Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van E-Clect-Eddy. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2016, februari 2016, maart 2016, april 2016, mei 2016, juni 2016, juli 2016, augustus 2016, september 2016, oktober 2016, november 2016, december 2016, januari 2017, februari 2017, maart 2017, april 2017, mei 2017, juni 2017, juli 2017

Feu! Chatterton - Feu! Chatterton (2014)

vandaag om 11:28 uur

stem geplaatst

» details  

Electro Spectre - Been Too Long (2017)

gisteren om 17:21 uur

stem geplaatst

» details  

Lynette Williams - Songs for Sarah (2013)

gisteren om 14:12 uur

stem geplaatst

» details  

Lynette Williams - Love Thee, Not Chaos (2016)

gisteren om 14:12 uur

stem geplaatst

» details  

Les Fils du Calvaire - Fils De... (2016)

afgelopen dinsdag om 17:24 uur

stem geplaatst

» details  

Barry Adamson - Love Sick Dick (2017)

afgelopen dinsdag om 15:45 uur

Electronic Jazz als genres schieten hier wel een beetje te kort, er zitten ook veel Rock en Pop invloeden in en hinten van New Wave. Acid Jazz en Experimental van Discogs zit dan wat dichter bij het beschrijven ervan.

Barry Adamson heeft een aardig staat van dienst met werk voor/in: Magazine, Buzzcocks, Visage, Pete Shelley, The Birthday Party, Nick Cave and the Bad Seeds, Pan Sonic en ook actief als remixer voor oa Nitzer Ebb en Depeche Mode.

Reden genoeg om dit eens een keer te beluisteren, de eerste kennismaking is even wennen (vooral aan die stem) maar er zit genoeg variatie is om me te boeien, Rock en Pop is trouwens nergens ver weg, dus echt heel erg experimenteel is het niet en dus toegankelijk.

Favo's Sweet Misery en People Like Us (doet denken aan het werk van Fat Boy Slim).

» details   » permalink  » reageer  

Blondino - Jamais sans la Nuit (2017)

afgelopen dinsdag om 12:04 uur

Op zomerse dagen krijg ik vaak zin om een blik in de Franse alternatieve scene te werpen. Blondino zijn zangeres Tiphaine Lozupone en Jean-Christophe Ortega die volgens Discogs muziek maken in de stijl: Alternative Pop / Rock / Folk / Chanson Française voor het gemak maar Indie Pop bestempeld. Gezongen met een wat ingetogen, licht hese stem en lichtelijk psychedelisch

Ten opzichte van de voorgaande EP is het tempo nog iets verder terug geschroefd, daardoor mist dit album een paar nummers dat zo af en toe de boel los kunnen schudden.

Bleu en Les Lumières de la Ville waren als singles uitgebracht.

» details   » permalink  » reageer  

Marie-Flore - Passade digitale (2017)

afgelopen dinsdag om 01:13 uur

stem geplaatst

» details  

Alexia Gredy - L'habitude (2017)

afgelopen maandag om 23:46 uur

stem geplaatst

» details  

Blondino - Blondino (2016)

afgelopen maandag om 22:06 uur

Franse Indie Pop, Oslo is de single die met ze galmend orgeltje iets als Psychedelisch 60s Pop klinkt.

L'amour N'est-il ook veel galm op dit nummer met een als gitaar klinkende synth.

Doet wat denken aan Jacco Gardner maar dan met een Franse zangeres

» details   » permalink  » reageer  

Les Fils du Calvaire - Rester Avec Toi (2015)

afgelopen maandag om 19:09 uur

stem geplaatst

» details  

We Are Match - Shores: The Grand Budapest Orchestra (2016)

afgelopen maandag om 17:20 uur

stem geplaatst

» details  

Laibach - Also Sprach Zarathustra (2017)

afgelopen maandag om 12:57 uur

Heb dit album nu 5x beluisterd en ik vergelijk het met een score: veel tekst en zang zit er niet in, plus veel muziek heeft een orkestraal karakter al dan niet uit synthesizers. Ik kan geen Rock herkennen in de nummers op dit album, dus mag Rock als genre hier vervangen worden met het beter passende NeoKlassiek.

'Also sprach Zarathustra' is een boek van Friedrich Nietzsche die ik niet gelezen heb maar Wikipedia biedt uitkomst. Zware kost die Richard Strauss inspireerde tot een muzikaal stuk die uiteindelijk z'n weg vond naar Stanley Kubric's 2001: A Space Odyssey en dat was mijn eerste kennismaking daarmee. De muziek van die wereldberoemde bombastische openingsscène komt hier niet terug. Dat zou dan track 11 moeten zijn op dit album, terwijl track 12 dan vergelijkbaar zou moeten zijn met de zgn Star Gate scene uit de film. Daar hoor ik dan wel de overeenkomsten in.

Ik ken het stuk van Strauss niet dus weet niet of er nog ander overeenkomsten zijn met dat stuk en dit werk van Laibach. Ik vermoed dat ze zelf een interpretatie hebben gemaakt op het werk van Nietzsche en Strauss links hebben laten liggen.

Het klinkt allemaal prima en zelfs prachtig, het combineert Experiment en elektronische muziek met de grootsheid en bombast van een orkest. In Von Gipfel zu Gipfel hoor ik ook wel iets terug van het filmische M83 op één van hun eerste albums, maar wel donkerder. Maar ik kan het gemakkelijker vergelijken met de scores die Matt johnson (The The) maakte voor oa Hyena (2015) die ook een duistere sfeer heeft.

Ik luister liever naar een dansbare versie van Laibach en zal dit album dus waarschijnlijk niet meer dan 10x beluisteren maar deze kan je zowel opzetten als achtergrond op een regenachtige avond met een donker boek maar ook als een album waar je voor kunt gaan zitten om aandachtig te beluisteren. Laibach stelt niet teleur.

Naast Von Gipfel zu Gipfel vind ik Die Unschuld I en 2 het meest toegankelijk, door dat er ook zang aanwezig is.

» details   » permalink  » reageer  

We Are Match - Relizane EP (2013)

afgelopen zondag om 19:47 uur

stem geplaatst

» details  

L'Impératrice - Version Acoustique (2017)

Alternatieve titel: Odyssée: Version Acoustique, afgelopen zondag om 19:20 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Samba De La Muerte - Colors (2016)

afgelopen zondag om 16:33 uur

Franse Indie Rock met een zanger die afwisselend in het Engels en Frans zingt. Ze stoppen daar ook wat andere invloeden in: Latin, soms Jazzy, soms luchtig Tropisch door extra percussieve details zonder dat het echt Braziliaanse samba wordt. Ook als er stukje mantra-achtig in zitten zoals in You'll Never Know When I Lie. Een Indie Rock variatie op Samba?

De stem van de zanger is prima voor Indie Rock maar echt mooi vind ik het niet, iets te schel (misschien verkeerd vastgelegd?

Er is ondertussen een nieuwe EP uit OK! die iets meer Jazzy klinkt.

