzij gelegd. Dit album zal ik zeker nog een paar keer luisteren maar om nu te zeggen dat ik wild enthousiast ben geworden, nee dat niet... wie weet is het een groeier. Het is een prima album maar Nelly lijkt al een paar album een beetje in de Pop-knoop te zitten. Echt heel catchy of aansprekend zijn de nummers niet op een paar uitzonderingen na zoals Cold Hard Truth. De milde Electro kan dat niet verbergen, het zijn de wat ingetogen en langzamere nummers die het meest bevallen zoals Pipe Dreams en Phoenix.

Ik put hoop uit de afsluiter Phoenix, dat Nelly Furtado op het volgende album weer kan stralen zo als op de eerste albums, dat hoeft dan niet per se in catchy Pop deuntjes want de ingetogen afsluiter bewijst dat ze ook de singer-songwriter kant op kan.

» details   » permalink  » reageer  

Diet Cig - Swear I'm Good at This (2017)

30 maart, 19:25 uur

stem geplaatst

» details  

Timber Timbre - Sincerely, Future Pollution (2017)

30 maart, 18:35 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Bløf - Aan - 1 (2017)

30 maart, 17:57 uur

stem geplaatst

» details  

Annie Hardy - Rules (2017)

30 maart, 14:47 uur

Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren via een stream van NPR first listen

De statement die gemaakt werd op NPR over dit album wekte mijn interesse "Writing these songs saved me" zou Hardy gezegd hebben over 'Rules'. NPR maakt verder de claim dat deze nummers mogelijk de meest ontroerende zijn die je zult horen dit jaar. Dat is nogal een boude uitspraak, maar begrijpelijk nu ik een klein stukje van het verhaal achter dit album ken. Twee jaar geleden schonk Annie het leven aan een jongetje om het 17 dagen later te verliezen aan wiegendood. Maar daar stopte de treurnis niet, want rapper Cadalack Ron, de vader van het kind, zou 9 maanden later overlijden aan een drugvoerdosis. In een notendop de basis van dit album.

Annie Hardy is sinds 2003 bekend onder haar alias Giant Drag een L.A. Indie Rock band die ik verder niet ken. Wat ik hoor klinkt als Downtempo licht Experimentele Alternative Rock neigend naar Folk Rock / Singer-Songwriter. Annie's soms verscheurende stem doet me denken aan Janis Joplin maar iets minder Bluesy. Niet bepaald een album voor een bijna lente-achtige (mid)dag als vandaag... meer voor laat op een regenachtige avond.

Dit album komt dus amper een week na Mount Eerie - A Crow Looked at Me en als je dat goed kon waarderen dan past dit mogelijk ook in je straatje. Het is wel minder ingetogen en de vertellende en verhalende manier van Mount Eerie is hier veel minder van te vinden. Het maakt het ook gemakkelijker om naar dit album te luisteren dan naar dat van Mount Eerie die toch een soort voyeuristische kijk in iemands dagboek van maakte. Annie's nummers kunnen ook buiten de oorspronkelijk context beleeft en gewaardeerd worden.

Dit doet eerder denken aan Lou Reed & John Cale - Songs for Drella zoals het met piano en viool gedragen nummer Goodbye My Love, verder ben ik ook gecharmeerd van Train en Blood In Blood Out. Officieeel is de single Want , maar al eerder was er een video uitgebracht voor Go Hey Ru Ku.

Het is een soort heiligschennis om te zeggen welke van de twee (of drie) albums de betere is, maar deze van Annie Hardy is wel toegankelijker dan die van Mount Eerie en misschien meer doorleefd dan Songs for Drella.

» details   » permalink  » reageer  

Phantogram - Three (2016)

30 maart, 00:51 uur

stem geplaatst

» details  

Sleaford Mods - English Tapas (2017)

29 maart, 19:28 uur

stem geplaatst

» details  

Desperate Journalist - Grow Up (2017)

29 maart, 17:07 uur

stem geplaatst

» details  

The Alan Parsons Project - I Robot (1977)

29 maart, 16:12 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Palace - Chase the Light (2015)

29 maart, 12:46 uur

stem geplaatst

» details  

Jay Som - Everybody Works (2017)

29 maart, 01:21 uur

Vanaf vandaag tijdelijk voor te beschouwen via een stream van NPR first listen

Multi-instrumentalist Melina Duterte gaat schuil achter de moniker Jay Som, in het genre/stijl: Alternative / Singer-Songwriters / Indie Rock met subtiel gebruik van laagjes synths. Veel relatief korte nummers met uitzondering van de hypnotiserende afsluiter For Light, mooiste op het album. Ze heeft een productieve periode want afgelopen juli kwam nog haar début Turn Into uit (wordt toegevoegd... as we speak).

Melina Duterte opent met Lipstick Stains heel mooi ingetogen en sfeervol. De eerste single The Bus Song "but I like the bus, I can be whoever I wanna be" neigt wat naar R.E.M. Remain klinkt muzikaal wat zoals The Psychedelic Furs maar heeft niet veel om het lijf anders dat het heel sfeervol mooi is. Tweede single 1 Billion Dogs neigt naar Grunge en Pixies.

Hier en daar een 80s Alterntive Rock vibe zoals in Baybee. Melina Duterte heeft een stem die me vooral doet denken aan Dream Pop genre-genoten.

Lekker neigend naar zowel Dream Pop als Shoegaze in 1 Billion Dogs, voorlopig favoriet.

» details   » permalink  » reageer  

L.A. Salami - L.A. Salami Presents Lookman & The Bootmakers (2017)

29 maart, 01:12 uur

Lastig om te definiëren, Blues, Blues Rock, Indie Rock, Folk Rock een mannelijke versie van Wendy James is wat me nu zo even te binnen schiet.

Deels heel energiek album maar ook een paar nummers die een overdaad aan tekst hebben maar net aan de goede kant van de streep blijven.