» details   » permalink  » reageer  

Camp Claude - Hero (2016)

afgelopen zondag om 12:56 uur

stem geplaatst

» details  

Estrons - She's Here Now (2016)

afgelopen zondag om 12:31 uur

Zelf noemen ze het Alternative Rock / Pop Rock maar zelf vind ik het neigen naar Punk Rock / Punk Pop, lekker rebelse zangeres, hun derde of vierde EP maar deze is de eerste waar ik kennis van neem. Een band uit Wales die bilingual zingt... maar niet op deze EP, althans ik heb het niet gehoord of zou zij af een toe een woordje Welsh in de mix gooien?

I'm Not Your Girl is mijn favoriet.

» details   » permalink  » reageer  

Siobhan Wilson - There Are No Saints (2017)

afgelopen zondag om 01:31 uur

stem geplaatst

» details  

Oh Wonder - Ultralife (2017)

afgelopen zondag om 00:55 uur

stem geplaatst

» details  

Mura Masa - Mura Masa (2017)

afgelopen zondag om 00:54 uur

stem geplaatst

» details  

Coldplay - Kaleidoscope EP (2017)

afgelopen zaterdag om 21:32 uur

stem geplaatst

» details  

David Bowie - Cracked Actor (2017)

Alternatieve titel: Live Los Angeles '74, afgelopen zaterdag om 20:04 uur

stem geplaatst

» details  

Tiny Ruins & A Singer of Songs - Little Notes (2010)

afgelopen zaterdag om 17:15 uur

stem geplaatst

» details  

This Is the Kit - Moonshine Freeze (2017)

afgelopen zaterdag om 01:44 uur

stem geplaatst

» details  

Kaitlyn Aurelia Smith - EARS (2016)

afgelopen zaterdag om 00:15 uur

stem geplaatst

» details  

Pinc Louds - Pinc Louds (2017)

afgelopen vrijdag om 22:51 uur

stem geplaatst

» details  

Waxahatchee - Out in the Storm (2017)

13 juli, 17:18 uur

stem geplaatst

» details  

Nicole Atkins - Goodnight Rhonda Lee (2017)

13 juli, 16:14 uur

stem geplaatst

» details  

DJ Shadow - The Mountain Has Fallen (2017)

12 juli, 23:17 uur

stem geplaatst

» details  

Hante. - No Hard Feelings (2016)

11 juli, 23:03 uur

stem geplaatst

» details  

Sixth June - Virgo Rising (2017)

11 juli, 19:14 uur

Op hun Bandcamp pagina taggen zij zichzelf met: Cold Wave, Industrial, Minimal, Post Punk en Synth Pop. Ik vind zelf dat voor de Synthpop domineert maar dan wel een wat donkerdere versie ervan, dus Cold Wave komt dan toch het dichtst in de buurt. Uit Servië dus met fijn somber zingende zangeres

De lome synths doen regelmatig 80s aan, zeer goed genietbaar. Af en toe gaat het tempo iets omhoog en vooral dan komen die 80s Synthpop herinneringen naar boven. In de afsluiter Falling hebben ze wat inspiratie gehaald uit Kraftwerk's Autobahn alleen sprinter er af een toe een Indie Rock gitaartje en saxofoon meer over de vluchtstrook.

Favoriete nummers: Nebo en Call Me

» details   » permalink  » reageer  

Cheap Trick - We're All Alright! (2017)

11 juli, 12:00 uur

stem geplaatst

» details  

The Amsterdammers - Early Twenties (2017)

10 juli, 00:49 uur

Een Spaanse Indie Rock band met een Nederlandse connectie, ze hebben in Amsterdam gespeeld en dat was blijkbaar genoeg inspiratie voor een bandnaam.

Het stampende First True Love is een heerlijk nummer, beste van deze EP. Fijne korte nummers, een hint van Folk in Cape Town Chronicles. De single is I Don't Want to Be Like You, verder is Superman ook goed te pruimen en voorzien van een lyric-video.

Muzikaal is het prima, alleen over stijl van zingen van deze zanger ben ik er nog niet uit.

» details   » permalink  » reageer  

Aleks Syntek - Trasatlántico (2017)

9 juli, 21:25 uur

stem geplaatst

» details  

Bounty Island - Bounty Island (2015)

9 juli, 16:00 uur

Psychedelic, Lo-Fi, Indie Rock, Indie Pop van Nederlandse bodem aldus Discogs en de instrumentale opener inclusief subtiele saxofoon Galapagos is zeer goed te pruimen. Ook heldere open akkoorden op de gitaar in het lang uitgesponnen tweede nummer Avocado Girl en weer die saxofoon. Het populairste nummer op Spotify gevolgd door het nummer dat hierna komt.

The Joy of Misery en Atlantis klinken als iets wat DJ Shadow zou kunnen gebruiken. Ocarina of Time is wel heel erg lang uitgesponnen en dreigt tegen het eind de luisteraar in slaap te sukkelen maar dan komt de opening van The Peacock Bar om weer wat leven in de brouwerij te brengen.

Het tempo ligt laag, een album voor de avond of voor relaxte zomerse dagen. Af een toe een zangeres die bij springt maar ook de zanger heeft niet al te veel te doen. De heren laten hun instrumenten vooral spreken.

Favorieten: afsluiter Gun Shy waar alles samenkomt, naast Avocado Girl

» details   » permalink  » reageer  

Dear Deer - Oh My... (2016)

8 juli, 22:04 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Tanks and Tears - Aware (2017)

8 juli, 13:15 uur

stem geplaatst

» details  

Film School - June (2016)

8 juli, 12:51 uur

stem geplaatst

» details  

Yazoo - You and Me Both (1983)

7 juli, 13:34 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Offa Rex - The Queen of Hearts (2017)

7 juli, 11:17 uur

Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren voor de officiële release via een stream van NPR first listen

Dit project is een samenwerking tussen de Britse Folk zangeres Olivia Chaney (wiens stem doet denken aan Maggie "Moonlight Shadow" Reilly) en de Amerikaanse Folk Rockers van The Decemberists

De muziek is geïnspireerd door de Britse Folk van de 60s en de 70s en zo klinkt het dan ook, verder klinkt er soms ook wat Americana in door. Voornamelijk lead-vocals van Olivia maar ook Colin mag zo af en toe een stukje zingen. Het geluid wat ik ken van twee albums van The Decemberists klinkt ook wel redelijk herkenbaar in sommige nummers.

Singles: het titelnummer en The Old Churchyard en verder goed te pruimen Willie O' Winsbury (met fijn tokkelwerk) en lekker grommende gitaren op Sheepcrook and Black Dog

» details   » permalink  » reageer  

Spinvis - Trein Vuur Dageraad (2017)

6 juli, 16:30 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren

» details  

Jacques Brel - Jacques Brel 3 (1958)

Alternatieve titel: Au Printemps, 6 juli, 12:38 uur

stem geplaatst

» details  

Jacques Brel - Jacques Brel 5 (1961)

Alternatieve titel: Marieke, 6 juli, 12:37 uur

stem geplaatst

» details  

Mass Gothic - Mass Gothic (2016)

6 juli, 00:19 uur

stem geplaatst

» details  

Jacques Brel - Jacques Brel (1962)

Alternatieve titel: Les Bourgeois, 6 juli, 00:07 uur

stem geplaatst

» details  

Jacques Brel - Brel en Public Olympia 61 (1962)

Alternatieve titel: Jacques Brel 8, 5 juli, 23:30 uur

stem geplaatst

» details  

Broken Social Scene - Hug of Thunder (2017)

3 juli, 21:21 uur

stem geplaatst

» details  

The Beach Boys - Carl and the Passions: So Tough (1972)

2 juli, 12:57 uur

Eerst mijn persoonlijk favoriet van de strandjongens Surf's Up (1971) geluisterd en dan is het altijd gewaagd om een album te verkennen die je nog niet kent.

De eerste beluisteringen bevallen gelukkig prima. Fijne kennismaking.

Here She Comes zou ik (bijna) nooit herkend hebben als een Beach Boys nummers als ik het niet hier eerst gehoord had. Het schuift richting Jazzy Rock met een dot Funk en dan ook nog een gitaar-solo, de samenzang is ook compleet anders van opzet.

Fraai gebruik van een orkest op nummers als Make It Good en Cuddle Up is echt prachtig dramatisch en doet me ook wel denken aan George Martin.

OP het album klinkt het alsof The Beach Boys zoekende zijn naar een nieuwe geluid, diverse stijlen worden uitgeprobeerd zoals het Gospel-achtige He Come Down met dito Christelijke teksten.

De ingetogen B-kant klinkt meer in het verlengde van de iets wat sombere voorganger Surf's Up en spreekt me daarom meteen aan. De A-kant heeft deels een typisch vroege 70s geluid waarin andere stijlen uitgeprobeerd worden.

» details   » permalink  » reageer  

The Gift - Altar (2017)

1 juli, 15:59 uur

Ha! daar is die dan, het door Brian Eno geproduceerde album... ontsnapt aan mijn aandacht maar aanbevolen door Spotify. Brian heeft ook nog een behoorlijk vocaal aandeel op Love Without Violins.

Verder is deze gemixt door niemand anders dan Flood, wel bekend van productie en techniek voor The Associates, Cabaret Voltaire, Marc And Mambas, The Mighty Wah!, Erasure, Nick Cave And The Bad Seeds, Nine Inch Nails, Depeche Mode... met andere woorden twee keien uit de 80s/90s die deze Portugese band te hulp komen.

Pop Rock Electro aldus Discogs > Synthpop is ook niet ver weg wat mij betreft als je een nummer als Clinic Hope hoort. Terwijl in de andere single Big Fish een mix van Indie Rock en Synthpop is.

De muziek klinkt prima, het is echte de stem van deze zangeres Sónia Tavares die ik als de grootste handicap ervaar, die maakt niet zo veel indruk. De band bestaat al 20 jaar en de zangeres is 'pas' 40 maar behalve dat Engels met net iets te veel accent is ze gewoon niet heel vocaal begaafd. Op het podium is ze gewoon een beest en dan wordt je dus afgeleid, plus kan de stem iets verborgen worden in de mix. Op het album staat deze vanzelfsprekend iets meer naar voren in de mix.

Maar als geheel is het een goed album, iets wat Retro zonder gedateerd te klinken.

» details   » permalink  » reageer  

Oté Maloya (2017)

Alternatieve titel: The Birth of Electric Maloya on Réunion Island 1975-1986, 30 juni, 18:32 uur

Dacht dat Réunion een eiland in de Caraïben was, maar het ligt naast Madagaskar in de Indische Oceaan, een Frans overzees departement.

Maloya blijkt dus de locale percussieve muziekstijl te zijn, die vanzelfsprekend Afrikaans van origine is en verder dus veel Franse invloeden. Zeer goed te pruimen. Verder horen vele er verwantschap in met de Blues, aldus Wikipedia, en was dit genre zelfs verboden vanwege de Creoolse oorsprong. Zelf hoor ik er ook wat verwantschap in met Zouk, alleen ligt het tempo hier lager.

Favoriet: P'tit Femme Mon Gâté van Cormoran Group en Serre Serre Pas van Gilberte met marimba-achtige klanken

» details   » permalink  » reageer  

Gloria Trevi & Alejandra Guzmán - Versus (2017)

30 juni, 16:57 uur

De "Mexicaanse Madonna" Gloria Trevi en "de koningin van de (Mexicaanse) Rock" Alejandra Guzmán begonnen beiden einde van de 80s aan hun solo carrière's. Scoren beiden diverse Latin Rock / Latin Pop hits en doen nu samen een tournee. Beiden in dezelfde week geboren maar in verschillende steden en beiden net geen 50. En dat ziet er nog behoorlijk appetijtelijk uit, doen uiterlijk en muzikaal denken aan de Duitse rockster Nena.

De nummers zijn door behoorlijk dansbaar, mede door het veelvuldig gebruik van House-achtige synths, afgewisseld met wat Cumbia-achtige nummers. Maar de rockende gitaren worden niet gespaard ook als het niet heel bijzondere gitaristen zijn.

Satisfecha is een Spaanstalige cover van het welbekende Stones nummers... 1x raden welke altijd feest welke vorm dit nummer ook aanneemt.

Hey Güera & la Papá Sin Catsup is volgens mij een mash-up van twee hits van de dames.

Het is best wel een vermakelijk album, ook als ik nooit een echte fan van de dames zal worden. Maar die rauwe stem van Trevi is wel precies wat een Rock diva nodig heeft. Leuk om een paar keer te beluisteren op zomerse dagen / nachten.

» details   » permalink  » reageer  

LANY - LANY (2017)

30 juni, 14:24 uur

stem geplaatst

» details  

Slowdive - Slowdive (2017)

30 juni, 12:41 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,0 sterren

» details  

Beach House - B-Sides and Rarities (2017)

30 juni, 12:07 uur

stem geplaatst

» details  

Tristen - Sneaker Waves (2017)

29 juni, 20:24 uur

stem geplaatst

» details  

Sarah Jaffe - Bad Baby (2017)

29 juni, 20:24 uur

stem geplaatst

» details  

James Elkington - Wintres Woma (2017)

29 juni, 20:23 uur

stem geplaatst

» details  

The Afghan Whigs - In Spades (2017)

28 juni, 18:26 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Lizette Lizette - Raveland (2013)

28 juni, 10:49 uur

stem geplaatst

» details  

Lizette Lizette - Queerbody (2017)

28 juni, 00:01 uur

In principe een 'fout' album, de synths / sequencers / drumcomputers klinken erg gedateerd maar het zijn wel lekkere 'vette' synths waardoor deze Zweedse Synthpop meer op Electro lijkt.

Deze "gender neutral" act klinkt toch vooral als door een zangeres ingezongen. Met dat soort tags en labels is dit iets wat duidelijk in het hokje 'anders' / alternatief past: iets voor Gothic dansfeesten.

Het begin van Future doet wat denken aan het vroege werk van Depeche Mode. Überhaupt klinkt het naar 80s / 90s alternatieve acts die zwaar leunden op synths.

Easy Street en Rest waren singles, ze weet het geluid van toen goed te vangen.