De vergelijk met Joni Mitchell en Neil Young die anderen maken, hoor ik niet zo, eerder een vleugje Bob Dylan. Maar vind dit minder poëtisch.

» details   » permalink  » reageer  

Joël Daydé / April March / Bertrand Burgalat / Hervé Bouétard / Stéphane Salvi - Dynamite! (2013)

Alternatieve titel: Musiques Pour Le Film Quai D'Orsay, 29 maart, 00:38 uur

stem geplaatst

» details  

Laure Briard - Sorcellerie (2017)

29 maart, 00:03 uur

Aldus haar bandcamp pagina: Alternative, garage pop, indie, pop, psychedelic, synthpop, variété française

Broeierig, wat ingetogen en wat donkere Pop met zo'n typisch Franse Pop stem, helder haast vertellende manier van zingen.

» details   » permalink  » reageer  

Holly Macve - Golden Eagle (2017)

28 maart, 23:24 uur

stem geplaatst

» details  

Soulwax - From Deewee (2017)

28 maart, 22:07 uur

stem geplaatst

» details  

Elvis Presley - King Creole (1958)

28 maart, 19:04 uur

stem geplaatst

» details  

Tito Puente - Dance Mania (1958)

28 maart, 18:33 uur

stem geplaatst

» details  

Bo Diddley - Bo Diddley (1958)

28 maart, 18:33 uur

stem geplaatst

» details  

The Garden - U Want the Scoop? (2017)

28 maart, 17:35 uur

Dit past volgens mij in het hokje New Weird American, experimenteel met Punk / Rock neigingen.

Af en toe doen ze wat denken aan Todd Rundgren en z'n bandje Utopia.

Eigenlijk best wel vermakelijk, beetje over-the-top gegil met wat humor gebracht, wellicht de moeite waard geweest om ze te gaan kijken. Helaas afgelopen vrijdag... niet meer aan gedacht.

» details   » permalink  » reageer  

Boston - Third Stage (1986)

28 maart, 14:37 uur

stem geplaatst

» details  

Boston - Don't Look Back (1978)

28 maart, 14:03 uur

stem geplaatst

» details  

Boston - Boston (1976)

28 maart, 13:36 uur

stem geplaatst

» details  

The Jesus and Mary Chain - Damage and Joy (2017)

28 maart, 12:48 uur

stem geplaatst

» details  

LAKSHMI - LAKSHMI (2017)

28 maart, 00:47 uur

Voor een Synthpop album gaat het redelijk relaxed aan toe zoals bijvoorbeeld op Take Me on a Trip.

Ze zingt op een manier die doet denken aan Emiliana Torrini en laat ik net precies hiervoor haar samenwerking met Kid Koala Music to Draw To: Satellite (2017) beluisterd te hebben. Dat is echt Ambient terwijl dit album eerder Downtempo Electronic Pop is met wat Jazzy Soul in de mix. Prettig stem van deze zangeres.

Favoriete nummer: The Lost Kult (Starry Eyed)

» details   » permalink  » reageer  

Depeche Mode - Playing the Angel (2005)

28 maart, 00:22 uur

stem geplaatst

» details  

Kid Koala featuring Emilíana Torrini - Music to Draw To: Satellite (2017)

28 maart, 00:04 uur

stem geplaatst

» details  

K's Choice - The Phantom Cowboy (2015)

27 maart, 19:02 uur

stem geplaatst

» details  

K's Choice - Cocoon Crash (1998)

27 maart, 18:59 uur

stem geplaatst

» details  

K's Choice - 25 (2017)

27 maart, 18:54 uur

stem geplaatst

» details  

Fac. Dance (2011)

Alternatieve titel: Factory Records 12" Mixes & Rarities 1980-1987, 27 maart, 12:37 uur

Eerste (dans) verzamelaar van het beroemde Factory label uit Manchester, er is ook nog een tweede verzamelaar. Op deze weinig ruimte voor zang en zoals te verwachten veel ruimte voor dansbare nummers uit de periode 1980-1987. Een hele zit van 2,5 uur, en iets aan de brave kant...

Discogs zegt: Leftfield, New Wave, Funk, Disco - en een verdwaald Reggae-achtig nummer.

Een belangrijk deel klinkt gedateerd maar stoort me niet, ik hou wel van het 80s geluid. Het is vooral een ontdekkingstocht geworden van voor mij nagenoeg allemaal onbekende nummers en acts.

Erg fijn: Abecedarians - Smiling Monarchs, Minny Pops - Time, Swamp Children - You've Got Me Beat

» details   » permalink  » reageer  

Swamp Children - So Hot (1982)

27 maart, 11:45 uur

stem geplaatst

» details  

Minny Pops - Standstill to Motion (2012)

Alternatieve titel: Live at the Melkweg, 19-03-1981, 26 maart, 22:39 uur

stem geplaatst

» details  

Otoboke Beaver - Love Is Short!! (2017)

26 maart, 21:58 uur

stem geplaatst

» details  

Agnes Obel - Spotify Sessions (2017)

Alternatieve titel: Live from London, 26 maart, 21:46 uur

stem geplaatst

» details  

Velvet Acid Christ - Wrack (2017)

26 maart, 21:38 uur

Is al weer een hele lang tijd geleden dat ik naar een compleet album heb geluisterd van Velvet Acid Christ en was dus wel verbaasd dat ik deze voorgeschoteld kreeg van Spotify. Waarschijnlijk omdat ik recentelijk nog wel een paar nummers van Blutengel heb geluisterd.

Het is gewoon EBM / Industrial ...als vanouds?

Pill Box neigt naar zware Electro herinnert aan :wumpscut: en Wrack is het betere nummer op deze EP... niets vernieuwend maar een fijne trip down memorylane. Verder is Despotic heerlihk zompig duister.