» details   » permalink  » reageer  

The Avalanches - Since I Left You (2000)

27 juni, 19:04 uur

stem geplaatst

» details  

Jessica Hernandez & The Deltas - Telephone (2017)

26 juni, 23:54 uur

stem geplaatst

» details  

Jessica Hernandez & The Deltas - Teléfono (2017)

26 juni, 20:02 uur

De Spaanstalige versie van het album maar als eerste beluisterd, hierna het Engelstalige Telephone.

Deze tweetalige dame was geïnspireerd door het huidige politieke klimaat om haar Latino achtergrond niet te verbergen maar juist meer te benadrukken. Amerikaanse Chicano Rockers in de 60s, 70s en 80s zoals Ritchie Valens, Santana en Los Lobos gingen haar al voor. Haar werk wordt een beetje vergeleken met Amy Winehouse maar die maakte naar mijn mening meer tranentrekkende dan rebelse nummers.

Ik heb een zwak voor deze act die lekker rauw en rebels uit de hoek kan komen maar toch redelijk binnen de lijntjes kleurt. Rock and Roll, Garage Rock, Pop Rock, Pop Punk, Rockabilly en Funk/Soul komt allemaal terug in de nummers. Bij veel Latino acts prefereer ik de Spaanstalige versie van de nummers boven de Engels (vertalingen), ze klinken meer naturel en passen bij de act.

Bij dit album heb ik het omgekeerde, de Spaanse versies klinken prima maar nu vind ik de Engelse versie gewoon net iets lekkerder klinken. Heb ik 4x beluisterd en zal het nog wel een paar keer luisteren maar vermoed dat ik meer naar het andere album zal luisteren en mogelijk hoger ga waarderen. Weet ik eigenlijk wel bijna zeker.

Betere nummers: Teléfono, Escapar, Hot to Trot (Español)

» details   » permalink  » reageer  

Kim Wilde - Come Out and Play (2010)

25 juni, 20:10 uur

Gewoon een aardig Pop (Rock) / Synthpop album van Kim met een 'vol', wat bombastisch geluid waardoor het wat meer Rock lijkt dan het echt is. De drums veel op de voorgrond evenals de synths, gelukkig wel in de juiste verhouding gemixt t.o.v. de vocalen. Nadeel van de bombast is dat je dit album alleen op de juiste (harde) volume recht doet, zodra je het volume wat terugdraait dan klinkt het minder, of liever dan klinkt het wat raar.

Kim is nog goed bij stem en ook nog mooi op 'tape' vastgelegd in de intieme afsluiter Jessica. Er zitten ook weinig opdringerige effecten op de stem en ik kan ook geen auto-tune bespeuren, die is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering ...album is dan 7 jaar oud maar dan nog!

Betere nummers: King of the World, Lights Down Low en het te korte Jessica

» details   » permalink  » reageer  

Alison Moyet - Other (2017)

25 juni, 00:56 uur

stem geplaatst

» details  

Linde Schöne - Linde van Nimma (2017)

25 juni, 00:11 uur

stem geplaatst

» details  

Sapho - Passions, Passons (1985)

23 juni, 13:39 uur

stem geplaatst

» details  

Dexys Midnight Runners - Searching for the Young Soul Rebels (1980)

22 juni, 16:47 uur

stem geplaatst

» details  

La Gusana Ciega - Borregos en la Niebla I (2017)

22 juni, 15:29 uur

Niks mis met deze Mexicaanse act die al 20 jaar diverse vormen van Rock gebruikt in zijn muziek: Pop Rock, Alternative Rock, Indie Rock en maar weinig Latin invloeden, alleen in Hambre y Sed zit wat meer Latin percussie. Het is wel allemaal in het Spaans gezongen, door zanger/gitarist Daniel Gutiérrez, de enig die is overgebleven van het oorspronkelijke drietal.

La Gusana Ciega > De Blinde Worm (gusano = worm, ga er hier vanuit dat ze de vrouwelijke vorm van het woord gebruikte en dat het geen straatdialect /scheldwoord of iets dergelijks is)

1987 prima Pop Rock met op het end een sax die even mee doet.
Cisne Negro > Zwarte zwaan
Ejército de Hormigas een troep / leger (?) mieren
Borregos en la Niebla > Schapen in de mist

Leuke Mexicaanse beestenboel. Niks vernieuwends, prima vermaak.

» details   » permalink  » reageer  

Glen Campbell - Adiós (2017)

22 juni, 01:01 uur

stem geplaatst

» details  

Marsheaux - Ath.Lon (2016)

21 juni, 00:33 uur

stem geplaatst

» details  

Serge Gainsbourg - N° 4 (1962)

20 juni, 22:43 uur

stem geplaatst

» details  

Shakira - El Dorado (2017)

20 juni, 14:12 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Lorde - Melodrama (2017)

20 juni, 01:02 uur

stem geplaatst

» details  

Lea Porcelain - Hymns to the Night (2017)

20 juni, 00:22 uur

stem geplaatst

» details  

London Grammar - Truth Is a Beautiful Thing (2017)

19 juni, 22:13 uur

stem geplaatst

» details  

Royal Blood - How Did We Get So Dark? (2017)

19 juni, 18:26 uur

stem geplaatst

» details  

Curtis Mayfield - Sweet Exorcist (1974)

19 juni, 16:08 uur

stem geplaatst

» details  

Curtis Mayfield - Back to the World (1973)

19 juni, 16:08 uur

stem geplaatst

» details  

VCO '80 (2014)

Alternatieve titel: Voyage en France, 19 juni, 15:25 uur

Fijn overzicht van Franse synthesizer acts uit de 70s en 80s, met daarop de ultieme Synthpop / Disco nummer van 1977 Magic Fly van Space.

Verder goed te pruimen de nummers van: Sapho, Jacno, Arto en Ellie & Jacno.

» details   » permalink  » reageer  

Jacno - Jacno (1979)

19 juni, 13:31 uur

Via Stinky Toys - Stinky Toys (1979), Lio - Lio (1980) en Elli & Jacno - Tout Va Sauter (1980) me ook eens gewaagd aan dit album van Denis Quilliard (3-7-1957 / 6-11-2009) zoals Jacno eigenlijk heette.

Simplistische Synthpop (of is dat dubbelop?) alhoewel het soms wel neigt naar Electro, alleen op Anne Cherchait L'amour zang (door Elli Medeiros). Deze zangeres schreef ook Amoureux Solitaires voor Lio, ik meen oorspronkelijk in Spaans, er is in elk geval ook een Spaanse versie van. Het tempo van de nummers is over het algemeen net iets te traag. Snellere versies met zang zouden waarschijnlijk hits kunnen zijn geweest.

sq volgens mij is dat Elli en niet Lio op de achterzijde van het vinyl album.

» details   » permalink  » reageer  

Katy Perry - MTV Unplugged (2009)

18 juni, 19:45 uur

Katy Perry kan inderdaad wel zingen, zijn er beter zangeressen? Absoluut maar daar draait het bij Pop niet om. Daar gaat het om entertainment en herkenbaarheid (wat mij betreft). En als je haar alleen zou kennen van I Kissed a Girl en je zou een onbekend nummer van dit album horen dan denk ik dat je haar stem er wel in herkend. Ik in elk geval wel.