» details   » permalink  » reageer  

The Moonlandingz - Interplanetary Class Classics (2017)

26 maart, 20:03 uur

Psychedelische Rock... dat dekt de lading wel.

The Moonlandingz: Lias Saoudi en Saul Adamczewski van Fat White Family plus Dean Honer en Adrian Flanagan van The Eccentronic Research Council

Uitgebracht op het Chimera label van Sean Lennon die zou de eerste EP geproduceerd hebben en ook betrokken zijn bij dit album. Overigens doet zijn moeder Yoko Ono ook mee in de afsluiter This Cities Undone en doet zij dat met wat vrienden waaronder Phil Oakey wel bekend van The Human League. Verder op The Strangle Of Anna doet Rebecca Taylor van Slow Club mee en op Glory Hole doet ene Randy Jones mee, wel bekend als de Disco cowboy in de Village People. Een bonte verzameling en als je de verhalen hoort over de live shows dan zijn die ook geanimeerd.

Glory Hole... en ze klinken als Indian Askin's K-Hole of toch Asshole Down

Na de eerste beluistering ben ik lichtelijk teleurgesteld, had er iets meer van verwacht gezien de EP en single/EP Black Hanz. Ga het wel nog eens luisteren de komende dagen. Wie weet of het een groeier is.

Over een maand landen ze in de kleine zaal van de Paradiso... terwijl Neil waarschijnlijk op gepast afstand veilig tussen het sterrenstof zweeft. 😉

» details   » permalink  » reageer  

Santana - Shangó (1982)

26 maart, 17:12 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Romperayo - Romperayo (2015)

26 maart, 14:36 uur

Zonnige muziek uit Colombia, Cumbia variant met iets meer Afrikaanse ritmes en een orgeltje en saxofoon erbij. Grotendeels instrumentaal hier en daar wat samples (met vervormde zang) waardoor het licht psychedelisch is. Ook met descarga (vertaling: ontlading) aangeduid op Discogs en heeft dan ook iets van lo-Fi / jamsessie waas over zich geen.

Waarschijnlijk is dit veel leuker om live te zien dan zo een album aan te horen als het buiten niet zomer is. Ze komen eind juni (2017) naar Nederland, en als ze ook op een festival zouden verschijnen zal ik zeker even gaan kijken. Voor nu laat ik het bij 1 luisterbeurt, als ik iets spannends wil horen uit Colombia de zet ik wel Shakira - Dónde Están los Ladrones? (1998) op of Pixvae (2016) op.

Favoriete nummer: 17 Tazas de Cafe Por la Mañana iets meer shuffle..

» details   » permalink  » reageer  

Big Search - Life Dollars (2016)

26 maart, 12:32 uur

BIg Search heeft een geluid dat erg past bij de Californische westkust, hinten van The Beach Boys en Soft Rock... maar ook The Helio Sequence hoor ik er in terug.

Op andere releases is het wat experimenteler en duidt hij het zelf aan als Indie Folk.

» details   » permalink  » reageer  

Sam Cohen - Cool It (2016)

26 maart, 00:39 uur

Via de verzamelaar Resistance Radio (2017) kwam deze Amerikaan op mijn muzikale pad met zijn analoge synths en synthgitaar bezwoelde retro 70s Rock sound zoals in opener Let the Mountain Come to You.

Relaxte stem en relaxte teksten met scherpe synthgeluiden die door de wat fuzzy elektrische gitaren heel prikken. 'Foute' albums van Neil Young komen naar boven in het gitaar/synth geluid. De stem doet wat denken aan Lloyd Cole.

Fijn opgebouwde nummers... verbaasd me dat Pitchfork dit zo laag waardeert.

Sam zat voorheen in Apollo Sunshine en Yellowbirds,

» details   » permalink  » reageer  

She Pleasures Herself - Fetish (2017)

26 maart, 00:05 uur

stem geplaatst

» details  

Low Island - Just About Somewhere (2017)

25 maart, 22:39 uur

stem geplaatst

» details  

LÉON - For You (2017)

25 maart, 12:43 uur

stem geplaatst

» details  

10 000 Russos - 10000 Russos (2015)

25 maart, 12:23 uur

stem geplaatst

» details  

Chuck Berry - After School Session (1957)

24 maart, 23:46 uur

stem geplaatst

» details  

Chuck Berry - One Dozen Berrys (1958)

24 maart, 23:00 uur

stem geplaatst

» details  

ÌFÉ - IIII+IIII (2017)

24 maart, 22:41 uur

Dit album is tijdelijke te beluisteren via een stream van NPR first listen

Deze Puerto Ricanen hebben een liefde voor Afro-Cubaanse muziek maar geven hier hun eigen draai aan door er veel meer Electronica aan toe te voegen plus hinten van Hip Hop en R&B. Maakt een zeer smakelijk geheel maar ik zelf zal altijd de oude Celia Cruz con La Sonora Matancera prefereren.

» details   » permalink  » reageer  

Dinah Washington - What a Diff'rence a Day Makes! (1959)

24 maart, 18:51 uur

stem geplaatst

» details  

João Gilberto - Chega de Saudade (1959)

24 maart, 18:16 uur

stem geplaatst

» details  

Ray Charles - The Genius of Ray Charles (1959)

24 maart, 18:14 uur

stem geplaatst

» details  

Jacques Brel - Jacques Brel 4 (1959)

Alternatieve titel: La Valse à Mille Temps, 24 maart, 16:58 uur

stem geplaatst

» details  

Kelly Lee Owens - Kelly Lee Owens (2017)

23 maart, 23:52 uur

stem geplaatst

» details  

RaeLynn - WildHorse (2017)

23 maart, 22:00 uur

stem geplaatst

» details  

Mount Eerie - A Crow Looked at Me (2017)

23 maart, 20:49 uur

stem geplaatst

» details  

Hauschka - What If (2017)

23 maart, 20:26 uur

Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren via een stream van NPR first listen

Experimental, Ambient, Electronic, Avant-garde, piano.... denk daarbij aan John Cage's prepared piano maar dan een meer elektronische variant daarop.

'Singles' (met video's) - Constant Growth Fails en Familiar Things Disappear
Favoriete nummer: Trees Only Exist in Books

» details   » permalink  » reageer  

Maybird - Turning Into Water (2016)

23 maart, 14:10 uur

Alternative Rock uit Brooklyn, New York.... klinkt wat retro 70s synthgitaar doet wat denken aan Todd Rundgren's Utopia op het titelnummer.

Terwijl het Big Sun Explosion iets wat 60s Psychedelic klinkt.

Looking Back is zoals te verwachten melancholisch, iets wat retro 60s met reverse playback gitaar.

Doet ook denken aan die ander alternatieve Brooklyners Sunflower Bean maar nu met een zanger ipv een zangeres.

» details   » permalink  » reageer  

Enjambre - Daltónico (2010)

23 maart, 12:54 uur

stem geplaatst

» details  

Camila Moreno - Acústico San José (2016)

23 maart, 11:15 uur

stem geplaatst

» details  

Camila Moreno - Trilogía del Despecho (2016)

23 maart, 10:59 uur

stem geplaatst

» details  

Body Language - Mythos (2016)

22 maart, 16:38 uur

Een paar dagen terug zag ik de drummer Ian Chang in de begeleidingsband van Joan as Police Woman & Benjamin Lazar Davis waar mijn interesse gewekt werd voor zijn 'andere' projecten. Dit is één van die bands, de andere zijn / waren People Get Ready en Son Lux

Dit album wordt op Discogs als volgt aangemerkt Genre: Electronic, Funk / Soul, Pop en Style: Dance-pop, Funk, Electro, House, Disco. Afwisselend zang door een heer en een dame die verder niet heel veel indruk maken met hun teksten of uitvoeringen. Het is relaxed, mellow, bijna geschikt als Lounge muziek. Desondanks klinkt dit prima door de fijn muziek, ook dat maakt niet enorme indruk maar de twee samen zijn wel een lekker om te horen zo later op de avond, om in de stemming te komen voor als je later gaat stappen. Enigszins vergelijkbaar met het latere werk van Kosheen

De singles zijn Addicted en Free

» details   » permalink  » reageer  

Ryan Dugre - Gardens (2016)

22 maart, 16:03 uur

Een lastig album om in een genre te plaatsen. Instrumentaal, minimaal (slecht elektrische gitaar) en een beetje effect erop maar weinig eigenlijk vooral een beetje galm/reverb.

Zelf noemt hij het filmisch en ja het is begeleidingsmuziek voor een film of docu zonder dat die er zijn. Misschien dat Drone nog een beetje in de buurt komt, maar en subtielere minimalistische variant daarvan. Wel mooi. singles: Mute Swan en Pindrip

Favoriet: Thought of Looking Back Again

Wie luisteren hierna aldus Spotify? de fans van: Wilco, Pearl Jam, Jimi Hendrix, Grateful Dead en Duke Ellington... een bont gezelschap

Ryan Dugre zit momenteel in de begeleidingsband van Joan as Police Woman & Benjamin Lazar Davis

» details   » permalink  » reageer  

Hurray for the Riff Raff - The Navigator (2017)

22 maart, 00:38 uur

Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren via een stream van NPR first listen Indie Rock met Folk en Wereld invloeden aldus Discogs, ben benieuwd.

Entrence begint in elk geval met a capella ondergedompelt in Gospel-invloeden. In Living in the City klinkt ze als een femine versie van Lou Reed / Garland Jeffreys (een poëet van de Bronx!), een singer-songwriter met een vleugje Jazzy swung. Hungry Ghost neigt naar Indie Rock en Alternative Rock beïnvloed door The Cure en New Order... met een viool, voorlopig favoriet. Life to Save is een tussendoortje met huiskamerpiano die wat Lo-Fi overkomt.

Mooie opening met violen en akoestische gitaar op Nothing's Gonna Change That Girl die eerst een serene ingetogen nummer lijkt te zijn totdat van tijd tot tijd een fuzzy gitaar er tussen door prikt die je eerder in een The Flaming Lips' nummer zou verwachten en dan langzaam toch aan bombast opbouwt.

The Navigator begint met sample van een haast zingende straatverkoopster waarna Latin, violen, 60s Rock en Surf het verder dragen. Halfway There is weer ingetogen eenvoud a la Folk met alleen een akoestische gitaar en wat samenzang, mooi gedaan! Verder met protestnummer met Afro Latin invloeden in Rican Beach die invloeden zitten ook in Fourteen Floors.

Rijk aan tokkelende violen, Settle doet denken aan St. Vincent en wat Oosterse invloeden. Pa'lante (vertaling: vooruit / doorgaan), ingetogen singer-songwriter met ruimte voor de piano die halverwege wat Beatlesque wordt, om strijdbaar tweetalig (deels Spaans) te eindigen. Vooral dat laatste stukje is erg indrukwekkend effectief in alle eenvoud. Doet me denken aan Luz Elena Mendoza van Y La Bamba. Met de afsluiter Finale waan je in de Afro Latin Blues Rock begindagen van Santana

Er zit veel afwisseling in het album maar wonderwel past het allemaal prima bij elkaar. Sommigen horen hier ook Roots in terug dan wel dat dit de basis vormt. Dit is voorlopig mijn album van de dag.

Hurray For The Riff Raff (Alynda Segarra komt eind deze maand deze kant op: Rotterdam, Utrecht, Groningen worden aangedaan naast, Hamburg, Brussel, Parijs en Londen.