Ze heeft een wat 'scherpe / harde' licht nasale stem die wat koud overkomt in tegenstelling tot 'ronde' stemmen die warmer klinken. In de Dans Pop kan dat een voordeel zijn om dan boven de muzikale bombast uit te komen maar in een akoestische kan ze dat minder verstoppen. Maar het gaat haar goed af.

Dansbare Pop laat zich moeilijk vertalen naar akoestische versies vandaar dat ze hier meer met een Folk Rock attitude aangekleed zijn. Toch een soort van 'wall-of-sound' folky bombast om de energie van de originele wat tegemoet te komen.

Voor een meiske dat oorspronkelijk Contempory Christian Rock maakt klinkt haar stem meer als iets dat past bij Country als ik Hackensack hoor.

Er zijn veel betere MTV Unplugged EP's gemaakt, en ik ben niet echt een fan van Katy, mijn vriendin wel vandaar dat ik af en toe wat mee kreeg van haar eerste albums, die ik verder nauwelijks ken, noch de behoefte heb om te verkennen. Maar aangezien mijn vriendin hier wel naar toe wil gaan, wilde ik iets horen wat daar bij in de buurt komt. Ik zou zeggen dit klinkt niet veel beter of slechter dan Madonna's stem, die heeft echter vaak wel betere teksten (vroeger althans wel).

» details   » permalink  » reageer  

Katy Perry - Witness (2017)

18 juni, 16:52 uur

stem geplaatst

» details  

Phoenix - Ti Amo (2017)

18 juni, 16:09 uur

Veel zomerse klanken op dit album, een prominente rol voor de synth Indie Pop met wat Indie Rock.

Variatie komt van het spelen met het tempo in de nummers af te wisselen. Ook gooit deze Franse act de nodige Italiaanse woordjes en teksten door hun nummers voor wat extra afwisseling.

Niet te lang bij nadenken en niet te vaak draaien dan is dit prima te verteren.

» details   » permalink  » reageer  

DJ Shadow - The Outsider (2006)

16 juni, 20:53 uur

stem geplaatst

» details  

Bomba Estéreo - Amanecer Remixed (2016)

16 juni, 17:44 uur

In 2015 kwam het vrolijk dansbare originele album uit Amanecer (2015) en anderhalf jaar later volgde deze even zo fijne album met remixes uit.

En daarop ook een remix van onze eigen Skip&Die maar ook wat andere bekende namen uit de Latin scene zoals Toy Selectah.En ook Will Smith (The Fresh Prince) is hierop te horen op de remix van Fiesta in het Spaans rappend.

De originelen waren al heel fijn om naar te luisteren, goed voor zomerse dagen, maar deze remixen doen daar niet voor onder en een enkel nummer wordt er zelfs ook nog beter van.

Plus een nieuw nummer, afsluiter Corazón

» details   » permalink  » reageer  

Teeth & Tongue - Give Up on Your Health (2016)

16 juni, 15:08 uur

stem geplaatst

» details  

Raymond van het Groenewoud - Allermooist op Aard (2017)

16 juni, 14:48 uur

stem geplaatst

» details  

Serge Gainsbourg - Love on the Beat (1984)

15 juni, 22:50 uur

stem geplaatst

» details  

Norma Tanega - Walkin' My Cat Named Dog (1966)

15 juni, 20:05 uur

Deze werd van de week door Spotify aanbevolen, een Folk act die ik niet kende.

Het Folk / Pop titelnummer Walkin' My Cat Named Dog schijnt op single verschenen te zijn. Vooral de eerste helft bevalt prima, maar ik hoor dat Norma de limieten op zoekt van haar stem en met name in het aanhouden van de noten moeite heeft. Maar haar stem en teksten maken veel goed en ook het gitaarspel is meer dan prima. Ze doet soms wat denken aan The New Seekers zodra het meerstemmig wordt.

Behalve die single en dit album is Norma's 'claim-to-fame' bepaald door haar relatie met Dusty Springfield zowel in romantisch opzicht als tekstschrijfster van diverse van Dusty's werk: "No Stranger Am I", "Earthbound Gypsy", "Midnight Sounds", "The Colour of Your Eyes", "Morning (Bom Dia)" en "Go My Love" eentje die je als Dusty fan toch eens zou moeten horen. Norma schijnt ook een tweede album te hebben gemaakt maar dat is in de kluis blijven liggen, hierover wordt op een Dusty fan site gesproken

De geluidskwaliteit op Spotify laat te wensen over. Vraag me af of dit misschien niet stiekem van vinyl is opgenomen. Dit album heeft veel baad bij een remastering en minimaal moet deze eens digitaal afgestoft worden. Hierdoor krijg je wel het gevoel of je even terug bent in die 60s. Maar Rhino is wel het label die staat bij het album op Spotify en die staan meestal wel garant voor de betere heruitgave.

» details   » permalink  » reageer  

Carla Morrison - Amor Supremo Desnudo (2017)

15 juni, 14:42 uur

Anderhalf jaar verscheen er al een prima album van Carla - Amor Supremo (2015) en daar heeft ze nu een soort Unplugged versie van gemaakt en daar wat nieuwe nummers aan toegevoegd: Dime Mentiras en Te Regalo.

Zo te horen zonder publiek, dus geen live registratie van een akoestisch optreden. Het doet veel meer aan als (Latin) Folk dan de bekende Indie Pop / Latin Pop die zij doorgaans maakt. Veel ruimte voor de wat zoete ronde stem van Carla en een akoestische gitaar, soms een piano en/of een (contra)bas, soms lichte percussie. Uitgeklede versie van haar vorige album; Desnudo betekend dan ook naakt of uitgekleed. Na de eerste beluistering durf ik te stellen dat de betere nummers op het originele album ook hier nog steeds boven de rest uitsteken. Ben wel blij met de nieuwe nummers.

Klinkt prima op een zomerse dag als vandaag, downtempo en relaxed. Maar ik denk dat het nog iets bevalt laat op de (zwoele) avond want er klinkt meer melancholie door in deze versies.

» details   » permalink  » reageer  

Echobelly - Anarchy and Alchemy (2017)

15 juni, 12:46 uur

Eerste keer dat ik een compleet album beluister van deze 90s Britpop / Indie Rock band. In het verleden wel eens naar wat nummers geluisterd en gedacht dat er een klik zou komen maar die kwam er uiteindelijk niet.

Toen de single Anarchy and Alchemy was ik daar wel gecharmeerd van, iets wat ingetogen, beetje Jazzy, Alternative Rock met veel ruimte voor de zangeres, 'open' en spelen met hard en zacht. Ook Hey Hey Hey en die was aardig maar toch niet zo meeslepend als de eerste single. Ook het iets donker openende Autumn Angel is goed te pruimen. En afsluiter Dead Again doet herinneringen aan Cocteau Twins naar boven komen.

Het is geen liefde op het eerste gezicht maar er valt genoeg te genieten aan het album, voldoende om het een andere dag een herkansing te gunnen. Voor een Indie Rock album is dit redelijk ingetogen en niet meteen te zeggen donker het schuurt lichtjes tegen Shoegaze aan.

» details   » permalink  » reageer  

The Toxic Avenger - Globe Vol. 2 (2017)

14 juni, 23:22 uur

stem geplaatst

» details  

Lola Marsh - Remember Roses (2017)

14 juni, 22:50 uur

stem geplaatst

» details  

Cigarettes After Sex - Cigarettes After Sex (2017)

14 juni, 16:29 uur

stem geplaatst

» details  

Stars of Stage and Screen - Dying to Meet You (2002)

14 juni, 12:11 uur

Ongeveer 10-15 jaar geleden werd dit album gepromote op een MP3-website waar acts hun eigen waar aan de man konden brengen. Daar heb ik toen circa 10 nummers weggeplukt van dit album en de volgende. Pas een paar jaar geleden eindelijk kennis kunnen maken met de complete albums.

In die tijd luister ik nog regelmatig Shoegaze en ook al is dit dat niet, het schuurt er dicht tegenaan. Het is lekker stemmig donker / doet soms wat denken aan Faith en Pornography van The Cure maar dan met een zangeres en ook iets minder donker. Het heeft wat van de sfeer die ik met die iconische album van The Cure associeer... maar dan met een zangeres ...en okay een zanger in de achtergrondzang.

De betere nummers: Silver Memories, Sallow en Million, verder goed te pruimen is de moeilijk herkenbare cover van Born To Be Wild en Julie Loves Her Toys

Wellicht voor fans van Ofeliadorme - Secret Fires (2017)

» details   » permalink  » reageer  

Camille - Ouï (2017)

13 juni, 23:51 uur

stem geplaatst

» details  

Konni Kass - Haphe (2016)

13 juni, 23:24 uur

stem geplaatst

» details  

Beth Ditto - Fake Sugar (2017)

13 juni, 12:58 uur

Zeer toegankelijk, genoeg variatie, en Beth zingt hier veel minder buiten de lijntje dan die paar nummers die ik ken van haar in Gossip en als gastvocalist bijvoorbeeld bij Blondie. Fire was de single en een prima openingsnummer, spelen met hard en zacht. De meeste nummers zijn redelijk kort zo rond de 3,5 minuten lang en dat werkt goed om de vaart in het album te houden.

In het korte nummer We Could Run hoor ik echo's van U2 maar ook dat heel even auto-tune als een effect is gebruikt, gelukkig maar heel even. Want het is duidelijk dat Beth prima kan zingen en die auto-tune niet nodig zou moeten hebben. Oo la La is weer duidelijk geïnspireerd door Goldfrapp. Terwijl Love in Real Life nog het meest in de buurt komt van een Ballad, en krijgen viool-achtige synths iets meer de ruimte. Synths zijn ook iets prominenter aanwezig in Do You Want Me To in het enigszins dansbare nummer met subtiele House invloeden.

Met het ingetogen Clouds (Song for John) sluit het album af, persoonlijk zou ik deze naast de (andere) Ballad plaatsen en niet als afsluiter. Want volgens mij nodigt dit minder uit om het album opnieuw te gaan beluisteren.

Het album is duidelijk bedoelt voor een mainstream Pop Rock publiek, ik twijfel tussen 3,5* en 4*. Vind het lastig om favoriete nummers te kiezen, dus gevoelsmatig zijn ze alle van een vergelijkbaar niveau. Lover met iets wat Tribal drums klinkt nog het meest persoonlijk en daarom dan die toch maar favoriet.

» details   » permalink  » reageer  

Shirley Bassey - Bassey: The EMI / UA Years 1959-1979 (1994)

12 juni, 22:08 uur

stem geplaatst

» details  

Amparo Ochoa - Volumen 2 (1977)

Alternatieve titel: Cancionero Popular Volumen 2, 12 juni, 17:05 uur

stem geplaatst

» details  

L.A. Witch - L.A. Witch (2013)

12 juni, 12:05 uur

stem geplaatst

» details  

Pixx - The Age of Anxiety (2017)

11 juni, 22:07 uur

stem geplaatst

» details  

Rose McDowall - Cut with the Cake Knife (2004)

11 juni, 22:01 uur

Een solo album van de Schotse Rose McDowall wel bekend van Strawberry Switchblade (1985) en de hit Since Yesterday. Een nummer van dat album uit 1985, Cut with the Cake Knife komt hier nog eens voorbij in een versie met meer drukke beats, wordt er niet echt beter van.

In 1988 had ze nog een single uitgebracht, een cover van Don't Fear The Reaper, maar daarna werd het stil. Volgens Discogs heeft ze nog veel achtergrond vocalen gedaan voor veel alternatieve acts zoals: Coil, Current 93, Death in June, Felt maar dus weinig eigen werk uitgebracht. Op het Night School label is dit jaar nog een 4 track demo uit 1982 van Strawberry Switchblade uitgebracht, die ik nog niet beluisterd heb, maar zal waarschijnlijk niet beter zijn dan het album dat 3 jaar later volgde.

Dit album klinkt alsof het gemaakt is zo 1985-1988 en is waarschijnlijk op de plank blijven liggen, kan me voorstellen dat er weinig interesse zal zijn geweest van labels voor deze huisvlijt. Het klinkt allemaal heel bekend, vooral die stem maar het is het allemaal net niet. Een goede producer ontbreekt en een tweede stem, die van haar maatje Jill Bryson uit Strawberry Switchblade.

» details   » permalink  » reageer  

Stars of Stage and Screen - American Oddity (2006)

11 juni, 12:00 uur

stem geplaatst

» details  

Danger - 太鼓 (2017)

10 juni, 22:34 uur

stem geplaatst

» details  

Paul Simon - You're the One (2000)

10 juni, 16:18 uur

stem geplaatst

» details  

Nancy Sinatra - Boots (1966)

10 juni, 12:40 uur

stem geplaatst

» details  

The Pirouettes - Pirouettes (2012)

10 juni, 12:04 uur

stem geplaatst

» details  

Heartsrevolution - Revolution Rising (2017)

10 juni, 11:12 uur

stem geplaatst

» details  

Palehound - A Place I'll Always Go (2017)

9 juni, 20:24 uur

Het opent met het iets Lo-Fi jengelende en Psychedelische Hunter's Gun... dat smaakt meteen naar meer. Ken haar niet eerder voor vandaag, ook niet de 3 singles Room , If You Met Her en Flowing Over. Carnations rockt prima met lichte neiging naar Indie Rock en Shoegaze. De nummers zijn kort en bondig zo rond de 3 minuten elk dus geen moment dat het verveelt... voor mij dan. Ook het afwisselend spelen met genre-invloeden houdt het interessant.

Op Spotify wordt ze in het rijtje geplaatst me Mitski, Girlpool, Diet Cig, Chastity Belt en Allison Crutchfield dat is prima gezelschap.

Ook favo: Backseat iets wat ingetogen, doet denken aan Jay Som.