» details   » permalink  » reageer  

Dool - Here Now, There Then (2017)

21 maart, 23:30 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Cesair - Dies, Nox et Omnia (2013)

Alternatieve titel: Dies, Nox et Omnia - Sine Fine, 21 maart, 20:32 uur

stem geplaatst

» details  

Der Himmel über Berlin - Emesys (2015)

21 maart, 19:47 uur

stem geplaatst

» details  

Chuck Berry - ..Berry Is on Top (1959)

21 maart, 12:13 uur

stem geplaatst

» details  

Depeche Mode - Exciter (2001)

20 maart, 21:13 uur

stem geplaatst

» details  

She Wants Revenge - Valleyheart (2011)

20 maart, 21:06 uur

stem geplaatst

» details  

She Wants Revenge - This Is Forever (2007)

20 maart, 20:12 uur

stem geplaatst

» details  

Maximalism - Trial (2012)

20 maart, 19:57 uur

stem geplaatst

» details  

She Wants Revenge - She Wants Revenge (2006)

20 maart, 18:49 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Kill Aniston - Los Ángeles de la Ciudad de México (2017)

20 maart, 18:03 uur

stem geplaatst

» details  

Adna - Closure (2017)

20 maart, 17:31 uur

stem geplaatst

» details  

Camila Moreno - Mala Madre (2015)

20 maart, 17:05 uur

Deze Chileense zangeres met mooie heldere stem die van oorsprong uit de Folk kwam houdt wel van het experiment en neigt dan ook naar het laatste album Daughter - Not to Disappear (2016) wellicht was ze bekend met de voorganger daarvan.

Mala Madre vertaalt naar: slechte moeder. Discogs zegt: Rock, Pop, Trip Hop, Indie Pop, Experimental, maar vorige album neigden naar Art Rock, Folk Rock, Indie Rock met een klein vleugje Latin.

» details   » permalink  » reageer  

Midnight Oil - Earth and Sun and Moon (1993)

20 maart, 15:57 uur

stem geplaatst

» details  

Lindi Ortega - Til the Goin' Gets Gone (2017)

20 maart, 14:29 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

ADULT. - Detroit House Guests (2017)

20 maart, 13:04 uur

stem geplaatst

» details  

Kawehi - VOX (2013)

20 maart, 11:58 uur

stem geplaatst

» details  

Kawehi - Pop (2012)

20 maart, 11:58 uur

stem geplaatst

» details  

I Am Kawehi - From Kansas, with Love (2014)

20 maart, 10:58 uur

stem geplaatst

» details  

Kawehi - TOY (2013)

20 maart, 10:58 uur

stem geplaatst

» details  

Henny Vrienten / Boudewijn de Groot / George Kooymans - Vreemde Kostgangers (2017)

19 maart, 23:18 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Brenda Lee - Emotions (1961)

19 maart, 19:27 uur

stem geplaatst

» details  

My Baby - Prehistoric Rhythm (2017)

19 maart, 01:08 uur

stem geplaatst

» details  

Zara Larsson - So Good (2017)

18 maart, 21:14 uur

Grotendeels prima Dance Pop van een toekomstige Pulp Pop prinses, die af en toe doet denken aan Rihanna alleen in diverse nummers iets te veel auto-tune-als-effect gebruikt.

Ziet er goed uit en heeft een fijne stem dat is eigenlijk alles wat deze dames hoeven aan te bieden naast een goede producer voor de muziek. Vooral niet te veel bij (serieus) nadenken, hap-slik-weg.

» details   » permalink  » reageer  

Spoon - Hot Thoughts (2017)

18 maart, 18:44 uur

stem geplaatst

» details  

Depeche Mode - Spirit (2017)

18 maart, 17:35 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Danko Jones - Wild Cat (2017)

18 maart, 16:27 uur

stem geplaatst

» details  

Chilly Gonzales & Jarvis Cocker - Room 29 (2017)

18 maart, 14:10 uur

Jarvis Cocker mag zijn ding doen op wat in essentie een Chilly Gonzales album is, niet op alle nummers is Jarvis te horen. En afgezien van wat sfeergeluiden is het Chilly's pianospel wat het album draagt maar gelukkig zijn de teksten van Jarvis weer heerlijk om naar te luisteren.

Na het ingetogen begin wordt het wel iets vrolijker en rijker muzikaal aangekleed. Zoals in Clara, wanneer gesproken wordt van een orkest komt die ook subtiel binnen... maar wat op de achtergrond niet dominant.

Met Belle Boy wordt het iets meer dramatisch, meer dynamiek zonder echt bombastisch te worden.

Het pianospel is wat melancholisch en de teksten worden soms haast sprekend voorgedragen. Er zitten ook wat samples in van een andere spreker (acteur of Chilly?), maar meer om sfeer te creëren.

Een heerlijk album voor laat op de avond... om te chillen met Chilly 🙂

Favorieten, naast de singles Room 29 en Tearjerker ook Belle Boy

» details   » permalink  » reageer  

Adia Victoria - How It Feels (2017)

18 maart, 12:06 uur

stem geplaatst

» details  

Clock DVA - Clock 2 (2014)

18 maart, 11:20 uur

stem geplaatst

» details  

BélO - Dizan (2016)

18 maart, 11:19 uur

stem geplaatst

» details  

I Am Kawehi - Robot Heart (2014)

18 maart, 00:01 uur

stem geplaatst

» details  

Kawehi - Interaktiv (2016)

17 maart, 23:34 uur

Ka Wie? Kawehi ! Zij is een voorbeeld van iemand die populair is geworden via Youtube met haar cover van Michael Jackson's The Way You Make Me Feel met slechts haar stem en loops en een sequencer. Zo zijn er nog een hele reeks van covers die allen meer dan 1 miljoen keer bekeken zijn (waaronder Nine Inch Nails' Closer). Ik kende haar niet ben niet zo van de video's, maar ze komt naar Nederland en wilde wel eens weten wie deze Hawaiiaanse nu is.