» details   » permalink  » reageer  

Roya - Roya (2017)

9 juni, 13:50 uur

stem geplaatst

» details  

The Kills - Echo Home - None-Electric EP (2017)

9 juni, 01:57 uur

stem geplaatst

» details  

Roger Waters - Is This the Life We Really Want? (2017)

8 juni, 23:45 uur

stem geplaatst

» details  

Snow in Mexico - Breath (2017)

8 juni, 20:16 uur

Italiaanse Shoegaze? Ook deze is als zijn voorgang een door synths gedomineerde versie van dat genre, gevoelsmatig zelfs nog meer synths dan op die voorganger.

Klinkt verder prima, maar neigt naar Ambient in een nummer als Aurora door het ontbreken van vocalen, ook lijkt het veel op M83, erg veel zelfs. Daar zit ik verder niet mee want dit bevalt prima.

Favo's : Aurora en Breath

» details   » permalink  » reageer  

Snow in Mexico - Juno Beach (2015)

8 juni, 20:05 uur

Een Italiaans duo die beweert Shoegaze te maken... dit klinkt eerder als een donkere Elektronische versie daarvan die bovendien licht dansbaar is. Verder goed verteerbaar, wel veel in galm verdronken zang zoals in Shoegaze.

The Call en Juno Beach vind ik net iets beter maar is vrij consistent toegankelijk.

» details   » permalink  » reageer  

TOPS - Sugar at the Gate (2017)

8 juni, 19:30 uur

Indie Pop / Soft Rock, lichtelijk Psychedelisch en ook wat Lo-Fi en een iets ingetogen zingende zangeres.
Veel nummers voelen aan als of ze in een soort van Shoegaze Light genre worden gespeeld! Een enkele keer zijn de synths meer op de voorgrond zoals hin het iets wat Funky Cutlass Cruiser

Is wel aardig, zeker Petals en Cloudy Skies

» details   » permalink  » reageer  

Flyying Colours - ROYGBIV (2015)

8 juni, 18:55 uur

stem geplaatst

» details  

Tuxedo - Tuxedo II (2017)

8 juni, 13:02 uur

stem geplaatst

» details  

Tona - Todo (2017)

7 juni, 23:59 uur

stem geplaatst

» details  

Amparo Ochoa - El Cancionero Popular Volumen 3 (1987)

Alternatieve titel: Con el Acompañamiento del Grupo Zazhil, 7 juni, 16:44 uur

stem geplaatst

» details  

Amparo Ochoa - Mujer (1976)

7 juni, 15:18 uur

Amparo Ochoa was een Mexicaanse zangeres met hart voor haar Mexicaanse traditie's en folkloristische (Wereld) muziek. Helaas te jong overleden met 48 jaar in 1994. Ze heeft zelfs in de 80s in Nederland opgetreden en daar zijn live albums van verschenen.

Haar albums uit de 70s staan vol met maatschappijkritische nummers. Dit album focust zoals de titel al suggereert op de vrouw (is Spaans voor: mujer). Ze had een heel herkenbare typische stem met en wat theatrale / opstandige manier van zingen die goed bij de inhoud van de nummers paste. Soms ook haast vertellend zoals in de Trova (singer-songwriter) stijl die in de 60s en 70s in Spanje en Latijns-Amerika populair werd.

De muziek is akoestisch en doet dus wel aan Folk denken: naast de akoestische gitaar en (contra)bas, worden ook violen, harp, (pan)fluit en accordeon regelmatig gebruikt en wat eenvoudige percussie.

Heerlijk album, vooral de lange afsluiter La Mujer is erg mooi.

» details   » permalink  » reageer  

Het Goede Doel - Iedereen Is Anders Volgens het Goede Doel (1988)

7 juni, 13:01 uur

stem geplaatst

» details  

Maya Jupiter - Maya Jupiter (2010)

6 juni, 21:58 uur

stem geplaatst

» details  

Amber Coffman - City of No Reply (2017)

6 juni, 17:18 uur

stem geplaatst

» details  

Ani DiFranco - Binary (2017)

6 juni, 16:51 uur

stem geplaatst

» details  

Lady Antebellum - Heart Break (2017)

6 juni, 15:13 uur

Zeer toegankelijke Country Pop / Pop Rock.

Alleen de stem van die zangeres, typisch voor Country iets nasaal maar klinkt ook of daar af en toe auto-tune bijspringt maar kan ook een vreemd soort effect op haar vocalen zijn.

Het ingetogen Hurt driestemmig en met piano (en beetje dramatisch met violen) klinkt prima vanaf de eerste beluistering. Niet door henzelf geschreven als ik op Wikipedia mag afgaan, dat geldt ook voor de single You Look Good.

De sfeer is overwegend up en empowering, waarbij de bombast niet geschuwd wordt maar wel gedoseerd gebracht.

Ook aan te horen voor wie geen echte Country fan is, zoals mijzelf.

» details   » permalink  » reageer  

Chastity Belt - I Used to Spend So Much Time Alone (2017)

6 juni, 14:15 uur

stem geplaatst

» details  

Blonde Redhead - 3 O'Clock (2017)

5 juni, 21:29 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 4,5 sterren

» details  

Big Thief - Capacity (2017)

5 juni, 15:14 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Chuck Berry - Chuck (2017)

5 juni, 14:00 uur

Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren via een stream van NPR first listen

Het laatste album van de Rock 'n' Roll Legende die in maart overleed. Ben benieuwd.

Big Boys was al op single verschenen en dat is bij de eerste beluistering ook het fijnste nummer op het album.

Chuck heeft een heel eigen draai kunnen geven aan de klassieker You Go to My Head, alleen het einde had netter gekund.

3/4 Time (Enchiladas) is zo te horen een live versie

Darlin' Bluesy is ook prima, met dameskoor.

Lady B. Goode feest der hrkenning met een twist. Heel toegankelijk omdat het zoveel lijkt op zijn eigen klassieker Johnny B Goode.

She Still Loves You wijkt nog het meeste af van de rest, meer ingetogen en eerder Bluesy dan Rock.

Ook Jamaica Moon wijkt af en neigt naar Bluesy Reggae, wel leuk om te horen, misschien beste hook op het album.

Bij de eerste beluistering klinkt het gesproken / vertellende Dutchman Chuck's levensverhaal op een licht Bluesy manier en lijkt een Nederlander schuldig aan zijn leed?

Rechttoe rechtaan Rock 'n' Roll met hinten van Blues Rock in de eerste helft, daarna is het meer Bluesy en komt er ook een pratende / vertellende Chuck aan het woord. Is het tekstueel en misschien ook wel muzikaal de betere helft.

Na de eerste beluistering. Het is niet een kraker van een album zoals diverse andere oude knarren ze hebben opgediend de afgelopen jaren maar is verder ook weinig mis met het album, veel variatie in de tweede helft en dus niet een heel samenhangend album. Zal het niet heel vaak hier na luisteren, maar ja dat zou ik überhaupt toch niet bij zijn albums. Ben meer fan van zijn hits.