Dat ze veel met loops en sequencers werkt is terug te horen in haar eigen nummers en dus gebonden is aan de mogelijkheden en beperkingen daarvan. Ze past dan ook niet helemaal in het Pop op Rock jasje dat als genres voor dit album gelden maar zit ook niet ver daarvan af. Ze is iets anders, soms krijg je een sterk 80s gevoel bij wat je hoort maar dan uit de Alternatieve hoek maar Synthpop was op andere EPs ook niet ver weg. Soul en R&B zijn trouwens ook niet heel ver weg. Het is behoorlijk goed toegankelijk om niet meteen catchy te zeggen.

Een mooie zuiver stem die doet denken aan die andere Jackson: Janet, maar dan iets lager iets minder meisjesachtig dan Michael's zusje. Vind het moeilijk om meteen bij de eerste beluistering de beste nummers aan te wijzen maar voorlopig smaken het iets ingetogen Pretty Things en Not Another Lame Fight Song wel.

» details   » permalink  » reageer  

Laura Marling - Semper Femina (2017)

17 maart, 19:33 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Criolo - Ainda Há Tempo (2016)

17 maart, 18:15 uur

stem geplaatst

» details  

Bimexicano, Nuestros Clásicos Hechos Rock (2010)

17 maart, 18:14 uur

stem geplaatst

» details  

Celine Cairo - Free Fall (2016)

17 maart, 00:28 uur

stem geplaatst

» details  

SPK - Machine Age Voodoo (1984)

16 maart, 23:53 uur

stem geplaatst

» details  

STAVAST - STAVAST (2017)

16 maart, 20:07 uur

stem geplaatst

» details  

Coucou Chloé - Halo (2016)

16 maart, 19:01 uur

stem geplaatst

» details  

Sega Bodega - Ess B (2017)

16 maart, 19:01 uur

stem geplaatst

» details  

Centavrvs - Pacífico (2012)

16 maart, 19:01 uur

stem geplaatst

» details  

Centavrvs - Aniv de la Rev EP (2013)

Alternatieve titel: Corridos de la Revolución Mexicana, 16 maart, 17:57 uur

stem geplaatst

» details  

Centavrvs - Sombras de Oro (2014)

16 maart, 17:57 uur

Eigenlijk een lekker relaxed album voor een eerste lente dag in 2017. Veel Electronics met een laagje Latin / Mexicaanse invloeden waaronder Cumbia maar ook wel Indie Pop en zelfs uitstapjes naar Indie Dance (zoals Mañana No) maar ook trippy en dromerig als afsluiter Al Final

» details   » permalink  » reageer  

In Tua Nua - Vaudeville (1987)

16 maart, 11:43 uur

stem geplaatst

» details  

Sister Sledge - The Sisters (1982)

15 maart, 06:01 uur

stem geplaatst

» details  

Tears for Fears - Raoul and the Kings of Spain (1995)

14 maart, 19:38 uur

stem geplaatst

» details  

Tori Amos - Little Earthquakes (1992)

13 maart, 13:51 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,5 sterren

» details  

Dollkraut - Holy Ghost People (2017)

13 maart, 12:05 uur

Op zijn eigen Bandcamp pagina plakt hij de volgende tags aan dit album: Electronic, Lo-Fi, Electro, Electronica, Krautrock en Soundtrack. Ik kan me daar prima in vinden als ik dit album zo beluister.

Is aardig donker, veelal instrumentale, Lo-Fi Synthpop met af een toe een Psychedelisch orgeltje erbij. Minimum aan gitaar en diverse nummers kunnen doorgaan als Score/Soundtrack. Doet soms denken aan Jacco Gardner met minder zang en minder Psychedelische 60s vibe.

» details   » permalink  » reageer  

Vera Lynn - Her Greatest from Abbey Road (2017)

13 maart, 10:54 uur

Ter ere van haar 100ste verjaardag op 20 maart 2017 heeft Parlophone haar oudste(?) contractant Dame Vera Lynn geëerd met een verzamelaar. Alle nummers zijn digitaal afgestoft, geremastered en zo te horen bijna allemaal stereo versies. En ik moet zeggen het klinkt (via Spotify) echt prachtig.

Vera Lynn is bij mij vooral bekend van het slotnummer over de afsluitcredits van de Stanley Kubrick klassieker (welke eigenlijk niet?) Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb. We'll Meet Again klinkt terwijl in beeld er nucleaire bommen afgaan in deze komische thriller over de Koude Oorlog anno 1964.

Nu ben ik niet vies van Oldies en Vintage Pop van de jaren 40 tot en met de mid 60s maar zelden denk ik daarbij aan Vera Lynn. Ten onrechte want de nummers in deze uitvoeringen zijn prima, nergens te zoet en ook haar stem is prachtig. Ze was toen ondertussen al 45 - 57 want deze opnames zijn uit de periode 1962-1974 aldus het label.

Maar het is niet zo maar een verzamelaar maar heeft ook nog 5 nog nooit eerder uitgebrachte versie's van nummers en wel tracks: 1, 6, 7, 22 en 23. De eerste 3 zijn outtakes en de 2 laatsten zijn mixen door Ted Carfrae. Er is geen info over waarom deze versies destijds als outtake zijn beschouwd en ook niet wat de mix inhoud van Ted Carfrae, het klinkt allemaal prima. Een mooi eerbetoon.

» details   » permalink  » reageer  

Alondra de la Parra - Travíeso Carmesí (2011)

12 maart, 19:37 uur

stem geplaatst

» details  

The Mysterons - Meandering (2017)

11 maart, 18:49 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren

» details  

Valerie June - The Order of Time (2017)

11 maart, 00:24 uur

stem geplaatst

» details  

The Shins - Heartworms (2017)

10 maart, 19:20 uur

stem geplaatst

» details  

Hello Seahorse! - 10 Años (2017)

Alternatieve titel: En Vivo, 10 maart, 15:52 uur

Een prima sfeervol live album van de Mexicaanse Alternatieve Pop Rock band Hello Seahorse! die het experiment niet uit de weg gaan maar hier jammer genoeg niet veel van laten horen tijdens dit optreden. Toch is er meer dan genoeg muzikaal te genieten en zangeres Denise Gutiérrez kan ook behoorlijk de hoogte in met haar stem, ook live, een paar vlakke noten daargelaten.

» details   » permalink  » reageer  

Sky Between Leaves - Klein Blues (2016)

10 maart, 15:33 uur

stem geplaatst

» details  

Blonde Redhead - Melodie Citronique (2000)

10 maart, 13:28 uur

stem geplaatst

» details  

Blonde Redhead - Misery Is a Butterfly (2004)

10 maart, 12:33 uur

stem geplaatst

» details  

Dog in the Snow - Uncanny Valley (2015)

10 maart, 10:43 uur

stem geplaatst

» details  

Tiny Hazard - Greyland (2017)

9 maart, 19:37 uur

stem geplaatst

» details  

Rio en Medio - The Bride of Dynamite (2007)

9 maart, 13:17 uur

stem geplaatst

» details  

Mariee Sioux - Faces in the Rocks (2007)

9 maart, 00:11 uur

stem geplaatst

» details  

The Magnetic Fields - 50 Song Memoir (2017)

8 maart, 12:49 uur

Ook disc 2: 1976-1985 is beschikbaar gekomen op NPR.
edit: ook de rest van het album is beschikbaar als je disc 2 toevoegt.

Ik heb niet eerder naar deze band/act geluisterd: de eerste disc klinkt erg Lo-Fi, jammer dat de stem een beetje berusteden overkomt en ook wat saai of juist daardoor weinig opwindend klinkt.

Muzikaal is het wel aardig. Was wel benieuwd naar dit project, omdat ik las dat hij over het hele album elk instrument maar 7x gebruikt en ook maar maximaal 7 instrumenten per nummer. Toch passen de nummers allemaal prima bij elkaar, vooral door de stem en de Lo-Fi sfeer. Wellicht wordt er wat gesmokkeld, bijvoorbeeld door verschillende akoestische gitaren te gebruiken en daardoor dus vaker dan 7x een akoestische gitaar te horen is. Soms doet het wat denken aan Tuxedomoon.

De nummers zijn kort, gemiddeld 3 minuten lang, waarschijnlijk ga ik dit maar 1x compleet luisteren en zet dan de leukste nummers in mijn playlist van 2017.

disc 1 favoriet: Eye Contact, It Could Have Been Paradise en My Mama Ain't (met Oosterse invloeden)

disc 2 favoriet: Hustle '76, Rock'n'Roll Will Ruin Your Life, How to Play the Synthesizer

...en verder Cold-Blooded Man

Heb niet de indruk dat ik nu 50 jaar van iemands leven ken. Het keurslijf waarin dit project zit mag dan los zitten het is niet te min een cel. Dat wat het album bind, de stem met Lo-Fi muzikale aankleding, is niet alleen het sterkste punt maar ook het zwakste. Het is net alsof alles in één emotie wordt uitgedrukt wat je in 50 jaar hebt meegemaakt. Maar niemand is 50 jaar gelukkig of verdrietig of woedend of verliefd... Individuele nummers klinken leuk of interessant maar na een uurtje kan het mijn aandacht niet meer vasthouden. Had misschien beter geweest om elk disc met 10 jaar een aparte 'smoel' te geven en meer variatie in de stemming van de nummers te maken. De lengte van het album nodigt mij niet uit om dit nog eens op te zetten, luisteren in etappes lijkt me verstandig.

» details   » permalink  » reageer  

Ghost Bees - Tasseomancy (2008)

8 maart, 00:11 uur

stem geplaatst

» details  

Caro Emerald - Emerald Island (2017)

7 maart, 23:02 uur

Uh... officieel pas uit over 10 dagen maar op dit moment al overal te streamen, zal wel te maken hebben met de try-out show die vandaag heeft plaatsgevonden.

De single Whatchugot is het meest uptempo nummer, meer Pop dan Jazz.

Het tempo op deze nummers lijkt me iets trager dan ik van haar ken. Onmiskenbaar heeft Caro Tropische invloeden in deze Jazzy nummers verwerkt, maar ook Reggae op Never Ever en daarmee het leukste nummer op dit album.

The Dark is een instrumentaal met een Retro feel die op een Psychedelisch album niet zou misstaan.

» details   » permalink  » reageer  

Peluché - Utopia Village (2016)

7 maart, 21:51 uur

Indie Pop / Dream Pop uit Londen door het trio Amy, Rhapsody, Sophie.

Soms ook wel Jazzy / Ethereal invloeden (inclusief saxofoon) en een prominente plek voor de bas waardoor het ook wel naar Franse Indie neigt, iets wat experimenteel.

Ben hier wel door gecharmeerd, alhoewel ik vind dat de zang iets meer voor in de mix had gemogen en iets minder verdronken in de galm.

singles: Swim en Muchachito (Spaans voor jongetje), ook de moeite is de live video versie van Family.

» details   » permalink  » reageer  

Tasseomancy - Ulalume (2011)

7 maart, 21:01 uur

stem geplaatst

» details  

alt-J (∆) - An Awesome Wave (2012)

7 maart, 12:20 uur

stem geplaatst

» details  

Cheap Trick - Dream Police (1979)

7 maart, 01:22 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Soviet Soviet - Fate (2013)

7 maart, 00:54 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Cocteau Twins - Head over Heels (1983)

7 maart, 00:20 uur

stem geplaatst

» details  

The Feelies - In Between (2017)

6 maart, 22:44 uur

stem geplaatst

» details  

Blonde Redhead - 3 O'Clock (2017)

6 maart, 19:12 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren

» details  

Cheap Trick - Cheap Trick (1977)

6 maart, 17:40 uur

stem geplaatst

» details  

Cheap Trick - The Latest (2009)

6 maart, 17:12 uur

stem geplaatst

» details  

The Record Company - Give It Back to You (2016)

5 maart, 18:28 uur

stem geplaatst

» details  

Heimat - Heimat (2016)

5 maart, 12:57 uur

Fransozen die in het Duits zingen, komt minder vaak voor dan Grieken die in het Duits zingen! Daarmee is Heimat al per definitie een vreemde eend, een alternatieve act.