» details   » permalink  » reageer  

Midnight Oil - Chiko Locallo: B-Sides & Rarities (2017)

5 juni, 12:01 uur

stem geplaatst

» details  

Rev Rev Rev - Des Fleurs Magiques Bourdonnaient (2016)

4 juni, 20:19 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Los Tekis - Pachakuti (2017)

4 juni, 00:11 uur

stem geplaatst

» details  

Tanita Tikaram - The Best Of (1996)

3 juni, 14:36 uur

stem geplaatst

» details  

Burning Peacocks - Burning Peacocks (2014)

3 juni, 12:40 uur

stem geplaatst

» details  

Bløf - Aan (2017)

2 juni, 22:44 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Pumarosa - The Witch (2017)

2 juni, 21:49 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Mabel - Bedroom EP (2017)

2 juni, 16:54 uur

stem geplaatst

» details  

Deap Vally - An Audiotree Live Session (2017)

2 juni, 16:42 uur

stem geplaatst

» details  

Lindsey Buckingham & Christine McVie - Lindsey Buckingham / Christine McVie (2017)

2 juni, 14:01 uur

"PLAY LOUD!" - stond er vroeger nog wel eens op een album, dat werd in het ouderlijk huis niet altijd gewaardeerd. Bij de NPR zullen ze waarschijnlijk gedacht hebben, als er geen Big-Band-Rock-geluid op het album te vinden is dan maar die indruk wekken door het volume op de stream op te krikken. Maar ik vind dat niet bij dit album passen, dus dat grotendeels terugdraaien op de PC.

Het openingsnummer Sleeping Around the Corner was de derde single van dit album en hier hoor ik een sterke connectie met hun legendarische band Fleetwood Mac. Net als bij veel andere nummers op dit album is de percussie duidelijker aanwezig dan bij FM en klinkt de drums ook vaker Jazzy.

Feel About You was de tweede single en de eerste met een vocale hoofdrol voor Christine. Ook hier duidelijke verwijzingen naar FM en dan vooral Tango in the Night. Dat nog meer geldt voor In My World de eerste single maar sluit ook nauw aan bij Lindsey's solo album Out of the Cradle (1992). Heerlijk die eenvoudige noten op de gitaar op de voorgrond. Ook voor mij het beste nummer op het album alhoewel de afsluiter daar ook aanspraak op kan maken.

Red Sun is vandaag uitgebracht als 4e single, om en om vocale hoofdrollen dus deze is weer voor Christine. De achtergrondvocalen lijken heel veel op wat ze ook al deden in FM en in een déjà vu denk ik heel even een Stevie sound-a-like te horen. Love Is Here to Stay had zo op een solo album van Lindsey kunnen staan, de inbreng van Christine is hier nauwelijks waarneembaar, misschien in de achtergrondzang? Wat kan die man heerlijk tokkelen op zijn gitaar.

Too Far Gone is het enige op het album wat nog echt een Pop Rock geluid heeft en Mick de kans geeft om op de drums en percussie accenten te leggen. De tweede gitaar klinkt overigens aardig Bluesy zoals ik ze nu wel ken van My Baby. Op twee na meest interessante nummer wat mij betreft ook als het tekstueel niet veel doet. Het klinkt wel als het nummer waarin John en Mick een belangrijker aandeel hebben en misschien als een nummer wat ook op Tusk had kunnen staan. Zeker als je Mick hoort in de fade-out.

Ook bij Lay Down for Free vraag ik me af hoe het zou klinken als Stevie erop mee zou doen. Het is een tussendoortje maar ééntje waarvan ik het gevoel heb dat haar inbreng dit verder zou hebben kunnen brengen.

On With the Show is ook zo'n nummer met veel muzikale en tekstuele verwijzingen haar hun band en misschien ook wel stiekem een oproep aan Stevie om zich opnieuw aan te sluiten.

De fijne licht melancholische afsluiter Carnival Begin doet me denken aan The Alan Parsons Project, met een vocale hoofdrol voor Christine en een gitaar solerende Lindsey. Misschien het beste nummer op het album en klinkt ook als een stap richting een volgend album.... van Fleetwood Mac.

Dit experiment van twee smaakmakers van Fleetwood Mac is wat mij betreft geslaagd ook als het niet kan concurreren met het beste van hun oude band. Het ligt wel in het verlengde van Tango in the Night en kan het de concurrentie wel aan met de 3 laatste (mindere) albums van FM. En ondanks dat bijna de complete band aanwezig is, op Stevie na, mist het iets meer dan haar stem en een beetje volume.

Ook op dit album drukt Lindsey behoorlijk zijn stempel en zit het wat mij betreft dicht bij enkele van zijn solo-albums. Daar is niks mis mee, maar de rol van Christine is toch kleiner dan ik had gehoopt. Misschien uit noodzaak?

Helaas is Christine's mooie stem van weleer niet meer zo geweldig en zit er een lichte hees op en minder krachtig. Niet raar gezien haar leeftijd maar wel een gemis in dit experiment. Ook de piano is niet zo prominent aanwezig als ik hoopte. Haar inbreng zal op andere zaken haar stempel gedrukt hebben, mogelijk in de aangeleverde teksten en arrangementen.

Na 6 beluisteringen achter elkaar ben ik nog niet uitgeluisterd en kan de waardering nog gemakkelijk groeien, maar toch ben ik een heel klein beetje teleurgesteld. Niet dat ik een Fleetwood Mac album verwachtte maar iets sterkere teksten en een fijne piano-ballad van Christine had ik wel op gehoopt. Game of Pretend komt daar nog het meest in de buurt van, alleen doet het wat 70s Soft Rock aan. Desondanks mijn favoriete nummer met haar in de hoofdrol ook als ik het achtergrondkoor alweer een soort Stevie Nicks sound-a-like hoor.

De vergelijking met Fleetwood Mac en de solo-albums ligt voor de hand en lijkt ook bewust opgezocht te worden dus lijkt dit experiment vooral op een mix van al die zaken. Niks mis mee, vooral fans van Lindsey solo en Tango in the Night (minus de synths) zullen verblijd worden. De rest zal moeten wachten of er ooit nog een 'echt' album van Fleetwood Mac inclusief Stevie zal komen. De tijd en de motivatie van Stevie werkt dan in het nadeel van dat doel. Plus diverse leden zijn niet meer de jongste.

» details   » permalink  » reageer  

Marnie - Strange Words and Weird Wars (2017)

2 juni, 00:34 uur

Het nieuwe album van Marnie, één van de zangeressen van Ladytron, is interessanter dan de voorganger.

Deze doet in grote stap richting het 'oude' geluid van Ladytron maar juist daardoor stelt deze ook iets teleur. Want het is natuurlijk geen album van haar oude band, er zit minder venijn in. Het zit nog het dichtst in de buurt van Synthpop / Elektro en veel minder die ElectroClash van het debuutalbum van haar oude band. Heb het pas 5x beluisterd dus misschien dat deze nog iets wil groeien.

» details   » permalink  » reageer  

Avec - Heartbeats (2015)

1 juni, 22:52 uur

stem geplaatst

» details  

Fazerdaze - Fazerdaze (2014)

1 juni, 21:50 uur

stem geplaatst

» details