Folk die zijn invloeden ook uit de Wereld muziek haalt, met name Oosterse invloeden, zoals een gamelan in Dein Architekt. Het midtempo ritme wordt zo te horen bepaald door drumcomputer/sequencer en neigt naar alternatieve 80s acts, niet gelikt of overgeproduceerd eerder met een rauw rafelrandje en soms Minimal. Dit soort acts zouden het dan ook goed doen op alternatieve feesten/Gothic parties. Herinneringen aan Siouxsie (met name haar werk in The Creatures - Hai! (2003)) en Nico komen naar boven, alsmede door de stem van de zangeres ook wel NDW.

Ook een album voor wie van de alternatieve Folk van Sieben - The Old Magic (2016) houdt, van de Engelsman met de Duitse moniker.

» details   » permalink  » reageer  

Nadia Reid - Preservation (2017)

4 maart, 16:31 uur

stem geplaatst

» details  

Sleaford Mods - T.C.R. (2016)

4 maart, 15:30 uur

stem geplaatst

» details  

Oko Ebombo - Naked Life (2016)

4 maart, 12:45 uur

Mooi maar lastig te definiëren, een Franse poëet, minder militante dan Saul Williams.

De muziek neigt dan ook meer naar Jazz en Ambient maar heeft een basis in Electronic Pop (met vaak Spacey synths). Soms een subtiele saxofoon erbij.. waardoor ook Smooth Jazz op de loer ligt maar dat wordt het niet vanwege de levenswijze teksten.

Opgenomen over de globe: Parijs, Portland, NYC en Londen.

» details   » permalink  » reageer  

Soviet Soviet - Endless (2016)

4 maart, 11:56 uur

stem geplaatst

» details  

Grandaddy - Last Place (2017)

4 maart, 00:25 uur

stem geplaatst

» details  

Mercury Rev - Istanbul 2011 (2017)

3 maart, 15:08 uur

stem geplaatst

» details  

Pixx - Fall In (2015)

3 maart, 12:24 uur

stem geplaatst

» details  

Maggie Rogers - Now That the Light Is Fading (2017)

3 maart, 00:18 uur

stem geplaatst

» details  

Lucifer - As We Are (1975)

2 maart, 21:37 uur

stem geplaatst

» details  

Chicano Batman - Joven Navegante (2012)

2 maart, 20:30 uur

stem geplaatst

» details  

Daymé Arocena - Cubafonía (2017)

2 maart, 17:59 uur

stem geplaatst

» details  

Kadhja Bonet - The Visitor (2016)

2 maart, 00:10 uur

Mooi soulvol, en dan ook nog de hoogte in kunnen met die stem... dromerige 70s vibe.

Voornamelijk eigen composities plus 2 covers: Portrait of Tracy van Jaco Pastorius (1976) en Francisco van Milton Nascimento - Milton (1976)

Verder op Fairweather Friend de harp van Low Leaf
...en op Nobody Other de organ van Dennis Hamm die ook te horen is op Thundercat - Drunk (2017)

Favorieten: Honeycomb, The Visitor en Nobody Other

» details   » permalink  » reageer  

Earth & Fire - Reality Fills Fantasy (1979)

1 maart, 23:38 uur

stem geplaatst

» details  

zZz - Juggernaut (2015)

1 maart, 14:02 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren

» details  

Obi Best - Sentimental Education (2010)

1 maart, 11:26 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

The Bastard Fairies - Memento Mori (2007)

1 maart, 10:27 uur

Eigenzinnige ('querky / weird') Indie Pop die af en toe schuurt aan Lo-Fi en Indie Rock en volgens Wikipedia valt onder Anti-Folk, wat dat dan ook mogen zijn.

De zang komt van een rijk bedeelde sensuele dame die onder de moniker Yellow Thunder Woman door het leven gaat, met Native American afkomst. Het is een minder schreeuwerige Poppy versie van The Dresden Dolls met een zangeres met een zoetere stem dan die van Amanda Palmer

De teksten van de nummers zijn milt giftig, maatschappij kritisch, sensueel en licht feministisch en ook daar dus affiniteit met The Dresden Dolls. Maar laatst genoemde waren door hun Punk Cabaret uitstraling (nog altijd) aantrekkelijker.

The Bastard Fairies hebben dan wel een video "The Coolest 8 Year Old In The World Talks About O'Reilly" die ooit de Top 10 zou hebben gehaald van meest besproken video. Ook hebben ze een documentaire gemaakt The Canary Effect (met hulp van Dave Stewart van Eurythmics) die handelt over de verwoestende effecten van de Amerikaanse politiek op de levens van Native Americans.

Maar zover ik kan nagaan is dit hun enige longplayer

Favoriete nummers: Moribund, Ode to the Prostitute en Everyone Has a Secret

» details   » permalink  » reageer  

Touché - It's Fate (2013)

1 maart, 00:37 uur

Een album van Alex Lilly dit keer samen met Bram Inscore (songwriter/producer) in een iets stevigere Indie Pop stijl die me zeer bevalt. De gitaren worden niet geschuwd maar het blijft altijd zeer beschaafd als ingrediënt en niet als dominante factor zoals dat bij Indie Rock wel is.

Doet denken aan Chairlift - Something (2012), maar ook wel aan Goldfrapp en zelfs Metric

Favoriete nummers: Bad Dreams, Everything He Wants

» details   » permalink  » reageer